Announcement

Collapse
No announcement yet.

E24 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ollyvai
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 180

    Hyvin hämmennetty, ymmärsin koko ongelman väärin Nyt kertoo kuva enemmän kuin tuhat sanaa.
    Mitä mieltä arvoisa raati on jarrukilpien hankintapaikasta? Katsastusmiehelle ei taida kelvata vanhat, vaikka ne olisi vain vähän liian pienet...

    Comment

    • Raipeee
      BTCF Member
      • Apr 2006
      • 82
      • Turku

      Originally posted by ollyvai View Post
      Hyvä tietää, nyt pelottaa vähemmän mitä tuli ostettua
      Tuolla aiemmin oli puhetta siitä, että 7-sarjan napa on suurempi kuin E24, lieneekö ongelma?
      Logossasi lukee Eaton, eihän semmoinen nyt vahingossakaan ole eksynyt E24 M30B35 kylkeen?
      Moi.
      Juu eli tää 7mm koskee tosiaan takanapoja mutta haatainen kerkeski jo oikomaan tämän. Itse en oo takalevyjä vaihtanu kun m635csi on samat takajarrut niin ei ollut tarvetta. Mutta uskon että saa sopimaan vastaavasti kuin etupäänkin. Itse tosiaan jarrut vaihdoin varmaan 08 että sai muutoskatsastettua tolle eatonille. Tuli sillä remmillä ajettua varmaan 3 kesää ja sit myin kokosetin pois kun siirryin pakokaasuahtimeen.

      Comment

      • ollyvai
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 180

        Raipe, oliko sulla siis Eaton(mikä malli) 6-sarjassa? Ja 1-mäntäiset E32 satulat edessä 324mm levyillä, ihan bolt-on (parilla prikalla)? Alkaa kuulostaa ihan liian helpolta...
        Ei toki haittaa jos se on noin helppoa
        Ja Eatonin voin toki pultata koneen kylkeen, koska se ainoastaan lisää ilman tuottoa, ja alkuperäinen ilmamäärämittari lähettää ECU:lle tiedon että tarvitaan lisää bensaa. Jos se on noin helppoa, ostan sata Eatonia Eli mitä kaikkea muuta ahtimen kanssa piti tehdä moottorille, ja paljonko se lisäsi tehoja?
        Olen toki asiantuntija, vaihdoin jarrut 1969 Morris Miniin, mutta nämä uudemmat ovat hieman vieraita... Ja tähän pöhkösmiley.
        Last edited by ollyvai; 06-01-2018, 01:19. Reason: E: Tarkennus

        Comment

        • ollyvai
          Bimmer Rookie
          • Mar 2007
          • 180

          Originally posted by Raipeee View Post
          Moi. Jos levyt on edessä 324x30mm ja e24 vakio 52mm tolppa sekä vakio satula. Ei tarvii mitään muutoksia tehdä kun laittaa 2mm paksut prikat satulan ja tolpan väliin.

          Korjataas vähän.. Eli siis 700/800 1 mäntäsellä satulalla..
          Siis 2mm. prikat tolpan ja carrierin (suomeksi liukukisko?) väliin?
          Hankala hahmoittaa, kun auto on talviunilla ja satulat matkalla jossain päin Saksaa. Levyt ovat jo kotona, ovat sievät

          Comment

          • JaniR
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 1077
            • Rauma

            1980 635csi m90
            1800-1900 rpm alueella tasakaasulla nopuden pysyessä vakiona moottorin vedossa/väännössä tuntuu nykäyksiä.
            Ominaisuus? Imuvuoto? Virranjakassa/sytytyksessä häiriö?

            Ja mikä teillä on mittaritaulussa viisarin asento moottorin lämpötilan ollessa normaali?
            Omassani nousee ensimmäisen kolmanneksen rajalle asteikolla. Kuvittelisin että oikea lämpötila on puolessavälissä.
            Termostaatti on vaihdettu ja pintalämpömittarilla mitattuna termostattikotelon kannesta, aukeaa ja pitää sen 80 astetta. Ehkä viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi?
            Last edited by JaniR; 12-09-2018, 14:53.
            -Turku Connection- & MummyTownCruiser

            Comment

            • joccede
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 853
              • Vaasa

              Originally posted by JaniR View Post
              Ja mikä teillä on mittaritaulussa viisarin asento moottorin lämpötilan ollessa normaali?
              Omassani nousee ensimmäisen kolmanneksen rajalle asteikolla. Kuvittelisin että oikea lämpötila on puolessavälissä.
              Termostaatti on vaihdettu ja pintalämpömittarilla mitattuna termostattikotelon kannesta, aukeaa ja pitää sen 80 astetta. Ehkä viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi?
              Täällä melko sama, jää pari viivaa keskivälistä vajaaksi normaaliajossa.
              K100
              E31 850i
              E83 X3 3,0d

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17400
                • Turku

                Nokka-akseleita

                Onko tuo E24 sitten 30B34 tjsp.?

