Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 nakutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Calypsocoupe
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 2932
    • EFNU

    #46
    Originally posted by mige95 View Post
    Suosittelen puhdistaa sen öljynlämmönvaihtimen, tullu tässä mielee että minkähälaisia öljynpaineita näissä laakerivikasissa on ollut meinaa jos niissä on ollut suht tukkoinen toi lämmönvaihdin niin varmasti on paineet alhaset laakereilla. Oon vaan huomannu kahden moottorin kohdalla että tämän vaihtimen putsaamalla on kadonnut se haaleella koneella tapahtuva napsuminen mikä muistuttaa vähän venttiilin nostimen ääntä.

    Moottorin puhdistus aineet vois auttaa kans.
    Satasella saisi uutta vaihdinta tarvikkeena tiivisteineen, menisi varmaan öljynvaihdon yhteydessä kätevästi.

    Joskus tuli tutkittua interwebistä minne saisi öljynpaine-anturin tuohon koneeseen, mutta eipä edennyt mitenkään. Edit: turbon syöttöön vaihtaisi banjo-pultin anturikierteelliseen?
    Last edited by Calypsocoupe; 07-10-2020, 09:44.
    - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

    Comment

    • mige95
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 1179
      • lahti

      #47
      Originally posted by Calypsocoupe View Post
      Satasella saisi uutta vaihdinta tarvikkeena tiivisteineen, menisi varmaan öljynvaihdon yhteydessä kätevästi.

      Joskus tuli tutkittua interwebistä minne saisi öljynpaine-anturin tuohon koneeseen, mutta eipä edennyt mitenkään. Edit: turbon syöttöön vaihtaisi banjo-pultin anturikierteelliseen?
      Muista laskee jäähdytinesteet ekapois, ne tulee sieltä kans pihalle. Jos siihen banjopulttii on joku adapteri olemassa ni kaise käy, toinen vaihtoehto että tekee haarotuksen orkkispaikkaa.
      -g20 330e
      -e31 840ci sc
      -e46 316i (m52tub25)

      EX- f11 530d lci
      Ex- f01 730d
      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
      Ex: -06 e61 535d m-sport
      Ex:-02 e39 530d manual
      Ex -93 e34 520i

      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

      M62tu ajoitustyökalut.
      N47/n57 ajoitustyökalut.

      Comment

      • Akkli
        Newbiemmer
        • Nov 2020
        • 7
        • Kotka

        #48
        Naputtava ääni alkoi minunkin autosta kuulua. Autona 535xd 2012, 230kw, jonka ostin 6/2019 jolloin mittarissa 228tkm. 8/2019 stage 2+egr off optimoiautosi ohjelmalla, about 232tkm. 237tkm kohdalla vaihdatin öljyt. Nyt ajettu 241tkm. Merkkiliikkeen huollot takana 28,58,89,111,119,144,172,199,222,237 eli longlife, vaan eipä toi elämä kovin pitkä ollut tällä vehkeellä.
        Suuttimet testattu, kunnossa. Öljyt vaihdettu, ja suodattimessa sitä metallihilettä. Sen jälkeen auto viety korjaamolle jossa koneen öljypohja nyt irroitettuna. Tänään huoltomies kertoi kiertokangen laakereiden pyörähtäneen. Enempää purkamatta oli jo sitä mieltä, että vaihtokone halvempi. Oikeastiko?

        Pitää maanantaina käydä vielä korjaamolla haistelemassa vaihtoehdot. Ensimmäinen bmw ja diesel mulla. Hyvin alkoi.
        ex-F11 535xd 2012 M-Sport

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #49
          Originally posted by Akkli View Post
          Naputtava ääni alkoi minunkin autosta kuulua.
          8/2019 stage 2+egr off optimoiautosi ohjelmalla
          Valitettavasti tämä on se yleinen yhdistelmä. Laakereita on mennyt tuikun, celtikin, optimoi autosi softilla ainakin. Vakioitakin on kilahtanut mutta todennäköisyys taitaa kasvaa aikas tavalla softauksen myötä.

          Riskitekijäksi vielä 535d ja pre-lci.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            #50
            Originally posted by fraatti View Post
            Valitettavasti tämä on se yleinen yhdistelmä. Laakereita on mennyt tuikun, celtikin, optimoi autosi softilla ainakin. Vakioitakin on kilahtanut mutta todennäköisyys taitaa kasvaa aikas tavalla softauksen myötä.

