740i takapöntöissä M60 vs M62
Realoemin mukaan on eri tuotenumerot molemmissa takapöntöissä, mutta muuten näiden lisäksi käytännössä kaikki numerot on samoja kannakkeissa, keskiänkässä, kumeissa, klämpeissä jne.
Molemmissa takapöntöissä on jopa pennilleen samat hinnat vaikka tuotenumero on eri M60 vs M62.
Tämän ikäiseen autoon vaatii tosiaan radiomoduulin päivittämisen, uuden moduulin täytyy olla BM54 aivan loppupäästä. Sittenkään tuo ei ole bolt-on, joko leikkaa-liitä menetelmällä vaihtaa radiomoduulin liittimen tai helpommalla pääsee kun tilaa alkuperäiset retrofit-adapterit. Itse päivitin jälkimmäisellä tavalla.
Joku vm 2003 BM54 (että varmasti on aux-tuki, milloin tuki tuli näihin niin sitä en muista) ja retrofit-adapteri eli siis tämmöinen.
Sitte tuo 3 euron kalikka, jos on cd-vaihtaja niin siitäkään ei tarvii luopua kun ottaa kalikasta pinnit irti ja latoo vaihtajan kalikkaan oikeille paikoilleen. Mulla ainakin oli cd-vaihtajan pulikassa tyhjää niillä paikoilla, aux ja vaihtaja toimii edelleen. Autona toki e39 mutta aika samaa rautaa taitaa olla.
Tämän ikäiseen autoon vaatii tosiaan radiomoduulin päivittämisen, uuden moduulin täytyy olla BM54 aivan loppupäästä. Sittenkään tuo ei ole bolt-on, joko leikkaa-liitä menetelmällä vaihtaa radiomoduulin liittimen tai helpommalla pääsee kun tilaa alkuperäiset retrofit-adapterit. Itse päivitin jälkimmäisellä tavalla.
Tällainen hyppäsi naaman eteen ebayn ihmeellisestä maailmasta ja heräsi kysymys että saako tällä 3 euron johdon pätkällä auxin 38:iin jossa alkuperäinen kasettisoitin?
Tällainen hyppäsi naaman eteen ebayn ihmeellisestä maailmasta ja heräsi kysymys että saako tällä 3 euron johdon pätkällä auxin 38:iin jossa alkuperäinen kasettisoitin?
Takalasinverho lopetti toimintansa ja jäi ala-asentoon. Alas mentäessä piti kovaa rämisevää ääntä. Vissiinkin ratasvikaa, mutta miten tuohon pääsee käsiksi?
Ei ihan helposti. Lyhyesti:
- takapenkin istuinosa pois
- niskatuet pois
- takapenkin selkänojat irti Jos on niissä selkänojan sähkösäätö niin varo hattuhyllyssä kiinni olevia peitemuovin jousia, ne on vaikea irrottaa.
- C-pilarin valot ja verhoiluosat irti
- hattuhylly irti
Itse verho on hattuhyllyssä kiinni, sähköt tulee oikealta selkänojan vierestä.
Kun tuon oppii purkamaan niin alle puoleen tuntiin on takalasin verho käsissä. Ensimmäisellä kerralla voi tuhraantua aika paljon enemmän.
Takalasinverho lopetti toimintansa ja jäi ala-asentoon. Alas mentäessä piti kovaa rämisevää ääntä. Vissiinkin ratasvikaa, mutta miten tuohon pääsee käsiksi?
Tuli hommattua e39 sähköiset sportti jakkarat kun naapurikunnasta sattui löytymään. Omassa seiskassa(vm. 96) mekaaniset lättäpenkit mustilla liittimillä ja nuo sportti jakkarat on keltaisilla liittimillä eli uudemmasta autosta. Jos en tarvi muisteja toimimaan niin onnistuuko tuo retrofittaus tämmöiseltä joka ei paljoa autosähköistä ymmärrä?
Mulla on pari vuotta seisoneessa 740:ssä ilmaantunut uusi vika mikä on vielä selvittämättä: Lämmettyään normaalilämpöiseksi alkaa 1-2 pyttyä pätkimään, kylmänä ei ole mitään ongelmia. MAF putsattu ja seuraavaksi ajattelin uusia tulpat, vaikka ne olikin hieman ennen seisontaan jättöä putsattu.
Muita ideoita? Puola? Liikaa vielä vanhaa bensaa tankissa?
Kiitoksia neuvosta! En kuitenkaan usko tämän olevan kovin todennäköinen vian aiheuttaja, koska venttiilikopat on kiristetty momenttiavaimella ristiinkiristyksellä ja koska vika oli olemassa ennen remonttia ja sen jälkeen, niin siksikin on epätodennäköistä, että tehdyt toimenpiteet olisivat aiheuttaneet vian säilymisen.
