Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by Lenkka View Post
    Meinaatko että jos aiempana päivänä on ollut keli nollassa ja sitten auto seisoo ja pakkasta onkin reilusti, niin akku olisi kummasti itsekseen täyttynyt?
    Jos tuo systeemi ei lataa kuin 80%, sitten tulee pakkaset ja auto vähänkin seisoo tai ajaa pientä lenkkiä, niin akkuahan ei ole lähtökohtaisesti niin paljon, kuin voisi olla. Minusta siksi asian korjaisi tuo, että sen koodaisi pois ja auton akku voisi olla edes mahdollisesti täysi pakkasten tullessa.
    No joo onhan siitä nyt jotain apua, mutta kun alkaa akusta herjaamaan, niin eiköhän se akku ala olla vaihtokunnossa. Kunnon pakkaset on vasta tulossa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #17
      Originally posted by Lenkka View Post
      Meinaatko että jos aiempana päivänä on ollut keli nollassa ja sitten auto seisoo ja pakkasta onkin reilusti, niin akku olisi kummasti itsekseen täyttynyt?
      Jos tuo systeemi ei lataa kuin 80%, sitten tulee pakkaset ja auto vähänkin seisoo tai ajaa pientä lenkkiä, niin akkuahan ei ole lähtökohtaisesti niin paljon, kuin voisi olla. Minusta siksi asian korjaisi tuo, että sen koodaisi pois ja auton akku voisi olla edes mahdollisesti täysi pakkasten tullessa.
      Akku kun ei ole käytännön ajosuoritteilla koskaan juuri yli 80 pinnaa ladattuna oli siellä perinteinen tai igr järjestelmä käytössä. Johtuu siitä, että sieltä otetaan käynnistysvirtaa enemmän ulos suhteessa mitä ehditään lataamaan latausjärjestelmätyypistä huolimatta. Em tilanteissa sinne pusketaan tavan käytössä aina sen mitä laturi kykenee tuottamaan.

      Pitkän matkan ajelijat asia erikseen tilantessa jossa akku on saatu pitkän ajon aikana riittävän lämpimäksi jolloin akkuun ehditään saada varausta niin paljon, että järjestelmä voi alkaa sitä rajoittamaan ~80 pinnan tuntumaan. Ehkä optimi oloissa kesällä.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #18
        Originally posted by Sisäänajettu View Post
        Onko tuo kuinka helppo saada tuo päällinen pois tuosta jotta tuo tiheämpi sisus tulee esiin?

        Itsellä ei kokemusta McGardista mutta vakiohuoltopaikassa vanhanmallisen lukkopultin irroituksessa (lukkopultin avainkappale antoi periksi, katkesi lukkopultin sisälle 15 vuoden käytön jälkeen) todettiin huollosta että onneksi ei ole McGard kun se tuppaa olemaan tekemätön paikka. Vanhanmallinen antautui vastakierretapilla mutta ilmeisesti McGardiin ei välttämättä puraise.


        Kannattaa kysellä paikallisista rengasliikkeistä josko heillä olisi kokemusta, voi löytyä hyvinkin joku liike joka on ottanut asiakseen kehittää sopivan menetelmän.



        Keskusteluahan löytyy verkosta, esim. KLIK.

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #19
          Originally posted by Markkanenn View Post

          Mikä vika?

          Kannattaa lukea ISTAlla vikakoodit, tuosta ei ole hedelmällistä lähteä arpomaan.

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2314
            • Uusimaa

            #20
            F10 etuiskarin "yläpään laakerit"

            Näyttää olevan autossa edessä EDC-iskarien suojakumit riekaleina ja oikean puoleisessa etuvetarin suojakumissakin pieni reikä. Joten purkua ja korjaamista tiedossa.

            Otan molemmat tolpat alas iskarien suojakumien uusimista varten. Lienee järkevää uusia ne, jotta saisi EDC-pumpuille hieman enemmän käyttöikää (ajettu 208tkm, vm. 2014). Mikä noissa EDC-iskareissa on yleensä ollut kestoikä keskimäärin? Ovatko normiajossa kestävää tavaraa?

