Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 800 sarja E31 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peivola
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 49
    • Masku

    Originally posted by MikkoJII View Post
    E32 koppa, mutta M70B50 moottori.

    Suuttimista kysymys. Olen muistaakseni lukenut jostain, että tähän moottoriin kävisi myös M50B25 moottorin suuttimet. Eikös M70B50 oma suutin ole 1-piste ja tuo M50B25 ole 4-piste suutin? Ovat nuo 4-piste suuttimet varmaan hiljaisemmat, mutta onko niistä muuta hyötyä? Auto on siis seisonut vuosia ja nyt alkaa olemaan aikaa fiksailla tuota kuntoon niin suuttimet olisi varmaan hyvä huoltaa.

    Punnitsen tässä siis, että huoltaisiko nuo orkkis suuttimet esim. Finjectorilla (saa ehdottaa myös muuta paikkaa) niin saisi testauksen samalla, että kaikki on ok vai hommaisiko suoraan nuo em. suuttimet ja huoltaisi ne, jos niistä on jotain muutakin hyötyä kuin hiljaisuus. Kokemuksia? :think
    Onko jollain tästä jotain tietoa? Kiinnostaa itseänikin:think
    E32 750iA -92 + -91
    E31 850i -91
    F31 330d -15
    MB Vito 122 -12
    Volvo 240 DL -88

    Comment

    • jaskap
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 528
      • Finland Rovaniemi

      Tuosta m50 suuttimesta tiedä, mutta m70 suutin on sama, kuin m40/ m43 moottoreissa.
      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
      e32 750 iA -88 DoubleSex.
      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
      e32 735 1/18
      e34 M5 1/18
      e24 635 Csi 1/18
      e9 3.0 CSi 1/18
      e31 850 Csi

      Comment

      • joccede
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2009
        • 856
        • Vaasa

        Originally posted by jaskap View Post
        Tuosta m50 suuttimesta tiedä, mutta m70 suutin on sama, kuin m40/ m43 moottoreissa.
        Itselläni ei ole paljoa annettavaa M50 suuttimien suhteen mutta omasta laitoin muutaman suuttimen vaihtoon, ja juuri nuo M40/M43 suuttimet tuli tilalle. 12 suuttimesta meni muistaakseni 4-5 kpl vaihtoon.

        MikkoJII: Vaasassa Dynolabilla saat myös testattua suuttimet.
        K100
        E31 850i
        E83 X3 3,0d

        Comment

        • Hantte
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2011
          • 350
          • Helsinki

          Originally posted by joccede View Post
          Itselläni ei ole paljoa annettavaa M50 suuttimien suhteen mutta omasta laitoin muutaman suuttimen vaihtoon, ja juuri nuo M40/M43 suuttimet tuli tilalle. 12 suuttimesta meni muistaakseni 4-5 kpl vaihtoon.

          MikkoJII: Vaasassa Dynolabilla saat myös testattua suuttimet.
          Hantte
          Z4 sDRIVE 35i, -09
          ex: E31, 850i, -91

          Comment

          • Jaatu
            Newbiemmer
            • Dec 2015
            • 13
            • Ulvila

            Harrasteautoni on Bmw 850 i vuosimalli 1991.
            Hankin sen parivuotta sitten, tiedostaen auton haasteellisuuden.
            Olen lueskellut foorumilaisten sekä 8 että 7-sarjalaisten korjausprojekteista ja toteuttanut omaan projektiini samoja korjaustoimenpiteitä, mm imusarjantiivisteet on uusittu ja muut perusasiat käyty läpi.
            Nyt auto käy kylmänä kohtuullisen hyvin, mutta lämmetessään tyhjäkäynillä ilmenee ajoittaista ”hummausta”
            Tyhjäkäyntimoottorit ovat hakusessa tai vanhojen huoltotoimet, jos en löydä kohtuu hintaisia mistään.
            Uusi takaisku ilmeni noin kuukausi sitten. Lähdettäessä ajoon tulee ilmoitus katalysaattoreiden ylikuumentumisesta ja sitten automaattilaatikko menee vikatilaan. Ilmeisesti puolet koneesta putoaa pois ja meno on melko tahmeaa. Näin on käynyt kaksi kertaa. Samassa yhteydessä vänkärin puolelta takaa kuuluu sihinää, kuin peltipurkissa olisi santaa ja sitä ravistettaisiin.
            Katit on avattu vuosi sitten ja ne olivat kuulemma ok. Keväällä laitettiin uudet lambda- anturit, ammattilaisen toimesta.
            Hieman on usko koetuksella. Laitoin auton seisontaan odottamaan korjaussuunnitelmaa. Olisiko foorumilaisilla vinkkejä, mitä seuraavaksi?
            Pitkä on matka vielä Miittiin, toivottavasti kuitenkin vielä jonain päivänä tämäkin Bemu siellä nähdään
            Last edited by Jaatu; 22-07-2020, 19:36.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17522
              • Turku

