Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i5 keskustelu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [Zei-M-Zei]
    Newbiemmer
    • Mar 2016
    • 15
    • Jääli

    #76
    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Näköjään on tulossa myös plug & charge lataus. Mainostavat, että ovat ensimmäisiä autonvalmistajia jotka tuovat tämän joskus tänä vuonna. Tuohan on ollut Volkkarilla käytössä jo pitkään. Meneeköhän vielä niin, että tulee vain uusiin autoihin jostain päivämäärästä eteenpäin eikä tule päivitystä esim. tuohon nykyiseen i4M50:iin.
    Joko tuo plug'n'charge on volkkareihin tullut? sain sen käsityksen että tulee tänä/ensivuonna jossain päivityksessä ainakin id.4.
    Vai tarkoitatko volkkarilla Porschea? Taycanissahan tuo on ollut jo tovin, Mersun EQSn ja Fordin Mach-En tapaan.
    ________________________
    G26 i4 2023
    F11 530xd 2014

    ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316i Compact 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020

    Comment

    • [Zei-M-Zei]
      Newbiemmer
      • Mar 2016
      • 15
      • Jääli

      #77
      Originally posted by pyroz View Post
      Takavetomalliin 22kW lataus on 1250€ lisävaruste. Yllätymme iloisesti siitä, että edes M60 mallissa se on vakiona
      Varmaan helpottaa AC tyypin asiakaslatauksia, mutta aika harvassa on ne 22kW kotilatausmahdollisuudet. Teoriassa 3x35A liittymä riittää, mutta jos tuollainen liittymä on jostain syystä alunperin hankittu, niin siihen on varmasti syynä jo normaalista poikkeava "pohjakulutus". Ja toki esim. isommilla maatiloilla on 3x63 tai isompi liittymä jolloin varmasti se 22kW lataus onnistuu ainakin navetalla.
      ________________________
      G26 i4 2023
      F11 530xd 2014

      ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316i Compact 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020

      Comment

      • FlyingFinn
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 642

        #78
        Originally posted by [Zei-M-Zei] View Post
        Varmaan helpottaa AC tyypin asiakaslatauksia, mutta aika harvassa on ne 22kW kotilatausmahdollisuudet. Teoriassa 3x35A liittymä riittää, mutta jos tuollainen liittymä on jostain syystä alunperin hankittu, niin siihen on varmasti syynä jo normaalista poikkeava "pohjakulutus". Ja toki esim. isommilla maatiloilla on 3x63 tai isompi liittymä jolloin varmasti se 22kW lataus onnistuu ainakin navetalla.
        3x25A kuormanhallinnalla käytännössä aina antaa tuon 22kW. Ainakin minulla. Pääsulakkeet oli 3x25 ja kasvatin ne 3x50:ksi. Suoralla sähkölämmityksellä talo. Tosin eipä tuolle 22 kW lataukselle mitään käyttöä ole. Auto latautuu yöllä helposti myös 11 kW:lla.

        Comment

        • FlyingFinn
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 642

          #79
          Originally posted by [Zei-M-Zei] View Post
          Joko tuo plug'n'charge on volkkareihin tullut? sain sen käsityksen että tulee tänä/ensivuonna jossain päivityksessä ainakin id.4.
          Vai tarkoitatko volkkarilla Porschea? Taycanissahan tuo on ollut jo tovin, Mersun EQSn ja Fordin Mach-En tapaan.
          Ainakin mainostavat, että käytössä on. Joku tietty ohjelmistoversiopäivitys pitää olla autossa. Eli Volkkari on ilmeisesti tarjonnut tämän myös jo ostettuihin autoihin kunhan päivittää softan.

