X5 F15 yleismallin porinoita

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MarkM
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Onko ohjaus toteuttu hybridissä ja dieselissä eritavalla? Mitä olen testejä ja kommenttej lukenut niin moittivat monesti hybridin ohjausta. Onko todellisuudess näin vai halutaanko hybridiä vain dissata
    Entisessä E70 dieselissä oli aktiiviohjaus ja tässä nykyisessä hybridissä sitä ei ole, niin en tiedä miten paljon pelkästään se vaikuttaa, mutta oli tuossa E70 parempi/tarkempi ohjaus ylipäänsä. Tämä 40e on hieman levoton maantieajossa, etenkin kovalla tuulella. En ole diesel/bensa versiosta F15:sta ajanut, niin en voi suoraan samaan malliin verrata.

    Leave a comment:


  • MarkM
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Tätäpä en tiennytkään että akku pitää reserviä ja saa ladattua ajossakin. Mitenkäs nopeaa se akun täyttyminen on sport asetuksella? Eihän se kokonaistaloudellisesti ole mitenkään järkevää ladata bensalla akkua, mutta maksimaalista tehon käyttöä tällä toki tavoitellaankin.

    Mitenkäs tuossa 40e:ssä akusto verottaa sisätiloja? Onko pelkästään kontin tilavuudesta pois, vai vaikuttaako takapenkin tiloihinkin?
    Aika nopeasti se sitä akkua lataa, mutta vain noin 30 % varaukseen asti. Toisaalta se riittää, että on ohituksia varten sitä virtaa tarjolla jos useamman ohituksen joutuu tekemään peräjälkeen.

    Sisätiloista verottaa ainoastaan konttia, jossa pohja pari senttiä korkeammalla kuin ei-hybridi versiossa. Ei todellakaan mitään MB:n GLE 500e kontin tapaista, jossa akkupaketti syö puolet tilasta.

    Leave a comment:


  • Fremen
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Onko F15:ssa sisällä tilaa enemmän kuin F11 tai E61?

    Itsellä nyt on F11 ja tykkään autosta todella paljon. Nyt kun on lastenistuinta takapenkillä niin alkaa tila olla kortilla. Itse olen 190 pitkä ja jos hakee hyvän ajoasennon tahtoo takana olla jo ahdasta. Ja vaimohan narisee jalkatilan puuttesta joka kerta kun istuu minun takana takapenkillä, kun hänkään ei ole lyhyimmästä päästä . Ja myönnettävhän se on että vaimon octaviassa on ruhtinaaliset tilat takapenkillä omankin ajoasennon takana .

    Meillä on F10 ja F15 pihassa. Minun mielestä on enemmän jalkatilaa äxässä. Ajoasento on kyllä korkeammalla äxässä. Kaksi turvaistuinta on takana, niin 500sarjassa tuntuu ahtaalta istua kuljettajan paikalla ja pituutta on hieman vajaa 180cm vain. Lappeenrannassa pääsee testaamaan.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Onko ohjaus toteuttu hybridissä ja dieselissä eritavalla? Mitä olen testejä ja kommenttej lukenut niin moittivat monesti hybridin ohjausta. Onko todellisuudess näin vai halutaanko hybridiä vain dissata

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Originally posted by MarkM View Post
    Eipä se akku koskaan tyhjene täysin, joten aina on ohituksiin sähköistä boostia tarjolla. Ja sport ajoasetuksella auto lataa akkua koko ajan, joten senkin puolesta on aina virtaa käytössä.
    Tätäpä en tiennytkään että akku pitää reserviä ja saa ladattua ajossakin. Mitenkäs nopeaa se akun täyttyminen on sport asetuksella? Eihän se kokonaistaloudellisesti ole mitenkään järkevää ladata bensalla akkua, mutta maksimaalista tehon käyttöä tällä toki tavoitellaankin.

    Mitenkäs tuossa 40e:ssä akusto verottaa sisätiloja? Onko pelkästään kontin tilavuudesta pois, vai vaikuttaako takapenkin tiloihinkin?