              Toivotaan, että miitti vielä toteutetaan joskus... joku vuosi.

              Jaatu, laitatko privalla rekkarin, mikä E31 sulla on? Keräämme Hantten kanssa exceliä Suomessa olevista kaseista.
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • joccede
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2009
                • 856
                • Vaasa

                Originally posted by Jaatu View Post
                Harrasteautoni on Bmw 850 i vuosimalli 1991.
                Hankin sen parivuotta sitten, tiedostaen auton haasteellisuuden.....
                Vähän kaukaa haettua ehkä mutta aina näistä voi jotain hyötyä olla:
                Voisiko olla että lambdat ovat menneet ristiin vahingossa? Ja oletko kattonut saako polttoainetankki korvausilmaa? Koita ajon jälkeen avata tankinkorkki ja kuuntele.

                Jos auton normaalit huoltotyöt ovat tuttuja, ei kaasuläppien putsaus ole vaikeaa. Varaa aikaa yhden illan vaan ja kaikessa rauhassa puuhailee niin hyvä tulee. Samalla voi vaihtaa kaasuläppien ja imusarjan väliset tiivisteet. (1 per kaasuläppä)

                Ja ei olisi varmaan pahitteeksi jos joku voisi lukea autosta vikakoodit.
                K100
                E31 850i
                E83 X3 3,0d

                Comment

                • Jaatu
                  Newbiemmer
                  • Dec 2015
                  • 13
                  • Ulvila

                  Originally posted by joccede View Post
                  Vähän kaukaa haettua ehkä mutta aina näistä voi jotain hyötyä olla:
                  Voisiko olla että lambdat ovat menneet ristiin vahingossa? Ja oletko kattonut saako polttoainetankki korvausilmaa? Koita ajon jälkeen avata tankinkorkki ja kuuntele.

                  Jos auton normaalit huoltotyöt ovat tuttuja, ei kaasuläppien putsaus ole vaikeaa. Varaa aikaa yhden illan vaan ja kaikessa rauhassa puuhailee niin hyvä tulee. Samalla voi vaihtaa kaasuläppien ja imusarjan väliset tiivisteet. (1 per kaasuläppä)

                  Ja ei olisi varmaan pahitteeksi jos joku voisi lukea autosta vikakoodit.
                  Kiitos. Pitääpäs varmistaa tankin alipaineisuus. Tuosta ongelmasta on kirjoitettu forumin sivuilla paljon, kuvan kera. En ole omassa kasipätkässä tuota ongelmaa huomannut. Lambdat vaidatin keväällä osaavalla mekaanikolla. Olivat Bossin tekemät ja ehdin ajaa niillä jonkin verran.
                  Itse epäilen noita katteja. Yritän selvittää onko tuossa 1991 vuosimallissa ne pakolliset, eli saako ne poistaa?
                  Uudet katit ovat melko arvokkaat. Auto ilmoittaa katalysaattorin ylikuumenemisesta ja lyö automaattilootan vikatilaan. Laatikko huuhdeltiin ja siihen vaihdettiin uudet öljyt viime kesänä.
                  Pitää selvittää onko Porin kulmilla laitetta, millä autosta saisi jotain dataa ulos.

                  Comment

                  • JarppiR
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2010
                    • 284
                    • Pori

                    Porissa M Motors (nykyisin JTP Motors) varmasti saa tuosta selkoa. Kannattaa kysyä.
                    BMW 325i E91 LCI "330i" -09
                    BMW 530i E39 M-Sport -01
                    Alfa Romeo GT 3.2 -05

                    Comment

                    • Jaatu
                      Newbiemmer
                      • Dec 2015
                      • 13
                      • Ulvila

                      Originally posted by joccede View Post
                      Vähän kaukaa haettua ehkä mutta aina näistä voi jotain hyötyä olla:
                      Voisiko olla että lambdat ovat menneet ristiin vahingossa? Ja oletko kattonut saako polttoainetankki korvausilmaa? Koita ajon jälkeen avata tankinkorkki ja kuuntele.

