Originally posted by repsa
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
-X5 E70 2007 käsijarruongelma
Collapse
X
-
Originally posted by Bandiitti View PostRuostunu oli toiselta puolelta ja ilmeisesti kuori rikki. Vaijeri oltii katkastu ja vielä oli saanu lekalla hakat kengät rummusta irti
Aika jees, tiukkaan jumahtanu. Vähän ongelmalliseksi muodostuu jos sitä ei käytä muutenkuin katsastusvirkailija kerran vuodessa, rupee tuleen seisonnasta johtuvaa propleemaa. Tosin, niin sitä kyl tulee ihan muihinkin käsijarruihin jos niitä ei käytä.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Käsijarrua kannattaisi kyllä käyttää välillä ihan siksi, että ei alkaisi jumittelemaan. Ei väliä onko sähköinen vai mekaaninen, niin molemmissa tulee jumituksia, jos ainut käyttö on katsastuksessa.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Moi, Pikku nosto keskusteluun.
Minulla X5 E70 -07 teki takajarrulevyjen vaihdon jälkeen näin: (Hioin myös kevyesti käsijarrukenkien pintaa karheaksi)
Moottori käynnissä käsijarru tuntuu toimivan normaalisti, kytkeytyy päälle ja irtoaa.
1. Kun moottorin sammuttaa käsijarru päällä, kuuluu iso kirskunta takajarruista (moottorista) ja käsijarru menee "vikatilaan" ja syttyy keltainen vikavalo. Tämä lähtee vain vikakoodin nollauksella. Mikä toimenpide tapahtuu käsijarruun moottorin sammuttamisen jälkeen? Keltaisen merkkivalon aikana käsijarru on ns. eloton.
2. Auto sammuksissa ja käsijarru päälle, kuuluu taas se kirskunta. Käsijarru jää vaihtelevalla menestyksellä päälle. Vapautus onnistuu manuaalisesti peräkontista. Vikakoodin nollaamalla taas tilanne ns. "nollaantuu".
Liittyykö tämä jotenkin uusiin levyihin? Voiko vanhat levyt olla kuluneet jarrukenkin kohdalta niin paljon?
Miten tätä lähtisi selvittämään?
Comment
-
-
Tuossa on niin "hieno" logiikka, että niitä käsijarrukenkiä käytetään vain auton ollessa sammuksissa. Siispä, kun auto käy ja painat käsijarrun päälle napista, niin se käyttääkin (ESP:n) kautta pyöräjarruja. Kun sammutat, niin se ajaa sitten sieltä aktuaattorilta vaijerien välityksellä ne kengät kiinni (ja vapauttaa pyöräjarrut). Vastaavasti sitten toisin päin, kun starttaat.
Tämä insinöörityön mestarinäyte on selitetty tuossa 02_EMF Parking Brake.pdf -dokumentissa, jonka löytää vaikka tuolta:
Forum for BMW 1-Series 3-Series 5-Series 7-Series M3 M5 M6 Z4 X1 X3 X5 X6 Z2 Z4 325i 330i 335i 535i 550i 755i BMW Forums
Vikana varmaankin aktuaattori ja/tai vaijerit. Itse vaihtelin pari viikkoa sitten vaijerit juuri tuommoiseen. Ehjäkin pitää jonkin verran sähkömoottorin ääntä, mutta ei kirskuntaa.
E
Comment
-
-
Kiitos vastauksesta.
Ompas hieno logiikka rakennettu.
Kirskunta on tosiaan erittäin äänekäs ja poikkeaa erittäin paljon normaaliin ääneen kun se oli vielä kunnossa.
Tarviiko noita paloja koskaan säädellä vai hoitaako anturit sopivalle tiukkuudelle?
Tuo paha ääni mietityttää myös, hyvin mekaaninen ääni. Ehkä ne pitää aukasta ja katsoa eihän siellä ole mitään jumissa.