                Mitä/mistä suosittelette hankkimaan uudet nokat ja venttiilinnostajat?
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17400
                  • Turku

                  Aiempaan ei kukaan vastannut, toki OEM on aina vaihtoehto :think.

                  Moni on näistä varmaan etulokasuojia joutunut irrottelemaan. Pitääkö etupuskuri irrottaa ennen sitä? Maski ja valot ovat jo irti ja lokasuojan ruuvit samaten muutamaa kiinni ruostunutta lukuuottamatta....
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Magirus
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 875
                    • Keski-Suomi und Sawo

                    Herätelläänpäs tätäkin topicia pitkästä aikaa.

                    Millaisia jousi/iskari setuppeja porukalla käytössä? Ilmeni epämiellyttävää nypytystä/resonointia etupäästä maantienopeuksissa ja ainakin molemmat etuiskarit vuotavat. Samalla toki käytävä kaikki nivelet läpi, vaikka varsin hyväkuntoisilta näyttivätkin.

                    Yleisin (muttei ehkä miellyttävin) setti tuntuu olevan Bilsteinin iskarit ja H&R -30mm jouset. Varmaan myös saatavuus ja hinta on tämän valinnan puolella Lontoon foorumeilla M-tech/M-sarjan jousilla on saatu miellyttävämpi ajokokemus vähän pienemmällä pudotuksella. Sitten on kasa muita merkkejä.

                    Tässä c&p ulkomaan foorumilta:

                    Also, cut and pasted:

                    1. Stock - 166 lb/in - 0mm drop
                    2. M-technik, BMW - 193 lb/in - 20mm drop fr/rr
                    3. Dinan (Stage 1-4, #D100-0417) - ~200-220 lb/in - ~20mm drop fr/rr or 5/8ths to 3/4 in. drop (also Spring Set #D100-0442 - less expensive, for Euro M5/M635)
                    4. Suspension Technique (#60065)- ~200 lb/in - 20-25mm drop fr/rr
                    5. Bavarian Autosport - ~200 lb/in - 32mm drop or 1.25 in. drop
                    6. Alpina - ~200 lb/in - ~20mm drop
                    7. Hartge - ~220-240 lb/in - 35mm drop
                    8. Eibach - ~220-240 lb/in - 30mm/35mm drop, or 1.2/1.4 in. drop
                    9. H&R Springs - ~220-240 lb/in - 32mm drop, or 1.25 in. drop
                    10. Racing Dynamics - 274 lb/in - 32mm drop, or 1.25 in. drop

                    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                    O: E24 osasia

                    Comment

                    • Haatainen
                      BTCF Member
                      • Jul 2009
                      • 1445
                      • Tampere

                      Todella vähän (ei yhtään) kokemusta vaihtoehtoisista setupeista, mutta laitetaan nyt jakoon se mitä on.

                      Minulla on alla vieterit mallia stock ja bilsteinin pamput. On mukava, ja aika jämäkkä. Ehkä visuaalisesti tosiaan kestäisi kulkea pari senttiä alempanakin.

                      Toki olen myös vanha mies tuuninkiharrastajaksi, ja ajelen tuolla aikalailla minne sattuu olla tarvetta mennä, niin ei se korkeus ole häirinnyt noinkaan.
                      Alla:
                      E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                      E24 635Csi -84 Polaris metallic

                      Ennenkin on ollut autoja

                      Comment

                      • Magirus
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 875
                        • Keski-Suomi und Sawo

                        Originally posted by Haatainen View Post
                        Todella vähän (ei yhtään) kokemusta vaihtoehtoisista setupeista, mutta laitetaan nyt jakoon se mitä on.

                        Minulla on alla vieterit mallia stock ja bilsteinin pamput. On mukava, ja aika jämäkkä. Ehkä visuaalisesti tosiaan kestäisi kulkea pari senttiä alempanakin.