                      Jos auton normaalit huoltotyöt ovat tuttuja, ei kaasuläppien putsaus ole vaikeaa. Varaa aikaa yhden illan vaan ja kaikessa rauhassa puuhailee niin hyvä tulee. Samalla voi vaihtaa kaasuläppien ja imusarjan väliset tiivisteet. (1 per kaasuläppä)

                      Ja ei olisi varmaan pahitteeksi jos joku voisi lukea autosta vikakoodit.
                      Originally posted by JarppiR View Post
                      Porissa M Motors (nykyisin JTP Motors) varmasti saa tuosta selkoa. Kannattaa kysyä.
                      Ok. Kiitos, vinkistä.

                      Comment

                      • Hantte
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2011
                        • 350
                        • Helsinki

                        Originally posted by Jaatu View Post
                        Kiitos. Pitääpäs varmistaa tankin alipaineisuus. Tuosta ongelmasta on kirjoitettu forumin sivuilla paljon, kuvan kera. En ole omassa kasipätkässä tuota ongelmaa huomannut. Lambdat vaidatin keväällä osaavalla mekaanikolla. Olivat Bossin tekemät ja ehdin ajaa niillä jonkin verran.
                        Itse epäilen noita katteja. Yritän selvittää onko tuossa 1991 vuosimallissa ne pakolliset, eli saako ne poistaa?
                        Uudet katit ovat melko arvokkaat. Auto ilmoittaa katalysaattorin ylikuumenemisesta ja lyö automaattilootan vikatilaan. Laatikko huuhdeltiin ja siihen vaihdettiin uudet öljyt viime kesänä.
                        Pitää selvittää onko Porin kulmilla laitetta, millä autosta saisi jotain dataa ulos.
                        Vähän hankala uskoa, että kattien ongelmat löisivät laatikon vikasietotilaan.
                        Mulla meni aikoinaan vasurin lambda-anturi rikki sen väittäessä koneen käyvän laihalla. Sveitsiläisellä korjaamolla todensivat vian ja vaihtoivat vasemmiston anturin. Sen jälkeen kone toimi kuin ehjän pitääkin.
                        Lambdan ollessa sekaisin kone ei toiminut kunnolla alle n. 3000 rpm, vaan räki ja röpötti kuin convid-tautinen kulutuksen ollessa yli 30 l/100 km Alpeilla.

                        Edit:
                        Tankin alipaineisuuden huomaa, kun polttaa ämpärillisen bensaa ja avaa täyttökorkin. Jos avatessa suhisee, niin tankki ei saa korvausilmaa tarpeeksi.
                        Lääke 1: putsaa ja uusi tankin huohotusjärjestelmä.
                        Lääke 2: poraa tankin korkkiin 1 mm reikä ja älä tankkaa ihan täyteen.

                        Jos huohotusjärjestelmä menee totaalisen tukkoon, niin tankki lytistyy ja voi sitten rikkoa bensapumput.

                        Bensaletkut (kumiset) kannattaa uusia, koska alkuperäiset eivät kestä nykyisiä viinabensoja (95E). Kokemusta on.

                        Kannattaa etsiä paikka, joka osaa lukea vikakoodit ja tulkita niitä oikein.
                        Last edited by Hantte; 23-07-2020, 23:33.
                        Hantte
                        Z4 sDRIVE 35i, -09
                        ex: E31, 850i, -91

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17522
                          • Turku

                          Mistä tietää, että E31 aihealue on aktiivinen:

                          - Joku ostaa E31:n
                          - Tämä joku kertoo käyntiongelmista
                          - Muut alkavat auttaa ja kertoa omista ongelmakokemuksistaan



                          Katit voi korvata myös tarvikekateilla, esim. Magnaflow:t, jotka itselläni Csi:ssä, koska edellinen omistaja oli poistanut alkuperäiset. Ne ovat myös virtaavampia, nk. sport-katteja.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Jaatu
                            Newbiemmer
                            • Dec 2015
                            • 13
                            • Ulvila

                            Originally posted by Hantte View Post
                            Vähän hankala uskoa, että kattien ongelmat löisivät laatikon vikasietotilaan.
                            Mulla meni aikoinaan vasurin lambda-anturi rikki sen väittäessä koneen käyvän laihalla. Sveitsiläisellä korjaamolla todensivat vian ja vaihtoivat vasemmiston anturin. Sen jälkeen kone toimi kuin ehjän pitääkin.
                            Lambdan ollessa sekaisin kone ei toiminut kunnolla alle n. 3000 rpm, vaan räki ja röpötti kuin convid-tautinen kulutuksen ollessa yli 30 l/100 km Alpeilla.

