Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 520d N47 Jakopään ketju poikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Forsmanni
    BTCF Member
    • Sep 2013
    • 146
    • Turku, Finland

    F11 520d N47 Jakopään ketju poikki

    Eli omasta 520d N47d20c F11 kulkineesta paukahti ajossa ketju poikki... Autolla ajettu 325tkm eikä ketju ääntänyt millään lailla tyhjäkäynnillä tai kierroksilla. Ohitus tilanteessa painoin kaasun pohjaan ja auto puutui ja sammui siihen. Yritin parikertaa käymään tuloksetta ja hinautin auton kotipihaan, jossa nappasin nokka-akselin tunnistimen irti ja sieltä kun startatessa katsoo nokkapyörää niin eihän se mihinkään pyörinyt.

    Elikkä vaihtomoottoria etsimään. Kuinka paljon erillaisia näitä konemalleja on pre-face f11 520d ollut? Auto on 2011 vuotinen 184hp. Käykö kaikki pre-face 520d n47 moottorit ristiin??

    Mistä vaihtomoottoria kannattaa lähteä katsomaan?

    Onko asennuksessa jotain normaalista poikkeavaa tai muita asioita jotka aiheuttavat hankaluuksia?

    Ps. Ostin auton 6kk sitten liikkeestä. Onko mitään mahkuja saada autoliike osallistumaan korjauskustannuksiin?

    Ps... Hinaaja repäsi auton lavetille yhtäkkiä P-vaihde silmässä kunnei osannut sitä vapauttaa. Ainakin vielä P-vaihde piti mutta onko tuo voinut aiheuttaa muuta tuskaa laatikolle?

    Kiitos!

    Edit:

    Lisään vielä remontin hinnan tähän jos jotain kiinnostaa niin tästä voi ottaa ainakin suuntaa antavaa hintaa.
    Eli ehjä vaihtomoottori löytyi tämän foorumin kautta. n80tkm ajettu n47d20c moottori ja tälle tuli hintaa 1800e, siihen päälle moottorin vaihtotyö joka maksoi 1150e (apulaitteet vanhasta moottorista) ja lisäksi nesteet ja muutamat tiivisteet jotka menivät vaihtoon n350e.

    Eli kokonais hinnaksi kasvoi: n.3300euroa...
    Last edited by Forsmanni; 17-06-2019, 07:10. Reason: Lisäys
    -e70 X5 -07 (M57TU2D30) "Space Grey"
    -e38 730iA -95 (M60b30) "Orient Blue"
    -Plancraft BMW Boat
    (b130/m10b20-->m60b40)
    EX: F11 520d -11 (N47d20c) "Alpin white"
    EX: e53 X5 4.4i -00 (M62b44Tu) "Titan Silver"
    EX: e39 Touring 530iA -01 M-sport (M54b30) "Titan Silver"
    EX: e38 740iA -95 (M60b40) "Aspen Silver"
    EX: e39 Touring 528iA -97 (M52b28) "Arctic Silver"
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #2
    Originally posted by Forsmanni View Post
    Ostin auton 6kk sitten liikkeestä. Onko mitään mahkuja saada autoliike osallistumaan korjauskustannuksiin?
    325 tkm ajettu? Oleellista on että onko kaupasta yli vai alle 6 kk. Joka tapauksessa myyjän vastuu on marginaalinen jos sitä on ollenkaan.
    6 kk raja tulee siitä että sen jälkeen sinun pitää osoittaa että vika oli ostohetkellä, alle 6 kk myyjän pitää osoittaa että vika syntyi myynnin jälkeen ja vika on normaalia kulumista mitä se kyseisen koneen jakopään osalta on...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Forsmanni
      BTCF Member
      • Sep 2013
      • 146
      • Turku, Finland

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      325 tkm ajettu? Oleellista on että onko kaupasta yli vai alle 6 kk. Joka tapauksessa myyjän vastuu on marginaalinen jos sitä on ollenkaan.
      6 kk raja tulee siitä että sen jälkeen sinun pitää osoittaa että vika oli ostohetkellä, alle 6 kk myyjän pitää osoittaa että vika syntyi myynnin jälkeen ja vika on normaalia kulumista mitä se kyseisen koneen jakopään osalta on...
      Joo viikon verran yli 6kk ostosta. Onhan tuo selvää että näillä kilsoilla tuo jo saakin pamahtaa. Ei auta kun laittaa omaa kättä taskuun
      -e70 X5 -07 (M57TU2D30) "Space Grey"
      -e38 730iA -95 (M60b30) "Orient Blue"
      -Plancraft BMW Boat
      (b130/m10b20-->m60b40)
      EX: F11 520d -11 (N47d20c) "Alpin white"
      EX: e53 X5 4.4i -00 (M62b44Tu) "Titan Silver"
      EX: e39 Touring 530iA -01 M-sport (M54b30) "Titan Silver"
      EX: e38 740iA -95 (M60b40) "Aspen Silver"
      EX: e39 Touring 528iA -97 (M52b28) "Arctic Silver"