    Leave a comment:


  • MarkM
    replied
    Originally posted by atcc View Post

    Toki tuo 40e kiinnostaisi varmasti enemmän jos pelkästä bensasta olisi enemmän tehoja saatavilla kun akku tyhjä. Työmatkat menisi itselläkin pelkällä akulla, mutta sitten kun on pidemmällä reissulla niin ei siitä sähköstä taida pitkään iloa olla edes ohituksissa :think
    Eipä se akku koskaan tyhjene täysin, joten aina on ohituksiin sähköistä boostia tarjolla. Ja sport ajoasetuksella auto lataa akkua koko ajan, joten senkin puolesta on aina virtaa käytössä.

    Leave a comment:


  • TuusBim
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Tuo dieselvero on minulle aika se ja sama, kuuluu autoiluun siinä missä muutkin kulut. X5 ei varmasti ole se järkevin vaihtoehto jos taloudellista ajamista pitää tärkeänä .
    Tämä!

    Kilsoja tulee itsellä rullattua 45+tkm vuoteen ja silti vaihto farkkuihin ei jotenkaan tunnu mielekkäältä

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Tuo dieselvero on minulle aika se ja sama, kuuluu autoiluun siinä missä muutkin kulut. X5 ei varmasti ole se järkevin vaihtoehto jos taloudellista ajamista pitää tärkeänä .

    Toki tuo 40e kiinnostaisi varmasti enemmän jos pelkästä bensasta olisi enemmän tehoja saatavilla kun akku tyhjä. Työmatkat menisi itselläkin pelkällä akulla, mutta sitten kun on pidemmällä reissulla niin ei siitä sähköstä taida pitkään iloa olla edes ohituksissa :think

    Itse olen niin tykästynyt dieselin tarjoamaan voimaan ja vääntöön. Ja vaikka on raskaampaakin kuormaa niin ei kulutus pomppaa ekponentiaalisesti

    Sitten tärkeämpään eli tiloihin. Eli bermarin leiristä jos haluaa reilusti tilaa niin varmaan ainoa vaihtoehto on X7 :think Vai onkohan tässäkin käynyt niin että ulkoa on kasvanut reilusti mutta sisätilat on jääneet X5:n tasolle . Tarkoituksena on myös käydä kokeilemassa Skoda Kodiaq josta löytyy kyllä todella reilusti sisältä tilaa. RS TDI tarjoilee jo kohtuullisesti tehoa, mutta joutuu tyytymään nelimukiseen moottoriin. Taitaa olla bemari ja mersu ainoita joilta on vielä valita kuusimukisia moottoreita.

    No tilojen riittävyys selviää heti kun pääsee autoa kokeilemaan käytännössä.

    Leave a comment:


  • TuusBim
    replied
    Itse vaihdoin E61/F11 maailmasta eka E70:sen nimenomaan tilojen takia ja siitä nykyiseen F15, joka samaa kokoa. Paljoa ei lisää tule, mutta istumisasento möhkössä on luonnostaan korkeampi ja siten taakse tulee jalkatilaa. Farkuissa tykkäsin istua alhaalla, mutta näissä melko korkealla. Dieselit on hyviä valintoja F15 tyyppiseen autoon jos vähänkään ajelee pidempiä siivuja, kulkee eleettömästi suoraan ja on hiljaisia.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Olisikohan jollain foorumilaisella F15:sta Joensuun alueella johon pääsisi tutustumaan ja kuulemaan kokemuksia? On nimittäin todella vähän täällä seudulla myynnissä edes kyseistä mallia. Laakkosella on nyt yksi 40e mutta sekin oli myyjällä ajossa niin pääsee vasta ensi viikolla siihen tutustumaan. Hakusessa kuitenkin olisi 30d, 40d tai M50d
    Tuo 40e on käytännössä erinomainen kulujen osalta. Raskaassa autossa dieselvero on vähän ajavalle (~20tkm/vuosi) järjetömän kova. Tuo hybridi kulkee pienestä moottorista huolimatta vilkaasti, verrattavissa 30d tai 40d käytännössä. Mutta 40e:ssä on heikot paikansa, 1) varmista että öljypumpun ketju on hiljaa / mieluumin korjattu. Koska tuo h..tin ketju on nokkaketjun takana, käytännössä noissa korjatuisa on myös tuo uutta. Korjaus vaatiin koneen irroittamisen, joten ei aivan halpa juttu. 2) akku pitää olla kunnossa. Todella monessa on ollut kennovikoja. Omassa meni uusiksi kaikki kennot = uusi akku, seuraavalle tuolta osin uusi auto Akun takuu on 5 vuotta, joten tarkkana 2015 ja 2016 mallien kanssa. Toisaalta jos korjatun löytää, niin minusta parempi kuin vm 2017, jolle ei (vielä) ole tehty mitään