            Riskitekijäksi vielä 535d ja pre-lci.
            Ohhoh, aika paksua tuubaa nyt tulee ...
            Arvelet, että joku osaa tehdä softaa, jolla saa laakerin pyörähtämään väärästä välistä...
            Tulis vähempi sammakoita, jos pitäisit suuta pienemmällä.

            Naapurissa on samantyyppinen moottori ja samat vaivat..
            Siis mersun OM651, siinäkin moottori väärinpäin.

            Siellä asiaa on kuitenkin tutkittukkin.
            Ongelma on tullut "uudentyyppisen", muuttuvatuottoisen öljypumpun mukana, jossa öljypumpun metaliset "hammasrattaat" on korvattu lamelleilla, jotka ei kylmäkynnistyksissä käyttäydy halutulla tavalla, vaan öljynpaineen nousu viivästyy.

            Toiseksi laakerit on nyt rakenteeltaan sellaiset, joissa ei olekkaan enään pyörähtämistä estävää rakennetta.

            Kolmanneksi, käytetyt öljyt on kelvottomia.

            Mutta kuinka ollakkaan, valmistaja on tehnyt asiaa koskien softamuutoksen, jossa kylmäkäynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnin kierrosluku nousee lähes kaksinkertaiseksi, Vanhassa softassa ei ole ko kohdassa tilaa tehdä muutosta, joten se täytyy päivityksessä vaihtaa koko softan rakenne eriliseksi. Tällä muutoksella ongelmaa on kuitenkin jollain lailla saatu kuriin. Valmistaja ei tietenkään voi myöntää vastuutaan asiassa, vaikka on suorittanut korjauksia asian suhteen,koska mahdolliset seuraamukset olisivat tieten liian suuria, kaatuisi koko lafka, tai jotain.

            BMW,n käyttämän öljypumpun rakennetta en tiedä, mutta muut kohdat tiedän, enkä ole tutkinut asiaa, että onko tyhjäkäynnin kierroksia nostettu faceliftin yhteydessä.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2237
              • Vantaa

              #51
              Originally posted by tuikku View Post
              Kolmanneksi, käytetyt öljyt on kelvottomia.
              Mitä tarkoitat tällä?
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2735
                • Tampere

                #52
                Originally posted by tuikku View Post
                Ohhoh, aika paksua tuubaa nyt tulee ...

                Naapurissa on samantyyppinen moottori ja samat vaivat..
                Siis mersun OM651, siinäkin moottori väärinpäin.

                Ongelma on tullut "uudentyyppisen", muuttuvatuottoisen öljypumpun mukana, jossa öljypumpun metaliset "hammasrattaat" on korvattu lamelleilla, jotka ei kylmäkynnistyksissä käyttäydy halutulla tavalla, vaan öljynpaineen nousu viivästyy.

                Toiseksi laakerit on nyt rakenteeltaan sellaiset, joissa ei olekkaan enään pyörähtämistä estävää rakennetta.

                Kolmanneksi, käytetyt öljyt on kelvottomia.
                Onko päätelmä mielestäsi virheellinen, että teho-ohjelmoitu moottori aiheuttaa suuremman kuormituksen komponenteilleen ja varsinkin silloin kun ohjelmallisesti nostettua tehoa ulosmitataan ajossa?

                Pohdin myös, millaista perustelua kritiikkisi tueksi tarjoaa toisen autonvalmistajan moottorinosien esittely, elleivät tekniikka ja osat ole identtisiä kyseisten autonvalmistajien (BMW ja Mercedes) välillä?

                Edellleen moottoreissa käytetyn öljyn roolia laakerivauroihin on melkoisen vaikeaa arvioida, vai miten perustelet tämän yksityiskohdan merkitystä? Mikä on kelvottoman öljyn määritelmä ja milloin öljystä tulee sellaista?
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  #53
                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Onko päätelmä mielestäsi virheellinen, että teho-ohjelmoitu moottori aiheuttaa suuremman kuormituksen komponenteilleen ja varsinkin silloin kun ohjelmallisesti nostettua tehoa ulosmitataan ajossa?
                  Ei ole virheellinen, vaan se on varmaan totta, mutta siitähän tässä ei ollutkaan kyse.

