Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 Jakopää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5266
    • Pirkkala

    #16
    Eri yksilöiden välisiä eroja, että kauanko jakopää kestää ei varmaan selitä muut seikat kuin käyttö ja huolto.
    Toisin sanoen öljynvaihto ja kylmäkäynnistysten määrä pakkasilla isossa roolissa.
    Voihan olla että eri ikäisissä myös osissa voi olla pieniä eroja mutta pääsyy ennenaikaiseen jakopään kuolemaan lienee sopimaton tai liian harvoin vaihdettu öljy.


    Pitäähän makkiksen autossa kilsat kutinsa?


    Rikkinäinen turbokin:think




    Edit: kaikki autonkorjaajat kuolis varmasti nälkään jos kaikissa autoissa olisi 10tkm öljynvaihtosuositus.
    Last edited by Urpo_rotta; 09-04-2019, 23:48.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5152
      • Kouvola, Savisto

      #17
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Eri yksilöiden välisiä eroja, että kauanko jakopää kestää ei varmaan selitä muut seikat kuin käyttö ja huolto.
      Toisin sanoen öljynvaihto ja kylmäkäynnistysten määrä pakkasilla isossa roolissa.
      Voihan olla että eri ikäisissä myös osissa voi olla pieniä eroja mutta pääsyy ennenaikaiseen jakopään kuolemaan lienee sopimaton tai liian harvoin vaihdettu öljy.

      Pitäähän makkiksen autossa kilsat kutinsa?

      Rikkinäinen turbokin:think

      Edit: kaikki autonkorjaajat kuolis varmasti nälkään jos kaikissa autoissa olisi 10tkm öljynvaihtosuositus.
      Ensinnäkin F1x korisista on jo melko hankala joka ikisestä paikasta ruuvata kilometrit toisiksi ja kuten sanoin merkkiliikkeen aukoton huoltohistoria Saksassa, löytyy Bmw:n virallisen järjestelmän kautta kaikki tiedot aukottomasti.

      Niinno, tuo 30tkm öljynvaihtosuositus on vain ja ainoastaan päästönormien takia...
      Last edited by makkis; 10-04-2019, 01:36.
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #18
        Originally posted by fraatti View Post
        Meinaatko kurkata samalla mitä laakereille kuuluu?
        En kyllä meinannut, siinä taas pelkästä kurkistuksesta sataset lentelee.

        Kyllä ne sitten viimeistään itsestään ilmoittelee kun toivottavasti saadaan se 5xxhp moottoritehoa ulos.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #19
          Originally posted by makkis View Post
          En kyllä meinannut, siinä taas pelkästä kurkistuksesta sataset lentelee.

          Kyllä ne sitten viimeistään itsestään ilmoittelee kun toivottavasti saadaan se 5xxhp moottoritehoa ulos.
          Tiedätkö pitääkö tämä paikkansa?

          Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            #20
            Näyttäisi että ketju sekä sen ympärillä olevat komponentit käyvät jatkuvaa evoluutiota. Alkuperäiset roippeet ovat noin 450€



            Tuossa esimerkkinä muutokset kahden vanhimman ketjunkiristäjän välillä. Näiden kuvien perusteella 7/13 kiristäjä on pidentynyt, ylemmän ketjun voitelureikä pienentynyt sekä öljykanavan reijän paikka on muuttunut tuossa uudemmassa versiossa. Samoin kanta on erilainen. Jonkun tarinan mukaan tuosta vanhemmasta kiristäjästä uudemman mallin jousi on tuplat jäykempi kuin aikasemman kiristäjän. Mitkähän sitten lieneekään erot noiden vielä uudempien versioiden kesken, päällepäin näyttävät kaikki samoille. :think Liekö sitten jousessa




            Sattui tuossa vielä viedeo rallatuksesta eteen:



            Ja tässä alkaa palaset sitten jo pian irtoamaan...
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #21
              Tarvikkeena roippeet on kyllä jotakuinkin ilmaiset. Inan kiristin muistuttaa ulkonäöltään enemmän tuota vanhempaa kiristäjää kuin uudempaa. :think
              Jossain oli muuten mainintaa että alkuperäiset osat ovat IWISin käsialaa...

              INA 559 0022 30 (60€)


              INA 559 0030 10 (80€)
              Last edited by fraatti; 10-04-2019, 04:11.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #22
                Kukapa kieltäisi käyttämästä nelimukisen muutettuja (vaimennettuja) laahaimia plus tuo päivitetty ylälaahain?
                Last edited by zakspeed; 09-04-2020, 21:44.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5266
                  • Pirkkala

                  #23
                  Originally posted by makkis View Post
                  Ensinnäkin F1x korisista on jo melko hankala joka ikisestä paikasta ruuvata kilometrit toisiksi ja kuten sanoin merkkiliikkeen aukoton huoltohistoria Saksassa, löytyy Bmw:n virallisen järjestelmän kautta kaikki tiedot aukottomasti.

                  Niinno, tuo 30tkm öljynvaihtosuositus on vain ja ainoastaan päästönormien takia...
                  Hankala ja hankala. Jos joku on osannut sen tehdä niin joku toinen kyllä osaa sen muuttaa. Motivaatiokin löytyy helposti kun vilkasee paljonko hinta nousee kun sipasee 250tkm mennystä 100tkm pois.
                  Huoltohistoria on asia erikseen.

                  Mitäs kautta päästöjutut öljynvaihtoväliin vaikuttaa? Kyllä siellä huoltokustannukset on minun käsittääkseni se mikä niitä välejä pidentää. Leasing, työsuhde yms. Autot on aika iso siivu uusista autoista. Ja niihin päätöksiin taas viralliset huoltokulut vaikuttaa suoraan.

