Palataanpa vielä tuohon hiilikannu (charcoal canister) asiaan. Omaa vehjettä tulee harvemmin täyteltyä yli puolen tankin näillä palkoilla, mutta nyt innostuin kuun lopussa täyttelemään. Ja nyt se tankki sitten paukahtelee välillä. Voidaanko tästä tehdä seuraava johtopäätös?=Tankki on ehjä, ainakin vielä koska tulee alipaineiseksi. Seuraava johtopäätös on myöskin se, että hiilikannu lienee tukossa. KL-osilta uutta ja eikun vaihtamaan, eikö? Jos tankki on ehjä ja kannu tukossa, tulisiko paukkumisongelmaa esiintyä myös pienemmillä polttoainemäärillä, kuten 20-30l?
Samalla kannattaa uusia myös sille filtterille tuleva kumiletku. Nuokin on nimittäin joskus menneet tukkoon.
Joo, tässä tapauksessa sentään auto ei tutise. Oire on ennemminkin sellainen, että auto hetkittäin lakkaa vastaamasta kaasuun yhtä "tasalaatuisesti" ylämäessä, jolloin voi havaita tuota pientä ailahtelua ajossa, mutta edes varsinaista nopeudellista merkitystä sillä ei ole, eikä se vaikuta auton suorituskykyyn. Oireilun aikana tulee kuitenkin sellaista mielenkiintoista ääntä, joka sekunnnin sisällä voimistuu ja sitten katoaa. Menee sekunti ja tulee taas uudestaan ja katoaa. Ja tätä jatkuu niin kauan kuin ylämäkeä riittää ja ajaa tasakaasulla. Toisaalta voi sitten olla myös oireilematta, kuten tänään kun lähdin ajamaan kylmällä koneella ja koko 50 km matkan aikana ei ollut ongelmia. Kierrosluvussa ei silminnähden tapahdu muutoksia oireilunkaan aikana ja turbiini pysyy kyllä ainakin kierrosten perusteella lukittuneena ajossa. Vielä on aikaista sanoa, mutta auto saattaa kuitenkin syödä normaalia enemmän polttoainetta. Ei mitään useita litroja enemmän, mutta kuitenkin keskikulutus voi olla noussut. Vähän tuntuisi siltä, mutta vaatii vielä lähempää tarkastelua.
Oireen kuvaus vastaa mielestäni aika hyvin tuota turbiinin lukitusvikaa. Se on onneks helppo vika korjata tuolla kitkamössöllä. Viime kesän potilaassa oireina oli ollut viitisen vuotta 40 kmh vauhdeissa tuntunut nykiminen: esim. kun vähän nostaa kaasua hidastetöyssyyn ja siinä hyvin kevyesti painaa kaasua kun lähtee. Vikahan tässä oli se, että ohjaus pyysi jotain osalukitusta ja lukko jumitteli hetkittäin enemmän päälle ja kevyesti persaukseen nytkäytti. Vian jäljille pääsi, kun alkoi nykimään myös tasakaasulla maantiellä juurikin ylämäkeen ajaessa.
Useaan kertaan todettu toimivaksi aineeksi tosi pahoihinkin tapauksiin. Vaikuttaa heti, joten helppo todeta ja pysyvä korjaus.
Oireen kuvaus vastaa mielestäni aika hyvin tuota turbiinin lukitusvikaa. Se on onneks helppo vika korjata tuolla kitkamössöllä. Viime kesän potilaassa oireina oli ollut viitisen vuotta 40 kmh vauhdeissa tuntunut nykiminen: esim. kun vähän nostaa kaasua hidastetöyssyyn ja siinä hyvin kevyesti painaa kaasua kun lähtee. Vikahan tässä oli se, että ohjaus pyysi jotain osalukitusta ja lukko jumitteli hetkittäin enemmän päälle ja kevyesti persaukseen nytkäytti. Vian jäljille pääsi, kun alkoi nykimään myös tasakaasulla maantiellä juurikin ylämäkeen ajaessa.
Useaan kertaan todettu toimivaksi aineeksi tosi pahoihinkin tapauksiin. Vaikuttaa heti, joten helppo todeta ja pysyvä korjaus.
Ja minkäs hintasta tämä tämmöinen tökötti on? Tuolle voisi löytyä käyttövä nimittäin.