                  Pohdin myös, millaista perustelua kritiikkisi tueksi tarjoaa toisen autonvalmistajan moottorinosien esittely, elleivät tekniikka ja osat ole identtisiä kyseisten autonvalmistajien (BMW ja Mercedes) välillä?
                  Entäpäs jos lukisit ensin ajatuksen kanssa, mitä on kirjoitettu

                  Edellleen moottoreissa käytetyn öljyn roolia laakerivauroihin on melkoisen vaikeaa arvioida, vai miten perustelet tämän yksityiskohdan merkitystä? Mikä on kelvottoman öljyn määritelmä ja milloin öljystä tulee sellaista?
                  Jos öljy pakenee pois liuskan pinnalta siinä määrin, ettei se kykene voitelemaan pintoja riittävissä määrin, niin silloin öljy ja moottorin rakennekkin on näiltä osin kelvoton.
                  Taitaa olla hyödytöntä vastata, kun et sinä lue tätä kunnolla kuitenkaan.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • makebm5
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2009
                    • 1259
                    • Kainuu

                    #54
                    Aika erikoiselta kuulostaa. Ääni tuntuu tulevan venttiilikoneiston suunnalta.
                    OneDrive photos, enjoy, share & organize your photos
                    BMW i4 M50, BMW E89 35is
                    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #55
                      Originally posted by tuikku View Post
                      Ohhoh, aika paksua tuubaa nyt tulee ...
                      Arvelet, että joku osaa tehdä softaa, jolla saa laakerin pyörähtämään väärästä välistä...
                      Tulis vähempi sammakoita, jos pitäisit suuta pienemmällä.

                      Naapurissa on samantyyppinen moottori ja samat vaivat..
                      Siis mersun OM651, siinäkin moottori väärinpäin.

                      Siellä asiaa on kuitenkin tutkittukkin.
                      Ongelma on tullut "uudentyyppisen", muuttuvatuottoisen öljypumpun mukana, jossa öljypumpun metaliset "hammasrattaat" on korvattu lamelleilla, jotka ei kylmäkynnistyksissä käyttäydy halutulla tavalla, vaan öljynpaineen nousu viivästyy.

                      Toiseksi laakerit on nyt rakenteeltaan sellaiset, joissa ei olekkaan enään pyörähtämistä estävää rakennetta.

                      Kolmanneksi, käytetyt öljyt on kelvottomia.

                      Mutta kuinka ollakkaan, valmistaja on tehnyt asiaa koskien softamuutoksen, jossa kylmäkäynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnin kierrosluku nousee lähes kaksinkertaiseksi, Vanhassa softassa ei ole ko kohdassa tilaa tehdä muutosta, joten se täytyy päivityksessä vaihtaa koko softan rakenne eriliseksi. Tällä muutoksella ongelmaa on kuitenkin jollain lailla saatu kuriin. Valmistaja ei tietenkään voi myöntää vastuutaan asiassa, vaikka on suorittanut korjauksia asian suhteen,koska mahdolliset seuraamukset olisivat tieten liian suuria, kaatuisi koko lafka, tai jotain.

                      BMW,n käyttämän öljypumpun rakennetta en tiedä, mutta muut kohdat tiedän, enkä ole tutkinut asiaa, että onko tyhjäkäynnin kierroksia nostettu faceliftin yhteydessä.
                      En tiedä onko bemarin ja mersun koneella muuta yhteistä kun että käydät molemmat dieselillä.
                      Oli kone sitten mersun tai bemarin keulalla niin joka koneesta kuitenkin löytynee jossain vaiheessa se heikoin lenkki. Marginaali tämän lenkin pettämiseen tietysti kapenee jos/kun moottorista otetaan enemmän tehoa pihalle kuin mitä siinä on vakiona ollut. Asia lienee ollut aina samalla tavalla ja kilpamoottoreiden elinikä saattaakin olla vain muutama kisa aivan äärimmilleen vietynä(esim f1:t).

                      Se mitä näitä rikkoontumisia on tullut vastaan niin useimmiten kyseessä on ollut saman moottorin tehokkaampi versio eli tuo tuplaturbo. Lisäksi varsin usein tuossa on vielä mausteena ollut jonkun tekemä softa. Toki jos auto halutaan softata niin tällöin saattaa myös olla niin että auton omistajalla saattaa olla keskimääräistä raskaampi kaasujalka.

                      N57:ssa itse kampiakseli on muuttunut tuoreemmissa malleissa erilaiseksi. Samoin laakerointiin on tehty muitakin muutoksia. Tämä saattaa vaikuttaa siihen että ehkä LCI motti kestää paremmin.

