X5 F15 yleismallin porinoita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jva
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Miten pitkälle tuolla 40e:llä pääsee pelkällä (tai lähes pelkällä) sähköllä maantienopeudella? Viekö akut paljon tilaa tavaratilasta? Tarvitseeko auto erillisen moottorinlämmittimen talveksi? Sisätilat taitaa ainakin puhaltaa sähköllä lämpimäksi?
    Automatiikka hoitaa homman niin että polttomoottori hyppää mukaan kun 70km/h ylittyy. Pakotettunakin voi sähköllä ajaa sitä suuremmissa nopeuksissa, mutta akkua se syönee aika kovalla tahdilla kun vauhti kasvaa. En ole sähköllä maantienopeuksia pakotettuna kokeillut, joten tarkkaa vastausta ei ole antaa.
    Akut eivät vie tavaratilaa mitenkään merkitsevästi. Litramäärää en osaa sanoa, mutta esim. mökkireissulla samat kamat menee samalla tavalla kuin aikaisemmin meni Cayenneen.
    Erillistä moottorinlämmitintä ei valmistajan mukaan tarvita. Järjestelmä lämmittää/jäähdyttää auton latauksen yhteydessä tarpeen mukaan. Toki sitten talvella kaupunkiajossa jokainen moottorin käynnistyminen on kylmäkäynnistys, koska ajossa moottori tuskin ehtii juurikaan lämpiämään.
    Nähtäväksi jää, miten se pitkässä juoksussa moottoriin vaikuttaa?

    Muutenkin talviajon realiteetit ovat vielä kokematta. Kesäkeleissä kuitenkin kaikki valmistajan lupaukset ovat pitäneet tai ylittyneet. Sähköllä on päästy se mitä luvataan tai enemmän, latausaika tyhjästä täyteen on ollut noin tuntia luvattua lyhyempi ja luvatut kulutuslukemat on kutakuinkin saavutettu.

    Edit: tulipa testattua tuo sähköllä maantienopeuksilla ajo kun tuli puheeksi. 80km/h maantiellä rajoitusten mukaan ajaen 24km ajoa, perillä akkua jäljellä 31%. Ajoasetuksena eco-pro, joka leikkaa kaiken tarpeettoman kulutuksen pois. Muilla asetuksilla olisi akkua kulunut enemmän. Eco-pro:lla en ole tähän mennessä juurikaan ajanut, siinä mielessä vähän yllätyskin tuo kulutus tänään.
    Last edited by jva; 02-09-2016, 16:17.

    Leave a comment:


  • Veeksi
    replied
    Originally posted by jva View Post
    Ei se bensa kyllä itseasiassa 40e:lle kovin hyvin maistu. Näin kesälomakaudella kilsat ovat meikäläisen autoon tulleet pääasiassa maantie- ja motariajosta. Kulutus on siinä ajossa ollut noin 8l/100km. Joskus vähän alle, joskus vähän päälle. Ei kuitenkaan lähellekään kotimaisten autotoimittajien maalailemia 10l/100km tai yli.
    Pidän tuota noin 8l/100km isoon/painavaan autoon istutetulle pienelle bensakoneelle hyvänä suorituksena. Kulutusta varmaankin laskee se, että kiihdytyksissä, suuremmissa ylämäissä jne sähkömoottori hyppää e-boost toiminnon kautta mukaan, jolloin ne eniten bensaa syövät kuormitushuiput bensakoneelle keventyvät aikalailla. Myös täyskiihdytyksessä e-boost antaa raskaalle autolle yllättävän terävää kyytiä.

    Toki kuitenkin siis pääasiassa pitkää siivua maantiellä pääasiassa ajavalle mikä tahansa F15 diesel on varmasti järkevämpi vaihtoehto. 40e on tehty pääasiassa kaupungissa ajavalle ja siinä käytössä se myös tuntuu hyvin toimivan.
    Miten pitkälle tuolla 40e:llä pääsee pelkällä (tai lähes pelkällä) sähköllä maantienopeudella? Viekö akut paljon tilaa tavaratilasta? Tarvitseeko auto erillisen moottorinlämmittimen talveksi? Sisätilat taitaa ainakin puhaltaa sähköllä lämpimäksi?
    Last edited by Veeksi; 01-09-2016, 22:27.

    Leave a comment:


  • jva
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    Ilmeisesti pitkää matkaa taittavalle ja itse polttoaineet kustantavalle 3.0d olisi järkevämpi, kuuleman mukaan tuolle 40e:lle maistuu benahassi ihan kohtuullisesti moottoritienopeuksissa vaikka hyvä hyötysuhteinen onkin.
    Ei se bensa kyllä itseasiassa 40e:lle kovin hyvin maistu. Näin kesälomakaudella kilsat ovat meikäläisen autoon tulleet pääasiassa maantie- ja motariajosta. Kulutus on siinä ajossa ollut noin 8l/100km. Joskus vähän alle, joskus vähän päälle. Ei kuitenkaan lähellekään kotimaisten autotoimittajien maalailemia 10l/100km tai yli.
    Pidän tuota noin 8l/100km isoon/painavaan autoon istutetulle pienelle bensakoneelle hyvänä suorituksena. Kulutusta varmaankin laskee se, että kiihdytyksissä, suuremmissa ylämäissä jne sähkömoottori hyppää e-boost toiminnon kautta mukaan, jolloin ne eniten bensaa syövät kuormitushuiput bensakoneelle keventyvät aikalailla. Myös täyskiihdytyksessä e-boost antaa raskaalle autolle yllättävän terävää kyytiä.

