Announcement

Collapse
No announcement yet.

-X5 E70 2007 käsijarruongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1367
    • Lempäälä

    #16
    No, jotenkin itseä maalaisjärjellä ajateltuna heikottaa jättää vaihteiston parkkilukon varaan tuolla rakenteella(=massalla) varustettu auto ylä/alamäkeen. Käy hardyn kiekon ja koneen + salkun tukikumien päälle sekin.

    Ja aiheuttaahan se käyttämättömyys myös niitä leimaongelmia, kun paikat onkin ihan ruosteessa tms. Äkkiä sekin tulee kalliiksi kun joka leimalle käyttää jossain vaihdattamassa taakse levyt + palat.

    Tosi hyvä keksintö kyl tää sähköinen käksä. Ainoa miinus minkä oikeasti keksin, on se että sillähän ei pysty avustaan driftausta :think
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1367
      • Lempäälä

      #17
      Joo, homma bueno. Mitä nyt oli tarvikevaijereista oikeanpuoleinen vähän viilaa vailla, ei mahtunut se yksikön voima-anturin liitos sinne sisälle ennenkuin vähän pyyhkäisi valujälkeä pois.



      Releen vaihto ei onnistunut kotona Wellerillä + kaasuilmalla vähän avustamalla, senverta on tukevasti tikattu kuparia levyyn tuohon kohti.
      Piti töissä kuumailmakolvilla + peruskolvilla toisten apukäsien kanssa nypätä irti. En siis ihan perus autotallin varusteilla lähtisi kokeilemaan.



      Uusi moottori tuli, se otti ilman mitään kuormaa n. 4,5A, ja oli hiljainen ääneltään - vanha otti 2,8A ja oli kovaääninen.
      Eiku uus moottori koppaan kiinni ruuvilukitteella ja uus testaus -> ei jaksanut pyöriä 5A labrapowerilla -> ruohonleikkurin akkuun kiinni -> surrurururu eli toimi myös kokoonpantuna.



      Sit eiku kaikki kasaan. Tuossa kuvassa näkyy tuo vasemmanpuoleisen kenkien vaijerin kiristysruuvi, mitä tuo valkoinen vaihteisto käyttää sillä pronssiakselilla - se olisi saanut olla melkein kokonaan auki kun tuon kasaa.
      Ensiksi koitin laittaa sen siihen asentoon kuin missä se olikin purkaessa - eli vaijerin pää ihan kiinni pronssiakseliin --> eihän siellä olisi tarpeeksi vaijeria että saisi jarrukenkiä paikalleen.



      Lopuksi loput romut paikoilleen ja inpalla vikakoodien nollaus. Tässä toim.huom. ! että jos ei olisi mitään esikuormaa vaijereilla (romut kasassa ja rummun sisällä tai jotenkin muuten estetty liike loppuun asti) olisi tuo varmaankin runnonut itsensä rikki.
      Tämä siis tuleville korjaajille huomioksi, hankala selittää mutta varmasti ajatuksen tajuaa kun tuon lyö kasaan että mitä käy jos tyhjiltään lähtee kiristämään. Se ohjausyksikkö siis vikakoodien nollauksessa sen jälkeen kun sen on kasannut, ajaa ne kengät rummun pintaan kiinni ja sit vapauttaa.

      Ainiin, sika hiljainen tuo sähköinen moduli nyt. Eli en vain aikaisemmin liennyt edes tajuta mitenkä huonoa meteliä se vanha moottori piti, kun semmoinen se oli jo auton ostohetkeltä.
      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        #18
        Originally posted by repsa View Post
        Releen vaihto ei onnistunut kotona Wellerillä + kaasuilmalla vähän avustamalla, senverta on tukevasti tikattu kuparia levyyn tuohon kohti.
        Piti töissä kuumailmakolvilla + peruskolvilla toisten apukäsien kanssa nypätä irti. En siis ihan perus autotallin varusteilla lähtisi kokeilemaan.
        Tälläisiä on aina mukava lukea.

        Tuosta releen irroittamisesta sen verran että työtä saattaisi helpottaa se että pilkkoo releen osiin sivuleikkureilla ja ottaa sen osa kerrallaan sitten irti. Vanhaa osaa tuskin enää kukaan kuitenkaan kaipaa.... Näin olen itse ainakin joitain releitä vaihtanut.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1367
          • Lempäälä

          #19
          Joo, no pitää aina varoitella oman kokemuksen mukaan, niin tietää muutkin palstan lukijat että on joitain sudenkuoppia mihinkä on oikeasti hyvä varautua.

