Announcement

Collapse
No announcement yet.

E31 akku / akut (mitat, suositukset)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17508
    • Turku

    #16
    Ok, mutta entä jos pidän ylläpitolatauksessa talven ajan - ei liene satunnaiskäyttöä?
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • hrajasso
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 213
      • Järvenpää

      #17
      Otat talveksi vaikka sen toisen akun irti.

      Comment

      • jx166
        BTCF Member
        • May 2014
        • 175
        • Helsinki

        #18
        Vanhan akkuasian lämmittelyä

        Aiheesta on näköjään jo keskusteltu, mutta kokemusta on saattanut kertyä lisää :-)

        Akkuni ovat jo vähintään 3 vuotta vanhat ja ovat molemmat 70A. Ne ovat ehtineet tyhjäksi kahtena talvena kun talvisäilytyspaikka ei mahdollistanut latauksen järjestämistä ja en irroittanut akkuja. Ihan hienosti pörähti auto käyntiin kumpanikin keväänä kuitenkin kun vaan antoi apuvirtaa tovin.

        Ostin nyt varuiksi Defa SmartCharge 8A -laturin kun lataukselle on nyt mahdollisuus ja eihän tuo hyvää tee päästää akkuja tyhjäksi. Oletteko tällaista ylläpitolaturia, CTEKiä tai muuta, ihan apuvirtapisteissä? Olettaen, että molemmat akut ovat samaa ampeeria, niin niiden pitäisi ilmeisesti latautua tasaisesti kun Defalta kyselin rinnan asetetuista akuista.

        Sain vastaukseksi seuraavaa:
        *
        Tervehdys.
        Jos akut on kokoajan rinnan niin silloin laturi tulkistee 1kpl isoksi akuksi mikä on juuri rinnankytkennän periaatekin. Eli jos akut on esim 2x50Ah laturi tulkitsee 100Ah:n akuksi, molemmat latautuu.
        Jos akkujen välillä on erotinrele niin silloin tilanne on eri, koska akut ei ole jatkuvasti rinnan. Molemmat akut latautuu ainoastaan releen ollessa kytkeytyneenä.
        *
        Mitäs tuosta releestä pitää ajatella, onko kasissa sellainen?

        Ja sähköstä en ymmärrä hölkäsen pöläystä, joten anteeksipyynnöt jo etukäteen
        G31 530e xDrive -21, Audi TT -99

        Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #19
          Akut on ainakin M70 koneisissa 850:ssä rinnan. Olen käyttänyt itse apukuskin puolen pääakkuna 100ah:ta ja apuakkuna 75ah:ta. Joskus myös vain yhtä akkua. Seisonnan ajaksi olen ottanut miinuspiuhat irti, kun se on kasissa hyvin nopea homma.
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • mikae34
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 4985
            • Forssa

            #20
            Ne akut ovat siellä rinnan joten laturi "näkee" sen yhtenä isona akkuna. Mitään releitä ei ole välissä ainakaan M70 autoissa. Tietääkseni ei muissakaan. Kasissa tosin ei varsinaisesti olisi edes mitään tarvetta kahdelle akulle vaan yksi reippaankokoinen akku riittäisi vallan mainiosti. Moni on itse asiassa jättänyt pois tuon toisen akun ja menee vain yhdellä akulla. Kahdessa akussa on aina se että molempien olisi suotavaa olla saman tasoisia ja jos siellä on tarpeettoman paljon akkukapasiteettia niin akut ovat sitten monessa autossa ikäänkuin puolitäysiä ison osan ajasta. Yhdellä akulla akku latautuukin paremmin täyteen ja on varmasti pitkäikäisempi kuin kaksi akkua jotka harvoin latautuvat kunnolla täyteen. yksi kunnon agm akku jollain 100Ah kapasiteetillä olisi oikein hyvä.
            Last edited by mikae34; 05-08-2016, 18:20.
            Auto on liikkumaväline.

            Comment

            • jx166
              BTCF Member
              • May 2014
              • 175
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by mikae34 View Post
              Ne akut ovat siellä rinnan joten laturi "näkee" sen yhtenä isona akkuna. Mitään releitä ei ole välissä ainakaan M70 autoissa. Tietääkseni ei muissakaan. Kasissa tosin ei varsinaisesti olisi edes mitään tarvetta kahdelle akulle vaan yksi reippaankokoinen akku riittäisi vallan mainiosti. Moni on itse asiassa jättänyt pois tuon toisen akun ja menee vain yhdellä akulla. Kahdessa akussa on aina se että molempien olisi suotavaa olla saman tasoisia ja jos siellä on tarpeettoman paljon akkukapasiteettia niin akut ovat sitten monessa autossa ikäänkuin puolitäysiä ison osan ajasta. Yhdellä akulla akku latautuukin paremmin täyteen ja on varmasti pitkäikäisempi kuin kaksi akkua jotka harvoin latautuvat kunnolla täyteen. yksi kunnon agm akku jollain 100Ah kapasiteetillä olisi oikein hyvä.
              Kiitos vastaajille, selvensi paljon! SmartCharge ei ole kovin smart ja väittää heti irroittamisen jälkeen kun laittaa uudestaan kiinni, että lataus on jossain 80 prossassa. Mitään ongelmia ei ole ollut, mutta ehkä Ctek tms. on smartimpi rinnan kytketyissä ja ymmärtäisi tuonkin asetelman 5 sek. pohdittuaan
              G31 530e xDrive -21, Audi TT -99

              Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e

              Comment

              • mikae34
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 4985
                • Forssa

                #22
                Originally posted by jx166 View Post
                Kiitos vastaajille, selvensi paljon! SmartCharge ei ole kovin smart ja väittää heti irroittamisen jälkeen kun laittaa uudestaan kiinni, että lataus on jossain 80 prossassa. Mitään ongelmia ei ole ollut, mutta ehkä Ctek tms. on smartimpi rinnan kytketyissä ja ymmärtäisi tuonkin asetelman 5 sek. pohdittuaan
                Itse olen käyttänyt nimenomaan Ctekin 25A mallia ja on kyllä hyvä, joskin kallis laturi.
                Auto on liikkumaväline.

                Comment

                • BeiSSi
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 62
                  • Kuopio

                  #23
                  Mulla on akkuina 2x 72Ah Varta Blue Dynamic ja ylläpitolaturina Keepower Large.
                  Tuo Keepower on loistava jos tulee tilanne että tarttee elvytellä liian tyhjiksi menneitä akkuja ja on sitten ihan oikeasti "äly-laturi" jolla tekeekin jotain.
                  E31 850i

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17508
                    • Turku

                    #24
                    Csi on ollut säilössä tallissa ja talven aikana oli ylläpitolaturin pistorasiasta sulake mennyt. Auto vuotaa virtaa jostain syystä ja akut aivan tyhjät. No, sulake vaihtoon ja pikku Ctek lataamaan. Parin kk:n kuluttua katsomaan ja akut yhä aivan tyhjät. Katsomatta akkuja (hankalasti rakenneltu takaluukku sisältä) lähdin suoraan ostamaan uudet halpis akut (Motonet Snajder 62Ah 69,90 x 2 kpl).

                    Otettuani vanhat akut näkyviin näin heti, että akkuhappoa oli pohjalla ja napojen ympärillä. Molemmat akut olivat räjähtäneet, toinen + navan päästä ja toinen - navan päästä. Akut olivat M+ -merkkiset ja 62Ah.

                    Edessä siis hapettuneiden osien ja ruosteenpoistoa tulevaisuudessa....
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • herja
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1649

                      #25
                      Paska homma. Mä otan aina miinusnavan pois seiskassa ettei käy mitään outoa talvella.
                      Retard Member

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17508
                        • Turku

                        #26
                        Nostellaan tätä, kun foorumi hävittää nuo vanhat topikit. 8-srj alla ei ole juuri mitään.
                        Näillä mennään:
                        - BMW E81 118i since 2017
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • mige95
                          BTCF Member
                          • Mar 2014
                          • 1170
                          • lahti

                          #27
                          Minkäskokone akku olis hyvä noitten kahden akun tilalle ? Eiköhän toi pärjäis yhdelläkin.
                          -g20 330e
                          -e31 840ci sc
                          -e46 316i (m52tub25)

                          EX- f11 530d lci
                          Ex- f01 730d
                          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                          Ex: -06 e61 535d m-sport
                          Ex:-02 e39 530d manual
                          Ex -93 e34 520i

                          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                          M62tu ajoitustyökalut.
                          N47/n57 ajoitustyökalut.

                          Comment

                          • mikae34
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 4985
                            • Forssa

                            #28
                            Originally posted by mige95 View Post
                            Minkäskokone akku olis hyvä noitten kahden akun tilalle ? Eiköhän toi pärjäis yhdelläkin.
                            Pärjää ja näissä melkeinpä parempikin ratkaisu, kun ovat paljon seisomassa yleensä. Laitat sinne jonkun laadukkaan 95Ah ja on hyvä.
                            Auto on liikkumaväline.

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15225
                              • Ajamisen Iloa

                              #29
                              Originally posted by Laku View Post
                              Nostellaan tätä, kun foorumi hävittää nuo vanhat topikit. 8-srj alla ei ole juuri mitään.
                              Klikkaa kasiforumin alla tästä ja valitse Beginning näyttövalintaan.



                              Kandee kyl irroittaa plussa tai miinusnapa akusta ajokauden päätteeksi ja kytkee vasta kun lähdössä ajamaan ni takaisin.
                              Last edited by Remotion; 31-03-2021, 18:17.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17508
                                • Turku

                                #30
                                Kiitti, Remotion! Enpä ollut huomannut tuollaista ominaisuutta. En muutenkaan ymmärrä, miksi näyttää vain tuoreimmat ja siksi en osannut edes etsiä tuollaista...
                                Näillä mennään:
                                - BMW E81 118i since 2017
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