Announcement

Collapse
No announcement yet.

E24 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MPV
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Pääsääntöisesti olen luottanut osanumeroon ja tilannut silmät kiinni sillä. Nyt kävi tuuri, kun otin ensin pumpun irti ja ihmettelin sen erikoista rakennetta. Sitten verkkokaupan kuvat eivät oikein täsmänneetkään tuohon...
    Samoin oon itekin kyllä tehnyt. Yhden kerran mulle tuli väärä puhaltimen moottori ko.tavalla, ja virhe oli juurikin osavalmistajan luettelossa.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by MPV View Post
    Ei ole ensimmäinen kerta, kun noin käy. Syy lienee tuossa osavalmistajan sopivuustaulukon virheessä, kun sieltähän nuo varaosakaupat tuon vastaavuuden katsoo.
    Pääsääntöisesti olen luottanut osanumeroon ja tilannut silmät kiinni sillä. Nyt kävi tuuri, kun otin ensin pumpun irti ja ihmettelin sen erikoista rakennetta. Sitten verkkokaupan kuvat eivät oikein täsmänneetkään tuohon...

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    ...Omituista vaan on, että Bemarin omalla osanumerolla tulee tuota täysin erilaista pumppua vastaan Aerolla ja Autodocilla.
    Ei ole ensimmäinen kerta, kun noin käy. Syy lienee tuossa osavalmistajan sopivuustaulukon virheessä, kun sieltähän nuo varaosakaupat tuon vastaavuuden katsoo.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by M-Lead View Post
    Löytyi yksi, jolla olisi yhteensopivuus E24:een... tosin Alpina B7. Onko se tuommonen?

    https://www.autodoc.fi/vdo/7998398

    Ainakin VDO:n koodi 246-075-042-001Z antaisi sopivuuden. Ohessa VDO:n katalogiin linkki.

    https://www.vdo.com/media/747133/vdo...ystems-v-2.pdf
    Originally posted by MPV View Post
    Malli näköjään vaihtunut 6/87. Jostain syystä 5-sarjalaisissa ei olekaan sama pumppu, vaikka ulkomuistista muistelin E12 pumpun olevan saman tyylinen, metallitelineessä.
    Wallothilla on myös, vaikka tuo yllä oleva Alpinan VDO pumppu vaikuttaa kyllä oikealta.


    EDIT: Eikö se tuossa VDO kalogissa, tuo E24 Alpinan pumppu ole koodilla 246-075-021-006Z?
    Sillä löytyy Aeroltakin: https://aeromotors.fi/kataloog/searc...6-075-021-006Z

    EDIT2: Jäsennelläänpä hieman, kun tuli noin lennokkaasti ajateltua.
    Eli E24:ssä on pumpun tyyppi vaihtunut 6/87. Vanhempi on tuo metallitelineessä, jossa neste tulee säiliöstä letkua pitkin pumpulle. Uudempi on tuo, joka asennetaan säiliön läpi imemään suoraan säiliöstä, eli tulo ja lähtö on L-malliin.
    Jostain syystä nyt tuo VDO kuvasto antaa kaikkii E24:siin tuon 246-075-021-001Z:sen, joka on tuota uudempaa mallia. Samaa on muuten monessa muussakin, kuten E34 ja muut sen aikalaiset.
    E24 Alpinaan se sama kuvasto antaa kuitenkin tuon 246-075-021-006Z, joka on siis se vanhempi malli.

    Kuitenkin tuo Wallothin pumppu on telineen osalta hieman erilainen, kuin tuo VDO:n numerolla Aeronmotorsin sivuilla oleva pumppu.
    Paljon kiitoksia molemmille! Jännä, että ALPINA, kun ihan normi E24:ssa on tuollainen VDO:n pumppu, sellainen omassakin oli, liekö joskus vaihdettu... Auto siis -85. Laitan Aerolta tuon VDO:n tilaukseen, tuossa Febissä on juurikin tuo sähköliitin erilainen (adapteri jostain?), letkuliitokset ovat oikein kummassakin mallissa.

    Wallothin mallin löysin itsekin, etsin vaan samalla edullisempaa hankintapaikkaa. Omituista vaan on, että Bemarin omalla osanumerolla tulee tuota täysin erilaista pumppua vastaan Aerolla ja Autodocilla.

