530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LongJohn
    replied
    Tuolla ennen lähtöä lataus manipulaatiolla tuon oman sai kulkemaan -21 kelissä reilun 1km päästä lähdöstä jo sähköllä ja toteutunut kantama töihin, päivä lämpimässä tallissa ja paluumatkalle oli ehkä 20km luokkaa sähköllä. Tuon ensimmäisen kilometrin meni "sähköavusteisesti". Tämän näkee oma ajoneuvo - koe tekniikka - eDrive animaatiosta. Kulkee yhtä aikaa sähköllä ja polttiksella. Tekee tätä myös mm kylmänä lähtiessä moottoritielle jne eli alkuun puksuttaa molemmilla eikä rääkkää kylmänä polttista koko kuormalla.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by amisqo View Post
    Mulla pari pv tuore auto. Miten tää akuston/auton esilämmitys laitetaan päälle? En ole vielä oiken perillä kaikista ominaisuuksista...
    Akkua kai saa lämmitettyä ainoastaa siten, että ajoittaa latauksen lähtöaikaan ja myös esilämmityksen. En tiedä onko siellä mitään omaa kiertoa, ei ilmeisesti. Sen tiedän että pakkasella (oisko -20 tienoilla viimeistään) akkua ei saanut käytettyä eikä bensalla ladattua. Valitti kylmyyttä. Kesti ehkä 20-30 min ja alko latautuu bensalla. En tiedä mitä tapahtui, lämpeskö jollain vai ei.

    Lämmitys talvella vie paljon akkua, epäilisin tehon olevan jopa 5-10kwh luokkaa täydellä höökillä. Esimerkkinä 3km suuntaansa vei 4-5kwh akkua. Melkein 1kwh/1km. Keli -10, lämppäri täysillä, kesto ajolle n.30min. Esilämmittelemällä töpselis saa rangea.

    Sähköllä toimiva lämmitys kiva, vaikkei esiwebastoile, koska alkaa puskee lähes heti lämmintä.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by amisqo View Post
    Mulla pari pv tuore auto. Miten tää akuston/auton esilämmitys laitetaan päälle? En ole vielä oiken perillä kaikista ominaisuuksista...
    Esilämmitys koskee matkustamoa, ei moottoria, eikä akustoja. Esilämmityksen saa päälle kauko-ohjaimesta, avainyksikön salmiakkinapista tai BMW:n My BMW -sovelluksesta. Auto alkaa tuulettamaan lämmintä ilmaa matkustamoon ja takalasinlämmitin menee päälle. Ihan kätevä ominaisuus, eräänlainen "sähköwebasto". Vie kyllä sen n. 30min toiminta-ajan jälkeen jo jonkin verran talvikeleillä varausta akusta.

    Leave a comment:


  • amisqo
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Jeps, 9.2kWh akku, ja tänäänkin ajeltiin kolmisenkymmentä km sähköllä esilämmityksen jälkeen.
    Mulla pari pv tuore auto. Miten tää akuston/auton esilämmitys laitetaan päälle? En ole vielä oiken perillä kaikista ominaisuuksista...

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by maikkeli2 View Post
    Onkohan normaalia, että range näyttää ja toteuma on jotain 15km luokkaa parin asteen pakkasella :think Kyseessä pre facelift malli