Mikäs on ajovaloissa taikana kun valokuvio on tollanen? Kamerakänny vähän liioittelee tilannetta, mutta repsikan lyhty heittää maahan tollasen oudon spotin.
Polttimot on umpiossa kunnolla kiinni(suorassa) ja polttimotyyppi H1...kai se pitää olla H1??
No jos sinne H1 menee niin sitten on jokku kiinatuningumpiot kyseessä ja siinä varmaan yks syy epämääräiseen kuvioon.
Halogeniumpiohin menee kyllä ihan H7.
No jos sinne H1 menee niin sitten on jokku kiinatuningumpiot kyseessä ja siinä varmaan yks syy epämääräiseen kuvioon.
Halogeniumpiohin menee kyllä ihan H7.
Oireen kuvaus vastaa mielestäni aika hyvin tuota turbiinin lukitusvikaa. Se on onneks helppo vika korjata tuolla kitkamössöllä. Viime kesän potilaassa oireina oli ollut viitisen vuotta 40 kmh vauhdeissa tuntunut nykiminen: esim. kun vähän nostaa kaasua hidastetöyssyyn ja siinä hyvin kevyesti painaa kaasua kun lähtee. Vikahan tässä oli se, että ohjaus pyysi jotain osalukitusta ja lukko jumitteli hetkittäin enemmän päälle ja kevyesti persaukseen nytkäytti. Vian jäljille pääsi, kun alkoi nykimään myös tasakaasulla maantiellä juurikin ylämäkeen ajaessa.
Useaan kertaan todettu toimivaksi aineeksi tosi pahoihinkin tapauksiin. Vaikuttaa heti, joten helppo todeta ja pysyvä korjaus.
Kiitoksia neuvoista! Hieman tietysti mietityttää sotkea lisäaineita liki 19 vuotta vanhojen öljyjen sekaan, mutta kaiketi se on silti turvallista... En ainakaan usko, että laatikon öljyjä olisi missään vaiheessa vaihdettu.
Tulipa tässä pääsiäisen aikana uusi oire, eli kun avaimesta kääntää starttiasentoon, niin auto ei välttämättä starttaakaan. Edes valot eivät himmene. Muutaman kerran joutuu aina kääntelemään avainta starttiasentoon, ennen kuin starttaa. Monesti toimii kyllä heti ensimmäisellä kerralla, mutta välillä voi joutua kääntämään avainta 3-5 kertaa. Heti kun starttaa, niin startti pyörii normaalisti. Vika ei siis taatusti ole itse starttimoottorissa. Voisivatko ongelmat johtua solenoidista, vai onko todennäköisempää, että virtalukonpohjassa on sanomista? Virtalukonpohjalle tyypillisiä sähköoireita ei kuitenkaan ole vielä esiintynyt.
Päivän tietovisa, oikeasta vastauksesta kymmenen pistettä ja papukaijamerkki:
minkä rele on tuo kuvassa keskellä näkyvä vihreä rele? eli mikä lopettaa toimimisen jos tuo rele vaihdetaan toimimattomaan? tämä kuvahan on siis edestä moottorinohjausyksiköiden alta.
mulla loppui startin pyöriminen ihan seinään ja ilman varoitusta ja startin rele on samanlainen valkovihreä rele, ja haluaisin kovasti kokeilla tuolla toisella valkovihreällä.
INPA:lla katsottuna kaikki immobilisaatiojutut on ok ja virtalukon kannasta lähtee 12V DME:lle, joten seuraavana kiinnostaa että toimiiko tuo starttirele (koska toi startti on aivan VITUN pahassa paikassa).
Itse itselleni vastaten: se on pakopuolen ilmapumpun rele. Mä sitä tietoa etsiskelin aika pitkään ja tuli jo epätoivo, ja heti kun täältä kysyy niin sen löytää sitten piru vie itsekin
Mutta eihän tuo nyt paljon sitten vielä lohduta, kun ei sekään mun mielestäni ole toiminut, joten sillä releelläkään ei ole paljon painoarvoa...
joo...valokuvio on kyllä seinäävasten ihan ok..
sitä ajattelin alunperin, että jos joku olis laittanu h3:n tilalle nuo h1:t kun noissa lienee sama kanta, mutta jos siis tuo h1 on oikea polttimo niin metsään meni..
pakko varmaan koittaa toisilla polttimoilla vielä vaikka tuskinpa tuo tilannetta muuttaa...nyt oli jotku valeon tuikut tuolla..
Comment