Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SMM50
    Newbiemmer
    • Aug 2024
    • 4
    • FORSSA

    Originally posted by kobluna View Post

    Näkyy mittariston kulutusnäytössä ja keskinäytön yläpalkissa, johon tulee ne muutkin ilmoituskuvakkeet. Molemmissa näkyy kuva, jossa on akku ja tuuletin. Ainakin iDrive 8.5 versiossa toimii näin.
    Kiitos! Löysin kuvakkeen Toinen kysymys. Näkyykö lämpöpumpun toiminnasta informaatiota jostain näytöstä vai toimiiko vain taustalla tarvittaessa?

    Comment

    • kobluna
      Bimmer Rookie
      • Oct 2018
      • 131
      • Espoo

      Originally posted by SMM50 View Post

      Kiitos! Löysin kuvakkeen Toinen kysymys. Näkyykö lämpöpumpun toiminnasta informaatiota jostain näytöstä vai toimiiko vain taustalla tarvittaessa?
      Lämpöpumpun toiminnasta ei näe mitään tietoa. Toimii automaattisesti taustalla. Ei myöskään näe mikä kuluttaa sähköä, vaan näkyy pelkkä kokonaiskulutus. Monessa muussa merkissä näkyy vaikkapa, että ilmastointi vie 2kW, tietoviihde 300W ja moottori 20kW. Näkyypä muissa myös voimansiirron toiminnasta yksityiskohtia, kuten että tuotetaanko voima etu- vai takamoottorilla ja kumpi osallistuu rekuperaatioon. Jos on siis neliveto kyseessä.

      Bemarin logiikka on toimia hiljaa taustalla ja tarjota kuskille vain "relevanttia" tietoa. Olisihan se kiva nähdä akun lämpötila, moottoreiden lämmöt erikseen, jne, mutta eipä näy.

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1234
        • Kainuu

        Originally posted by Tomi T View Post

        Lähtöajalla on toki ratkaiseva vaikutus tässä BMW:n logiikassa. Se kannattaa olla (selvästi) pidemmällä kuin latauksen aiottu valmistuminen.
        Tuota kirjoitettaessa lähtöaika oli 20.10 klo 11. Tuli vastaus ja jotain haastetta BMW:llä ollut i4 mallin kanssa noissa yleensäkin. Varmaan joku korjaus tullenee etänä.
        Toistaiseksi nyt pelannut niin jos jollain samaa ongelmaa kannattaa koittaa eri lähtöaikaa.
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • Lane
          Newbiemmer
          • Jun 2024
          • 4
          • Espoo

          i4 jäi renkaanvaihdon jälkeen perästään matalalle. Vaihdoin renkaat tunkaten yksi rengas kerrallaan. Mittaristossa varoitus ajoneuvo matalalla, odota ajoneuvoa nostetaan. Ei vaan ala kuitenkaan nousemaan, 10min odottelin autossa virrat ajoasennossa ja mitään ei tapahdu. Molemmat takakulmat matalalla.

          Mitähän tässä kävi ja onko tälle tehtävissä itse mitään?

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 773
            • Lappeenranta

            Originally posted by Lane View Post
            i4 jäi renkaanvaihdon jälkeen perästään matalalle. Vaihdoin renkaat tunkaten yksi rengas kerrallaan. Mittaristossa varoitus ajoneuvo matalalla, odota ajoneuvoa nostetaan. Ei vaan ala kuitenkaan nousemaan, 10min odottelin autossa virrat ajoasennossa ja mitään ei tapahdu. Molemmat takakulmat matalalla.

            Mitähän tässä kävi ja onko tälle tehtävissä itse mitään?
            Laitoitko auton 'käyntiin' eli virta päälle jarru pohjassa ja valitsin D/R vai vain virta päälle?