            Samalla ajattelin laittaa autoon Eibachin jouset, mutta tartteeko näissä uusia iskarin yläpään tukilaakereita eteen samalla? Ja onko siellä edes laakereita kun eikös näissä iskarin yläpäät pysy paikallaan koko ajan? Onko siellä vain tukikumi ilman laakeria? Eli kannattaako tuhlata rahoja uusiin yläpään "tukilaakereihin" F10 tapauksessa?

            Entä tartteeko EDC-pumppuja koodata tai opettaa mitenkään jos auto madaltuu 30mm?
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #21
              Ei ole yläpään laakeria, koska se yläpää pysyy paikallaan. Vaihtaisin vaan ne suojakumit ja takaisin nippuun. 200tkm on kuitenkin paljon iskareille, joten niiden kestosta mahdoton paljon sanoa. Voi kestää tai sitten hajota viikon päästä. Ovat kuitenkin sen verran kalliita, että itse vaihtaisin vasta kun hajoavat.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #22
                Lue huolella vaihto-ohje läpi niin menee puhtaasti maalliin se yläpään irroitus/asennus, linjaus ja tolpan lopullinen suunatus koriin nähden.

                *Ja ei koskaan pulttipyssyllä yläpään mutteria auki/kiinni.
                Last edited by zakspeed; 01-01-2020, 09:55. Reason: *lisäys
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6324
                  • P-Pohjanmaa

                  #23
                  Originally posted by JKK View Post
                  Näyttää olevan autossa edessä EDC-iskarien suojakumit riekaleina ja oikean puoleisessa etuvetarin suojakumissakin pieni reikä. Joten purkua ja korjaamista tiedossa.

                  Otan molemmat tolpat alas iskarien suojakumien uusimista varten. Lienee järkevää uusia ne, jotta saisi EDC-pumpuille hieman enemmän käyttöikää (ajettu 208tkm, vm. 2014). Mikä noissa EDC-iskareissa on yleensä ollut kestoikä keskimäärin? Ovatko normiajossa kestävää tavaraa?

                  Samalla ajattelin laittaa autoon Eibachin jouset, mutta tartteeko näissä uusia iskarin yläpään tukilaakereita eteen samalla? Ja onko siellä edes laakereita kun eikös näissä iskarin yläpäät pysy paikallaan koko ajan? Onko siellä vain tukikumi ilman laakeria? Eli kannattaako tuhlata rahoja uusiin yläpään "tukilaakereihin" F10 tapauksessa?

                  Entä tartteeko EDC-pumppuja koodata tai opettaa mitenkään jos auto madaltuu 30mm?
                  Mulla oli ex F11 535d s-portissa tuo AD\DD alusta .
                  Takaiskarit vaihdoin n 230-240 tkm nurkilla,jäätyivät jotenkin ja suojakumit oli sököt tms.

                  Kyllä alusta pitää kalibroida kun madaltaa toimii sen jälkeen normaalisti.
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2314
                    • Uusimaa

                    #24
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Lue huolella vaihto-ohje läpi niin menee puhtaasti maalliin se yläpään irroitus/asennus, linjaus ja tolpan lopullinen suunatus koriin nähden.
                    Tämä linjaus ja suuntaus onkin mulle uusi asia.... Onko siellä yläpäässä jotain säätöjä tolpan asennolle?

                    En ole koskaan vielä purkanut F-sarjalaisen alustaa. E-mallien alustoja kyllä senkin edestä.

                    Sitten tietysti kiinnostaa että kannattaisiko samalla uusia jo varmuuden vuoksi ala-etutukivarsien hydraulipuslat? Ainakin E60-sarjalaisessa ne tuntuivat olevan yli 200tkm ajetuissa enemmän tai vähemmän vaihtokunnossa. Mielestäni näyttävät näissä olevan samaa kaliberia paksuudeltaan.Kun eivät ole kovin kalliitkaan Lemförderinä.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • rizzo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2007
                      • 5418
                      • Oulu

                      #25
                      Miten lähtee F10:ssä etuikkunan koristelista irti nätisti? ”Joku” (en minä) paukaisi listan yläpään nätisti mutkalle parkkihallin betonipylvääseen. Voisi koettaa suoristaa itse ennenkun tilaa uutta.