          Comment

          • [Zei-M-Zei]
            Newbiemmer
            • Mar 2016
            • 15
            • Jääli

            #80
            Originally posted by FlyingFinn View Post
            3x25A kuormanhallinnalla käytännössä aina antaa tuon 22kW. Ainakin minulla. Pääsulakkeet oli 3x25 ja kasvatin ne 3x50:ksi. Suoralla sähkölämmityksellä talo. Tosin eipä tuolle 22 kW lataukselle mitään käyttöä ole. Auto latautuu yöllä helposti myös 11 kW:lla.
            Joo, toki 3x25 kuormanhallinnalla riittää, mutta ei se silloin 22kW teholla lataa vaikka auton oma laturi tuohon pystyisikin, koska käytännössä 22kW teho tarkoitta kolmivaihejärjestelmässä 3x32A (=3xUpxIp = 3x230Vx32A=22kW).
            ________________________
            G26 i4 2023
            F11 530xd 2014

            ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316i Compact 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020

            Comment

            • FlyingFinn
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 642

              #81
              Originally posted by [Zei-M-Zei] View Post
              Joo, toki 3x25 kuormanhallinnalla riittää, mutta ei se silloin 22kW teholla lataa vaikka auton oma laturi tuohon pystyisikin, koska käytännössä 22kW teho tarkoitta kolmivaihejärjestelmässä 3x32A (=3xUpxIp = 3x230Vx32A=22kW).
              Ei tietenkään pelkästään 3x25 riitä. Tarkoitin, että nykyisen lisäksi 3x25 kuormanhallinnalla riittää jos lisäys on muuten toteutettavissa. Olipa se nykyinen melkein mitä vaan. Aina voi olla poikkeuksia mutta varmasti useimmissa tapauksissa näin.

              Comment

              • bittivirhe
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 445
                • Pohjois-Savo

                #82
                Originally posted by FlyingFinn View Post
                Lukaisin puolihuolimattomasti mutta latautuuko tuo i5 myös kotilaturilla 22 kW AC:llä? i4 ei käsittääkseni ota kuin 11 kW.
                Kovin monessa torpassa ei 22 kW:n tehoa ole tarjolla.. Jo 11 kW tekee tiukkaa, jos meinaa pitää kämpän lämpimänä, laittaa ruokaa, saunoa yms.

                EDIT: Tästä olikin näköjään jo vääntöä..
                G05 45e
                ex: F11 530d xDrive
                ex: E84 X1 xDrive 25d

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6705
                  • PK-seutu

                  #83
                  Originally posted by [Zei-M-Zei] View Post
                  Varmaan helpottaa AC tyypin asiakaslatauksia, mutta aika harvassa on ne 22kW kotilatausmahdollisuudet. Teoriassa 3x35A liittymä riittää, mutta jos tuollainen liittymä on jostain syystä alunperin hankittu, niin siihen on varmasti syynä jo normaalista poikkeava "pohjakulutus". Ja toki esim. isommilla maatiloilla on 3x63 tai isompi liittymä jolloin varmasti se 22kW lataus onnistuu ainakin navetalla.
                  Nimenomaan asiakaslatauksia. On ihan eri asia imaista kauppakeskuksen tolpasta 22kW teholla tunnin pari kuin 11kW. Totta, että kotilatauksessa usein 11kW riittää pitkälle, mutta enemmän on enemmän. Itellä on kotona 3x35A, mutta ei siinä oikein jää tuolle kapasiteettia vaikka yrittäs miten olla pienellä kulutuksella talossa samaan aikaan

                  3x50A se olla pitäisi
                  Last edited by pyroz; 25-05-2023, 21:49.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • FlyingFinn
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 642

                    #84
                    Originally posted by bittivirhe View Post
                    Kovin monessa torpassa ei 22 kW:n tehoa ole tarjolla.. Jo 11 kW tekee tiukkaa, jos meinaa pitää kämpän lämpimänä, laittaa ruokaa, saunoa yms.