                            Edit:
                            Tankin alipaineisuuden huomaa, kun polttaa ämpärillisen bensaa ja avaa täyttökorkin. Jos avatessa suhisee, niin tankki ei saa korvausilmaa tarpeeksi.
                            Lääke 1: putsaa ja uusi tankin huohotusjärjestelmä.
                            Lääke 2: poraa tankin korkkiin 1 mm reikä ja älä tankkaa ihan täyteen.

                            Jos huohotusjärjestelmä menee totaalisen tukkoon, niin tankki lytistyy ja voi sitten rikkoa bensapumput.

                            Bensaletkut (kumiset) kannattaa uusia, koska alkuperäiset eivät kestä nykyisiä viinabensoja (95E). Kokemusta on.

                            Kannattaa etsiä paikka, joka osaa lukea vikakoodit ja tulkita niitä oikein.
                            Olen kahlannut sekä 8 että 7-sarjan omistajien kertomuksia ja saanut niistä melko hyvän käsityksen normivioista. Moottorikonstrukstio M70B50 (12 syl) on ilmeisesti mekaanisesti aikansa laatutuote. Päästöjen kanssa hifistely on tuonut autoon paljon elektroniikkaa, mikä vaikuttaa olevan nyt monen 850 omistajan murhe.
                            Tämä foorumi on harrastejoukolle arvokas kanava, moni on tainnut löytää täältä ratkaisun ongelmaan. Kirjaan oman projektini osalta jo tehdyt toimenpiteet. Vielä on ongelmia ratkottava, jos vaikka pääsisi joku kesäilta tienpäälle fiilistelemään.

                            Auto on Bmw 850 i automaatti. Suhteellisen siisti Japanintuonti vuodelta 2012. Mittarissa noin 100 tkm, paljonko todellisuudessa, vain Herra tietää.
                            Tehdyt huoltotoimenpiteet:
                            Uudet imusarjan tiivisteet
                            Öljyt, nesteet, suodattimet, tulpat uusittiin ja virranjakajat tsekattiin.
                            Uudet akut sekä öljypohjan molemmat tiivisteet
                            Automaattiloota huuhdeltiin ja uudet öljyt, samalla kertaa uudet peräöljyt
                            Rengaiden suuntaus
                            Remmien ja kiristimien uusiminen
                            Uudet lambda-anturit/Boss
                            Uudet bensaletkut
                            Seuraavana suunnitelmissa tyhjäkäyntimoottoreiden/ kaasuläppien huolto
                            Massavirta-antureiden uusiminen, jospa näillä toimenpiteillä lämpimänä esiintyvä tyhjäkäynnin ajoittainen ”hummaus” poistuisi
                            Isoin murhe on nyt hetken ajon jälkeen ilmestyvä katalysaattorien ylikuumentuminen ja automaattilaatikko menee vikatilaan. Pariin oteeseen tehnyt saman tempun ja kotivarikolle pääsy on ollut tahmeaa.
                            Saamani vinkkien perusteella pitäisi saada autosta luettua dataa ulos.
                            Automaattilaatikon vikatilaongelmista on englanninkielisiä kertomuksia netissä, solenoidi jne vioista. Kertomukset eivät täysin minulle avaudu, koska ovat osittain ”rallyenkkua murteella”
                            Kiitollisena otan vastaan kaikki vinkit, mitkä foorumilaisilla on antaa.