                        Toki olen myös vanha mies tuuninkiharrastajaksi, ja ajelen tuolla aikalailla minne sattuu olla tarvetta mennä, niin ei se korkeus ole häirinnyt noinkaan.
                        Kaikki kokemukset on tervetulleita! Eli sinulla Bilsteinin B4 (ns. Touring Class) vakiojousilla. Tämä kävi itselläkin mielessä, mutta toisaalta 20mm madallus voisi miellyttää silmää enemmän vaikuttamatta liikaa ajomukavuuteen. Varmaan omalle kohdalle paras valinta olisi m-tech vieterit ja bilsteinin iskunvaimentimet. Hinta ja saatavuus voi olla noiden vietereiden kohdalla hieman ongelma.

                        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                        O: E24 osasia

                        Comment

                        • Magirus
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 875
                          • Keski-Suomi und Sawo

                          Ilmeisesti E90 jousilautasilla saisi -15mm etupäästä lukemani perusteella. Miten lie toimisi vakio jouset+bilstein B4 ja nuo E90 jousilautaset (31336764093).

                          Aftermarket jousissakin alkaa olla tiukkaa hyvän setupin löytämiseksi. Vastaan tullut vain Vogtlandia ja H&R pääasiassa.

                          M-Tech jouset ovat aikalailla kiven alla tätä nykyään..

                          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                          O: E24 osasia

                          Comment

                          • Magirus
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 875
                            • Keski-Suomi und Sawo

                            Jatketaan yksinpuhelua, jospa näistä on jollekin jatkossa hyötyä. Näillä näkymin taitaa mennä IE:n jouset tilaukseen, ovat ilmeisesti Eibachin valmisteet. Niihin sitten kyytipojaksi Bilsteinin B6 vaimentajat. Samalla kyydillä meinasin tilata IEltä putkistonkin. Aftermarket puolella ei ole liiemmin piippujakaan tarjolla ja tuo näyttää hyvältä, varmaan kuulostaakin hintaansa nähden ihan riittävältä.

                            Sitten yksi kysymys noista moottorin tukikumeista, kun nekin menevät vaihtoon. Tuohon meikeläisen vuosikertaan tehdas tarjoaa ns. tynnyrimallia, joiden saatavuus on ainakin parempi. Paikallaan on ”darth vader”-malliset. Meneekö nuo ristiin rastiin sellaisenaan.. ja onko kellään kokemusta toimivuudesta/eroista käytännössä?

                            M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                            M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                            M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                            M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                            O: E24 osasia

                            Comment

                            • Magirus
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 875
                              • Keski-Suomi und Sawo

                              Onkohan kellään tietoa alkuperäisten jousten värikoodauksesta? Ostin käytetyt suhteellisen siistit m-tech -jouset, kun halvalla sai. Niissä näkyi olevan ainakin takajousissa punaiset täplät. Jos sattuuvatkin olemaan vakiojouset, eikä m-tekit, niin osaisi vielä hyvissä ajoin tehdä lätäkön toiselta puolelta tilauksen..

                              Lisäksi, onko kellään hyviä ratkaisuja alkuperäisen kaksiosaisen äänieristematon korvaamiseen? Amerikan aurinko on saanut maton muovipinnoitteen niin haprakaksi, että taitaa hajota purkaessa käsiin.

                              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                              O: E24 osasia

                              Comment

                              • Haatainen
                                BTCF Member
                                • Jul 2009
                                • 1445
                                • Tampere

                                Originally posted by Magirus View Post
                                Lisäksi, onko kellään hyviä ratkaisuja alkuperäisen kaksiosaisen äänieristematon korvaamiseen? Amerikan aurinko on saanut maton muovipinnoitteen niin haprakaksi, että taitaa hajota purkaessa käsiin.
                                Tarkoitatko sitä lattian äänieristettä?

                                Tampereelta vaahtomuoviliikkeestä löysin sellaista vastaavan oloista vaahtomuovia, kuin se runko. Siinä oli tiiviiksi paistetut pinnat, niin ei ime hirmuisen nopeasti vettä. Sen päälle laitoin samasta kaupasta kumimattoa, mikä on tarkoitettu työpöytien pinnaksi.

                                Se on vähän sellainen puoti, että melkein pitää mennä paikan päälle hypistelemään materiaaleja, mutta sielä on hyvä valikoima

                                Edit: tässä vielä linkki: https://vaahtomuovi.net/
                                Alla:
                                E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                                E24 635Csi -84 Polaris metallic

                                Ennenkin on ollut autoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