Announcement

Collapse
No announcement yet.

02 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vimmeri
    Newbiemmer
    • Jan 2013
    • 25
    • Pori

    #91
    02

    Minkäs kokoisia vanteita ja renkaita porukka käyttää nollakakkosissa? Itsellä ajatus 15x8 vannesetistä (turbolevikkeillä), hieman mietityttää miten käyttäytyy edessä tuon levyinen setti, kärsiikö ajomukavuus, riippuu toki rengastuksesta... :think

    Comment

    • Maikkeli
      BTCF Member
      • Aug 2010
      • 1301
      • Nousiainen

      #92
      Mulla oli viimeksi 15x8,25 et0 195/50 setti, ei mielestäni kärsinyt ajomukavuus mitenkään, riippuu tietysti mistä tykkää.

      Vähän meinas reilummin madalletussa hipsiä rengas kiinni sisälokariin edessä, muuta ongelmaa ei ollut.
      E30 316 M42TBO -87
      BMW 1502 Turbo -77

      ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

      Comment

      • aisi316
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 409
        • Suomi

        #93
        Mul on ja et0 15x8 vanne 195/50 kumit ja -50mm alusta.Vähän ottaa uriin mut muuten kyllä ihan jees
        1502 turbo -77

        316 m10 2.0 NA -88

        316i original -90

        525i touring -03

        Comment

        • Mikkomies84
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1055
          • Siilinjärvi

          #94
          Saako kangaspenkkejä pestyä kärcherin tekstiilipesurilla? Meinaan että kun kankaan alla on sellaista "heinää", mikä tuntuu pistelevän kankaan läpikin välillä. Onko tuo kone liikaa noille vanhoille penkeille ja menee pilalle? Auto haisee jotenkin niin pahalle että pesu auttaisi varmaan.

          Voiko jousia kiristää tms. virittää että olisi vähän jämäkämmät istua? Vähän norsun nussimilta tuntuvat.

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3051

            #95
            Originally posted by Mikkomies84 View Post
            Saako kangaspenkkejä pestyä kärcherin tekstiilipesurilla? Meinaan että kun kankaan alla on sellaista "heinää", mikä tuntuu pistelevän kankaan läpikin välillä. Onko tuo kone liikaa noille vanhoille penkeille ja menee pilalle? Auto haisee jotenkin niin pahalle että pesu auttaisi varmaan.

            Voiko jousia kiristää tms. virittää että olisi vähän jämäkämmät istua? Vähän norsun nussimilta tuntuvat.
            itse en tekstiilipesurilla uskaltaisi pestä. kevyesti esim kissasaippualka pyyhkimällä.

            hajuun auttaa otsonointi.

            istuimiin saa ryhtiä esim asentamalla telttapatjan palasia jousien ja orggis pehmusteen väliin sopiviin kohtiin.
            Kulkineet/projektit:

            640D F06
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • Mikkomies84
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1055
              • Siilinjärvi

              #96
              Jep, kiitos.

              Seuraava kysymys, eli vaihdekeppi löysänä sivusuunnassa ja muutenkin. Mitkä osat tuosta yleensä kuluu ja mistä kannattaa ostaa? Onko helpoin vaan kerätä varaosanumerot ja hakea laakkoselta vai löytyykö tuollaista settia jostain? Kyseessä siis myöhemmän mallin vivusto.

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9040
                • Iisalmi

                #97
                Kysytäänpä onko 02 etupyöränlaakerin vaihdossa jotain erikoista mitä pitäis ottaa huomioon? Sehän ei ole ihan samantyylinen kuin uudemmissa. Ajattelin että nappaan vkl aikaan tolpan pois ja puristelen vanhat pois. Alkuperäinen korjausopas löytyy, pitänee siitä kurkistella mitä sanotaan :think
                E39 ja E91

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3051

                  #98
                  Originally posted by Harri G View Post
                  Kysytäänpä onko 02 etupyöränlaakerin vaihdossa jotain erikoista mitä pitäis ottaa huomioon? Sehän ei ole ihan samantyylinen kuin uudemmissa. Ajattelin että nappaan vkl aikaan tolpan pois ja puristelen vanhat pois. Alkuperäinen korjausopas löytyy, pitänee siitä kurkistella mitä sanotaan :think
                  se on kuten lähes kaikissa sen ikäisissä.

