Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1367
    • Lempäälä

    Onneksi 90-95% kansaa ei koske tuollaiset ongelmat.
    En osaa nähdä miten se on valitun auton tai käyttövoiman vika, jos matkassa kestää infran pettäessä enemmän aikaa.
    Järkevä ihminen osaa riskiarvioinnissaan ottaa eri skenaariot huomioon ja lähtee reissuun sitten sellaisella tavalla (=kalustolla) minkä vaikeudet osaa peitota, jos moisia kohtaa.
    Ottihan se nuorempana päähän jos matkalla hajosi kondensaattori virranjakajasta ja se sit poltti kärjet, tietysti jossain ihan peijoonan perseessä räntäsateessa. Ja lähin huoltamo oli muutaman kilometrin päässä eikä ollut kännykkäkattavuutta niin paljoa että ois aina saanut jollekin soitettua.

    Nykyisin ongelmat on oikeasti melko pieniä.

    Edit : itsekin vuokrasin maasturin muutama talvi sitten ajoon, kun tiedustin että silloinen 330e oli mataluutensa puolesta ihan väärä vaihtoehto mummolareissuun lasten kanssa. Riskiarviointi oli menestys ja sen osalta ei sit mitään ongelmaa tullutkaan.


    Onko i4 malleissa mitä perusvikoja ?
    Vesivuotoja ilmeisesti ja lasien jäätymistä talvella, hiiliharjakoneen huoltotarve.
    Mutta ei mitään taajuusmuuttajaongelmaa tms ?
    Last edited by repsa; 05-01-2025, 09:49.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • bittivirhe
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2012
      • 516
      • Pohjois-Savo

      Taitaa olla jo pari vuotta tuosta, kun kaksi peräkkäistä oli rikki. Silloin ei ollut kuin yksi latausasema (muutama pistoke) per kylä (ja kaikki tolpat olivat poissa käytöstä) - onneksi Ruotsin puolelta löytyi silloin toimiva, niin matka jatkui. Torniosta on Kilpikselle 458 km ja viimeksi kulutus oli kuulemma kylmemmillä osuuksilla yli 27 kWh/100 km eli kyllä tuolla välillä joutuu lataamaan ihan oikeasti (kulutus yli 120 kWh). Kilpikselläkin on nyt jo pari vaihtoehtoa lataamiseen eli riski sille, ettei sieltä saisi sähköä, on pienentynyt. Tosin Kilpis oli vain välietappi eli jos sinne saapuisi kovin tyhjällä akulla, joutuisi siellä lataamaan reilusti.

      En ainakaan itse uskaltaisi tuolla seudulla päästää akkua kovin tyhjäksi, koska kuten sanoin, tie voi olla poikki tms. ja matkalla saattaa joutua odottelemaan pitkiäkin aikoja yli 30 asteen pakkasessa. Siihen lisäksi tuo latauspisteiden välimatka (pahimmillaan yli 100 km) ja riski, että joku laturi ei toimi.. asutustakaan ei ihan joka mäen päällä ole eikä välttämättä kännykkäkään kuulu ihan joka paikassa.
      G05 45e
      ex: F11 530d xDrive
      ex: E84 X1 xDrive 25d

      Comment

      • tiko4tiko
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2020
        • 812
        • Lappeenranta

        Originally posted by pyroz View Post

        Tornion ja Kilpisjärven välillä on 29kpl laturia CCS töpselillä.

        - Ylitornio 6kpl
        - Pello 8kpl
        - Kolari 3kpl
        - Muonio 6kpl
        - Karesuvanto 6kpl

        Ja Torniossa itsessään 21kpl

        On toki melko huonoa tuuria jos kaksi peräkkäistä on rikki, mutta vaikea kuvitella, että silti on koko ko. pitäjän laturit rikki. Ja jos vaikka siellä Torniossa vetäisee 90% pintaan akun niin ei siinä enää tarvitse kuin yhden hyvin lyhyen stopin ennen Kilpisjärveä. Mutta toki jos on vaikeaa niin on vaikeaa.
        Olen itsekin ihmetellyt mikä latausinfrassa on vaikeaa. Kokemusta on sähköllä ajamisesta vasta 18tkm ja 6kk.Aiemmin ladattavalla hybridillä 8 vuoden aikana en lataillut julkisista pisteistä lainkaan. No kerran yritin yhdessä hotellissa, mikä sekin oli niin vaikeeta (maksu), että totesin antaa olla.