            Mulla kävi vähän vastaava aikoinaan X5:n (F15) kanssa, jossa oli ilmajouset vain takana, että auton jäi vinoon renkaan vaihdossa. Toinen puoli selkeesti alhaalla ja toinen kulma jopa liian korkeella. Ajattelin että kyllähän se suoristuu, kun laittaa auton käyntiin. Kompura oli hiljaa, vaikka siirtelin autoa pihassa. No nostin tunkilla kulmaa ja kas pienen noston jälkeen, jousituksen kompura heräsi ja kulma alkoi nousta ja auto asettui suoraan. Nähtävästi joku raja, jonka alle taso oli mennyt.
            Mini, E24, E90, G70
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • wuiZ
              Newbiemmer
              • Sep 2024
              • 6
              • Finland

              Originally posted by tiko4tiko View Post

              Laitoitko auton 'käyntiin' eli virta päälle jarru pohjassa ja valitsin D/R vai vain virta päälle?

              Mulla kävi vähän vastaava aikoinaan X5:n (F15) kanssa, jossa oli ilmajouset vain takana, että auton jäi vinoon renkaan vaihdossa. Toinen puoli selkeesti alhaalla ja toinen kulma jopa liian korkeella. Ajattelin että kyllähän se suoristuu, kun laittaa auton käyntiin. Kompura oli hiljaa, vaikka siirtelin autoa pihassa. No nostin tunkilla kulmaa ja kas pienen noston jälkeen, jousituksen kompura heräsi ja kulma alkoi nousta ja auto asettui suoraan. Nähtävästi joku raja, jonka alle taso oli mennyt.
              Manualissa sanotaan:
              ”If drive-ready state is switched on with the doors closed, the vehicle is automatically raised to the normal level.”

              pieni jännitys tuosta kun ajatus lähipäivinä vaihtaa nastat alle. F11 osasi ainakin suoristaa itsensä vaihdon jälkeen niin eiköhän tämäkin mahtaa osata..

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 773
                • Lappeenranta

                Originally posted by wuiZ View Post

                Manualissa sanotaan:
                ”If drive-ready state is switched on with the doors closed, the vehicle is automatically raised to the normal level.”

                pieni jännitys tuosta kun ajatus lähipäivinä vaihtaa nastat alle. F11 osasi ainakin suoristaa itsensä vaihdon jälkeen niin eiköhän tämäkin mahtaa osata..
                Kyllä mutta eikös drive ready state kytkeydy vasta, kun painat jarrun pohjaa ja sitten start. Muuten on vain hupisähköt päällä lääpintä paneelissa. Ainakin seiskassa penkki siirtyy vasta sitten ajoasentoon, kun jarru on pohjassa ja valitsee start (muuten istuin ns. sisäännousu asennossa eli mahaampikin saan väännettyä itsensä väljästi kyytiin), samoin ajovalot syttyy jne.

                E70:n ilmajousien kanssa ei ollut koskaan tollaista ongelmaa ja F15:n kanssa vain tuon yhden kerran. F15:ssa oli takarenkaat 315 ja pyöräkulma muuttui ulosjoustossa sen verran, että joutui nostamaan aika paljon, että renkaan sain alta pois. Kapeampi 255 talvirengas meni paikoilleen helposti. G05, jossa ilmajouset oli joka kulmassa haastena oli pitkä ulosjousto, renkaat säilyi ulosjoustossa kyllä hienosti suorassa. Tunkki maksimikorkeudessa mahdollisti renkaan vaihdon, vaikka rengasta ei täysin ilmaan saanutkaan

                Päätin, (paikallisen huollon suosituksesta) että i7:aan en yritä renkaita itse vaihtaa, eipähän tule sotkettua ExecutivePro jousituksen asetuksia. Varmasti 'onnistuisin' omatoimisesti renkaita vaihtaessa saada auto tilaan, jossa se pitäis viedä kuitenkin paljalle asetusten nollaukseen. Pienimmän riesan tie vaihdattaa renkaat samalla, kun auto on vietävä jarrusoftan päivitykseen runsaan viiikon kuluttua.
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • Mikaatm
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2007
                  • 559
                  • Vantaa

                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Päätin, (paikallisen huollon suosituksesta) että i7:aan en yritä renkaita itse vaihtaa, eipähän tule sotkettua ExecutivePro jousituksen asetuksia. Varmasti 'onnistuisin' omatoimisesti renkaita vaihtaessa saada auto tilaan, jossa se pitäis viedä kuitenkin paljalle asetusten nollaukseen. Pienimmän riesan tie vaihdattaa renkaat samalla, kun auto on vietävä jarrusoftan päivitykseen runsaan viiikon kuluttua.
                  Oon mun isän i7:n renkaat vaihtanut jo useasti (4 kertaa?) ja vaimon i4:n kerran, eikä mitään ongelmia ole ollut, en tosin ole edes tiedostanut et vois jotain tulla.