    Toki kuitenkin siis pääasiassa pitkää siivua maantiellä pääasiassa ajavalle mikä tahansa F15 diesel on varmasti järkevämpi vaihtoehto. 40e on tehty pääasiassa kaupungissa ajavalle ja siinä käytössä se myös tuntuu hyvin toimivan.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    40e oli kanssa ihan kiva kokemus. Käytännössä itselle riittäisi toimintasäteensä puolesta akulla käytännössä kaikki ajot pl. mummolareissut.

    Ymmärrän kyllä jos on liisaripelinä aika suosittu, kun Co2 on pieni niin osuu moneen kriteeriin ja käyttökulutkin on kohtuulliset. Sisältä siisti ja kuitenkin vakionakin linkoaa moottoritielle bensakonetta ja sähköä käyttäen ihan ookoo.

    Ilmeisesti pitkää matkaa taittavalle ja itse polttoaineet kustantavalle 3.0d olisi järkevämpi, kuuleman mukaan tuolle 40e:lle maistuu benahassi ihan kohtuullisesti moottoritienopeuksissa vaikka hyvä hyötysuhteinen onkin.
    Kaiketi ei vieläkään ole ratkaistu ilmanvastuksen ja otsapinta-alan mukanaan tuomaa ongelmaa

    Ulkonäöllisesti uudempi = parempi.

    Ei siis, ei itsellä ole aikomusta moista hankkia vielä.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Audista ei ole kokemusta mutta kyllä tuollainen 10 tkm ajettu 40d 2015 oli ihan kelpo ajella, M-Paketilla ja dynaamisella M-alustalla hakkasi kyllä E70:n joka suhteessa, selvästi hiljaisempikin se oli...

    Leave a comment:


  • Rey
    replied
    Tällä foorumilla ei varmaan näin saisi sanoa, mutta audin uusi Q7 on hakannut F15:n lähestulkoon jokaisessa vertailussa. Esim http://www.caranddriver.com/comparis...omparison-test

    Leave a comment:


  • H.Aulakoski
    replied
    Jeps, nimenomaan tuo itseänikin ihmetyttää :think

    Leave a comment:


  • TuusBim
    replied
    Realoem näyttäis tarjoavan GA8HP75 8/2014 valmistetuista eteenpäin ja myös pehmeämmillä koneilla.

    Toi on kyllä tosiaan jännä miksi bmw on pistänyt myös zf:n speksien mukaan alimitoitetun askin autoon...

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by H.Aulakoski View Post
    Samaa mieltä, että e70 lci X5M on komea auto mutta sisustaltaan jo hieman vanhanaikainen.

    Osaako joku sanoa, mikä vaihdelaatikko mahtaa olla F15 X5M 50d:ssä?
    Sama GA8HP70Z kuin vanhemmassa, myös 40d:ssä. Eli E70 LCI:ssä.

    Toki varaosanumero poikkeaa ja laatikossa voi olla pieniä eroja...

    Sinänsä mielenkiintoistsa että Bemarin speksien mukaan
    ko. laatikon väännön kesto on 700 Nm...

    Leave a comment:


  • H.Aulakoski
    replied
    Samaa mieltä, että e70 lci X5M on komea auto mutta sisustaltaan jo hieman vanhanaikainen.

    Osaako joku sanoa, mikä vaihdelaatikko mahtaa olla F15 X5M 50d:ssä?

    Leave a comment:


  • MarkM
    replied
    Samaa itsekin tässä pohtinut. Vähintään 40d, mielellään 50d. Toisaalta e70 lci X5M kiehtoisi myös, tosin ikä alkaa tulla vastaan varsinkin sisustan osalta, ulkoisesti ei niin vanhalta omaan silmään vielä näytä. Aikalailla samoissa hinnoissa taitavat pyöriä tällä hetkellä saksasta tuotuna.

    Leave a comment:


  • H.Aulakoski
    started a topic X5 F15 yleismallin porinoita

    X5 F15 yleismallin porinoita

    En huomannut uusimmasta X5:sta omaa threadia joten 2 sekunnin harkinnan jälkeen päätin sellaisen perustaa! :think

    Tesla-kuume häipyi koeajon myötä. Ei se huono ollut mutta bemariin tottuneena.....
    Ajatuksiin hiipinyt, että jos vaikka päivittäis nykyisen perheauton uudempaan korimallin. Kone saisi olla 40d tai jopa M 50d.

    Asiaan perehtyneiltä kaipaisin vähän neuvoja ja ehkäpä jopa kokemuksia, että onko 50d hintansa väärti? Nopea se ainakin taitaa olla.... Onko muita isompia eroja kuin tehot? Miten alusta yms.

    Sellaisen havainnon tein, että 7-paikkaisia X5M 550d aika heikosti tarjolla.
    Last edited by H.Aulakoski; 17-06-2016, 09:49.
Working...
X