        Tarkistin apista, olen ladannut tähän mennessä julkisilla latureilla 73 kertaa. Lataaminen ei vaan suju niin luotettavasti: tietoliikennekatkosta, kättelyongelmaa, mekaanista likaa/kosteutta (?!), joten lataus ei käynnisty. Muutamaan kertaan ei ole edes tarvinnut kokeilla, kerran kakki laturit on huputettu ja toisen kerran koko latauskenttä oli pimeä. (sähkökatko?!) Polttomoottoriautolla on toki joskus ollut myös ongelmia maksun kanssa (kortin luku), mutta ei tässä mittakaavassa. Laskin apista 7 tapausta + päälle nuo 2 täyshutia. Kuudessa tapauksessa siirtyminen toiselle 'pöntölle' / prosessin aloittaminen uudestaan auttoi. Yhden kerran sähkö jäi saamatta, kun vapaata toimivaa lautauspistettä ei ollut. Espoolaisen toimistohotellin kymmenestä hidaslaturista (11kW) neljä oli out of order.

        Ongelmaisin aika on ollut loka-marraskuu. Joulukuussa kaikki sujui hyvin, vaikka luulisi olojen puolesta asian olevan toisin.

        Latausongelmien lisäksi infran varsinainen haaste on latausnopeus, joka romahtaa heti kun lataajia on enemmän, pidentäen merkittävästi pysähdykseen vaadittua aikaa. Laturille ei ole vielä tarvinnut varsinaisesti jonotella, mutta varmasti tämänkin on tapahtuu kokemusken karttuessa.
        Mini, E24, E90, G70
        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

        Comment

        • FlyingFinn
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 651

          Originally posted by tiko4tiko View Post

          Olen itsekin ihmetellyt mikä latausinfrassa on vaikeaa. Kokemusta on sähköllä ajamisesta vasta 18tkm ja 6kk.Aiemmin ladattavalla hybridillä 8 vuoden aikana en lataillut julkisista pisteistä lainkaan. No kerran yritin yhdessä hotellissa, mikä sekin oli niin vaikeeta (maksu), että totesin antaa olla.

          Tarkistin apista, olen ladannut tähän mennessä julkisilla latureilla 73 kertaa. Lataaminen ei vaan suju niin luotettavasti: tietoliikennekatkosta, kättelyongelmaa, mekaanista likaa/kosteutta (?!), joten lataus ei käynnisty. Muutamaan kertaan ei ole edes tarvinnut kokeilla, kerran kakki laturit on huputettu ja toisen kerran koko latauskenttä oli pimeä. (sähkökatko?!) Polttomoottoriautolla on toki joskus ollut myös ongelmia maksun kanssa (kortin luku), mutta ei tässä mittakaavassa. Laskin apista 7 tapausta + päälle nuo 2 täyshutia. Kuudessa tapauksessa siirtyminen toiselle 'pöntölle' / prosessin aloittaminen uudestaan auttoi. Yhden kerran sähkö jäi saamatta, kun vapaata toimivaa lautauspistettä ei ollut. Espoolaisen toimistohotellin kymmenestä hidaslaturista (11kW) neljä oli out of order.

          Ongelmaisin aika on ollut loka-marraskuu. Joulukuussa kaikki sujui hyvin, vaikka luulisi olojen puolesta asian olevan toisin.

          Latausongelmien lisäksi infran varsinainen haaste on latausnopeus, joka romahtaa heti kun lataajia on enemmän, pidentäen merkittävästi pysähdykseen vaadittua aikaa. Laturille ei ole vielä tarvinnut varsinaisesti jonotella, mutta varmasti tämänkin on tapahtuu kokemusken karttuessa.
          Johtuneeko siitä että nykyisin pitää olla kaikkeen aplikaatio mikä on täysin turha välivaihe ja heikentää toimintavarmuutta. Pakottaa myös sitoutumaan kolmannen osapuolen ehtoihin. Saman asian pystyisi hoitamaan ilmankin. Kuten ennen on tehty. Onneksi korjaus on tulossa kun EU pakottaa.

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3599
            • Raisio

            Korttimaksu onneksi yleistyy yhtenä vaihtoehtona maksamiselle ja esim Nesteen asemilla ollut jo käytössä. Kymmeniä latauksia tehty ja kaikilla kerroilla toiminut kuin junan vessa, samoin lataukset. Tasan kerran lataus katkennut, mutta statannut nopsaan uudelle laukalle, joten 10- nesteen latausasemille täältä.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • bittivirhe
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 516
              • Pohjois-Savo

              Onko latauksen hinta sama kortilla ja sovelluksella? Norjassa kuulemma yllättävän harva maksaa latauksen kortilla, vaikka se olisi mahdollista. Liekö sovellusta käyttäville "kanta-asiakkaille" edullisepmpi hinnoittelu..
              G05 45e
              ex: F11 530d xDrive
              ex: E84 X1 xDrive 25d

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1113
                • Espoo

                Originally posted by repsa View Post
                Onko i4 malleissa mitä perusvikoja ?
                Vesivuotoja ilmeisesti ja lasien jäätymistä talvella, hiiliharjakoneen huoltotarve.
                Mutta ei mitään taajuusmuuttajaongelmaa tms ?
                Jäähdytysnestettä vuotaa. Tämä korjataan takuuseen ja osalla korjattu parikin kertaa
                Voimansiirtovika, johon tarvitaan juuri mulla odottelussa oleva hiiliharjojen putsaus.
                Takapilarit natisevat ja huollossa laitetaan teippiä estämään lähinnä oikean puolen c-pilarin natisemista.
                Ilmajousia on vaihdettu (kallis osa, koska iskunvaimennin samassa).
                Auto kadottelee puhelimia ja tästä selviää iDriven buuttauksella.
                M50:n peilinkuoret irtoavat osassa harjapesuja.