                  450hv/550nm & 292hv/420nm & 190hv/400nm & 190hv/400nm

                  Comment

                  • Turder
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2008
                    • 461
                    • Suomi

                    Jep, ei i7:n renkaanvaihdossa ole ihmeellistä. Keskikonsolin ajokorkeusnappia pitää pohjassa n. 7sek että napin merkkivalon alkaa vilkkumaan. Tällöin tasonsäätö on lukittu. Sitten auto ilmaan / tunkkailemaan ja vaihto normaalisti. Sitten napista taas tasonsäätö aktiiviseksi. Ainoa hämäävä juttu tuossa ilmajousituksen "lukitsemisessa" on, että siitä ei tule tekstiä näyttöön. Ajokorkeuden muutokset tulee näkyviin. Hämäsi ainakin itseä ensin tuo, että miksi se ei lukitu kun ei tule tekstiä näkyviin.

                    Comment

                    • Lane
                      Newbiemmer
                      • Jun 2024
                      • 4
                      • Espoo

                      Originally posted by Lane View Post
                      i4 jäi renkaanvaihdon jälkeen perästään matalalle. Vaihdoin renkaat tunkaten yksi rengas kerrallaan. Mittaristossa varoitus ajoneuvo matalalla, odota ajoneuvoa nostetaan. Ei vaan ala kuitenkaan nousemaan, 10min odottelin autossa virrat ajoasennossa ja mitään ei tapahdu. Molemmat takakulmat matalalla.

                      Mitähän tässä kävi ja onko tälle tehtävissä itse mitään?
                      En saanut perää nousemaan foorumilaisten hyvillä vinkeilläkään. Oikea takakulma roikkui vasenta matalammalla eikä lähtenyt nousemaan, ajovirrat oli päällä, autoa liikuttelin pihalla varovasti edestakaisin noin 10 metrin matkalla. Tunkilla nostoakin kokeilin eikä ollut muuta vaikutusta kuin että virheilmoitus hävisi. Soitto liikkuvuuspalveluun ja nouto lavetilla pajalle. Siellä totesivat ettei anna mitään vikakoodeja ja kun autoa oltiin ajamassa huoltohalliin niin perä nousi normikorkeuteen. Eli olisi pitänyt uskaltaa virheilmoituksen kiellosta huolimatta ajaa autolla pidempään kuin 10m. Tietääpähän seuraavalla kerralla ja tulipa samalla ajettua pari päivää i5:lla - hieno vaunu mutta omaan makuun i4 mieleisempi.

                      Comment

                      • JPM50
                        Bimmer Rookie
                        • May 2022
                        • 197
                        • Helsinki

                        Jaahas, konepelti ei suostu aukeamaan enää, vaikka kuinka nykii avauskahvasta kaksi kertaa peräkkäin. Ensimmäin nykäisy nostaa kyllä konepeltiä ylös, mutta toinen nykäisy ei sitten tee enää mitään. Eikun auto pajalle.

                        Jenkki-foorumilla tiesivät kertoa, että tämä on melko yleinen vika ja BMW on laatinut asiasta Service Bulletin. Ongelma kuulemma ratkeaa salpojen säätämisellä.
                        Last edited by JPM50; 06-11-2024, 16:06.
                        i4 M50 Black Sapphire

                        Comment

                        • JPM50
                          Bimmer Rookie
                          • May 2022
                          • 197
                          • Helsinki

                          Originally posted by JPM50 View Post
                          Jaahas, konepelti ei suostu aukeamaan enää, vaikka kuinka nykii avauskahvasta kaksi kertaa peräkkäin. Ensimmäin nykäisy nostaa kyllä konepeltiä ylös, mutta toinen nykäisy ei sitten tee enää mitään. Eikun auto pajalle.