          Itse siis toimin tuossa työpaikan tiloissa (meni ruokatauko mukavasti) tehdyssä hommassa apukätenä ; työkaverilla oli parempi näkemys tähän irroittamiseen.

          Mietittiin myös sitä silpomista paikaleen ja sitten yksittäisen nastan irtinyppimistä, mutta tila siinä sivuilla ei oikein luonut uskoa että homma olisi voinut päättyä kauniisti. Ehkä uskalluksen puutetta ?

          Anyhow, toimii hienosti ja leimakin tuli tänään korjatulla modulilla, eli ihan täys peli
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • jake530d
            Bimmer Rookie
            • Oct 2010
            • 146
            • vaasa

            #20
            Alkas herjaamaan ajossa käsijarrua.
            Sulakkeet ehjät vikakoodit nollattu.
            Tulee takaisin vikakoodi. Onko ideoita moottori vai rele yms?
            Auto x6-08


            Click image for larger version

Name:	E2EC2502-C575-4CBC-8787-83285BD253C7.jpg
Views:	1
Size:	288.6 KB
ID:	4837118

            Click image for larger version

Name:	F7204B8C-E54A-427D-AADB-7749AD38A518.jpg
Views:	1
Size:	243.6 KB
ID:	4837119
            E71 X6 35D
            ex.E61 530D 282hv. 615nm.

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1367
              • Lempäälä

              #21
              No graafien (oikeanpuoleine kuva) näyttäisi että ei käyttöjännite ihan toteudu. Siihen ei ole moottori kyllä syypäänä, sehän pyörii kun sähkön saa, jos tuo on niinkuin tuosta itse päättelen. Kysynpä nyt vain, että mitä Ista näyttäisi vikakoodille korjausohjeeksi ?

              Moottorivika ilmenisi virta-arvon isona muutoksena (pieni virta - tai iso virta) tai sitten äänenä käydessä. --> arvontakoneeni heittää relevian ilmoille jos kerran ne sulakkeet on oikeasti kunnossa ja liittimelle tulee tuo akkujännite.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • jake530d
                Bimmer Rookie
                • Oct 2010
                • 146
                • vaasa

                #22
                Originally posted by repsa View Post
                No graafien (oikeanpuoleine kuva) näyttäisi että ei käyttöjännite ihan toteudu. Siihen ei ole moottori kyllä syypäänä, sehän pyörii kun sähkön saa, jos tuo on niinkuin tuosta itse päättelen. Kysynpä nyt vain, että mitä Ista näyttäisi vikakoodille korjausohjeeksi ?

                Moottorivika ilmenisi virta-arvon isona muutoksena (pieni virta - tai iso virta) tai sitten äänenä käydessä. --> arvontakoneeni heittää relevian ilmoille jos kerran ne sulakkeet on oikeasti kunnossa ja liittimelle tulee tuo akkujännite.
                Istalla nyt tsekattu.Kehottaa kaksomaan sulakkeet,ohjainboxin liitoksen ja mittaamaan nastoista 13,4 maa 11,1 +12v.
                Olisko toi joku kontakti häiriö?
                Tuli vain yhtäkkiä ajossa, käytän käsijarrua harvoin.
                E71 X6 35D
                ex.E61 530D 282hv. 615nm.

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1367
                  • Lempäälä

                  #23
                  No siltä tuo vaikuttaisi ensipuraisulta. Eikun auton alle ja mittaamaan kuten Ista ohjeistaa, ei siihen muuten tolkkua tule.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #24
                    Juu ei se ilman tutkimista selviä. Eli mittari esiin. Kannattaa toki katsoa liittimet, että ei ole hapettumaa.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • jake530d
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 146
                      • vaasa

                      #25
                      Päivittelen tähän tietoja,tallissa auton alla käyty ja vika löytyi.
                      Oli johtosarja hinkannut kallistuksenvakaajan hydrauli putkeen ja päävirtakaapeli kulunut puhki. Korjasin juottamalla.
                      Tuosta löytyi tis:ssä kuvallinen ohje eli suunnittelu virhe kaapelin reitille.
                      Tässä vielä kuvat.
                      Attached Files
                      E71 X6 35D
                      ex.E61 530D 282hv. 615nm.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by jake530d View Post
                        Päivittelen tähän tietoja,tallissa auton alla käyty ja vika löytyi.
                        Oli johtosarja hinkannut kallistuksenvakaajan hydrauli putkeen ja päävirtakaapeli kulunut puhki. Korjasin juottamalla.
                        Tuosta löytyi tis:ssä kuvallinen ohje eli suunnittelu virhe kaapelin reitille.
                        Tässä vielä kuvat.
                        Laitoitko tuohon jotain pehmustetta tai johtonipun suojakuoreen? Muuttuuko johtonipun asemointi alustan asennon mukaan, vai ihan tiukan vedon ja tärinän takia hankautunut?
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • jake530d
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2010
                          • 146
                          • vaasa