                    EDIT: Tästä olikin näköjään jo vääntöä..
                    Oma torppa on rakennettu 2000 luvun alussa eikä tee tiukkaa. Pääsulakkeet siis kasvatin 3x50:iin, alkuperäiset 3x25 ei tietysti olisi riittänyt mihinkään. Nousukaapelin mitoituksen ja keskusten nimellisvirran varmistin. Olisin laittanut suoraan 63A paukut mutta keskukset rajoittivat. Ei tee 11 kW tiukkaa lähellekään ja kuormanhallinnalla tulee 22 kW käytännössä aina. Tuskin on sellaista tilannetta edes lämmityskaudella, että olisi kuormaa muualla niin paljon ettei riittäisi laturille. Ei ne saunat, hellat ja kaikki lämmityslaitteet samaan aikaan päällä ole ja jos olisikin niin kuormanhallinta himmaa laturin sitten jonnekin 17 kW paikkeille. Eli ei kovin dramaattinen pudotus. Caruna olisi tullut tekemään lisää kapasiteettia jos olisi ollut tarvetta mutta 3x63 ja vielä isommatkin olisi onnistunut ilman mitään toimenpiteitä. Eipä tuolla itselle ole väliä kun tuo i4M50 ei suostu ottamaan kuin 11 kW mutta saan vaikka toisen laturin rinnalle jos tarvetta tulee. Sitäpaitsi 11kW latauksella nopeus riittää paremmin kuin hyvin. Muiden torpista en sitten tiedä, ehkä lapsellisesti oletin että jos on varaa 100 k€ sähköautoon niin mahdollisesti muutkin puitteet on kuosissa.

                    Comment

                    • [Zei-M-Zei]
                      Newbiemmer
                      • Mar 2016
                      • 15
                      • Jääli

                      #85
                      Originally posted by pyroz View Post
                      Nimenomaan asiakaslatauksia. On ihan eri asia imaista kauppakeskuksen tolpasta 22kW teholla tunnin pari kuin 11kW. Totta, että kotilatauksessa usein 11kW riittää pitkälle, mutta enemmän on enemmän. Itellä on kotona 3x35A, mutta ei siinä oikein jää tuolle kapasiteettia vaikka yrittäs miten olla pienellä kulutuksella talossa samaan aikaan

                      3x50A se olla pitäisi
                      Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että 11kW riittää kotilatauksessa lähes kaikkeen. Naapurillakin on 3x25A liittymä ja hänellä sentään Teslan MY, VW id.4 ja vielä piskuruinen Skodan citigo, eikä kuulemma koskaan ole ollut ongelmaa sähkön riittävyydessä. Harvemmin sitä kaikkien autojen akkuja ajetaan tyhjäksi päivän aikana. Toki ei haittaakaan ole mikäli myös täyttö onnistuu maksimaalisella nopeudella, mutta siitä on sitten oltava tarvittaessa valmis maksamaan.
                      Omalla kohdalla näin kesäaikaan (huhtikuusta syyskuuhun) tulee rajoitettua muutenkin tuo latausteho jonnekin 5-6kWh paikkeille, koska aurinkopaneelit tuottavat 8-9h päivässä sähköä 7kW teholla, niin saa optimoitua siirtokustannukset lähes minimiin. Onnistuu hyvin, varsinkin kun tulee tehtyä hommia paripäivää viikossa kotitoimistolta.
                      Vielä kun saisi päivitettyä wallboxin vaikka bekon malliin, jossa ylimääräinen mittaus esim. aurinkopaneelien tjsp. tuotannon mukaan. Voisi optimoida haluttaessa, että kaikki aurinkopaneelien tuottama sähkö (talon oman kulutuksen jälkeen) menee auton akkuun, sen sijaan että pukattaisiin valtakunnan verkkoon. Vähän kyllä hifistelyä, mutta nuukuus taitaa olla sairaus.
                      ________________________
                      G26 i4 2023
                      F11 530xd 2014

                      ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316i Compact 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