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Olisikohan jollain foorumilaisella F15:sta Joensuun alueella johon pääsisi tutustumaan ja kuulemaan kokemuksia? On nimittäin todella vähän täällä seudulla myynnissä edes kyseistä mallia. Laakkosella on nyt yksi 40e mutta sekin oli myyjällä ajossa niin pääsee vasta ensi viikolla siihen tutustumaan. Hakusessa kuitenkin olisi 30d, 40d tai M50d

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Onko F15:ssa sisällä tilaa enemmän kuin F11 tai E61?

    Itsellä nyt on F11 ja tykkään autosta todella paljon. Nyt kun on lastenistuinta takapenkillä niin alkaa tila olla kortilla. Itse olen 190 pitkä ja jos hakee hyvän ajoasennon tahtoo takana olla jo ahdasta. Ja vaimohan narisee jalkatilan puuttesta joka kerta kun istuu minun takana takapenkillä, kun hänkään ei ole lyhyimmästä päästä . Ja myönnettävhän se on että vaimon octaviassa on ruhtinaaliset tilat takapenkillä omankin ajoasennon takana .

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by 325tds View Post
    Ettei olis mittari pyörinyt saksassa välillä väärään suuntaan
    Tai sitten välillä ollut pyörimättä.

    Leave a comment:


  • 325tds
    replied
    Originally posted by mjpaanan View Post
    Tuossa vajaa vuosi sitten hankin X5 40e hybridin vuosimallia 2016 merkkiliikkeestä jolla oli ajettu 115tkm. Auto itsessään oli tuota Saksasta vuosi pari aikaisemmin.

    En tiedä kävikö tuon kanssa nyt tilastotappio, mutta tuossa on kyllä ollut vaikka mitä vikaa. Autoon on nyt alle vuoden aikana vaihdettu sähköinen vetokoukku, perän voimansiirto, hammastanko kun ohjaus pykälsi, muutama hybridiakun kenno ja näiden ohjausyksiköt sekä antureita.

    Voihan se olla että nyt tulee kuntoon kun perästä on vaihdettu melkein kaikki mitä voi mennä rikki. Kyllähän tuo X5 on mukava auto ajaa joka tapauksessa...

    Ettei olis mittari pyörinyt saksassa välillä väärään suuntaan

    Leave a comment:


  • MarkM
    replied
    Originally posted by mjpaanan View Post
    Tuossa vajaa vuosi sitten hankin X5 40e hybridin vuosimallia 2016 merkkiliikkeestä jolla oli ajettu 115tkm. Auto itsessään oli tuota Saksasta vuosi pari aikaisemmin.

    En tiedä kävikö tuon kanssa nyt tilastotappio, mutta tuossa on kyllä ollut vaikka mitä vikaa. Autoon on nyt alle vuoden aikana vaihdettu sähköinen vetokoukku, perän voimansiirto, hammastanko kun ohjaus pykälsi, muutama hybridiakun kenno ja näiden ohjausyksiköt sekä antureita.

    Voihan se olla että nyt tulee kuntoon kun perästä on vaihdettu melkein kaikki mitä voi mennä rikki. Kyllähän tuo X5 on mukava auto ajaa joka tapauksessa...
    Itse tuli talvella ostettua myös vastaava -16 vuosimallinen ruotsintuonti, jossa oli 105tkm mittarissa. Pari viikkoa ajoa ja alkoi nykimään kiihdyttäessä ja selvittelyjen jälkeen jakolaatikko meni vaihtoon. Onneksi meni firman piikkiin. Lisäksi ratin sähköinen säätö pitää ihme narinaa, aina kun se akseli vetäytyy sisäänpäin. Voi olla, ettei kovin kauaa tämä äksä omistuksessa ole.

    Edellisellä E70 X5:llä tuli ajettua 95tkm -> 250tkm ja oli kyllä todella huolettomat kilometrit.

    Leave a comment:

Working...
X