                            Comment

                            • Tomi T
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 3844
                              • Nokia

                              Originally posted by Jaatu View Post
                              Olen kahlannut sekä 8 että 7-sarjan omistajien kertomuksia ja saanut niistä melko hyvän käsityksen normivioista. Moottorikonstrukstio M70B50 (12 syl) on ilmeisesti mekaanisesti aikansa laatutuote. Päästöjen kanssa hifistely on tuonut autoon paljon elektroniikkaa, mikä vaikuttaa olevan nyt monen 850 omistajan murhe.
                              Tämä foorumi on harrastejoukolle arvokas kanava, moni on tainnut löytää täältä ratkaisun ongelmaan. Kirjaan oman projektini osalta jo tehdyt toimenpiteet. Vielä on ongelmia ratkottava, jos vaikka pääsisi joku kesäilta tienpäälle fiilistelemään.

                              Auto on Bmw 850 i automaatti. Suhteellisen siisti Japanintuonti vuodelta 2012. Mittarissa noin 100 tkm, paljonko todellisuudessa, vain Herra tietää.
                              Tehdyt huoltotoimenpiteet:
                              Uudet imusarjan tiivisteet
                              Öljyt, nesteet, suodattimet, tulpat uusittiin ja virranjakajat tsekattiin.
                              Uudet akut sekä öljypohjan molemmat tiivisteet
                              Automaattiloota huuhdeltiin ja uudet öljyt, samalla kertaa uudet peräöljyt
                              Rengaiden suuntaus
                              Remmien ja kiristimien uusiminen
                              Uudet lambda-anturit/Boss
                              Uudet bensaletkut
                              Seuraavana suunnitelmissa tyhjäkäyntimoottoreiden/ kaasuläppien huolto
                              Massavirta-antureiden uusiminen, jospa näillä toimenpiteillä lämpimänä esiintyvä tyhjäkäynnin ajoittainen ”hummaus” poistuisi
                              Isoin murhe on nyt hetken ajon jälkeen ilmestyvä katalysaattorien ylikuumentuminen ja automaattilaatikko menee vikatilaan. Pariin oteeseen tehnyt saman tempun ja kotivarikolle pääsy on ollut tahmeaa.
                              Saamani vinkkien perusteella pitäisi saada autosta luettua dataa ulos.
                              Automaattilaatikon vikatilaongelmista on englanninkielisiä kertomuksia netissä, solenoidi jne vioista. Kertomukset eivät täysin minulle avaudu, koska ovat osittain ”rallyenkkua murteella”
                              Kiitollisena otan vastaan kaikki vinkit, mitkä foorumilaisilla on antaa.
                              Miten tämä kattien kuumeneminen on todettu? Molemmatko katit siis kuumenee? Suutinvika voi aiheuttaa kaikenlaista harmia M70 kateissa, huhu kertoo.. siis jos suutin vuotaa ja bensaa palaa muuallakin kuin sylinterissä..
                              BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                              ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                              ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                              BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                              BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                              ex. 53*BMW

                              Comment

                              • algernon
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2006
                                • 288
                                • Turku, Suami

                                Originally posted by Hantte View Post
                                ...
                                Edit:
                                Tankin alipaineisuuden huomaa, kun polttaa ämpärillisen bensaa ja avaa täyttökorkin. Jos avatessa suhisee, niin tankki ei saa korvausilmaa tarpeeksi.
                                Lääke 1: putsaa ja uusi tankin huohotusjärjestelmä.
                                Lääke 2: poraa tankin korkkiin 1 mm reikä ja älä tankkaa ihan täyteen.

                                Jos huohotusjärjestelmä menee totaalisen tukkoon, niin tankki lytistyy ja voi sitten rikkoa bensapumput.

                                Bensaletkut (kumiset) kannattaa uusia, koska alkuperäiset eivät kestä nykyisiä viinabensoja (95E). Kokemusta on.

                                Kannattaa etsiä paikka, joka osaa lukea vikakoodit ja tulkita niitä oikein.
                                Juurisyy tuohon alipaineeseen on yleensä venttiili joka sijaitsee vänkärin takapyöräkotelossa. Muistaakseni kolme ruuvia ja muovisuoja lähtee irti helposti. Tämä venttiili estää bensan valumisen jos auto on katollaan...ajattelin että jos näin käy niin on muitakin ongelmia mietittäväksi...

                                Ei saatavissa enää Bemarilta, korvasin sen omastani normaalilla bensafiltterillä jonka jälkeen tankki huohottaa taas normaalisti hiilisuodattimen kautta kuten pitääkin. Näin ei mene ylimääräistä roskaa tankkiin.
                                M
                                850i -91 (EG11)
                                Z3 2.8 -98 (CH31)

                                325 -08 (VE31)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