Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 Jakopää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    #31
    Originally posted by Kosta87 View Post
    Kuinka paljon näissä n57 koneissa nyt oikeasti on ollut ketjuongelmia? Olen ostamassa tälläistä ja kiinnostas tietää onko tämä isokin ongelma näissä ja kannattaako sitten välttää +200tkm ajettuja.
    Ei näissä ole ollut, siksi tämän huomioksi nostinkin.
    Mutta Nettiautossakin useamman nähnyt joihin on uusi kone vaihdettu jo Saksassa, myyjät ei ole tienneet syytä koneen vaihtoon...??
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #32
      Originally posted by makkis View Post
      Ei näissä ole ollut, siksi tämän huomioksi nostinkin.
      Mutta Nettiautossakin useamman nähnyt joihin on uusi kone vaihdettu jo Saksassa, myyjät ei ole tienneet syytä koneen vaihtoon...??
      Yhtään ei ole täälläkään vielä vaikka läpimeno aika kova. Kuitenkin niitä 350tkm mentyjäkin näkee useita.

      Kampiakselin laakerointeja kylläkin on mennyt ja saksassa pääosin niiden vaurioita nämä moottoripajat korjailee.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • 4llu-
        BTCF Member
        • Jul 2010
        • 1058
        • Esbo

        #33
        Originally posted by Kosta87 View Post
        Kuinka paljon näissä n57 koneissa nyt oikeasti on ollut ketjuongelmia? Olen ostamassa tälläistä ja kiinnostas tietää onko tämä isokin ongelma näissä ja kannattaako sitten välttää +200tkm ajettuja.
        Espoon Laakkoselta kysyin viimehuollossa ja heidän asentajalla ei ollut tiedossa yhtäkään tapausta ketjuvikaisesta N57 moottorista.
        Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
        Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
        Suzuki GSX-R 1000 -07

        Ex. M140i -17
        Ex. 430D -14
        Ex. F20 M135i -15

        Comment

        • brainsurgery
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2011
          • 1355
          • Helsinki

          #34
          Itsekin olen näitä N57 koneisia katsonut Saksasta ja yllättävän moneen on vaihdettu 100tkm jälkeen kokonaan uutta moottoria.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #35
            Liekö ollut voitelusuutin tukossa jossain vaiheessa? Vaikea selvittää toki...

            Onkohan alaketjun rattaat hammasmäärältään jaolliset tasan? Tuo ainakin voi aiheuttaa jaksollista kulumaa ketjuun :think
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Calypsocoupe
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 2932
              • Vihti

              #36
              Originally posted by fraatti View Post
              Näyttäisi että ketju sekä sen ympärillä olevat komponentit käyvät jatkuvaa evoluutiota.
              Mielenkiintoista olisi tietää onko ongelmaa ollut ennen ensimmäistä päivitystä, vai onko alettu korjaamaan varmuuden vuoksi. Nelosessahan ongelma taisi alkaa siitä kampuran ketjupyörän koneistusvirheestä.
              - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #37
                Originally posted by makkis View Post
                Olen olettanut että kun 550d kestää niin kestää tuokin, näköjään veivit ovat erit 550d vs 535d, joten siinä mielessä alkaa vähän jännittämään
                Kyllä siellä on eri lohko, eri männät yms paljon muutakin.. Jos klikkaat tuolta nuo muutaman dokumentin auki niin huomaat tämän.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #38
                  Originally posted by Cell View Post
                  Liekö ollut voitelusuutin tukossa jossain vaiheessa? Vaikea selvittää toki...
                  Näissä sama öljynpaine mikä pitää ketjunkiristäjän kireällä voitelee myös tuota ketjua ruiskimalla öljyä kiristäjän päästä. Se on sitten eri juttu voiko tuonne ajatua jotain moskaa tai miksi reikää on pienennetty tuoreemmissa versioissa...

                  Jahka ketju venyy niin siinä kohtaa ketjupyöristä ja ketjuista muodostuu sellainen pari etteivät ne sovi enää toisiinsa jolloin rattaat alkavat jauhautumaan nopeasti huonoksi. Samoin myös mopoissakin kävi että venyneet ketjut pilasivat nopeasti myös uudet rattaat ellei myös ketjuja vaihdettu.

                  Muutamia ehkä oleellisia tai epäoleellisia ajatuksia liityen ketjun kestoon. Start-stop-toiminto, joka kerta käynnistyessä ketjusta vedetään löysät pois ja venttiilikoneisto pakotetaan liikkeelle pysähdyksistä. -> 100% varmuudella aiheuttaa kulumaa/venymää ketjuun tai muihin jakopään osiin.

                  Autoa pidetään parkissa parkkilukolla paikoillaan epätasaisella alustalla. Usein tällöin auto vielä liikahtaa ihansen suuntaan tai toiseen. -> venytystä jakopään ketjulle tai ketjukiristäjän "tyhjäys". Isäukon Audissa parkkeeraustavan vaikutuksen jakopään rallatukseen huomasi hyvin.

                  Ja niin. Esim faceliftiin jakopäähän on vaihtunut jo melkoinen kasa osaa, muunmuassa myös tuo ketjupyörä.