Comment
-
-
Jarrukengillä itsellään on ihan tavallinen mekaaninen säätö, jolla laitetaan perusasetus, kuten perinteisessäkin käsijarrussa. Ks. kuva. Tuota säätöä voi pyöränpultin reiästä pyöritellä, kuten perinteisemmänkin käsijarrun autoissa. Toki jos irrottaa levyn, niin pääsee näkemään systeemin ja kokeilemaan myös, että extender toimii ihan kuin pitää (siis ihan manuaalisesti painaa extenderiä samalla tavalla, kuten vaijerikin sitä vetää).
Noiden kenkien kuluminen tai rummun kuluminen on erinomaisen hidasta, kun ei tuota käsijarrua käytetä kuin auton ollessa pysäksissä (sillä ei siis edes rouvat ajele käsijarru päällä ) Eikä nämä vielä kai ihan niin vanhoja ole, että kengätkään vanhuuttaan murenee.
Sinänsä käytön aikana aktuaattorin voima-anturi sitten fiilistelee, kuinka lujaa se kiristää kengät rumpuun. Tuotakin oli selitetty siinä EMF-dokkarissa.
Kirskunta viittaa kyllä ennemmin siihen, että jokin jumittaa joko aktuaattorissa tai vaijereissa. Vikakoodeja voi hyvinkin olla liiallisesta voimantarpeesta ja tai liiasta sähköntarpeesta (esim. 006031 tai 006034).
E
Comment
-
-
Löytyihän se vika ja sain korjattua.
Vanhoissa levyissä kohta mihin palat ottavat kiinni, oli hyvin ruostunut ja halkaisija ehkä ”kasvanut”. Lisäksi hioin paloja vähän karkeammaksi.
Uudet levyt sitten paikoilleen.
Oletan, että uudessa levyssä oli hieman isompi halkaisija, eli palat joutuivat tulemaan kauemmas ennenkuin voima-anturi tunnisti että palat on rumpua vasten. Tällöin käyttömoottori oli ehkä ääriasennossa. Kun jarrun löysäsi, niin vaijeria oli aika paljon löysänä, ja se pääsi irtoamaan moottorilaatikon sisältä kiinnikkeestä. Sitten seuraavalla kerralla jarru ajoi taas, mutta toinen vaijeri irti. Voima-anturi ei saanut mitään dataa. Moottori ajoi äärilaitaan ja siitä tuli se kirskunta. Purin moottoriboksin auki ja totesin tämän myös irtoakulla ajettaessa.
No, korjaus oli että vaijeri boksin sisältä kiinni ja jarrukenkien säätö aika lähelle rumpua. Nyt toimii taas!
Olikohan oikeanlainen vika-analyysi?
Comment
-
-
Kyllä tuo ihan ymmärrettävältä syyltä kuulostaa, kun tuntee tuon systeemin sielunelämää. Hyvä, että tuli kuntoon.
On tuo kokonaisuudessaan sellainen viritys, että pitää olla iloinen, että omissa E6X/E9X-autoissa on vielä perinnekäsijarru. Käsittämättömän mutkikas himmeli ilman mitään havaittavaa etua ainakaan omasta mielestä. Vianselvityskin on hiukan vaikeaa - erityisesti, jos ei tiedä toimintalogiikkaa.
E
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostKyllä tuo ihan ymmärrettävältä syyltä kuulostaa, kun tuntee tuon systeemin sielunelämää. Hyvä, että tuli kuntoon.
On tuo kokonaisuudessaan sellainen viritys, että pitää olla iloinen, että omissa E6X/E9X-autoissa on vielä perinnekäsijarru. Käsittämättömän mutkikas himmeli ilman mitään havaittavaa etua ainakaan omasta mielestä. Vianselvityskin on hiukan vaikeaa - erityisesti, jos ei tiedä toimintalogiikkaa.