      Comment

      • alpine3
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2010
        • 1271
        • Kajjjaani

        #4
        Mielenkiinnosta kyselen oliko kone softattu vai vakio? Itsellä sama mylly
        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

        Comment

        • Forsmanni
          BTCF Member
          • Sep 2013
          • 146
          • Turku, Finland

          #5
          Originally posted by BMWjunkie View Post
          Mielenkiinnosta kyselen oliko kone softattu vai vakio? Itsellä sama mylly
          Kerkes noin 4kk olemaan softattuna En usko että tuolla oli vaikututsta asiaan. Ketjun kilometrit vain tulivat täyteen. Eniten itseä ihmetettyy ettei ketju varoitellut mitenkään. Yleensähän ne venyy ja alkavat ääntämään ennenkuin lopullisesti paukahtavat poikki. Kuitenkin nyt kun asiaa olen tutkinut enemmänkin niin tuli vastaan kyllä monia joille käynyt samalla tavalla ;/
          -e70 X5 -07 (M57TU2D30) "Space Grey"
          -e38 730iA -95 (M60b30) "Orient Blue"
          -Plancraft BMW Boat
          (b130/m10b20-->m60b40)
          EX: F11 520d -11 (N47d20c) "Alpin white"
          EX: e53 X5 4.4i -00 (M62b44Tu) "Titan Silver"
          EX: e39 Touring 530iA -01 M-sport (M54b30) "Titan Silver"
          EX: e38 740iA -95 (M60b40) "Aspen Silver"
          EX: e39 Touring 528iA -97 (M52b28) "Arctic Silver"

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #6
            Originally posted by Forsmanni View Post
            Kerkes noin 4kk olemaan softattuna En usko että tuolla oli vaikututsta asiaan. Ketjun kilometrit vain tulivat täyteen. Eniten itseä ihmetettyy ettei ketju varoitellut mitenkään. Yleensähän ne venyy ja alkavat ääntämään ennenkuin lopullisesti paukahtavat poikki. Kuitenkin nyt kun asiaa olen tutkinut enemmänkin niin tuli vastaan kyllä monia joille käynyt samalla tavalla ;/
            Jos kerran ketju katkesi juuri kaasun pohjaan linttauksessa niin minusta vähän huono logiikka väittää, että softaus ei vaikuttaisi kestävyyteen.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Originally posted by alspe View Post
              Jos kerran ketju katkesi juuri kaasun pohjaan linttauksessa niin minusta vähän huono logiikka väittää, että softaus ei vaikuttaisi kestävyyteen.
              Useissa tapauksissa jakoketjun katkeamissa on ollut softaus. Jossain ne lisä hevoset ja nyyttonit näkyy, yleensä kestävyydessä.

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17526
                • Turku

                #8
                Ei minullakaan ollut mitään oireita ex 535d E61:ssä ja satasen vauhdista tasakaasulla poikki. Auto oli silloin vakio.
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • atcc
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2014
                  • 373
                  • Joensuu

                  #9
                  Millähän tavoin ne lisätehot rasittaa nokkaketjua enemmän :think
                  F15 X5 M50d -15
                  Ex:
                  F11 530dA xDrive -11
                  E61 530xdA M-sport LCI -07

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #10
                    Originally posted by atcc View Post
                    Millähän tavoin ne lisätehot rasittaa nokkaketjua enemmän :think
                    En tiedä teoriasta mutta perinteisesti tehokkaat koneet eivät ole ”takseja” ajomääriltään. Jollain tavalla ne väännöt ja tehot otetaan sieltä koneesta ja palotapahtuma (räjähdys) suurenee/voimistuu. Ei se lisäteho varmaan tule väljemmällä pakoputkella ja löysemmillä venttiilinjousilla

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #11
                      Originally posted by Laku View Post
                      Ei minullakaan ollut mitään oireita ex 535d E61:ssä ja satasen vauhdista tasakaasulla poikki. Auto oli silloin vakio.
                      Aika pitkälle M57 moottoreissa jakoketjut on pettäneet x30 ja x35 moottoreissa mitä olen foorumilta lukenut. Vääntöä ja tehoa, aika moni 30d ollut softattu ja 35 vakio/softattu. Hyvin vähän on juttuja 25d mopomoottoristen jakoketjuista kuin vasta isoilla kilometreillä tai huonoilla huolloilla.