                        #86
                        Kyllä tuo i5 omaan silmään näyttää ihan hyvältä ollakseen sähköauto, ihan en käsitä miksi monellakin merkillä ne sähköautot on muotoilultaan aivan järkyttäviä. Ehkä ensimmäinen sähköauto johon itseäni kiinnostaisi laittaa vähän rahaakin kiinni (tosin tarvitaan farkku korissa ja muutaman vuoden käytettynä). Ei varmaan taloudellisesti mitään järkeä mutta koskapa autokaupoissa on. Meillä suurin osa arkiajoista ajellaan N47 takaveto äffällä ja om654 e mesellä joka on 2 litran diesel myös. Kulutus on niin pieni että noin 18tkm /per auto/per vuosi ajomäärällä ei millään logiikalla kannata kyllä sijoittaa noihin autoihin yhtään enempää. Vaan ihmismieli on siitä kummallinen että aina tekis jotain, yleensä uudempaa ja parempaa mieli. G31 kuumetta on jo pitkään ollut mut saattaa olla että jätetään se kokonaan välistä ja mennään suoraan uusimpaan vitosen kun tuo sigun äffä on vasta vähän yli parisataa ajettu ja g31 on jotenki vielä aika pitkässä hinnassa (toki paljonko niiden hinnat sitten uuden korimallin myötä laskee, tuskin merkittävästi?). Omaan silmään tuo uusi mittaristo/näyttö systeemi on moderni ja hieno. Ompa tuossa w213 mersussa vähän vastaava ja pidän siitä kyllä kun infotaulu on periaatteessa yhtä ja samaa pitkää lankkua. Sinänsä ajon kannalta merkityksettömiä asioita, pitöis käydä käpistelemässä että onko tuossa suuntaus sama että sitä muovisemman ja halvemman oloiseksi auto menee mitä uudempi korimalli. EI ole esim tuossa w213 mersusa sisustan laatuvaikutelma yhtään sen kummempi kuin esim kia optimassa mikä on samaa ikäluokkaa. Halvat merkit on petrannu ja premium merkit on halpuuttanut...
                        Last edited by joko; 28-05-2023, 07:54.
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1016
                          • Pikis

                          #87
                          Originally posted by FlyingFinn View Post
                          Muiden torpista en sitten tiedä, ehkä lapsellisesti oletin että jos on varaa 100 k€ sähköautoon niin mahdollisesti muutkin puitteet on kuosissa.
                          Meillä sähkönsiirron perusmaksu nousisi yli 70 euroa kuukaudessa eli 840 euroa vuodessa jos kasvattaisin pääsulakkeet 25 -> 50. Oli varaa tai ei niin kyllä tuolla rahalla on parempaa käyttöä kuin laittaa se siihen että saisi autoja ladattua kotona 22kW 11kW sijasta.
                          Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • tiko4tiko
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2020
                            • 758
                            • Lappeenranta