    Vähän erikoiselle kuulostaa. Olen itse päässyt sinne +10 keliin saakka nippanappa töihin ja takaisin pelkällä sähköllä. Googlen mukaan 29,3km ja matkasta molempiin suuntiin kohtuullinen osa moottoritietä. +10 alle kun menee pitää ajella sitten osa motaria toiseen suuntaan bensalla. Ajoon lähtiessä auto näyttää kantamaksi 25-34km näillä keleillä vähän edellisistä ajoista riippuen. Kesällä oli 38km lukemiakin eikä se todellisuus kauas jäänyt. Tuo työmatka kesäkelissä ja parhaimmillaan oli 7km rangea kotio päästyä jäljellä. -18 pre-LCI auto.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by maikkeli2 View Post
    Okei, oliko sinulla tuolla 9,2kw/h akulla? Itsellä pisin matka on ollut 22km +10 asteen lämpötilassa. Nyt kun on pientä pakkasta, niin kantama jossain 15-17km luokassa.
    Jeps, 9.2kWh akku, ja tänäänkin ajeltiin kolmisenkymmentä km sähköllä esilämmityksen jälkeen.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Laturin nokassa kun lämmittää auton ja ajastaa latauksen loppumaan just ennen lähtöä, niin akku ja sisätilat lämpimiä startissa. Pidentää rangea. Tais olla -7c kun ajoin reilu 20km.

    Leave a comment:


  • maikkeli2
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Oletko katsonut tuon toteutuneen ajon kulutuksen?
    Täytyypä tarkastaa tuo

    Leave a comment:


  • maikkeli2
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Minulla näyttää aina noin 30km rangea lähtiessä, toteuma vaihtelee 25-35km välillä riippuen siitä onko esilämmitetty vai ei, käyttääkö persuusgrilliä ja ratin lämmitystä, ja millaisia vauhteja ajelee. Koskaan ei ole totetunut jäänyt alle 20km, lyhin taitaa olla jotain 23km.
    Okei, oliko sinulla tuolla 9,2kw/h akulla? Itsellä pisin matka on ollut 22km +10 asteen lämpötilassa. Nyt kun on pientä pakkasta, niin kantama jossain 15-17km luokassa.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by maikkeli2 View Post
    Onkohan normaalia, että range näyttää ja toteuma on jotain 15km luokkaa parin asteen pakkasella :think Kyseessä pre facelift malli
    Oletko katsonut tuon toteutuneen ajon kulutuksen?

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by maikkeli2 View Post
    Onkohan normaalia, että range näyttää ja toteuma on jotain 15km luokkaa parin asteen pakkasella :think Kyseessä pre facelift malli
    Minulla näyttää aina noin 30km rangea lähtiessä, toteuma vaihtelee 25-35km välillä riippuen siitä onko esilämmitetty vai ei, käyttääkö persuusgrilliä ja ratin lämmitystä, ja millaisia vauhteja ajelee. Koskaan ei ole totetunut jäänyt alle 20km, lyhin taitaa olla jotain 23km.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by maikkeli2 View Post
    Onkohan normaalia, että range näyttää ja toteuma on jotain 15km luokkaa parin asteen pakkasella :think Kyseessä pre facelift malli
    Minulla näyttää aina noin 30km rangea lähtiessä, toteuma vaihtelee 25-35km välillä riippuen siitä onko esilämmitetty vai ei, käyttääkö persuusgrilliä ja ratin lämmitystä, ja millaisia vauhteja ajelee. Koskaan ei ole totetunut jäänyt alle 20km, lyhin taitaa olla jotain 23km.

    Leave a comment:


  • maikkeli2
    replied
    Onkohan normaalia, että range näyttää ja toteuma on jotain 15km luokkaa parin asteen pakkasella :think Kyseessä pre facelift malli

    Leave a comment:


  • torx
    replied
    Originally posted by miyli View Post
    Just sitä normi akkua siellä takakontissa.

    Eikös näissä ole kolme akkua. Suurjännite, sitten se kontissa oleva olikos se 60ah?, ja joku pienempi vielä konehuoneessa vissiinkin hätävarana, että koneen saa sillä käyntiin jos muut vähissä. Käynnistykseenkin lienee eri jutut, eli suurteholla normalisti ja jos se tyhjä niin sitten tuolla 12v.


    Osaakohan ISTA kertoa kumpi noista 12v akuista pitäsi vaihtaa?

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    bemarithan on myös pitkään tehdas webastolla lämmittäneet vain kabiinin. Vastusmodilla tai muulla kikkailulla saatu sitten lämmin neste kiertämään myös moottorissa.

    Leave a comment:

Working...
X