530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• nappe74
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Golf GTE menee HKI-Kuopio-HKI reissun 5 l/100km, jos ei pääse yhtään lataamaan. Ja 530e menee laaki ja vainaa pohjoisen reissulla 5.8 l/100km ilman latauksia, näin 70 tkm kokemuksella.

Tuo polttiksella lataaminen on ihan hölmöläisten hommaa muutoin kuin mukavuuskäyttöön, kuten moni on tässäkin ketjussa todistanut.
    Millä asetuksella saa varmistettua että ajoakku ei lataudu bensalla ajaessa??

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Golf GTE menee HKI-Kuopio-HKI reissun 5 l/100km, jos ei pääse yhtään lataamaan. Ja 530e menee laaki ja vainaa pohjoisen reissulla 5.8 l/100km ilman latauksia, näin 70 tkm kokemuksella.

Tuo polttiksella lataaminen on ihan hölmöläisten hommaa muutoin kuin mukavuuskäyttöön, kuten moni on tässäkin ketjussa todistanut.
    Juuri näin. Jos kulutukset ovat huomattavasti näitä isompia, jotain tehdään ajoasetuksissa tms hölmösti ja suoraan bensaa maahan kaataen.

Leave a comment:

• bmw323it
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Kuullostaa todella hurjilta lukemilta. Varsinkin kun normi-passatti (ilman akkuja) sillä samalla 1,4TSI-koneella menee n. 6 litralla matka-ajossa. Ehkä iso massa ja pieni bensakone ei enää toimi optimaalisella hyötysuhteella?

Leave a comment:

• JKK
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Minä oon ajanut Passat GTE:lla ex-duunissa KPO-HKI-KPO kymmeniä kertoja eri yksilöillä ja kulutus on ollut tankkauksesta laskettuna 8-9l/100km.
    Kuullostaa todella hurjilta lukemilta. Varsinkin kun normi-passatti (ilman akkuja) sillä samalla 1,4TSI-koneella menee n. 6 litralla matka-ajossa. Ehkä iso massa ja pieni bensakone ei enää toimi optimaalisella hyötysuhteella?

Leave a comment:

• ritariässä
    replied
    2-3L/100km lisää kulutusta jos pakkolataa akkua ja jos pakkasella pakkolataa akkua, kestää pidempään kuin kesäkeleillä lataamisen.

Tyhjä akku ja pakkasella liikenteeseen esim kylmästä pihasta, kulutuslukemat nostaa kyllä hiukset pystyyn.

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Minä oon ajanut Passat GTE:lla ex-duunissa KPO-HKI-KPO kymmeniä kertoja eri yksilöillä ja kulutus on ollut tankkauksesta laskettuna 8-9l/100km.
    Todella kovia kulutuksia mun mielestä matka-ajossa mutta toki ajotapakin ratkaisee. Mulla tankillisen kovin oli jotain 7,3l/100km reissussa, jossa ei voinut ladata 530e:tä ollenkaan.

Mä ajoin 530e:lla 60000km, josta bensalla 24000km. Ei kyllä puhettakaan, että matkalla olisi moisia kulutuksia ollut. Olisi saanut olla jatkuvasti tankkaamassa 40-litraista tankkia.
    Last edited by PNM2; 04-09-2023, 11:57.

Leave a comment:

• jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Plus sähköä on myös kulunut tuon 3,1 litran lisäksi eli keskikulutukseen pitää laskea myös se mukaan.

Jotenkin kyllä ihmetyttää toi kova bensankulutus, koska jos ajelet 3000 kilsan pohjoisenreissun bensalla, et saa kulumaan keskimäärin juuri kuutta litraa enempää. Tai näin ainakin mulla reissussa oli, jolloin ajeltiin suurimmaksi osaksi bensalla.
    Last edited by jani; 04-09-2023, 10:04.

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Tuntuu että bensalla lataaminen on myrkkyä, ja sillä ladatut sähkökilometrit on taloudellisesti hölmöjä.
    Tottakai on mutta tämä onkin mukavuusvaruste. Talvella pakkasessa oli mukava lähteä vieraspelin jälkeen lämpimällä autolla, jossa lasit sulana tai kesällä viileällä autolla mökkirannasta kolmen päivän helteessä seisomisen jälkeen, kun oli menomatkalla ladannut akkuun virtaa bensalla.

Leave a comment:

• JKK
    replied
    Reissuun lähtiessä itse ajelen aina ensin akun puoleen väliin sähköllä, ja sitten liipaisen ratin vaihdeläpyskän plussasta ajomoodin sportille, jonka jälkeen auto menee koko ajan bensalla ja mielestäni se avustelee kulkua ajoittain sähköllä (koska akku vajoaa hiljalleen 200-300km matkalla ja ajoittain vilahtelee näytössä epätodellisen alhaisia kulutuslukemia). Sitten ennen perille pääsyä ajan akun lopullisesti tyhjäksi.

Näin pystyy itse kontrolloimaan akun käyttöä, eikä auto lataile matkan aikana akkua bensan avulla. Näin siis olen päätellyt hetkellisen kulutuksen lukemista, jotka pysyy tällä metodilla koko ajan matalana. Tuntuu että bensalla lataaminen on myrkkyä, ja sillä ladatut sähkökilometrit on taloudellisesti hölmöjä.

Itse sportti-moodi ei tunnu vaikuttavan polttoaineen kulutukseen mitenkään verrattuna muihin moodeihin. Kaasun response on vaan mun makuun kivempi sportilla.
    Last edited by JKK; 03-09-2023, 22:24.