E535d F07
120d M-Sport F20
Comment
-
-
Originally posted by Jka View PostKyllä vain. En todellakaan uskonut että olis johto poikki kun aikaisemmin jo tarkastin alustassa olevan pätkän. Nyt avasin teipit ja kiinnityskappaleen alta oli hiertynyt vuosien kuluessa ohut johto poikki jota ei siis purkamatta ko kiinnikettä olisi nähnyt. Korjasin uudella pätkällä ja kutistesukkajatkoilla.Vikavalo hävisi samantien. Kiitos teille, olin jo katselemassa uutta käsijarruyksikköä ja sen vaihtaminen olisi siis ollut aivan turhaa rahanmenoa.nykyiset
e70 x5 3.0sd M-sport -09
e70 x5 m50d -13
ex. f25 x3 30d M-sport -12
ex. e61 530da touring Lci M-sport -09
ex. e60 525ia M-sport -06
ex. e61 530da touring -05
ex. e46 330d touring M-sport -02
ex. e39 535ia -97
ex. e34 525i -91
Comment
-
-
Originally posted by RRR77 View PostMitäs viritystä tuossa nyt on? Ero E6x ja E9x seisontajarruun on se että tätä käytetään sähköisesti. Jos systeemi kestää sen 200-250tkm ennen hajoamista niin ei siinä nyt kovin paljon huonoa kyllä ole.
E
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostMiten nyt sitten asian haluaa nähdä. Tuossa on perinteiseen verrattuna enemmän hajoavaa aktuaattori (1000 e tai korjautus joitakin satasia), johdotus ja nappi (100 e) sisällä, ja kaikkia näitä hajoaa ja saa korjata. Ja tuon purku ja takaisin laitto on useiden tuntien homma. Perinnemallissa harvemmin on noilla käyttövuosilla tai -kilometreillä ongelmia. Jos tuossa sähköisessä olisikin jotain etuja perinteiseen nähden, mutta itse en ole sellaista etua keksinyt. Eli mun mielestä laitettu sähköä vain sähkön laittamisen ilosta, mutta tässä kohdassa perustuslaki turvaa mielipidevapauden. Jos joku tuota diggaa, niin se on ihan sallittua.
E535d F07
120d M-Sport F20
Comment
-
-
Originally posted by RRR77 View PostNo ei se nyt oikein toimi perinteisellä tuo homma, 5/6/7 ja isot X-sarjalaiset on hintavia autoja. Niihin kuuluu varusteet, eikä tehdasta kiinnosta kyllä vähääkään jos 200tkm paikkeilla joutuu tekemään 1000e remontin. Jos haluaa huonommin varustellun ja halvalla ylläpidettävän auton niin silloin on katsottava halvempaa ja huonommin varusteltua autoa, sama koskee kaikkia premiumeita ja hintahaitarin yläpäässä olevia autoja.
E
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostNiin, siinähän ne tuli. Kaupalliset syyt. Mitään varsinaista teknistä etua ei ole. Vastapainoksi menetetään mekaanisen edut, kuten mahdollisuus hallintaan käsijarrun avulla ja täysin mekaaninen hätäjarru. Ja sekin onneksi tuli jo mainittua, ettei näitä kestämään ole tehty, koska se on köyhien ongelma. Tämä periaate onkin BMW:llä kunniakkaasti siirretty aika moneen paikkaan hiljakseen, kuten muuallakin.
E
Mikä mahtaisi olla mekaaninen hätäjarru?
Jos haluaa palata aikaan jolloin autossa ei ollut varusteita eikä oikein muitakaan ominaisuuksia niin esim Dacia edustaa aikalailla sitä ääripäätä, toki niissäkin jotain pakon sanelemia varusteita alkaa jo olla. Vanhemmista malleista löytyy toki esim ihan vaijerivetoinen ajovalojen korkeussäätö. Luotettavuudesta en välttämättä menisi lupailemaan niissäkään, mutta onhan ne helpompi korjata.
Jokaisen oma valinta millä ajaa, mutta jos menee ostamaan jonkin premiumin (merkki mikä tahansa) valikoiman/hintahaitarin ylemmästä päästä olevan mallin niin silloin pitäisi kyllä jo valmiiksi tiedostaa että autossa on varmasti automatiikkaa reilusti ja niiden korjaaminen ei onnistu useinkaan kotikonstein.535d F07
120d M-Sport F20
Comment
-
Comment