                  Offtopikkina vielä: ei taida bmw dieselistä 500hv irrota ilman ilokaasuja....:think
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    #24
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Tiedätkö pitääkö tämä paikkansa?
                    https://www.facebook.com/20863359252...e=3&permPage=1
                    Olen olettanut että kun 550d kestää niin kestää tuokin, näköjään veivit ovat erit 550d vs 535d, joten siinä mielessä alkaa vähän jännittämään
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5266
                      • Pirkkala

                      #25
                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Kukapa kieltäisi käyttämästä nelimukisen muutettuja (vaimennettuja) laahaimia plus tuo päivitetty ylälaahain?
                      Ihan mielenkiintoinen pointti mutta 4 ja 6 mukisen käynti on niin erilainen että en ehkä lähtisi sotkemaan keskenään:think

                      Oletko muuten tarkastellut loppuun ajettua 4 mukisen alaketjua tarkemmin? Luulin sen olevan hölynpölyä mutta pakko oli uskoa kun omin silmin näin että ketju todellakin kuluu epätasaisesti. Eli ketju osuu ilmeisesti työtahtien kohdalla tietylle kohdalle ketjua tai jotain.
                      Kun ketjun laittaa pöydälle kyljelleen ja vertaa puoliskoja ja kääntelee eri asentoihin näkee että ketjussa on kohtia jotka on kulunut eli venynyt enemmän kuin muualta.
                      Tästä nyt ei ole kuin 1 esimerkki minulla henkilökohtaisesti.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • ptikkala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 1571

                        #26
                        Tuli nuo jakopäät puheeksi merkkihuollossa niin siellä kertoivat minulle juurikin samaa mitä olet havannoinut, että ketju kuluu tietyistä kohdista noissa 4 mukisissa.


                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Ihan mielenkiintoinen pointti mutta 4 ja 6 mukisen käynti on niin erilainen että en ehkä lähtisi sotkemaan keskenään:think

                        Oletko muuten tarkastellut loppuun ajettua 4 mukisen alaketjua tarkemmin? Luulin sen olevan hölynpölyä mutta pakko oli uskoa kun omin silmin näin että ketju todellakin kuluu epätasaisesti. Eli ketju osuu ilmeisesti työtahtien kohdalla tietylle kohdalle ketjua tai jotain.
                        Kun ketjun laittaa pöydälle kyljelleen ja vertaa puoliskoja ja kääntelee eri asentoihin näkee että ketjussa on kohtia jotka on kulunut eli venynyt enemmän kuin muualta.
                        Tästä nyt ei ole kuin 1 esimerkki minulla henkilökohtaisesti.

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5152
                          • Kouvola, Savisto

                          #27
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Hankala ja hankala. Jos joku on osannut sen tehdä niin joku toinen kyllä osaa sen muuttaa. Motivaatiokin löytyy helposti kun vilkasee paljonko hinta nousee kun sipasee 250tkm mennystä 100tkm pois.
                          Huoltohistoria on asia erikseen.

                          Mitäs kautta päästöjutut öljynvaihtoväliin vaikuttaa? Kyllä siellä huoltokustannukset on minun käsittääkseni se mikä niitä välejä pidentää. Leasing, työsuhde yms. Autot on aika iso siivu uusista autoista. Ja niihin päätöksiin taas viralliset huoltokulut vaikuttaa suoraan.

                          Offtopikkina vielä: ei taida bmw dieselistä 500hv irrota ilman ilokaasuja....:think
                          Mä ihan oikeasti tiedän mitä se kilometrien ruuvaus vaatii, tiedätkö sinä?

                          Kyllähän noita tehoja on otettu ja ihan ilman ilokaasuja, mun oma mielipide noista ilokaasuistakin on se että niitä on turha käyttää kun sitä ahtopainetta saadaan tarpeeksi ilmankin.

                          Mut nämä ei ole asioita joita tässä topikissa on tarkoitus käsitellä, ja tämän vuoksi ei pitänyt mainita koko asiasta edes tällä foorumilla koska täällä on ihmisiä jotka eivät vain käsitä joitain asioita.

                          Joten, puhutaan vastedes vain jakopäistä ja pitäydytään annetuissa faktoissa.
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • Kosta87
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2013
                            • 178
                            • Finland

                            #28
                            Kuinka paljon näissä n57 koneissa nyt oikeasti on ollut ketjuongelmia? Olen ostamassa tälläistä ja kiinnostas tietää onko tämä isokin ongelma näissä ja kannattaako sitten välttää +200tkm ajettuja.

                            Comment

                            • ptikkala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1571

                              #29
                              Onko jollakin osalistaa mitä kaikkia kannattaa tuolta nyt uusia. Samat osat käynee 530d - 535xd vermeisiin?

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5266
                                • Pirkkala

                                #30
                                Originally posted by Kosta87 View Post
                                Kuinka paljon näissä n57 koneissa nyt oikeasti on ollut ketjuongelmia? Olen ostamassa tälläistä ja kiinnostas tietää onko tämä isokin ongelma näissä ja kannattaako sitten välttää +200tkm ajettuja.
                                Riippuu keneltä kysyy. Joidenkin mukaan se on aikapommi ja toisten mielestä niitä ei mene juuri koskaan.

                                Mitään faktatilastoa tuskin kukaan osaa antaa mutta 4 mukisissa on sen verran vähän että 6 mukisissa vielä vähemmän noilla metreillä.

                                Minä kyllä hämmästelen makkiksen auton osien kuntoa... on kuluminen lähtenyt aivan laukalle jossain kohtaa.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