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Kyllä se pitkässä matkassa osaa myös mennä todella pienellä kulutuksella. Heinäkuussa kierreltiin norjassa jäämeren rantoja, reissussa tuli yhteensä 3500km (17" rengastuksella). Ainoastaan lähtiessä oli akku täynnä.

Koko matkan keskikulutus kotiin palatessa oli 5,4l/100km.
    Juuri näin. Mä luulen, että osassa näissä kulutuksissa on latailtu akkua tahattomasti bensalla eli ajeltu battery control tms ajotilalla. Mäkin toki tein tätä esim talvella tietäen, jos olisi kiva lähteä kohteesta lämpimällä autolla tai kesällä ennen autoa mökkirantaan jättäessä mutta ei se isossa kuvassa vaikuttanut kokonaiskulutukseen.

Leave a comment:

• JKK
    replied
    Kyllä se pitkässä matkassa osaa myös mennä todella pienellä kulutuksella. Heinäkuussa kierreltiin norjassa jäämeren rantoja, reissussa tuli yhteensä 3500km (17" rengastuksella). Ainoastaan lähtiessä oli akku täynnä.

Koko matkan keskikulutus kotiin palatessa oli 5,4l/100km.

Renkaat vaikuttaa todella paljon. Kulutukseen tulee 0,5l/100km kun mennään tuumalla ylöspäin. Ne orggis karvalakki-17"-alut, (jotka tulee vakiona) on itseasiassa todella kevyet vanteet ja taloudellisuuden kannalta ylivoimaisesti parhaat kun niille valitsee hyvin rullaavat kumit. Sillä satsilla pääsin toistuvasti n.16-17kwh/100km alkavaan sähkön kulutukseen. Nyt alla on 19" setti leveällä takakumilla, eikä meinaa päästä alle 20kwh/100km sitten mitenkään.
    Last edited by JKK; 03-09-2023, 21:23.

Leave a comment:

• nappe74
    replied
    Ihan uutta itselleni oli kun lähdettiin kotoa ajamaan stadiin (270km) tyhjällä ajoakulla niin ihmettelin miten rajuja lukemia näytti hetkellisen pa-kulutuksen mittari (12-15L/100km) mutta huomasin kohta että ajoakku alkoi täyttymään…
    8 prosenttiin asti ajoakku täyttyi jonka jälkeen kulutuslukemat tippui 5-7 litran kamuroille…

Takaisin kotiin ajellessa tätä samaa latausta ei tapahtunut vaikka ajoakku oli taas tyhjä lähtiessä.

Akun tavoitetaso on asetettu 30% ja max.sähkön käyttö ei ollut päällä. Navigointi oli aktivoituna molempiin suuntiin.

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Eihän tuossa ole mitään erikoista ole. Jos oletetaan että sähköinen range on keskimäärin 35km niin keskimäärin bensalla on ajettu 16km kerrallaan, juuri ja juuri kone lämpöiseksi.
    Millä logiikalla tämä saadaan? Mä ainakin kerrytin bensalla ajetut kilsat pääsääntöisesti suht harvoilla pidemmillä matkoilla eikä tämä toimi ollenkaan siihen.

Originally posted by N54 View Post
    Mielestäni polttoaineenkulutusta laskiessa täytyy huomioida se, että hybridillä polttomoottori sammuksissa rullattu matka lasketaan autossa sähköiseksi kilometriksi. Tämän takia tuosta pelkästään polttomoottorille lasketusta kulutuksesta puuttuu kokonaan kaikki rullaukset mitkä ei-hybridi menisi nollakulutuksella. Eli tuo 9.8l/100 km ei mielestäni siksi ole täysin verrannollinen ei-hybridin kultukselle, koska tuossa kulutuksessa on koko ajan ollut ns. veto päällä.
    Tämä on totta mutta riippuu osin myös ajoasetuksesta. Joku ajelee polttomoottoriajot sportilla, jolloin kone käy enemmän. Joku toki ennakoi enemmän ja ajaa taloudellisemmin mutta on kulutus silti suht iso.
    Last edited by PNM2; 03-09-2023, 16:53.

Leave a comment:

• N54
    replied
    Mielestäni polttoaineenkulutusta laskiessa täytyy huomioida se, että hybridillä polttomoottori sammuksissa rullattu matka lasketaan autossa sähköiseksi kilometriksi. Tämän takia tuosta pelkästään polttomoottorille lasketusta kulutuksesta puuttuu kokonaan kaikki rullaukset mitkä ei-hybridi menisi nollakulutuksella. Eli tuo 9.8l/100 km ei mielestäni siksi ole täysin verrannollinen ei-hybridin kultukselle, koska tuossa kulutuksessa on koko ajan ollut ns. veto päällä.

Leave a comment:

• peto2
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Plus sähköä on myös kulunut tuon 3,1 litran lisäksi eli keskikulutukseen pitää laskea myös se mukaan. Jotenkin kyllä ihmetyttää toi kova bensankulutus, koska jos ajelet 3000 kilsan pohjoisenreissun bensalla, et saa kulumaan keskimäärin juuri kuutta litraa enempää. Tai näin ainakin mulla reissussa oli, jolloin ajeltiin suurimmaksi osaksi bensalla.
    Eihän tuossa ole mitään erikoista ole. Jos oletetaan että sähköinen range on keskimäärin 35km niin keskimäärin bensalla on ajettu 16km kerrallaan, juuri ja juuri kone lämpöiseksi.

Leave a comment:

Working...
X