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Malli näköjään vaihtunut 6/87. Jostain syystä 5-sarjalaisissa ei olekaan sama pumppu, vaikka ulkomuistista muistelin E12 pumpun olevan saman tyylinen, metallitelineessä.
    Wallothilla on myös, vaikka tuo yllä oleva Alpinan VDO pumppu vaikuttaa kyllä oikealta.


    EDIT: Eikö se tuossa VDO kalogissa, tuo E24 Alpinan pumppu ole koodilla 246-075-021-006Z?
    Sillä löytyy Aeroltakin: https://aeromotors.fi/kataloog/searc...6-075-021-006Z

    EDIT2: Jäsennelläänpä hieman, kun tuli noin lennokkaasti ajateltua.
    Eli E24:ssä on pumpun tyyppi vaihtunut 6/87. Vanhempi on tuo metallitelineessä, jossa neste tulee säiliöstä letkua pitkin pumpulle. Uudempi on tuo, joka asennetaan säiliön läpi imemään suoraan säiliöstä, eli tulo ja lähtö on L-malliin.
    Jostain syystä nyt tuo VDO kuvasto antaa kaikkii E24:siin tuon 246-075-021-001Z:sen, joka on tuota uudempaa mallia. Samaa on muuten monessa muussakin, kuten E34 ja muut sen aikalaiset.
    E24 Alpinaan se sama kuvasto antaa kuitenkin tuon 246-075-021-006Z, joka on siis se vanhempi malli.

    Kuitenkin tuo Wallothin pumppu on telineen osalta hieman erilainen, kuin tuo VDO:n numerolla Aeronmotorsin sivuilla oleva pumppu.
    Last edited by MPV; 23-08-2023, 23:36.

    Leave a comment:


  • M-Lead
    replied
    Löytyi yksi, jolla olisi yhteensopivuus E24:een... tosin Alpina B7. Onko se tuommonen?

    https://www.autodoc.fi/vdo/7998398

    Ainakin VDO:n koodi 246-075-042-001Z antaisi sopivuuden. Ohessa VDO:n katalogiin linkki.

    https://www.vdo.com/media/747133/vdo...ystems-v-2.pdf

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    https://www.google.fi/search?sca_esv...0Q0pQJegQIDRAB
    E: näyttää olevan kaikkia mahd. malleja tuolla...
    Tämä on juurikin se ongelmani...

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    https://www.google.fi/search?sca_esv...0Q0pQJegQIDRAB En tutkinut onko noita saatavana.

    E: näyttää olevan kaikkia mahd. malleja tuolla...
    Last edited by jr66; 23-08-2023, 11:51.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Lasinpesunestesäiliön pumppu

    Noinkin yksinkertainen tuote. Otin vanhan irti, se on VDO:n pumppu, joka ruuvattu kiinni metalliseen kannakkeeseen, lähdöt molemmat ylöspäin ja tavanomaiset abikoliitokset toisessa päässä. Kutakuinkin tällainen, mutta väri on vaalea eli liekö joskus vaihdettu:



    Koodilla 61661370033 (intensiivipumppu, eli eri pumppu) tulee erinäköinen liitin monella verkkokaupalla. Tähän tarvittaisiin adapteri, mistä? Toisaalta, jos pohjassa on lähdöt eri tavalla ei se sovi kannakkeeseen.

    Onko kellään vinkata sopivaa pumppua tai ostopaikkaa ko. tuotteelle? Nyt en ole ihan varma, tuleeko marmoriltakaan oikeaa.





    Pumppuhan on säiliön pohjassa tässä mallissa.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Huudellaan nyt tännekin, ennen kun aloitetaan leikkaa-liimaa -projekti kojetaulun kanssa.

    Eli tuli lunastettua hyväkuntoinen kojetaulu, joka myöhemmin osoittautui ”not so bolt on” kappaleeksi, koska on peräisin E12 pohjautuvasta kopasta. Jos jollain sattuu olemaan päinvastainen ongelma, eli tallista löytyy E28 pohjautuvan mallin hyväkuntoinen kojetaulu ja tarvitsee vanhempaa kastia, niin vaihtokauppa olisi mahdollista.

    Muutoin on alettava vaihtamaan ilmanohjauskanavia ristiin..

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Originally posted by Haatainen View Post
    Tarkoitatko sitä lattian äänieristettä?