                  - rasvakuppi pois ja enimmät rasvat
                  - lukitussokka pois
                  - mutteri auki
                  - pyörännavasta käsin kiinni ja nytkyttelee kun vetää ulospäin. pitäisi irrota ihan hyvin.
                  - ulompi laakeri lähtee navasta kun ottaa vaan käsin
                  - sisempi laakeri lähtee siten, että ensin kampeat stefan irti, sen jälkeen lähtee laakeri.
                  - sitten vielä molempien laakereiden ulkokoilit naputtelee irti.
                  - rasvojen poisti ja pesu navasta.
                  - kasaus päinvastaisessa järjestyksessä laakerivaseliinin kanssa.
                  - laakerivälyksen kiriminen lopuksi. Itse olen tehnyt siten, että kierrän mutteria pikkuhiljaa tiukemmalle samalla renkaasta pyörittäen kädellä. Tiukkaan sen aluksi tiukaksi ja sitten alan löysätä. mielestäni sopiva välys on kun mutterin alla oleva prikka liukuu nahkeasti esim ruuvarilla kampeamalla.
                  - sitten uusi sokka mutterin läpi.
                  - rasvakuppiin vaseliinia ja paikoilleen.
                  - koeajolenkki ja sitten välyksen tarkastus.

                  Tälläinen pyörälaakerihan on tyypiltään sellainen, että sen välys on tarkisteltava esim kerran vuodessa. ja joskus rasvatkin uusittava. Eli laakeri ei välttämättä ole loppu vaikka siinä pienivälys tuntuisikin.

                  Toivottavasti näillä pääset eteenpäin
                  Kulkineet/projektit:

                  640D F06
                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • Harri G
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 9040
                    • Iisalmi

                    #99
                    Originally posted by poke View Post
                    se on kuten lähes kaikissa sen ikäisissä.

                    - rasvakuppi pois ja enimmät rasvat
                    - lukitussokka pois
                    - mutteri auki
                    - pyörännavasta käsin kiinni ja nytkyttelee kun vetää ulospäin. pitäisi irrota ihan hyvin.
                    - ulompi laakeri lähtee navasta kun ottaa vaan käsin
                    - sisempi laakeri lähtee siten, että ensin kampeat stefan irti, sen jälkeen lähtee laakeri.
                    - sitten vielä molempien laakereiden ulkokoilit naputtelee irti.
                    - rasvojen poisti ja pesu navasta.
                    - kasaus päinvastaisessa järjestyksessä laakerivaseliinin kanssa.
                    - laakerivälyksen kiriminen lopuksi. Itse olen tehnyt siten, että kierrän mutteria pikkuhiljaa tiukemmalle samalla renkaasta pyörittäen kädellä. Tiukkaan sen aluksi tiukaksi ja sitten alan löysätä. mielestäni sopiva välys on kun mutterin alla oleva prikka liukuu nahkeasti esim ruuvarilla kampeamalla.
                    - sitten uusi sokka mutterin läpi.
                    - rasvakuppiin vaseliinia ja paikoilleen.
                    - koeajolenkki ja sitten välyksen tarkastus.

                    Tälläinen pyörälaakerihan on tyypiltään sellainen, että sen välys on tarkisteltava esim kerran vuodessa. ja joskus rasvatkin uusittava. Eli laakeri ei välttämättä ole loppu vaikka siinä pienivälys tuntuisikin.

                    Toivottavasti näillä pääset eteenpäin
                    Kiitti vinkeistä. Sehän oli aika suoraviivainen homma kun alkoi vaan tekemään. Vähän piti ihmetellä miten laakerin ulkokehät saa irti ja muutama omatekoinen työkalu piti väkertää. Esim. miten sisempi ulkorata lähti niin tein pienen lattaraudan jonka sai sinne navan sisälle ja toisella lattaraudalla löin yläpuolelta. Uudet ulkoradat pidin pakastimessa ja lämmittelin navan niin nehän meni suht kivuttomasti. Onneks sattu olemaan suunnilleen sopivia prässin paininkuppeja niin helppo niillä naputella. Reilulla rasvalla laitoin kasaan. Kiristin mutterin ensin hieman räikällä. Sitten pakitin ja käsin. Voishan tuon joku päivä viikolla vielä tsekata läpi.

                    Tässä laakerissa ei ollut kyllä epäilystä onko särki vai ei. Semmoinen ujellus kuului ja välys oli melkoinen. Vaan nyt on hyvä ajella

                    Isoin homma oikeastaan on saada kaikki työkalut putsattua rasvasta. Sitä nimittäin oli ihan rohkeasti
                    E39 ja E91

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3051

                      Originally posted by Harri G View Post
                      Kiitti vinkeistä. Sehän oli aika suoraviivainen homma kun alkoi vaan tekemään. Vähän piti ihmetellä miten laakerin ulkokehät saa irti ja muutama omatekoinen työkalu piti väkertää. Esim. miten sisempi ulkorata lähti niin tein pienen lattaraudan jonka sai sinne navan sisälle ja toisella lattaraudalla löin yläpuolelta. Uudet ulkoradat pidin pakastimessa ja lämmittelin navan niin nehän meni suht kivuttomasti. Onneks sattu olemaan suunnilleen sopivia prässin paininkuppeja niin helppo niillä naputella. Reilulla rasvalla laitoin kasaan. Kiristin mutterin ensin hieman räikällä. Sitten pakitin ja käsin. Voishan tuon joku päivä viikolla vielä tsekata läpi.