                Tossa nyt alkuun jotain, mitä on useamminkin tullut vastaan. Mulle itselleni ei toki kaikkia.
                Last edited by PNM2; 06-01-2025, 17:19.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • FlyingFinn
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 651

                  Originally posted by bittivirhe View Post
                  Onko latauksen hinta sama kortilla ja sovelluksella? Norjassa kuulemma yllättävän harva maksaa latauksen kortilla, vaikka se olisi mahdollista. Liekö sovellusta käyttäville "kanta-asiakkaille" edullisepmpi hinnoittelu..
                  Tässä linjauksessa käsitellään maksamisen pelisääntöjä kun kuluttaja maksaa yritykselle tai yritys laskuttaa kuluttajaa.
                  Last edited by FlyingFinn; 06-01-2025, 10:04.

                  Comment

                  • FlyingFinn
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 651

                    Tässä linjauksessa käsitellään maksamisen pelisääntöjä kun kuluttaja maksaa yritykselle tai yritys laskuttaa kuluttajaa.

                    Comment

                    • Cornholio
                      Newbiemmer
                      • Dec 2024
                      • 4
                      • Hämeenlinna

                      Itsellä uutena hankittu m50 ja nyt 16kk ja 16tkm ajettu ja nolla vikaa (koputtaa puuta). Tuo venttiili vaihdettiin juuri takaisinkutsu kampanjana ja sen ajaksi vara-auto ilmaiseksi.
                      Maavara ja karmittomat ovet lähinnä "ongelmia", mutta nämäkin on ollut tiedossa jo ennen auton hankkimista.
                      Sähköauton/bmw:n käyttäytyminen liukkaalla saattaa olla joillekin haittapuoli. Itse vielä vähän kahden vaiheilla.

                      Comment

                      • eemi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 303
                        • Heinola

                        Millaisia ongelmia teillä on ollut karmittomien lasien kanssa? Minulla ollut nyt i4 n.2 kk käytössä ja on ensimmäinen auto minulle karmittomilla ikkunoilla. Minulla ei toistaiseksi ole ollut mitään ongelmia niiden kanssa, tosin auto on kotona aina autokatoksessa niin ei pääse ihan herkästi lumen ja jään kanssa tulemaan ongelmia.

                        Sen olen huomannut, että ovenkahvat jäätyvät todella herkästi. Aina ne on auki lähteneet ilman väkivaltaa, mutta tuntuvat jopa katoksessa jäätyvän välillä.

                        Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

                        ex:
                        e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
                        e91 320d -11 Alpinweiss III
                        e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
                        e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
                        e39 520i -97 touring Schwarz II
                        e34 525i -89 Luxorbeige metallic
                        e34 520i -89 Diamantschwarz

                        Comment

                        • Futis
                          Newbiemmer
                          • Feb 2005
                          • 25
                          • TRE

                          Originally posted by PNM2 View Post

                          Jäähdytysnestettä vuotaa. Tämä korjataan takuuseen ja osalla korjattu parikin kertaa
                          Voimansiirtovika, johon tarvitaan juuri mulla odottelussa oleva hiiliharjojen putsaus.
                          Takapilarit natisevat ja huollossa laitetaan teippiä estämään lähinnä oikean puolen c-pilarin natisemista.
                          Ilmajousia on vaihdettu (kallis osa, koska iskunvaimennin samassa).
                          Auto kadottelee puhelimia ja tästä selviää iDriven buuttauksella.
                          M50:n peilinkuoret irtoavat osassa harjapesuja.

                          Tossa nyt alkuun jotain, mitä on useamminkin tullut vastaan. Mulle itselleni ei toki kaikkia.
                          Ai se natina tulee takapilarista? Itse olen yrittänyt paikallistaa sen kattoverhoiluun kattoluukun reunassa apukuskin puolella, mutta voihan se tuollakin olla. Natinoita on joskus hankala paikallistaa tarkasti ja ainakin itsellä enempi kylmällä ja silloinkin satunnaisesti..

                          Puhelin katoaa ehkä kerran kuukaudessa. Seuraavalla ajokerralla löytyy, mutta tekee varmaan tuon bootin virtojen katkettua muutenkin.