                      Comment

                      • pyyn0
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 1053
                        • Fin

                        #26
                        Originally posted by JKK View Post
                        Tämä linjaus ja suuntaus onkin mulle uusi asia.... Onko siellä yläpäässä jotain säätöjä tolpan asennolle?

                        En ole koskaan vielä purkanut F-sarjalaisen alustaa. E-mallien alustoja kyllä senkin edestä.

                        Sitten tietysti kiinnostaa että kannattaisiko samalla uusia jo varmuuden vuoksi ala-etutukivarsien hydraulipuslat? Ainakin E60-sarjalaisessa ne tuntuivat olevan yli 200tkm ajetuissa enemmän tai vähemmän vaihtokunnossa. Mielestäni näyttävät näissä olevan samaa kaliberia paksuudeltaan.Kun eivät ole kovin kalliitkaan Lemförderinä.
                        Ei siinä varsinaisesti ole mitään erikoista, eikä erillistä säätöä, iskarin yläpää pyörii 360° ennen kuin iskarin yläpäänmutterin kiristää, jonka jälkeen yläpää jää siihen asentoon johon kiristi. Itse käytin paria pitkää linjaria linjaukseen, joka sekin saattaa olla liiottelua ja hätäsempi kaveri ton katsoo varmaan silmällä.
                        -BMW F11 530xd -12
                        -BMW E60 530dA -04
                        -BMW E23 735iA -85
                        Ex
                        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                        -BMW E39 528i 96

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #27
                          Originally posted by JKK View Post
                          Tämä linjaus ja suuntaus onkin mulle uusi asia.... Onko siellä yläpäässä jotain säätöjä tolpan asennolle?
                          .
                          Vähintä mitä kannattaa tehdä mikäli ei ole iskarin ylä/alapään linjaukseen tarkoitettuja työkaluja saatavilla niin ottaa linjaus ennen jousen irroitusta yläpään lautasesta suhteessa iskarin runkoon. Olettaenssen olevan kohdallaan. Tämä linjaus edesauttaa linjausta tolpan asennusvaiheessa koriin jolloin yläpäät käännetään maksimi asentoonsa myötäpäivään ennen muttereiden kiristämistä koriin.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • alpine3
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2010
                            • 1265
                            • Kajjjaani

                            #28
                            Originally posted by rizzo View Post
                            Miten lähtee F10:ssä etuikkunan koristelista irti nätisti? ”Joku” (en minä) paukaisi listan yläpään nätisti mutkalle parkkihallin betonipylvääseen. Voisi koettaa suoristaa itse ennenkun tilaa uutta.
                            Ihan ylöspäin nostamalla. Ennen sitä joutuu irrottamaan sivupeilin ja kaiken sen irrottamisen tiellä olevan. Kannattaa suojata teipeillä muut listat ja maalipinta kun rupeaa kampeamaan listaa irti. Ja kannattaa olla kärsivällinen, vääntyy tosi helposti. Tarkoitukseen on muistaakseni ihan virallinen työkalukin Bemarilla.

                            TISsistä löytyy ohjeet myös.
                            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                            Comment

                            • Jasuuu
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2011
                              • 773
                              • Oulu

                              #29
                              Tehdaswebasto herjaa kiertovesipumppua ja on nyt lukossa. Onko noissa oma pumppu vai erillinen kiertovesipumppu autossa?

                              Edit:



                              On näköjään osa numero 14. Liekkö tullut tunnit täyteen kun valittaa "open circuit".
                              Last edited by Jasuuu; 01-01-2020, 23:24.

                              Comment

                              • Lenkka
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2019
                                • 183
                                • Kajaani

                                #30
                                Originally posted by Jasuuu View Post
                                Tehdaswebasto herjaa kiertovesipumppua ja on nyt lukossa. Onko noissa oma pumppu vai erillinen kiertovesipumppu autossa?

                                Edit:



                                On näköjään osa numero 14. Liekkö tullut tunnit täyteen kun valittaa "open circuit".
                                Yleensä kyllä, kokeile ottaa lukko pois ja tyhjentää koodit niin saattaa taas toimia. Luultavasti kyllä tilttaa taas uudestaan. Vaatii kuitenkin webasto sen 3 virhettä, että menee lukkoon.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