Originally posted by Rale
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i4
Collapse
X
-
Originally posted by Rale View PostOhjelmistopäivitys tuli ja sillä sai nyt kaukovalo automaattiseksi ����
Tässä myös oma kulutus tammikuulta i4 40
Minun mielestä todellinen kulutus saadaan selville kun auto otetaan 100% akulla, käydään ajamassa kierros x ja ladataan takaisin akku täyteen ja katsotaan erillisestä energiamittarista paljonko sitä virtaa lopulta tarvittiin. Se että akuston jäähdytykseen / lämmittämiseen tarvitaan energiaa, kuuluu pakettiin.
Tosin se että kuluttaako auto energiaa 20kwh/100km vai 25kwh/100km kustannuksena on merkityksetön, rangeen isompi vaikutus ja henkiseen hyvinvointiin varmaan suurin?
Pohdin tätä vaan siltä näkökulmalta että onko BMW:lla käytössä näin paljon parempaa tekniikkaa kuin kilpailijoillaan kun kulutus pysyy lähellä ilmoitettuja kwh/100km lukemia. Itsellä oli hiljattain vajaan viikon ajossa Skodan sähköhärveli ja sillä ajettiin työmatkaa erittäin rauhallisesti (maantietä 90% 80km/h alueella). Ajoin vajaan 500km tällä härvelillä ja mittariston ilmoittama keskikulutus oli noin 27kwh/100km ja auton ilmoitettu kulutus on vain 16kwh/100km.Last edited by jani; 13-01-2023, 09:23.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Niin range kai se merkittävin, eikä se viekö 19 vai 20. Joululomalla tein reissun 450 kilsaa tasan, auto jäähtyi ulkona yön yli ja 4 kilsaa rangetta jäljellä kun matka oli ajettu. Sää oli muistaakseni nollan pintaan. Jos käytössä se pikkasen yli 80kWh, niin nopealla laskitoimituksella kulutus sellaisen noin 18kWh. Matka oli Pori-Klaukkala-Pori. Molemmissa päissä pari kauppapysähdystä.
Niin ja sportilla ajan, noin 10 yli nopeusrajoituksen, mikä on noin 86 gps mukaan. Lämpöä 20.5 astetta, yleensä. 17 tuuman kitkat 225 leveet, muistaakseni.Last edited by 315i; 13-01-2023, 10:40.
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostKuinka tarkka tämä oikeasti on? Ainakin polttomoottoriversiossa BMW kyllä ilmoittaa liiankin optimisia arvoja ja olisin yllättänyt jos BMW olisi tässä kohtaa tehnyt politiikkaansa muutoksen.
Minun mielestä todellinen kulutus saadaan selville kun auto otetaan 100% akulla, käydään ajamassa kierros x ja ladataan takaisin akku täyteen ja katsotaan erillisestä energiamittarista paljonko sitä virtaa lopulta tarvittiin. Se että akuston jäähdytykseen / lämmittämiseen tarvitaan energiaa, kuuluu pakettiin.
Tosin se että kuluttaako auto energiaa 20kwh/100km vai 25kwh/100km kustannuksena on merkityksetön, rangeen isompi vaikutus ja henkiseen hyvinvointiin varmaan suurin?
Pohdin tätä vaan siltä näkökulmalta että onko BMW:lla käytössä näin paljon parempaa tekniikkaa kuin kilpailijoillaan kun kulutus pysyy lähellä ilmoitettuja kwh/100km lukemia. Itsellä oli hiljattain vajaan viikon ajossa Skodan sähköhärveli ja sillä ajettiin työmatkaa erittäin rauhallisesti (maantietä 90% 80km/h alueella). Ajoin vajaan 500km tällä härvelillä ja mittariston ilmoittama keskikulutus oli noin 27kwh/100km ja auton ilmoitettu kulutus on vain 16kwh/100km.
1022km menty esilämmitys 1h päivässäLast edited by Rale; 13-01-2023, 11:03.
Comment
-
-
Valehtelee nuo. mulla hybridi näyttää 27kwh kulutus, mutta oikea tarkastettu on 30kwh josta muistaakseni lämmityslaite vei 10kwh. nämä siis bemari tarkastanut autosta laitteilla ja ajettuna. n. -6 asteen pakkasessa tehty testaus. Joo hybridin lämmityslaite ei ole kai mikää ilp tms. mutta vie aika paljon tuo lämmitys akustoa.