Muotoilin huonosti tuohon ensimmäiseen viestiin yhden kohdan ja se oli imusarjan tiivisteet. Olen siis vaihtanut etu- ja takatiivisteet imusarjaan, mutta en irroittanut imusarjaa, joten periaatteessa käsittääkseni ainoa potentiaalinen vikakohde voi vielä olla ne imusarjan ja lohkon väliset tiivisteet.
Nyt kuuluu kysymys, että kuinka vaikea ja pitkä operaatio imusarjan irroittaminen on M62 koneessa (ilman vanoksia). Jotain nettiohjeita lukeneena jäi hieman epätäydellinen käsitys mm. siitä, pitääkö esim. vesipumppu irroittaa operaation ajaksi? Mielelläni välttäisin, kun n. 1tkm sitten vesipumpun vaihdoin, niin ei tekisi mieli irroittaa uudestaan. Mitä kaikkia tiivisteitä pitää hommata valmiiksi ja tarvitaanko muita tiivisteitä kuin ne lohkon ja imusarjan tiivisteet (uskon että päätytiivisteet säilyvät kunnossa, koska ne on juuri vaihdettu ja ovat silikoonia), vai tarvitaanko esim. polttoainelinjaan tms. jotain tiivisteitä, kun ne irroittaa?
Mulla oli kylmäkäyntihäikkää ja vaihdoin kaikki imusarjan tiiparit (ml. nuo kurkkujen tiivisteet)
Tämän jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa!
Ei ole todellakaan niin paha homma, kun voisi luulla.
1. koneen suojamuovi pois
2. ilmanputsarin kanava pois (plus siihen menevät alipaineletkut)
3. kaasuläppä pois + piuha irti
4. kansien suojamuovit pois ja puolien liittimien irtikytkentä (maat myös)
5. imusarjan päällä oleva suutinkisko + sähköboksit pois. (nämä kääntyy kaikki yhdessä osassa apukuskin puolelle, kunhan kytkee kuljettajan puolelta muistaakseni yhden imuletkun irti)
6. Nokkien asentotunnistimien liittimien irroitus (1 per bank)
7. Imusarjan pulttien irroitus n. 8kpl
8. imusarjan takaosassa olevan kannen (Cranck case valve "CCV" imuletkun irroitus)
9. liikuttaa imusarjaa kohti auton perää, jotta saa imusarjan alla olevan putken irti
10. Imusarja irti
Otaa purkuvaiheessa, kuvia imusarjan päällä menevistä johdoista ja alipainelinjoista. Itsellä ei ekalla kerralla menneet kaikki takaisin, niin kuin pitäisi olla
Samalla kannattaa vaihdella suuttimien o-renkaat ja putsailla kaasuläppä
Omassa oli jäänyt venttiilikopat liian löysälle ja imi ilmaa tiivisteiden välistä. Samalla tavalla kylmänä ei meinannut toimia, mutta lämpimänä lämpölaajenemisen seurauksena ilmavuodot väheni ja toiminta parani.
Kiitoksia neuvosta! En kuitenkaan usko tämän olevan kovin todennäköinen vian aiheuttaja, koska venttiilikopat on kiristetty momenttiavaimella ristiinkiristyksellä ja koska vika oli olemassa ennen remonttia ja sen jälkeen, niin siksikin on epätodennäköistä, että tehdyt toimenpiteet olisivat aiheuttaneet vian säilymisen.
Muotoilin huonosti tuohon ensimmäiseen viestiin yhden kohdan ja se oli imusarjan tiivisteet. Olen siis vaihtanut etu- ja takatiivisteet imusarjaan, mutta en irroittanut imusarjaa, joten periaatteessa käsittääkseni ainoa potentiaalinen vikakohde voi vielä olla ne imusarjan ja lohkon väliset tiivisteet.
Nyt kuuluu kysymys, että kuinka vaikea ja pitkä operaatio imusarjan irroittaminen on M62 koneessa (ilman vanoksia). Jotain nettiohjeita lukeneena jäi hieman epätäydellinen käsitys mm. siitä, pitääkö esim. vesipumppu irroittaa operaation ajaksi? Mielelläni välttäisin, kun n. 1tkm sitten vesipumpun vaihdoin, niin ei tekisi mieli irroittaa uudestaan. Mitä kaikkia tiivisteitä pitää hommata valmiiksi ja tarvitaanko muita tiivisteitä kuin ne lohkon ja imusarjan tiivisteet (uskon että päätytiivisteet säilyvät kunnossa, koska ne on juuri vaihdettu ja ovat silikoonia), vai tarvitaanko esim. polttoainelinjaan tms. jotain tiivisteitä, kun ne irroittaa?
Leave a comment: