Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3844
    • Nokia

    Originally posted by Rale View Post
    Joo tippuisi minullakin mukavasti, jos ajaisi vähän pidempää siivua.
    Näyttää lähes tuplat pidempää siivua olevan kuin 315i:llä.
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • Rale
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 1482
      • Porvoo

      Originally posted by Tomi T View Post
      Näyttää lähes tuplat pidempää siivua olevan kuin 315i:llä.
      Joo en katsonut ajomääriä, mutta omalla kohdalla voin todeta näin olevan.
      En edes tiedä millä asetuksilla kumpainen ajaa. Tai varmaan tärkein ajonopeus.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5157
        • Kuopio

        Originally posted by Rale View Post
        Ohjelmistopäivitys tuli ja sillä sai nyt kaukovalo automaattiseksi ����
        Tässä myös oma kulutus tammikuulta i4 40
        Kuinka tarkka tämä oikeasti on? Ainakin polttomoottoriversiossa BMW kyllä ilmoittaa liiankin optimisia arvoja ja olisin yllättänyt jos BMW olisi tässä kohtaa tehnyt politiikkaansa muutoksen.

        Minun mielestä todellinen kulutus saadaan selville kun auto otetaan 100% akulla, käydään ajamassa kierros x ja ladataan takaisin akku täyteen ja katsotaan erillisestä energiamittarista paljonko sitä virtaa lopulta tarvittiin. Se että akuston jäähdytykseen / lämmittämiseen tarvitaan energiaa, kuuluu pakettiin.

        Tosin se että kuluttaako auto energiaa 20kwh/100km vai 25kwh/100km kustannuksena on merkityksetön, rangeen isompi vaikutus ja henkiseen hyvinvointiin varmaan suurin?

        Pohdin tätä vaan siltä näkökulmalta että onko BMW:lla käytössä näin paljon parempaa tekniikkaa kuin kilpailijoillaan kun kulutus pysyy lähellä ilmoitettuja kwh/100km lukemia. Itsellä oli hiljattain vajaan viikon ajossa Skodan sähköhärveli ja sillä ajettiin työmatkaa erittäin rauhallisesti (maantietä 90% 80km/h alueella). Ajoin vajaan 500km tällä härvelillä ja mittariston ilmoittama keskikulutus oli noin 27kwh/100km ja auton ilmoitettu kulutus on vain 16kwh/100km.
        Last edited by jani; 13-01-2023, 09:23.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • 315i
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2014
          • 241
          • Arctopolis

          Niin range kai se merkittävin, eikä se viekö 19 vai 20. Joululomalla tein reissun 450 kilsaa tasan, auto jäähtyi ulkona yön yli ja 4 kilsaa rangetta jäljellä kun matka oli ajettu. Sää oli muistaakseni nollan pintaan. Jos käytössä se pikkasen yli 80kWh, niin nopealla laskitoimituksella kulutus sellaisen noin 18kWh. Matka oli Pori-Klaukkala-Pori. Molemmissa päissä pari kauppapysähdystä.
          Niin ja sportilla ajan, noin 10 yli nopeusrajoituksen, mikä on noin 86 gps mukaan. Lämpöä 20.5 astetta, yleensä. 17 tuuman kitkat 225 leveet, muistaakseni.
          Last edited by 315i; 13-01-2023, 10:40.

          Comment

          • Rale
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 1482
            • Porvoo

            Originally posted by jani View Post
            Kuinka tarkka tämä oikeasti on? Ainakin polttomoottoriversiossa BMW kyllä ilmoittaa liiankin optimisia arvoja ja olisin yllättänyt jos BMW olisi tässä kohtaa tehnyt politiikkaansa muutoksen.

            Minun mielestä todellinen kulutus saadaan selville kun auto otetaan 100% akulla, käydään ajamassa kierros x ja ladataan takaisin akku täyteen ja katsotaan erillisestä energiamittarista paljonko sitä virtaa lopulta tarvittiin. Se että akuston jäähdytykseen / lämmittämiseen tarvitaan energiaa, kuuluu pakettiin.

            Tosin se että kuluttaako auto energiaa 20kwh/100km vai 25kwh/100km kustannuksena on merkityksetön, rangeen isompi vaikutus ja henkiseen hyvinvointiin varmaan suurin?

            Pohdin tätä vaan siltä näkökulmalta että onko BMW:lla käytössä näin paljon parempaa tekniikkaa kuin kilpailijoillaan kun kulutus pysyy lähellä ilmoitettuja kwh/100km lukemia. Itsellä oli hiljattain vajaan viikon ajossa Skodan sähköhärveli ja sillä ajettiin työmatkaa erittäin rauhallisesti (maantietä 90% 80km/h alueella). Ajoin vajaan 500km tällä härvelillä ja mittariston ilmoittama keskikulutus oli noin 27kwh/100km ja auton ilmoitettu kulutus on vain 16kwh/100km.
            En jaksa rueta laskemaan 308kw on ladattu tammikuun aikana.
            1022km menty esilämmitys 1h päivässä
            Last edited by Rale; 13-01-2023, 11:03.

            Comment

            • duckland
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 418

              Valehtelee nuo. mulla hybridi näyttää 27kwh kulutus, mutta oikea tarkastettu on 30kwh josta muistaakseni lämmityslaite vei 10kwh. nämä siis bemari tarkastanut autosta laitteilla ja ajettuna. n. -6 asteen pakkasessa tehty testaus. Joo hybridin lämmityslaite ei ole kai mikää ilp tms. mutta vie aika paljon tuo lämmitys akustoa.

              Samaa paskaa nuo keskikulutusmittarit on aina olleet. Ne taitaa ihan tarkotuksella valehdella oli se sitten bensa tai sähkö niin paskaa ne näyttää.

              Comment

              • lnaukkar
                Bimmer Rookie
                • Sep 2015
                • 189
                • Helsinki

                Originally posted by duckland View Post
                Valehtelee nuo. mulla hybridi näyttää 27kwh kulutus, mutta oikea tarkastettu on 30kwh josta muistaakseni lämmityslaite vei 10kwh. nämä siis bemari tarkastanut autosta laitteilla ja ajettuna. n. -6 asteen pakkasessa tehty testaus. Joo hybridin lämmityslaite ei ole kai mikää ilp tms. mutta vie aika paljon tuo lämmitys akustoa.

                Samaa paskaa nuo keskikulutusmittarit on aina olleet. Ne taitaa ihan tarkotuksella valehdella oli se sitten bensa tai sähkö niin paskaa ne näyttää.
                Mitä ihmettä sä selität

                Kumman bemarin täyssähköauto sun mielestä valehtelee? Ladatun sähkön määrän vai mitatut kilometrit?

                Ajon aikana saa tietysti erilaisia lukemia, kun yhden ajomatkan mittaus alkaa ajon alusta ja päättyy ajon loppuun.
                Last edited by lnaukkar; 13-01-2023, 11:18.
                2023 G26 i4 M50
                2023 U11 iX1 xDrive30

                Comment

                • 315i
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2014
                  • 241
                  • Arctopolis

                  Entisessä 330e keskikulutusmittari piti paikkansa noin +/- 0.1-0,2 litran tarkkuudella. Vertailukohtana ABC mobiiliin syötetyt kilsat ja litrat. Välillä oli ihan sama mittarissa kuin aplikaatiossa. Mutta totta, heittoa joskus oli.

                  Comment

                  • duckland
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 418

                    Originally posted by lnaukkar View Post
                    Mitä ihmettä sä selität

                    Kumman bemarin täyssähköauto sun mielestä valehtelee? Ladatun sähkön määrän vai mitatut kilometrit?

                    Ajon aikana saa tietysti erilaisia lukemia, kun yhden ajomatkan mittaus alkaa ajon alusta ja päättyy ajon loppuun.
                    Käytetyn sähkön määrän ainakin mun bemari valehtelee bemarin itse tekemän mittauksen mukaan sen 3kwh/100km. Tämä mittarista puuttuva 3kwh näkyi kyllä jossain datassa auton sisällä. En tiedä kuinka epäselvästi kirjotettu, mutta siellä luki kulutus ei tankkaus . Ajon aikana saa keskikulutukseksi sen mitä auto vie kun resetoi keskikulutuksen ja lähtee ajamaan ja ajaa akun tyhjäksi. Tämän jälkeen toteat että keskikulutusmittari valehtelee -3 kwh/100km.

                    Comment

                    • Rale
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 1482
                      • Porvoo

                      Jaaha ensimmäinen ”vika” saatu jo aikaiseksi. Onko muilla herjannu voimansiirto ongelmista. Autolla ehdittykin ajaa hulppeat 4400km
                      Täytynee soitella laakkoselle luomannotkoon maanantaina.

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 1996
                        • Tampere/kainuu

                        Keskikulutus lukemiin toki täytyy lisätä latureiden häviöt eli AC latauksessa puhutaan 10 - 20% häviöistä mitä verkosta otetusta energiasta päätyy akustoon.

                        My BMW sovellus mielestäni näyttää lataushistoriassa suht oikein sen mitä verkosta otetaan.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • 315i
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2014
                          • 241
                          • Arctopolis

                          Nyt auton mukaa akkua jäljellä 50% Latauksen jälkeiset ajot, 238 + reilu 4 yhteensä 243 kilsaa kaupan kautta kotiin. Apin mukaan kulutettu virtaskaa 39.4 kWh.
                          Reittihaun mukaan parin kilsan sisään pitää matka paikkansa, ihan joka mutkaa en tarkistanut.


                          Porsentti akussa on ollut noin 5 kilsaa, 4 prossalla on päässyt 20 km semitaajamaa Klaukkalasta lentokentälle, joten sillä varjolla tuo auton ilmoittama kulutus käy järkeen, jos akun käytettävissä oleva virtamäärä on se pikkasen yli 80 kWh.

                          Niin ja se keskikulutus oli auton mittarissa oli ajon alusta 16.2kWh.

                          Nuo arvot kun ei aina kun kilowatin tai kymmenyksen tarkkuudella, niin kohtalaisen hyvä suoritus ajotietokoneelta. Niin ja aamulla latauksen jälkeen siirsin auton eri paikkaan kun tuli täyteen, tuota kulutusta ei ole tuossa 16.2 koska nollasin sen kun lähdin ajoon.

                          Comment

                          • paavju
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2003
                            • 93
                            • Etelä-Savo

                            Originally posted by duckland View Post
                            Valehtelee nuo. mulla hybridi näyttää 27kwh kulutus, mutta oikea tarkastettu on 30kwh josta muistaakseni lämmityslaite vei 10kwh.
                            En tiedä millä mallilla ajat, minulla X3 hybrid näyttää vajaan 13 tkm seurannalla 18 kWh / 100km. Tuota on hankala kääntää oikeaksi 100 km sähkönkulutukseksi, tuon sähkön lisäksi mennyt bensaa keskimäärin 2,5 ltr/100 km. Hybridit on hankalia kulutusvertailussa ja riippuu jokaisen käyttöprofiilista.

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1092
                              • Espoo

                              Originally posted by duckland View Post
                              Valehtelee nuo. mulla hybridi näyttää 27kwh kulutus, mutta oikea tarkastettu on 30kwh josta muistaakseni lämmityslaite vei 10kwh. nämä siis bemari tarkastanut autosta laitteilla ja ajettuna. n. -6 asteen pakkasessa tehty testaus. Joo hybridin lämmityslaite ei ole kai mikää ilp tms. mutta vie aika paljon tuo lämmitys akustoa.

                              Samaa paskaa nuo keskikulutusmittarit on aina olleet. Ne taitaa ihan tarkotuksella valehdella oli se sitten bensa tai sähkö niin paskaa ne näyttää.
                              Kuinka pitkän matkan kulutus tuo on? Joku yksi lyhyt ajo ei tietenkään kerro mitään isossa kuvassa ja pidemmän matkan ajona tuo tarkoittaisi, että ajat lähes kokonaan sähköllä ja silloinkin epätaloudellisesti. Hybridiajossa (eli auton ilmoittama keskikulutus sisältää sekä bensaa että sähköä) tuollainen sähkönkulutus vaatii jo töitä.
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              • duckland
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2003
                                • 418

                                Originally posted by PNM2 View Post
                                Kuinka pitkän matkan kulutus tuo on? Joku yksi lyhyt ajo ei tietenkään kerro mitään isossa kuvassa ja pidemmän matkan ajona tuo tarkoittaisi, että ajat lähes kokonaan sähköllä ja silloinkin epätaloudellisesti. Hybridiajossa (eli auton ilmoittama keskikulutus sisältää sekä bensaa että sähköä) tuollainen sähkönkulutus vaatii jo töitä.
                                Toi kulutus on bmw testaama akkutesti eli auto nollattu ja ajettu täysi akku tyhjäksi bmw ohjeiden mukaan pelkkää sähköä käyttäen. Minä en ole ollut ratissa. Se kerto isossa kuvassa tarkalleen paljon auto oikeasti kulutti. Kyse oli siitä että auto näyttää 27 kulutusta ja oikea oli 30. Ja tästä 10 vei lämmitys ja muut sähkölaitteet. Auton liikkumiseen käyttämä kulutus 20.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