Originally posted by JKK
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
N57 nakutus
Collapse
X
-
Originally posted by OVi View PostJompi kumpi ketjun kiristin jumittaa ja ketju saa löysiä? Likaiset kiristimen öljykanavat tms. syy, joka vaikuttaa öljynpaineeseen kiristimellä?
Comment
-
-
Teoria liittyi vain yhtenä päivänä kuuluneeseen kovaan metalliseen ääneen, joka äänen kuvailun perusteella on löysällä olevan ketjun ääni. Alaketjun kuormitus ei ole vakio, johtuen suurpainepumpun kuormituksen muuttumisesta, mutta se ei mahda vaikuttaa ketjun kireyteen. Öljynpaine muuttuu kierrosten ja öljyn lämpötilan myötä, joka taas vaikuttaa suoraan kiristimen tuottamaan voimaan.
Tasaisella vedolla kuuluva naputus saattaa olla ihan vain suuttimien ääni, joka tulee jostain syystä kabiiniin isompana kuin ennemmin. Suuttimet itsessään on aika isoääniset, jos moottorin päältä ottaa muovit ja äänieristeet pois. Omaan korvaan oikein toimivan suuttimen ääni ei ole rehellinen naputus, vaan hieman epämääräinen säksätys.Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
-
Eikös suuttimilla ole erilaisia toimintatiloja myös? Jos nyt muistan oikein niin kaverin M57:ssa joskus aikoinaan ihmeteltiin suuttimien ääntä ja kierrosluvun nosto sai suuttimien äänessä aikaiseksi aivan selkeän muutoksen.Tällöin epäilin että se johtuu siitä että miten niitä ohjataan (ruiskutuskertojen määrän muutos esim).
Jos asiaa haluaa itse pöyhiä ja pystyt toistamaan asian helposti uudestaan niin koita ottaa venttiilikopan päältä suoja pois. Muuttuuko ääni tai onko se helpommin havaittavissa?
Joku taisi mainita myös että tämän N57:n seuraajassa softaus oli muuttanut koneen käyntiääntä ja epäili että tuo liittyi jollain tapaa EGR:n tomintaan. Voihan senkin piuhan ottaa kokeeksi irti ja katsoa onko sillä mitään merkitystä.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostEikös suuttimilla ole erilaisia toimintatiloja myös? Jos nyt muistan oikein niin kaverin M57:ssa joskus aikoinaan ihmeteltiin suuttimien ääntä ja kierrosluvun nosto sai suuttimien äänessä aikaiseksi aivan selkeän muutoksen.Tällöin epäilin että se johtuu siitä että miten niitä ohjataan (ruiskutuskertojen määrän muutos esim).
Originally posted by fraatti View PostJos asiaa haluaa itse pöyhiä ja pystyt toistamaan asian helposti uudestaan niin koita ottaa venttiilikopan päältä suoja pois. Muuttuuko ääni tai onko se helpommin havaittavissa?
Tosin nyt on sovittu että auto menee vielä kerran Autosalpaan tammikuussa, takuun piikkiin tutkittavaksi, jossa yrittävät paikallistaa ääntä uudelleen. Ja sitä uutta satunnaista hetkittäin kuumalla koneella esiintyvää "biljardipallomaista" kilinää. Ehkä tekevät jakoketjun mittauksen myös samalla.Last edited by JKK; 27-12-2021, 19:13.
Comment
-
-
Jakoketju ja laakerit osaavat näissä pitää mitä ihmeellisempiä ääniä eri tilanteissa.
Itsellä sattui huonot uudet nostajat kun moottoria kävin läpi.
Pitivät ääntä 2000-3000rpm välillä, vedossa.
Normiöljyillä 0w30, 5w30, 5w40 piti ääntä, mutta 20w50 öljyillä ei mitään.
Vaihdoin uudestaan nostajat ja moottori hiljeni, ihan sama mitkä öljyt.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostItsellä sattui huonot uudet nostajat kun moottoria kävin läpi.
Pitivät ääntä 2000-3000rpm välillä, vedossa.
Normiöljyillä 0w30, 5w30, 5w40 piti ääntä, mutta 20w50 öljyillä ei mitään.Last edited by JKK; 30-12-2021, 17:44.