                          Jenkki-foorumilla tiesivät kertoa, että tämä on melko yleinen vika ja BMW on laatinut asiasta Service Bulletin. Ongelma kuulemma ratkeaa salpojen säätämisellä.
                          Kävin eilen aamulla Herttoniemessä Hedinin suorahuollossa, jossa yrittivät ensin ruiskutella WD-40:tä lukkomekanismiin vaikka sanoin, että se ei kyllä auta. No ei auttanutkaan. Sitten ajoivat auton sisälle halliin, jossa matkustajan puoleiselle salvalle tehtiin jotain. Sanoivat, että nyt aukeaa konepelti. Aamulla pienessä kiireessä ja hämärässä lähdin töihin ja luotin, että asia on ok.

                          Tänään sitten huomasin, että konepelti on noin 2-3 mm vinossa ja eikä todellakaan aukea vetämällä vivusta kahdesti.

                          Voi v*ttu. Maanantaina takaisin Herttoniemeen.
                          i4 M50 Black Sapphire

                          Comment

                          • Hobbes
                            Newbiemmer
                            • Oct 2024
                            • 3
                            • Helsinki

                            No niin, tulipa nyt itselle uusi automerkki hankittua. Ja siis i4 M50 vm-23 9000km ajettuna. Melkeinpä kaikki muut saksalaiset ja muutkin merkit kahlattu läpi. Ja ensimmäinen sähköauto vielä.

                            Ajokokemusta kertynyt kuukauden päivät ja kun tuli ostettua saksantuonti käytettynä liikkeestä niin luovutus oli tyyliin tuossa avaimet ja latausluukku oikealla puolella. Loput jäi siis itse opiskeltavaksi eikä ihan kaikkea meinaa löytyä manuaalista ja youtubesta.

                            Ihan ekana, miten Launch control aktivoidaan? Joo, Sport Boost, traction nappia jne mutta mitään ilmoitusta ei tule Launch control aktivoinnista niin kuin videoissa, kun painaa jarrua ja kaasun pohjaan. Kyllähän auto lähtee ripeästi ilman tuotakin eikä sitä jokaisessa liikennevalossa Teslan ollessa vieressä tule käytettyä.

                            Parin päivän seisomisen jälkeen auton takapää on tippunut aina alas ja ennen ajoa auto ilmoittelee, että äläpä aja ennen kuin alustaa on nostettu. Tähänkin lienee tottuminen eikä ihan heti pääsekään liikkeelle. Itsellä ei liity noihin renkaanvaihtoihin mitä tässä nyt on kirjoiteltu.

                            Mutta nytpä muutama päivä sitten joutuikin testaamaan liikkuvuuspalvelua, kun auto ilmoitteli häiriöistä jarrujärjestelmässä ja jarrua joutui polkemaan ihan kunnolla. Ensimmäinen soitto oli ihan turha, kun ohjattiin maahantuojan huoltoon, josta ei saanut ketään kiinni neljään tuntiin! Piti nilkutella hissuksiin kotiin ja lopulta uusi soitto, niin homma alkoi sujumaan. Pihalle tuotiin ihan uusi i5 farkku ja oma kärry lavetilla huoltoon. Parin päivän jälkeen soittivat ja sanoivat, että jarrutehostin pettänyt jonkin sähköisen komponentin osalta ja koko tehostin menee uusiksi. Saksasta tulee osat reilussa viikossa enkä saanut enää ajaa i5:lla. Tilalle antoivat Skoda Enyaqin. Samalla huomasivat, että joku rotta nakertanut EKK - CCU välistä hv-kaapelia!? No, tämä meni onneksi vakuutukseen, tosin omavastuulla ja bonusalenemalla!

                            Tämmöisillä kokemuksilla lähti liikkeelle bemarilla ajelut.
                            i4 M50 -23

                            Comment

                            • Hampsu
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2009
                              • 253
                              • Lappeenranta/Helsinki

                              Originally posted by JPM50 View Post

                              Kävin eilen aamulla Herttoniemessä Hedinin suorahuollossa, jossa yrittivät ensin ruiskutella WD-40:tä lukkomekanismiin vaikka sanoin, että se ei kyllä auta. No ei auttanutkaan. Sitten ajoivat auton sisälle halliin, jossa matkustajan puoleiselle salvalle tehtiin jotain. Sanoivat, että nyt aukeaa konepelti. Aamulla pienessä kiireessä ja hämärässä lähdin töihin ja luotin, että asia on ok.