                  Joskus ajatuksissa on myös pyörinyt että mitä noki vaikuttaa moottoriöljyn seassa... tuskin ainakaan vähentää kulutusta... Jotkut ratkaisuthan tunnetusti lisäävät noen määrää öljyjen seassa. Toki se kriittisin aika lienee aina se aika juuri ennen öljynvaihtoa kun öljyt on heikoimmillaan...
                  Last edited by fraatti; 10-04-2019, 14:58.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by brainsurgery View Post
                    Itsekin olen näitä N57 koneisia katsonut Saksasta ja yllättävän moneen on vaihdettu 100tkm jälkeen kokonaan uutta moottoria.
                    Täällä kyllä N57:n kohdalla on maininta jakopäästä erikseen./
                    Common problems with the N57 engine are:
                    Pleuellagerschaden
                    Defective oil pump
                    Defective injectors
                    The timing chain (timing chain tensioner, rails)


                    Sinällään kyllähän M57:stakin ketjuja katkesi ettei tuo nyt senkään koneen osalta mikään täysin tuntematon asia ole vaikkei kovin tyypillinen vika ollutkaan. Kaverilla myös meni joskus ketju matkavauhdissa tasaisella nopeudella ajettaessa 130km/h. Sen muistan tuosta vielä että mainitsi tuolloin että rattaat olivat kuluneet piikille.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #40
                      Originally posted by ptikkala View Post
                      Onko jollakin osalistaa mitä kaikkia kannattaa tuolta nyt uusia. Samat osat käynee 530d - 535xd vermeisiin?
                      Tuosta mun listasta sen täydentää helposti. Tuossa onkin jo suurin osa itse jakopäähän menivistä kilkkeistä. Muut taitaa olla lähinnä tiivisteitä. Samat romut sinne jokaiseen uppoaa..
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by Cell View Post
                        Onkohan alaketjun rattaat hammasmäärältään jaolliset tasan? Tuo ainakin voi aiheuttaa jaksollista kulumaa ketjuun :think
                        Sitä itse ihmettelin että miksi ketjusta kuuluva ääni on niin jaksollista esim noissa aikaisemmin linkkaamissani videoissa. Jos ääni on jaksollinen niin jotain epämääräistä tällöin tapahtuu myös ketjulle(rapistelee syystä tai toisesta laahaajia vasten sykleissä).
                        Sattui tuossa vielä viedeo rallatuksesta eteen:



                        Ja tässä alkaa palaset sitten jo pian irtoamaan...
                        https://youtu.be/Y5H2uxt-Xus
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • ptikkala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 1568

                          #42
                          Tämmöinen löytyi etkasta, 11312452824 . Sisältääkö tuo kaikki realoemssä listatut osat?

                          Voisiko joku vilkasta tämän Puman, 10134828.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4595
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by ptikkala View Post
                            Tämmöinen löytyi etkasta, 11312452824 . Sisältääkö tuo kaikki realoemssä listatut osat?

                            Voisiko joku vilkasta tämän Puman, 10134828.
                            Tässä sisältö ja se koskee vain yläpään ketjua(eli mm rattaat ja alapään romut puuttuvat):
                            Items of the pack

                            amount part number part name
                            2 11 12 7 823 944 O-ring 20X2,5
                            1 11 12 7 823 949 O-ring 51X3.8
                            1 11 12 8 515 732 Gasket set cylinder head cover
                            1 11 31 8 586 699 chain tensioner
                            1 11 31 8 590 950 Rep. Set of timing chain
                            6 11 61 8 507 335 profile seal
                            1 11 61 8 508 626 Seal metal
                            1 11 61 8 512 504 O-ring
                            6 13 53 2 247 156 seal
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5258
                              • Pirkkala

                              #44
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Sitä itse ihmettelin että miksi ketjusta kuuluva ääni on niin jaksollista esim noissa aikaisemmin linkkaamissani videoissa. Jos ääni on jaksollinen niin jotain epämääräistä tällöin tapahtuu myös ketjulle(rapistelee syystä tai toisesta laahaajia vasten sykleissä).
                              Korjasin täysin vastaavaa ääntä pitäneen n47 ja siinä oli yksi tapin "rulla" hiukan vajaa puolet lähtenyt kävelemään eli ääni kuului aina kun se tietty rulla meni hampaalle.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • zakspeed
                                BTCF Member
                                • Nov 2003
                                • 1996
                                • Tampere/kainuu

                                #45
                                Originally posted by fraatti View Post
                                Sitä itse ihmettelin että miksi ketjusta kuuluva ääni on niin jaksollista esim noissa aikaisemmin linkkaamissani videoissa. Jos ääni on jaksollinen niin jotain epämääräistä tällöin tapahtuu myös ketjulle(rapistelee syystä tai toisesta laahaajia vasten sykleissä).
                                " Cause
                                At the operating temperature the "washboard-like" running surfaces of the lower timing chain rails lead to a scraping noise of the chain. The noise on the engine block is transmitted over the bracing ribs of the rails and amplified over the transmission housing. In this way the scraping noise can be heard in the vehicle vehicle interior. "

                                Laahaimet kuluu " pesulaudan" muodon muotoiselle aallokolle mikä saa aikaan erityisen ketjun äänen.
                                Last edited by zakspeed; 10-04-2019, 20:23.
                                -M5- '00
                                -i3 94 rex '19
                                -Ascona B 4.0 '80
                                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