                      Kyllä vääntö ja teho näkyy, aina jossakin.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by atcc View Post
                        Millähän tavoin ne lisätehot rasittaa nokkaketjua enemmän :think
                        Ei ehkä niinkään sitä nokkia pyörittävää ylempää ketjua, mutta alempi ketjuhan pyörittää korkeapainepumppua. Ei liene tarvetta perustella, aiheuttaako tehonlisäys enemmän kuormaa korkeapainepumpulle.

                        Muutoinkin korkeapainepumppu on yksi tekijä tässä ketjusopassa. Vanhoissa M57:issa 3-mäntäinen pumppu. N47 1-mäntäinen ja N57 2-mäntäinen. Miten nykivästi kuormitus jakautuu eri toteutuksilla.
                        Last edited by Clavurion; 02-05-2019, 17:56.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          #13
                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          En tiedä teoriasta mutta perinteisesti tehokkaat koneet eivät ole ”takseja” ajomääriltään. Jollain tavalla ne väännöt ja tehot otetaan sieltä koneesta ja palotapahtuma (räjähdys) suurenee/voimistuu. Ei se lisäteho varmaan tule väljemmällä pakoputkella ja löysemmillä venttiilinjousilla
                          Lisäksi niitä tehoja ulosmittaa ne ketkä ovat softanneet. Vakiopeleillä ajelee kaltaiseni papat joille riittää, että kiihtyy sataseen saman tunnin aikana. 😉
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • radiaani
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2016
                            • 130
                            • Etelä-Suomi

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Ei ehkä niinkään sitä nokkia pyörittävää ylempää ketjua, mutta alempi ketjuhan pyörittää korkeapainepumppua. Ei liene tarvetta perustella, aiheuttaako tehonlisäys enemmän kuormaa korkeapainepumpulle.
                            Oleellinen tekijä osien kuormituksessa on kuormituksen huippuarvot eikä niinkään keskimääräinen taso. Juuri huiput väsyttävät metallia, eikä ole mikään yllätys, että osa myös pettää huippukuormituksella.

                            Elämän karuja tosiasioita on, että nelisylinterinen moottori ei tuota vääntöään tasaisesti kampikulman funktiona, vaan kahdella rajulla rykäisyllä joka kierroksella. Lastuttamalla nämä rykäisyt ovat rankempia kuin tehtaan insinöörin CAD/CAE-ohjelmassa ketjua optimoitaessa.

                            Niin se vain on, että jokaisella työtahdilla moottori nykäisee kaikkia sisällään liikkuvia osia, täyskaasulla enemmän kuin normiajossa ... ja lastutetussa koneessa _enemmän_ kuin vakiossa. Ehkäpä lastun valmistaja ei ottanut huomioon ketjun väsymislujuutta?
                            Ajossa: F10 520d SE (2012)

                            Comment

                            • Krister
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2003
                              • 227
                              • PK-seutu

                              #15
                              Originally posted by radiaani View Post
                              Oleellinen tekijä osien kuormituksessa on kuormituksen huippuarvot eikä niinkään keskimääräinen taso. Juuri huiput väsyttävät metallia, eikä ole mikään yllätys, että osa myös pettää huippukuormituksella.

                              Elämän karuja tosiasioita on, että nelisylinterinen moottori ei tuota vääntöään tasaisesti kampikulman funktiona, vaan kahdella rajulla rykäisyllä joka kierroksella. Lastuttamalla nämä rykäisyt ovat rankempia kuin tehtaan insinöörin CAD/CAE-ohjelmassa ketjua optimoitaessa.

                              Niin se vain on, että jokaisella työtahdilla moottori nykäisee kaikkia sisällään liikkuvia osia, täyskaasulla enemmän kuin normiajossa ... ja lastutetussa koneessa _enemmän_ kuin vakiossa. Ehkäpä lastun valmistaja ei ottanut huomioon ketjun väsymislujuutta?
                              Nyt on kyllä kovaa teorisointia. Eiköhän ne jakopäät ole muutenkin susia kun hajonnut pienemmilläkin kilsoilla kuin 325tkm ja vakio autoillakin. Softauksella lienee ihan marginaalinen ero ja jos ketju ei olisi nyt katkennut niin se olisi katkennut vakiona ehkä 330 tai 340tkm kohdalla ja lopputulos olisi ollut sama.
                              Supra MKIV 6spd lhd
                              W212 E350CDI

                              Ex: E39 530d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