                              Tänään sitten huomasin, että konepelti on noin 2-3 mm vinossa ja eikä todellakaan aukea vetämällä vivusta kahdesti.

                              Voi v*ttu. Maanantaina takaisin Herttoniemeen.
                              Herttoniemen Hedin on kyllä yks … mitä tulee näiden autojen huoltamiseen. Nimimerkillä öljynvaihto huolto kestää 6h ja silti rikottu O-rengas asentaessa öljyfiltteriä takaisin. G21 320d oli autona.
                              Nykyään käyn Vantaalla huollot tekemässä.
                              G21 320xd lci m-sport

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1071
                                • Espoo

                                Originally posted by Hobbes View Post
                                No niin, tulipa nyt itselle uusi automerkki hankittua. Ja siis i4 M50 vm-23 9000km ajettuna. Melkeinpä kaikki muut saksalaiset ja muutkin merkit kahlattu läpi. Ja ensimmäinen sähköauto vielä.

                                Ajokokemusta kertynyt kuukauden päivät ja kun tuli ostettua saksantuonti käytettynä liikkeestä niin luovutus oli tyyliin tuossa avaimet ja latausluukku oikealla puolella. Loput jäi siis itse opiskeltavaksi eikä ihan kaikkea meinaa löytyä manuaalista ja youtubesta.

                                Ihan ekana, miten Launch control aktivoidaan? Joo, Sport Boost, traction nappia jne mutta mitään ilmoitusta ei tule Launch control aktivoinnista niin kuin videoissa, kun painaa jarrua ja kaasun pohjaan. Kyllähän auto lähtee ripeästi ilman tuotakin eikä sitä jokaisessa liikennevalossa Teslan ollessa vieressä tule käytettyä.

                                Parin päivän seisomisen jälkeen auton takapää on tippunut aina alas ja ennen ajoa auto ilmoittelee, että äläpä aja ennen kuin alustaa on nostettu. Tähänkin lienee tottuminen eikä ihan heti pääsekään liikkeelle. Itsellä ei liity noihin renkaanvaihtoihin mitä tässä nyt on kirjoiteltu.

                                Mutta nytpä muutama päivä sitten joutuikin testaamaan liikkuvuuspalvelua, kun auto ilmoitteli häiriöistä jarrujärjestelmässä ja jarrua joutui polkemaan ihan kunnolla. Ensimmäinen soitto oli ihan turha, kun ohjattiin maahantuojan huoltoon, josta ei saanut ketään kiinni neljään tuntiin! Piti nilkutella hissuksiin kotiin ja lopulta uusi soitto, niin homma alkoi sujumaan. Pihalle tuotiin ihan uusi i5 farkku ja oma kärry lavetilla huoltoon. Parin päivän jälkeen soittivat ja sanoivat, että jarrutehostin pettänyt jonkin sähköisen komponentin osalta ja koko tehostin menee uusiksi. Saksasta tulee osat reilussa viikossa enkä saanut enää ajaa i5:lla. Tilalle antoivat Skoda Enyaqin. Samalla huomasivat, että joku rotta nakertanut EKK - CCU välistä hv-kaapelia!? No, tämä meni onneksi vakuutukseen, tosin omavastuulla ja bonusalenemalla!

                                Tämmöisillä kokemuksilla lähti liikkeelle bemarilla ajelut.
                                Launch control toimii tosiaan vain sport boostilla eli kannattaa tsekata, että sport-moodilla menee sport boost -tilaan. Jarru pohjaan sekä kaasu, auto alkaa ”ravistaa” ja ilmoittaa, että launch control on aktivoitu.

                                Mulla vaihdettiin toinen ilmajousi taakse ilman, että auto herjasi mitään. Väitän, ettei mitään perän laskemista kuulu tapahtua eli myyjään yhteyttä. Osa maksaa reilut pari tonnia per puoli, koska samassa on iskari eli tuota tuskin kukaan haluaa itse kustantaa.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