Samaa paskaa nuo keskikulutusmittarit on aina olleet. Ne taitaa ihan tarkotuksella valehdella oli se sitten bensa tai sähkö niin paskaa ne näyttää.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostValehtelee nuo. mulla hybridi näyttää 27kwh kulutus, mutta oikea tarkastettu on 30kwh josta muistaakseni lämmityslaite vei 10kwh. nämä siis bemari tarkastanut autosta laitteilla ja ajettuna. n. -6 asteen pakkasessa tehty testaus. Joo hybridin lämmityslaite ei ole kai mikää ilp tms. mutta vie aika paljon tuo lämmitys akustoa.
Samaa paskaa nuo keskikulutusmittarit on aina olleet. Ne taitaa ihan tarkotuksella valehdella oli se sitten bensa tai sähkö niin paskaa ne näyttää.
Kumman bemarin täyssähköauto sun mielestä valehtelee? Ladatun sähkön määrän vai mitatut kilometrit?
Ajon aikana saa tietysti erilaisia lukemia, kun yhden ajomatkan mittaus alkaa ajon alusta ja päättyy ajon loppuun.Last edited by lnaukkar; 13-01-2023, 11:18.2023 G26 i4 M50
2023 U11 iX1 xDrive30
Comment
-
-
Originally posted by lnaukkar View PostMitä ihmettä sä selität
Kumman bemarin täyssähköauto sun mielestä valehtelee? Ladatun sähkön määrän vai mitatut kilometrit?
Ajon aikana saa tietysti erilaisia lukemia, kun yhden ajomatkan mittaus alkaa ajon alusta ja päättyy ajon loppuun.
Comment
-
-
Keskikulutus lukemiin toki täytyy lisätä latureiden häviöt eli AC latauksessa puhutaan 10 - 20% häviöistä mitä verkosta otetusta energiasta päätyy akustoon.
My BMW sovellus mielestäni näyttää lataushistoriassa suht oikein sen mitä verkosta otetaan.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Nyt auton mukaa akkua jäljellä 50% Latauksen jälkeiset ajot, 238 + reilu 4 yhteensä 243 kilsaa kaupan kautta kotiin. Apin mukaan kulutettu virtaskaa 39.4 kWh.
Reittihaun mukaan parin kilsan sisään pitää matka paikkansa, ihan joka mutkaa en tarkistanut.
Porsentti akussa on ollut noin 5 kilsaa, 4 prossalla on päässyt 20 km semitaajamaa Klaukkalasta lentokentälle, joten sillä varjolla tuo auton ilmoittama kulutus käy järkeen, jos akun käytettävissä oleva virtamäärä on se pikkasen yli 80 kWh.
Niin ja se keskikulutus oli auton mittarissa oli ajon alusta 16.2kWh.
Nuo arvot kun ei aina kun kilowatin tai kymmenyksen tarkkuudella, niin kohtalaisen hyvä suoritus ajotietokoneelta. Niin ja aamulla latauksen jälkeen siirsin auton eri paikkaan kun tuli täyteen, tuota kulutusta ei ole tuossa 16.2 koska nollasin sen kun lähdin ajoon.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostValehtelee nuo. mulla hybridi näyttää 27kwh kulutus, mutta oikea tarkastettu on 30kwh josta muistaakseni lämmityslaite vei 10kwh.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostValehtelee nuo. mulla hybridi näyttää 27kwh kulutus, mutta oikea tarkastettu on 30kwh josta muistaakseni lämmityslaite vei 10kwh. nämä siis bemari tarkastanut autosta laitteilla ja ajettuna. n. -6 asteen pakkasessa tehty testaus. Joo hybridin lämmityslaite ei ole kai mikää ilp tms. mutta vie aika paljon tuo lämmitys akustoa.
Samaa paskaa nuo keskikulutusmittarit on aina olleet. Ne taitaa ihan tarkotuksella valehdella oli se sitten bensa tai sähkö niin paskaa ne näyttää.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostKuinka pitkän matkan kulutus tuo on? Joku yksi lyhyt ajo ei tietenkään kerro mitään isossa kuvassa ja pidemmän matkan ajona tuo tarkoittaisi, että ajat lähes kokonaan sähköllä ja silloinkin epätaloudellisesti. Hybridiajossa (eli auton ilmoittama keskikulutus sisältää sekä bensaa että sähköä) tuollainen sähkönkulutus vaatii jo töitä.
Comment
-
Comment