                      Ja todennäköisesti yksi varsin oleellinen heikennys mikä näihin moottoreihin on iskenyt on se että laakerimateriaaleista on jätetty lyijyn käyttö pois. Ja toinen on start-stopin ilmaantuminen mikä johtaa laakeripinnoilla metalli-metalli kosketuksiin kun voitelevaa öljykalvoa ei ole.

                      Näitä edellämainittuja asioita on käsitelty täällä ketjussa:


                      Näitä tapauksia on tullut vastaan sekä suomessa että saksassa.
                      Last edited by fraatti; 12-12-2020, 13:33.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        #56
                        Originally posted by fraatti View Post
                        En tiedä onko bemarin ja mersun koneella muuta yhteistä kun että käydät molemmat dieselillä.
                        Eikö Tuikku ihan hyvin perustellut asian että molemmissa on muuttuvatilavuuksinen öljypumppu ja samat vaivat.
                        En ymmärrä miksi ihmiset eivät osaa lukea jos oma pointti osataan myös perustella.

                        Vakiona on molemmista omista N57:sta mennyt, toisesta jakopää ja toisesta laakerit.

                        Eiköhän tuo huono (tehtaan määrittelemä huoltoväli) huolto noissa sen suurimman ongelman aiheuta.
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • brainsurgery
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2011
                          • 1355
                          • Helsinki

                          #57
                          Saakos sinne vaihdettua M50D:n laakereita tilalle?

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5272
                            • Pirkkala

                            #58
                            Start stop ei johda automaattisesti metalli-metalli kosketukseen vaan se johtaa siihen silloin, kun öljyn ominaisuudet ylläpitää yhtenäinen kalvo ilman öljynpainetta eivät riitä, ko olosuhteessa.

                            Olen antanut itseni ymmärtää että eri öljyissä on tässä suhteessa kohtuullisen suuriakin eroja, ja 30tkm koneessa pyörinyt öljy tuskin on sen ominaisuuden osalta ainakaan parantunut.

                            Mitä enemmän alaa tuntee, ja tiedot ja taidot karttuvat sitä selvempi mielipide on: tiheä öljynvaihtoväli tietää pitkää ikää voideltavalle kohteelle.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4629
                              • Tampere

                              #59
                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Start stop ei johda automaattisesti metalli-metalli kosketukseen vaan se johtaa siihen silloin, kun öljyn ominaisuudet ylläpitää yhtenäinen kalvo ilman öljynpainetta eivät riitä, ko olosuhteessa.

                              Olen antanut itseni ymmärtää että eri öljyissä on tässä suhteessa kohtuullisen suuriakin eroja, ja 30tkm koneessa pyörinyt öljy tuskin on sen ominaisuuden osalta ainakaan parantunut.

                              Mitä enemmän alaa tuntee, ja tiedot ja taidot karttuvat sitä selvempi mielipide on: tiheä öljynvaihtoväli tietää pitkää ikää voideltavalle kohteelle.
                              Joo, öljynvaihdoista lienee kaikki samaa mieltä.

                              Tämä on bemarin B58 koulutusmateriaalista koskien irox laakereita. Eikö tässä ole mainittu että kiertokangen laakerit pyörivät alkuun kuivana ja IROX pinnoitettu laakeri pitää laakerien kuluman minimissä? ts. oli materiaali mikä tahansa niin kosketuksia voi tapahtua ja lisääntynyt starttien määrä lisää luonnollisesti näiden tapahtumien määrää huomattavasti? Edesmennyt lyijy ei ollut noista kosketuksista moksiskaan.




                              Tuossa loput kuvat aiheesta: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...9&postcount=72

                              Myös tässä maininta samasta asiasta: http://kingbearings.com/wp-content/u...t-08-29-21.pdf


                              Ainiin, tuossa kun selasin tuota vanhaa ketjua läpi niin myös värinänvaimennin oli saanut lisää painoa muutaman sataa grammaa tuoreemmissa indeksi versioissa. Liekö sen takia että vulkanointi pettää vai jonkun muun syyn takia?