                          Jäädytysnestettä ei tiputtele, mutta kamppis herja on ollut jo hetken mittaristossa. Odottelee ensimmäistä huoltoa noin 5kk päässä kun ei kerran tiputtele. Samalla varmaan sitten toi natinakin.

                          19kk/31tkm suoritettu toistaksi.

                          Comment

                          • PNM2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2015
                            • 1113
                            • Espoo

                            Originally posted by Futis View Post

                            Ai se natina tulee takapilarista? Itse olen yrittänyt paikallistaa sen kattoverhoiluun kattoluukun reunassa apukuskin puolella, mutta voihan se tuollakin olla. Natinoita on joskus hankala paikallistaa tarkasti ja ainakin itsellä enempi kylmällä ja silloinkin satunnaisesti..
                            Mulla natisee kuskin puolen takapenkki. Laske penkki alas ja natina häviää. Eli tämäkin kannattaa tsekata.

                            i4 M50
                            ex: G30 530e xDrive M-Sport
                            ex: F11 525d xDrive
                            ex: F11 520d
                            ex: E91 318i

                            Comment

                            • wuiZ
                              Newbiemmer
                              • Sep 2024
                              • 9
                              • Finland

                              Originally posted by JH. View Post
                              Itsellä tupsahti drivetrain - contact service ilmoitus päälle. Nyt 30tkm mittarissa. Ensin alkoi keltaisella ilmoituksella ja varasin ajan huoltoon auton tarkistusta varten, mutta ajamista sai jatkaa eikä vaikuttanut mihinkään. Nyt sitten muutama päivä sitten muuttui punaiseksi ”drivetrain fault” -ilmoksi. Auto edelleen salli varovasti ajamisen, mutta hinautin varmuuden vuoksi pajalle. Pitää kuulemma vaihtaa hiilirengas moottorista ja auto pajalla pari viikkoa. Takuu loppui kuukausi sitten, joten hyvin on kyllä BF-tarjousliisari hintansa haukkunut tähän mennessä .

                              Onkos muilla ollut vastaavaa tai oletteko kuulleet?
                              Viikko sitten noin 10tkm kohdilla vilautti näytöllä että "drivetrain failure", en muista tarkkaan mitä sanoi mutta kehotti heti pysähtymään, kutsumaan apua eikä metriä enää ajaa. Ennen kun kerkesin reagoida ja pysähtyä ilmoitus katosi. Ajoin kuitenkin sivulle, pysähdyin ja käynnistin auton uudelleen - eikä ole sen jälkeen ko. ilmoitus näkynyt..

                              Comment

                              • wuiZ
                                Newbiemmer
                                • Sep 2024
                                • 9
                                • Finland

                                Originally posted by ekaBMW View Post

                                En sano puolesta enkä vastaan että onko huonompia kuin perinteiset. Ei ole vielä tullut montaa km kokemuksia tuosta katoksessa olevasta i5:stä (eli voi käyttäytyä eri tavalla kuin i4). Mutkiin tulee ajettua varovaisemmin kun on hieman tunne että lähteekö puskemaan.
                                Muutama asia joka tulee mieleen.

                                Auto on painavampi. Toisaalta voisi kuvitella että pitoa olisi eneemmän mutta kyllähän se inertia ”jarruttaa” muutoksia eli nopeuden muutoksissa (ja ylämäessä) tarvitaan enemmän voimaa (ja pitoa jotta voima tulee hyödynnettyä).

                                Miten aktiivisesti lie etumoottori osallistuu. Onko ennakoivasti mukana.

                                Onko sähkömoottorin vääntö heti ’täysillä” kun pikkaisen kaasuun koskee. (Varsinkin jos sport mode päällä)

                                Leveät renkaat.
                                i4M50 on kyllä liukkaalla huomattavasti herkempi kun vanha F11 xdrive, joka kulki kun juna kiskoilla. Tosin olen tehnyt sellaisenkin havainnon että tänä talvena tiet on jotenkin ihan helkkarin paljon liukkaampia/jäisempiä kun viime talvina.. johtuuko se sitten säästöistä tieylläpidossa vai mistä. On toki selvä että kaasua painaessa takapää puskee mutta suhteellisen hyvin osaa itse korjatakin. Alla leveät 19" nastat toki vaikuttaa, ja rengaspaineet haettu äänitason ja yleisen tuntuman mukaan - voi olla että korkeammat paineet toisi lisää pitoa.

                                Näillä ikävuosilla ja kilometreillä kuitenkin jo ymmärtää että talvikeli kuuluu olla liukas, ja säätää ajotyyliä ja nopeutta sen mukaan. Pelottavaa on se että liikenteessä on monia joka näitä tosiasioita ei näytä tiedostavan..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