                          #27
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Laitoitko tuohon jotain pehmustetta tai johtonipun suojakuoreen? Muuttuuko johtonipun asemointi alustan asennon mukaan, vai ihan tiukan vedon ja tärinän takia hankautunut?
                          Se johtonippu makas kokoajan kiinni letkussa, ehkä ajansaatos hakeutunut kiinni. Nyt laiton nippusiteellä kiinni eri kohtaan. Se pehmuste vois kans olla ratkaisu. En tiedä pitääkö johdon päästä liikkuun jotenki, ei kyllä vaikuttanut siltä.
                          E71 X6 35D
                          ex.E61 530D 282hv. 615nm.

                          Comment

                          • repsa
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1367
                            • Lempäälä

                            #28
                            no, kestihän se korjaus katsastuksen ylitse, muutaman viikon. Sit pompahti keltainen valo tauluun ja vikakoodi 0x6034 mech_motion_timeout, mikä antoi viitettä googlen perusteella vaijeriin. Olin kyllä vähän :think

                            Ihmettelinkin tuossa jo viikon verran, että miksi kuuluu aina kun oven aukaisee, se moottorin käynti - aivankuin kiristäisi vaijeria. "miksi näin" mietin, enkä keksinyt muuta kuin että jonkunhan siellä on annettava periksi. En kyl keksinyt mikä.





                            Kuvia klikkaamalla pitäs aueta isomman kuvan mistä asia ehkä tulee paremmin selville - Topranin osat (hox nillittäjät, OE osaa en kerennyt saada leimahetken lähestymisen takia - siksi ei OE. Nyt ei ole kiirettä kun on taas vuosi aikaa kelata) antautuivat.

                            Vaijerin kuori oli paininut sisään ohjainlaitteen puolelta + tuo muovinen läpivientiosa, se oli ihan selkeästi painunut mutkalle sisäänpäin irtiottaessa. Kyllä sitä vähän vielä kuvastakin erottaa, mutta : ihan säkkipaskaa kamaa. No, kesti leimaushetken.

                            Uudet OE-osat on tulossa.
                            5c jetta 1.2TSI 140/220
                            530e m-sport alpinweiss3 vakio
                            a4 cabi 220/300
                            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                            Comment

                            • Okkim328touring
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 288
                              • Porvoo

                              #29
                              Käsijarru ongelmaa täälläkin

                              Jatketaas taas tätä vanhaa ketjua, eli käsijarru ongelmaa on täälläkin tuon E70 X5:sen kanssa.

                              Muutama kuukausi takaperin käsijarru jäi jumiin kun vaimo oli lähdössä aamulla liikenteeseen, vapautin käsijarrun, mutta keltainen varoitusvalo jäi palamaan. Kävin näyttämässä autoa pajalla, jossa vikamuisti nollattiin ja taas toimi jonkun aikaa.
                              Nyt vika pompsahti uudelleen esiin, eli kun nostaa nupista, niin kuuluu todella ikävä ääni jostain käsijarrumoottorin suunnalta. Tämän jälkeen jää tuo keltainen käsijarrun vikavalo palamaan.
                              Vikakoodi on "6034 Seisontajarrun ohjainlaite: sisäinen vika"

                              Korjaamo kertoi että uusi ohjainlaite maksaa 1050€ ja pari tuntia töitä päälle.

                              Tuntuu tosi turhalta maksaa moisesta noin järkyttäviä summia. Törmäsin ebayssä tällaiseen:


                              Onko kellään kokemuksia tuollaisesta korjauksesta? Ainakin lupaavat 12kk takuuta, toki hiukan haastavaa kun on tuolla briteissä...
                              Tai vielä parempi jos joku tekee vastaavia korjauksia Suomessa johonkin järkevään hintaan. Anyone?
                              at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
                              ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7527
                                • Jyväshyvä

                                #30
                                Originally posted by Okkim328touring View Post

                                Onko kellään kokemuksia tuollaisesta korjauksesta? Ainakin lupaavat 12kk takuuta, toki hiukan haastavaa kun on tuolla briteissä...
                                Tai vielä parempi jos joku tekee vastaavia korjauksia Suomessa johonkin järkevään hintaan. Anyone?
                                BmWiz.fi

                                Rele sieltä yleensä palaa, ja on korjattavissa.

                                Tai sitten on mennyt hammasrattaat...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