                            #88
                            Originally posted by joko View Post
                            Kyllä tuo i5 omaan silmään näyttää ihan hyvältä ollakseen sähköauto, ihan en käsitä miksi monellakin merkillä ne sähköautot on muotoilultaan aivan järkyttäviä. Ehkä ensimmäinen sähköauto johon itseäni kiinnostaisi laittaa vähän rahaakin kiinni (tosin tarvitaan farkku korissa ja muutaman vuoden käytettynä). Ei varmaan taloudellisesti mitään järkeä mutta koskapa autokaupoissa on. Meillä suurin osa arkiajoista ajellaan N47 takaveto äffällä ja om654 e mesellä joka on 2 litran diesel myös. Kulutus on niin pieni että noin 18tkm /per auto/per vuosi ajomäärällä ei millään logiikalla kannata kyllä sijoittaa noihin autoihin yhtään enempää. Vaan ihmismieli on siitä kummallinen että aina tekis jotain, yleensä uudempaa ja parempaa mieli. G31 kuumetta on jo pitkään ollut mut saattaa olla että jätetään se kokonaan välistä ja mennään suoraan uusimpaan vitosen kun tuo sigun äffä on vasta vähän yli parisataa ajettu ja g31 on jotenki vielä aika pitkässä hinnassa (toki paljonko niiden hinnat sitten uuden korimallin myötä laskee, tuskin merkittävästi?). Omaan silmään tuo uusi mittaristo/näyttö systeemi on moderni ja hieno. Ompa tuossa w213 mersussa vähän vastaava ja pidän siitä kyllä kun infotaulu on periaatteessa yhtä ja samaa pitkää lankkua. Sinänsä ajon kannalta merkityksettömiä asioita, pitöis käydä käpistelemässä että onko tuossa suuntaus sama että sitä muovisemman ja halvemman oloiseksi auto menee mitä uudempi korimalli. EI ole esim tuossa w213 mersusa sisustan laatuvaikutelma yhtään sen kummempi kuin esim kia optimassa mikä on samaa ikäluokkaa. Halvat merkit on petrannu ja premium merkit on halpuuttanut...
                            Kyllä, hyvätä näyttää uusi viitonen. Sähkö lisää hintaa merkittävästi. Perusvarusteinen viitonen alk 75k€. Tuohon varusteet niin kolkutellaan kuusinumeroisia lukuja No toisaalta niin ne maksaa ja tulee maksaamaan kilpailijatkin. Itselle i5 suurin pettymys oli akun koko ja sitä kautta range. EQEtä vastaan tappio tulee paitsi sitten vauhtimalleissa M60 vs. AMG ranget on rangessa tasan. EQE:hen verrattuna i5 voittaa tavaratilan koossa. EQE:n tilan arvioin omaan käyttöön liian pieneksi joten Mersua en ole edes harkinnut sen enempää. Omalla kohdalla näyttää siltä, että sopivin sähkömalli bemarin mallistosta kokonaisuutena on iX. Ero X5:een on vain niin pieni, että vaikea löytää argumentteja vaihtamiseen. iX ei oikein tunteeseenkaan iske. Ulkopuoli on jees, mutta sisätiloissa on ollut liikaa sisustusarkkitehti hääräämässä mun auto makuun.

                            Kyllä tässä vielä hyvälle viitosarjan plugarille on markkinarako. Kun toimitasäde olisi sellainen 100km sähköllä min7,2kW lataus, neliveto, kuutoskone... niin kelpaa, ratkaisisi range-ahdistukset samalla Odotellaan miten mallisto laajenee.
                            Mini, E24, E90, G70
                            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                            Comment

                            • FlyingFinn
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 642

                              #89
                              Originally posted by kooma View Post
                              Meillä sähkönsiirron perusmaksu nousisi yli 70 euroa kuukaudessa eli 840 euroa vuodessa jos kasvattaisin pääsulakkeet 25 -> 50. Oli varaa tai ei niin kyllä tuolla rahalla on parempaa käyttöä kuin laittaa se siihen että saisi autoja ladattua kotona 22kW 11kW sijasta.
                              Tuohan pitää tehdä, että saa edes sen 11. Verkkoyhtiöissä varmaan on eroja. Caruna ei nosta kuukausimaksua, menee kertaveloituksella. Muistaakseni yli tonnin mutta alle kaksi maksoi liittymäkoon kasvattaminen. Jokainen tekee omien tarpeiden mukaan.

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17493
                                • Turku

                                #90
                                Originally posted by FlyingFinn View Post
                                Tuohan pitää tehdä, että saa edes sen 11. Verkkoyhtiöissä varmaan on eroja. Caruna ei nosta kuukausimaksua, menee kertaveloituksella. Muistaakseni yli tonnin mutta alle kaksi maksoi liittymäkoon kasvattaminen. Jokainen tekee omien tarpeiden mukaan.
                                Muistaakseni Caruna Espoo Oy oli sama kk-hinta 3x35A ja 3x25A; tästä en ole ihan varma.

                                Juuri Kaarinassa Caruna Oy pienensin 3x35A -> 3x25A syyskuussa ja kk-maksu aleni yli 60€ eurosta alle 20 euroon.
                                Näillä mennään:
                                - BMW E81 118i since 2017
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