                              Mikä saa juuri sen ensimmäisen runkolaakerin syöksymään koneesta pihalle eikä vaikka kakkosen tai viimeisen?
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4629
                                • Tampere

                                #60
                                Originally posted by makkis View Post
                                Eikö Tuikku ihan hyvin perustellut asian että molemmissa on muuttuvatilavuuksinen öljypumppu ja samat vaivat.
                                En ymmärrä miksi ihmiset eivät osaa lukea jos oma pointti osataan myös perustella.
                                Bemarin ja mersun toteutus öljypumpussa ovat erilaisia. En siksi olisi suoraan vetämässä johtopäätöstä että jos mersussa menee laakerit ja syy on öljypumpussa että myös N57:ssa syy olisi öljypumpussa. Bemarin laakereissa on myös perinteiset "hampaat" pitämässä laakeria paikoillaan. Tosin jos kiinnileikkatumista alkaa tapahtumaan niin ei niistä taida olla mitään iloa.


                                Mersun pumppu näyttää tälläiselle.


                                Toimintaperiaate "rotary vane"

                                ProtectedPool ➤ Web3 Smart DeFi Wallet . Your New DeFi Experience:: Secure, Smart, Simple. Double Approvals. Add extra confirmation of any transaction with 2FA solutions including Google Authenticator or hardware security keys. Self-custodial Solutions. Protected Pool is built on smart contracts that interact with wallets, not persons or companies. A new wallet - a new smart-contract. Zero Trust Protocol. No one can be trusted unless verified. Your wallet is the only way to get access to your funds.


                                Bemarin pumppu, toimintaperiaate poikkeaa mersun pumpusta.




                                Bemari on jo itse todennut että N57 lohko on liian heikko M550D tehoille ja siksi se on suunniteltu uudestaan. Tässä niitä jotain muutoksia:
                                x M550d:n männissä tapinreijät holkitettu.
                                x Runkolaakerien raakeripinnat leveämmät? sekä jotain muita vahvikkeita laakereoinnille. Eri laakerit. (Widened main bearing blocks with transitions increase the strength in the area of the crankshaft bearing. Transverse reinforcements to the crank chamber apron brace the main bearing cap and reduce deflection of the bearing cap in the engine’s longitudinal direction. )
                                x uusi kampiakseli
                                x kannen ja runkolaakerien yhteinen kiinnitys samaan inserttiin lohkon sisällä. (jäykistää pakettia)
                                x Männän puristuskorkeus +1mm
                                x Männän maljan reunat uudelleensulatetut (tämä on tullut muistaakseni myöhemminkin käyttöön sarjatuotantokoneissa)
                                x Männäntapin DLC-pinnoite
                                x 1mm lyhyempi kiertokanki ja se on muutenkin uudelleen suunniteltu
                                x myös kansi "hip-threated" (vähemmän huokosia valussa)
                                x kannen jäädytyskanavat muokattu
                                x venttiilikokoja muokattu, imu 27.2 -> 29.2 mm pako 24.6 -> 26 mm, pakopuolen naulat tehty "Nimonic:sta"
                                x palotila uudelleen suuniteltu
                                x jakopään ketju vahvistettu ja pinnoitettu suuremman pumpun tuottaman lisärasituksen takia
                                x uusi värinänvaimennin
                                x muokattu öljynkierto
                                x lohkossa muokattu jäähdytysveden kierto
                                x eri kannentiiviste
                                x suurempi ja tehokkaampi öljy vesi lämmönvaihdin
                                tiedot: https://sci-hub.se/https://link.spri...313-012-0222-6

                                mm. edellämainittujen syiden takia en ainakaan itse oleta että softattu N57 olisi yhtä luotettava kuin softaamaton.

                                Ainiin, joku taisi väittää tässä taannoin että softaamisella ei ole jakoketjulle lisärasitusta aiheuttavaa vaikutusta. Rail-paineen nosto taitaa kuitenkin olla ihan normaali toimenpide softatessa? Bemari on päätynyt vahvistamaan tuossa M550D woimanpesässä kettinkiä koska ruiskutuspaineet ovat korkeammat joka johtaa merkittävästä suurempiin voimiin ketjua kohtaan.

                                "CHAIN DRIVE
                                The layout of the two-piece timing assembly is also the same as that in the standard engine. The high injection pressure leads to significantly greater forces, so suitable measures must be taken to ensure the endurance of the chain drive: the changed orientation of the high-pressure pump reduces the dynamic excitation of the timing assembly. Reinforced inner links of the timing chain increase the dynamic strength of the chain and the PVD-coated (physical vapour deposition) rivets of the chain links increase wear resistance."
                                Last edited by fraatti; 12-12-2020, 20:02.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