Ok, mutta entä jos pidän ylläpitolatauksessa talven ajan - ei liene satunnaiskäyttöä?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E31 akku / akut (mitat, suositukset)
Collapse
X
-
Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
-
Vanhan akkuasian lämmittelyä
Aiheesta on näköjään jo keskusteltu, mutta kokemusta on saattanut kertyä lisää :-)
Akkuni ovat jo vähintään 3 vuotta vanhat ja ovat molemmat 70A. Ne ovat ehtineet tyhjäksi kahtena talvena kun talvisäilytyspaikka ei mahdollistanut latauksen järjestämistä ja en irroittanut akkuja. Ihan hienosti pörähti auto käyntiin kumpanikin keväänä kuitenkin kun vaan antoi apuvirtaa tovin.
Ostin nyt varuiksi Defa SmartCharge 8A -laturin kun lataukselle on nyt mahdollisuus ja eihän tuo hyvää tee päästää akkuja tyhjäksi. Oletteko tällaista ylläpitolaturia, CTEKiä tai muuta, ihan apuvirtapisteissä? Olettaen, että molemmat akut ovat samaa ampeeria, niin niiden pitäisi ilmeisesti latautua tasaisesti kun Defalta kyselin rinnan asetetuista akuista.
Sain vastaukseksi seuraavaa:
*
Tervehdys.
Jos akut on kokoajan rinnan niin silloin laturi tulkistee 1kpl isoksi akuksi mikä on juuri rinnankytkennän periaatekin. Eli jos akut on esim 2x50Ah laturi tulkitsee 100Ah:n akuksi, molemmat latautuu.
Jos akkujen välillä on erotinrele niin silloin tilanne on eri, koska akut ei ole jatkuvasti rinnan. Molemmat akut latautuu ainoastaan releen ollessa kytkeytyneenä.
*
Mitäs tuosta releestä pitää ajatella, onko kasissa sellainen?
Ja sähköstä en ymmärrä hölkäsen pöläystä, joten anteeksipyynnöt jo etukäteenG31 530e xDrive -21, Audi TT -99
Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e
Comment
-
-
Akut on ainakin M70 koneisissa 850:ssä rinnan. Olen käyttänyt itse apukuskin puolen pääakkuna 100ah:ta ja apuakkuna 75ah:ta. Joskus myös vain yhtä akkua. Seisonnan ajaksi olen ottanut miinuspiuhat irti, kun se on kasissa hyvin nopea homma.sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
-
Ne akut ovat siellä rinnan joten laturi "näkee" sen yhtenä isona akkuna. Mitään releitä ei ole välissä ainakaan M70 autoissa. Tietääkseni ei muissakaan. Kasissa tosin ei varsinaisesti olisi edes mitään tarvetta kahdelle akulle vaan yksi reippaankokoinen akku riittäisi vallan mainiosti. Moni on itse asiassa jättänyt pois tuon toisen akun ja menee vain yhdellä akulla. Kahdessa akussa on aina se että molempien olisi suotavaa olla saman tasoisia ja jos siellä on tarpeettoman paljon akkukapasiteettia niin akut ovat sitten monessa autossa ikäänkuin puolitäysiä ison osan ajasta. Yhdellä akulla akku latautuukin paremmin täyteen ja on varmasti pitkäikäisempi kuin kaksi akkua jotka harvoin latautuvat kunnolla täyteen. yksi kunnon agm akku jollain 100Ah kapasiteetillä olisi oikein hyvä.Last edited by mikae34; 05-08-2016, 18:20.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View PostNe akut ovat siellä rinnan joten laturi "näkee" sen yhtenä isona akkuna. Mitään releitä ei ole välissä ainakaan M70 autoissa. Tietääkseni ei muissakaan. Kasissa tosin ei varsinaisesti olisi edes mitään tarvetta kahdelle akulle vaan yksi reippaankokoinen akku riittäisi vallan mainiosti. Moni on itse asiassa jättänyt pois tuon toisen akun ja menee vain yhdellä akulla. Kahdessa akussa on aina se että molempien olisi suotavaa olla saman tasoisia ja jos siellä on tarpeettoman paljon akkukapasiteettia niin akut ovat sitten monessa autossa ikäänkuin puolitäysiä ison osan ajasta. Yhdellä akulla akku latautuukin paremmin täyteen ja on varmasti pitkäikäisempi kuin kaksi akkua jotka harvoin latautuvat kunnolla täyteen. yksi kunnon agm akku jollain 100Ah kapasiteetillä olisi oikein hyvä.G31 530e xDrive -21, Audi TT -99
Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by jx166 View PostKiitos vastaajille, selvensi paljon! SmartCharge ei ole kovin smart ja väittää heti irroittamisen jälkeen kun laittaa uudestaan kiinni, että lataus on jossain 80 prossassa. Mitään ongelmia ei ole ollut, mutta ehkä Ctek tms. on smartimpi rinnan kytketyissä ja ymmärtäisi tuonkin asetelman 5 sek. pohdittuaanAuto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Csi on ollut säilössä tallissa ja talven aikana oli ylläpitolaturin pistorasiasta sulake mennyt. Auto vuotaa virtaa jostain syystä ja akut aivan tyhjät. No, sulake vaihtoon ja pikku Ctek lataamaan. Parin kk:n kuluttua katsomaan ja akut yhä aivan tyhjät. Katsomatta akkuja (hankalasti rakenneltu takaluukku sisältä) lähdin suoraan ostamaan uudet halpis akut (Motonet Snajder 62Ah 69,90 x 2 kpl).
Otettuani vanhat akut näkyviin näin heti, että akkuhappoa oli pohjalla ja napojen ympärillä. Molemmat akut olivat räjähtäneet, toinen + navan päästä ja toinen - navan päästä. Akut olivat M+ -merkkiset ja 62Ah.
Edessä siis hapettuneiden osien ja ruosteenpoistoa tulevaisuudessa....Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Nostellaan tätä, kun foorumi hävittää nuo vanhat topikit. 8-srj alla ei ole juuri mitään.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Minkäskokone akku olis hyvä noitten kahden akun tilalle ? Eiköhän toi pärjäis yhdelläkin.-g20 330e
-e31 840ci sc
-e46 316i (m52tub25)
EX- f11 530d lci
Ex- f01 730d
Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
Ex: -06 e61 535d m-sport
Ex:-02 e39 530d manual
Ex -93 e34 520i
Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.
M62tu ajoitustyökalut.
N47/n57 ajoitustyökalut.
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostNostellaan tätä, kun foorumi hävittää nuo vanhat topikit. 8-srj alla ei ole juuri mitään.
Kandee kyl irroittaa plussa tai miinusnapa akusta ajokauden päätteeksi ja kytkee vasta kun lähdössä ajamaan ni takaisin.Last edited by Remotion; 31-03-2021, 18:17.
Comment
-
-
Kiitti, Remotion! Enpä ollut huomannut tuollaista ominaisuutta. En muutenkaan ymmärrä, miksi näyttää vain tuoreimmat ja siksi en osannut edes etsiä tuollaista...Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Comment