    Tampereelta vaahtomuoviliikkeestä löysin sellaista vastaavan oloista vaahtomuovia, kuin se runko. Siinä oli tiiviiksi paistetut pinnat, niin ei ime hirmuisen nopeasti vettä. Sen päälle laitoin samasta kaupasta kumimattoa, mikä on tarkoitettu työpöytien pinnaksi.

    Se on vähän sellainen puoti, että melkein pitää mennä paikan päälle hypistelemään materiaaleja, mutta sielä on hyvä valikoima

    Edit: tässä vielä linkki: https://vaahtomuovi.net/
    Juurikin sitä tarkoitin.

    Kiitoksia vinkistä, pitääpä ensi kerralla visit Tampere -reissulla käydä paikan päällä mallipalan kanssa ihmettelemässä Sikäli mikäli Jyväskylästä ei moista löydy.

    Laitetaas vielä seuraava ajatus/kysymys ilmoille. Eli onkohan kukaan "ryhdistänyt" lättäpenkkien istuinosan jäykkyyttä kotikonstein? Varsinkin kuljettajan penkki on menettänyt ryhtinsä, jouset ovat vielä ehjät.

    Toivottavasti tulevaisuudessa jostain Suomenmaalta löytyy vielä käytetyt sportit, on nimittäin melko hirvittävät nuo "comfortit" kaikin puolin.

    Leave a comment:


  • Haatainen
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Lisäksi, onko kellään hyviä ratkaisuja alkuperäisen kaksiosaisen äänieristematon korvaamiseen? Amerikan aurinko on saanut maton muovipinnoitteen niin haprakaksi, että taitaa hajota purkaessa käsiin.
    Tarkoitatko sitä lattian äänieristettä?

    Tampereelta vaahtomuoviliikkeestä löysin sellaista vastaavan oloista vaahtomuovia, kuin se runko. Siinä oli tiiviiksi paistetut pinnat, niin ei ime hirmuisen nopeasti vettä. Sen päälle laitoin samasta kaupasta kumimattoa, mikä on tarkoitettu työpöytien pinnaksi.

    Se on vähän sellainen puoti, että melkein pitää mennä paikan päälle hypistelemään materiaaleja, mutta sielä on hyvä valikoima

    Edit: tässä vielä linkki: https://vaahtomuovi.net/

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Onkohan kellään tietoa alkuperäisten jousten värikoodauksesta? Ostin käytetyt suhteellisen siistit m-tech -jouset, kun halvalla sai. Niissä näkyi olevan ainakin takajousissa punaiset täplät. Jos sattuuvatkin olemaan vakiojouset, eikä m-tekit, niin osaisi vielä hyvissä ajoin tehdä lätäkön toiselta puolelta tilauksen..

    Lisäksi, onko kellään hyviä ratkaisuja alkuperäisen kaksiosaisen äänieristematon korvaamiseen? Amerikan aurinko on saanut maton muovipinnoitteen niin haprakaksi, että taitaa hajota purkaessa käsiin.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Jatketaan yksinpuhelua, jospa näistä on jollekin jatkossa hyötyä. Näillä näkymin taitaa mennä IE:n jouset tilaukseen, ovat ilmeisesti Eibachin valmisteet. Niihin sitten kyytipojaksi Bilsteinin B6 vaimentajat. Samalla kyydillä meinasin tilata IEltä putkistonkin. Aftermarket puolella ei ole liiemmin piippujakaan tarjolla ja tuo näyttää hyvältä, varmaan kuulostaakin hintaansa nähden ihan riittävältä.

    Sitten yksi kysymys noista moottorin tukikumeista, kun nekin menevät vaihtoon. Tuohon meikeläisen vuosikertaan tehdas tarjoaa ns. tynnyrimallia, joiden saatavuus on ainakin parempi. Paikallaan on ”darth vader”-malliset. Meneekö nuo ristiin rastiin sellaisenaan.. ja onko kellään kokemusta toimivuudesta/eroista käytännössä?

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Ilmeisesti E90 jousilautasilla saisi -15mm etupäästä lukemani perusteella. Miten lie toimisi vakio jouset+bilstein B4 ja nuo E90 jousilautaset (31336764093).

    Aftermarket jousissakin alkaa olla tiukkaa hyvän setupin löytämiseksi. Vastaan tullut vain Vogtlandia ja H&R pääasiassa.

    M-Tech jouset ovat aikalailla kiven alla tätä nykyään..

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