                      Tässä laakerissa ei ollut kyllä epäilystä onko särki vai ei. Semmoinen ujellus kuului ja välys oli melkoinen. Vaan nyt on hyvä ajella

                      Isoin homma oikeastaan on saada kaikki työkalut putsattua rasvasta. Sitä nimittäin oli ihan rohkeasti
                      no niin, hyvä kun onnistui. itse olen tuurnatapeilla naputellut navasta ulkokoilit irti.
                      vanha toimiva tiskikone autotallissa on hyvä keino saada rasvaiset työkalut puhtaiksi.
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11057
                        • ?

                        Tässä vielä sama tarina kuviksi puristettuna

                        Comment

                        • Harri G
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 9040
                          • Iisalmi

                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Tässä vielä sama tarina kuviksi puristettuna
                          Tuotakin tuli tarkkaan silmäiltyä

                          Vaan asiasta toiseen. Tietääkö Pöllänen tai joku muu experttiä joka osaisi savonmaalla säätää DHLA dellortoja? Siinä on kaksi ongelmaa (tai ominaisuutta) 1000-1500 rpm on pieni röpötys ja auto vie melko reippaasti bensaa. Varmaan joku 15 litraa sataselle. Myös jos kiihdyttää vain pariin tonniin ja vaihtaa niin voi poksauttaa putkessa. Auttaisko asiaa jos veis ihan pakokaasutesteriin ja koittais saada seoksen kohdilleen vai onko aina rumpattava suutinten yms kanssa? Ollutpa tuossa mielessä että kun jään lomille niin vaihdan tulpat ja säädän venttiilivälykset. Siinä tietenkin tulpista saa vinkkiä jos pahasti seos pielessä.
                          E39 ja E91

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3051

                            Originally posted by Harri G View Post
                            Tuotakin tuli tarkkaan silmäiltyä

                            Vaan asiasta toiseen. Tietääkö Pöllänen tai joku muu experttiä joka osaisi savonmaalla säätää DHLA dellortoja? Siinä on kaksi ongelmaa (tai ominaisuutta) 1000-1500 rpm on pieni röpötys ja auto vie melko reippaasti bensaa. Varmaan joku 15 litraa sataselle. Myös jos kiihdyttää vain pariin tonniin ja vaihtaa niin voi poksauttaa putkessa. Auttaisko asiaa jos veis ihan pakokaasutesteriin ja koittais saada seoksen kohdilleen vai onko aina rumpattava suutinten yms kanssa? Ollutpa tuossa mielessä että kun jään lomille niin vaihdan tulpat ja säädän venttiilivälykset. Siinä tietenkin tulpista saa vinkkiä jos pahasti seos pielessä.
                            onhan niitä muutama tälläkin kylällä. sitä en osaasanoa miten ehtivät kun on kisakausi menossa. saatan kysellä kun näen heitä.
                            Kulkineet/projektit:

                            640D F06
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • Harri G
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 9040
                              • Iisalmi

                              Originally posted by poke View Post
                              onhan niitä muutama tälläkin kylällä. sitä en osaasanoa miten ehtivät kun on kisakausi menossa. saatan kysellä kun näen heitä.
                              Suatathan noilta kysellä. Ja onko DHLA tarvikkeita eli suuttimia yms hyllyssä sen verran että voipi vaihdella. Eihän tuolla mikään hätä ole kerran toimii kuitenkin suht ok ja bensaa saa rahalla
                              E39 ja E91

                              Comment

                              • poke
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 3051

                                Originally posted by Harri G View Post
                                Suatathan noilta kysellä. Ja onko DHLA tarvikkeita eli suuttimia yms hyllyssä sen verran että voipi vaihdella. Eihän tuolla mikään hätä ole kerran toimii kuitenkin suht ok ja bensaa saa rahalla
                                Tässä vähän kesälukemista alkuun:



                                vara- ja säätöosia saa vielä freetechnics nimisestä firmasta.
                                Kulkineet/projektit:

                                640D F06
                                530iA E39
                                635 CSi E24
                                518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