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostMikä kone ja paljon oli ajettu? Oliko uudet nostajat orggikset vai esim. INA:n nostajat?Originally posted by JKK View PostKysytään lisää....
Onko joku oikeassa elämässä vaihtanut N57-koneeseen nostajia? Jos venttiilikopan nostaa pois, pääseekö siinä vaiheessa vielä mitenkään varmasti toteamaan nostajien ja keinurullien kuntoa? Ja pystyykö ne vaihtamaan ilman että nostaa nokat pois?
No N57 kun N57 ketjussa kerta ollaan.
Ja kyllä ihan oikeassa elämässä olen vaihtanut useampaan N57 nostajat.
Ja kyllä on pakko ottaa nokat irti että saa vaihdettua.
230tkm oli ajettu, Kolbenschmidt nostajat taisi olla.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostNo N57 kun N57 ketjussa kerta ollaan.
Ja kyllä ihan oikeassa elämässä olen vaihtanut useampaan N57 nostajat.
Ja kyllä on pakko ottaa nokat irti että saa vaihdettua.
230tkm oli ajettu, Kolbenschmidt nostajat taisi olla.
Mutta nyt on oikea tekijä siis langan päässä
Jos tuohon nostajaremppaan jossain vaiheessa lähden niin saako imunokan irroitettua siten että ketjua ei tarvitse kokonaan irroittaa myös alapäästään? ts. että purkaa koko jakopään?
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostJos ääni öljynkierrollisissa osissa eikä suuttimissa, eikä ole mitään menetettävää, niin isopurkillinen RVS viis olla harkinnan arvoinen kokeilu.
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostÄäni siis sidoksissa öljylämpöön eli öljynpaineeseen. Pykälää paksumpi öljy kuumapään numerolla esim xW-30 öljy xW-40 öljyyn.
Meinaavat saada tallennettua sitä ääntä jotenkin ja laittavat kyselyä tehtaalle. Itselläni on koko ajan tunne että suuttimista tai jäkopäästä se lopullinen syy tulee löytymään. Ja kun toisinaan se nakatus kasvaa 1-2 sekunnin ajaksi sellaiseksi kovaksi "detonointi"-ränätyskeksi 2000rpm alueella kun osaa härnätä sen äänen esiin pintakaasualueella.
Ja kun parkissa tyhjäkäynnillä tai paikallaan kaasuteltaessa kone käy kuin unelma. Ei mitään ylimääräisiä sivuääniä. Ainoastaan kevyessä vedossa alle 60km/h sen napatuksen kuulee. Napatus on enemmän pehmeä kuin metallinen.Last edited by JKK; 02-01-2022, 18:09.
Comment
-
-
Tänään tämä miedosti vedossa nakuttava auto (35d, N57Z) meni BMW:lle tutkittavaksi. Sieltä nyt löytyi alkupaloiksi yksi vaihtoon menevä suutin + vuotava EGR-cooleri. Ja kirsikkana kakun päällä speksien yli venähtänyt yläketju, joka lienee sen ajoittaisen metallisen ränätyksen äänilähde. Mittaus tehty yläkiristäjän reiästä merkkihuollossa.
Seuraavana kaivavat motin kokonaan ulos jakopääremppaa varten. Tämä auto oli siis X4 vuodelta 2015 ja mittarissa 122tkm. Mutta konehan on sama kuin F10/F11, joten siksi tätä asiaa puin tässä keskusteluketjussa.
Mielipiteitä vähän kyselisin.... Hukkaanko rahani turhuuteen, jos vaihdatan omaan piikkiin samalla uuden öljy-/alipainepumpun? Pumppu ja pumpun ketju kustantaisi 580€ ja arviolta tunnin lisätyö.
Ja sitten suuttimet. Yksi niistä nyt uusitaan. Tarkoitus olisi saada autosta sellainen, että mitään ei jäisi sattuman varaan. Testautanko loput viisi Boschin suutinpenkissä vai laittaisiko omaan laskuun loput viisi myös uusiksi? Saksasta sain tarjouksen tehdasuusista suuttimista 220€/kpl. Joten viidelle tehdassuuttimelle jäisi 1100€.
Jos jotain muuta tulee mieleen niin vinkatkaa. Moottorin kumityynyt tietysti voisi laittaa samalla uudet kun kone on irti.
Comment
-
Comment