Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 e70 -08 etupään kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #76
    Reaktiotankojen puslien nopea summittainen itsediagnoosi onnistuu autoa ajamalla 10kmh ja näpäyttämällä jarrua nopeasti. Jos kolahtaa ja tuntuu kolaus ratissa on em puslat rikki.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • samson76
      Bimmer Rookie
      • Jan 2018
      • 114
      • Liminka

      #77
      Originally posted by zakspeed View Post
      Reaktiotankojen puslien nopea summittainen itsediagnoosi onnistuu autoa ajamalla 10kmh ja näpäyttämällä jarrua nopeasti. Jos kolahtaa ja tuntuu kolaus ratissa on em puslat rikki.
      Ratti tärähtää vasemmalla, kun näpäyttää jarrua. Vaihdan toki molemmat puolet, mutta uteliaisuuttani kysyn voiko tuosta päätellä kumpi puoli väljä?

      Comment

      • Jamppa1983
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 739
        • Pirkanmaa

        #78
        Alapallonivel (alimmainen) tiukasti kiinni tukivarressa. Vinkkiä kuinka lähtisi irti?
        Mutteri on sen verran kiinni, että se on pallonivelenpään kanssa tasan. Olen naputellut sitä moskalla, mutta loppuuko usko vai onko vain lyötävä lujempaa? Vai jokin kikka millä nypätä irti. Iskarin kiinnitys ja tukivarren pusla irti joten ei ole enää kuin pallonivel tukivarressa kiinni.
        Last edited by Jamppa1983; 10-01-2020, 15:08.
        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

        M3 e90 & "M3" e30 turbo

        Comment

        • jano85
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 176
          • Kauhava

          #79
          Originally posted by Jamppa1983 View Post
          Alapallonivel (alimmainen) tiukasti kiinni tukivarressa. Vinkkiä kuinka lähtisi irti?
          Mutteri on sen verran kiinni, että se on pallonivelenpään kanssa tasan. Olen naputellut sitä moskalla, mutta loppuuko usko vai onko vain lyötävä lujempaa? Vai jokin kikka millä nypätä irti. Iskarin kiinnitys ja tukivarren pusla irti joten ei ole enää kuin pallonivel tukivarressa kiinni.
          Puuttuu enään se ratkaiseva isku. Yksi kova lyönti niin pitäs lähteä. Kannattaa laittaa sisäpäästä pultti paikoilleen ja samoin iskarin kiinnitys. Pysyy paremmin paikoillaan kun lyö. Ite yleensä napauttanu nuo pallonivelet ekana irti enne muiden irroitusta.
          F06 640d X-drive M-sport -16


          exät F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

          Comment

          • MeisterW
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2017
            • 306
            • Uusimaa

            #80
            Originally posted by Jamppa1983 View Post
            Alapallonivel (alimmainen) tiukasti kiinni tukivarressa. Vinkkiä kuinka lähtisi irti?
            Mutteri on sen verran kiinni, että se on pallonivelenpään kanssa tasan. Olen naputellut sitä moskalla, mutta loppuuko usko vai onko vain lyötävä lujempaa? Vai jokin kikka millä nypätä irti. Iskarin kiinnitys ja tukivarren pusla irti joten ei ole enää kuin pallonivel tukivarressa kiinni.
            Sopivalla pallonivelen irroitustyökalulla lähtee helpoiten, eikä ole iso investointi. Irroitushaarukalla voi myös onnistua jos sopii väliin.
            E39 M5 2002
            E70 X5 3.0sd 2008
            E83 X3 3.0i 2005
            G21 330e

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #81
              Murtohaarukka kaikista näppärin, kunhan saa vaan sopimaan. Ulosvetäjä sitten se seuraava vaihtoehto itsellä.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • samson76
                Bimmer Rookie
                • Jan 2018
                • 114
                • Liminka

                #82
                Kun vaihtaa noita etutukivarsia ja on active steering, niin pitääkö ottaa jotain enemmän huomioon?

                Comment

                • vexu524tdic
                  BTCF Member
                  • Jan 2004
                  • 776
                  • Gallia = Kinnula

                  #83
                  Ei ainakaan äkkiseltään tule mieleen mitään, active osat ovat mielestäni hammastangon sisällä joten tukivarret yms. Eivät vaikuta siihen mitenkään.

                  Ainoa asia joka tulee mieleen on jos ratti menee kieroon osien vaihdon jälkeen, niin sitä ei saa "korjata" rattia kääntämällä vaan suuntaamalla pyörät uudelleen. (tuskin kukaan näin tekee enää mutta sanonpa silti)
                  e70 X5 3.0sd -08
                  f30 320i xdrive -16
                  e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                  e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                  e30 316 -88 2,2TIC M10
                  e21 323i -81 ruostekasa...

                  Comment

                  • Munanjatke
                    BTCF Member
                    • May 2014
                    • 170
                    • Keski-Suomi

                    #84
                    Kovin montaa tuntia ei kannata noitten kanssa aikaa tuhlata, irottaa koko navan ja ruuvipenkissä paukauttaa irti. Ite hakkasin paikoillaan niin kauvan että hajos koko pallonivel, jouduin sitten irroittamaan koko navan ja ruuvipenkissä irroittamaan loput pallonivelestä, tai sen rungosta.
                    BMW X3 3.0SD 2007

                    Comment

                    • Jamppa1983
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 739
                      • Pirkanmaa

                      #85
                      Originally posted by Jamppa1983 View Post
                      Alapallonivel (alimmainen) tiukasti kiinni tukivarressa. Vinkkiä kuinka lähtisi irti?
                      Mutteri on sen verran kiinni, että se on pallonivelenpään kanssa tasan. Olen naputellut sitä moskalla, mutta loppuuko usko vai onko vain lyötävä lujempaa? Vai jokin kikka millä nypätä irti. Iskarin kiinnitys ja tukivarren pusla irti joten ei ole enää kuin pallonivel tukivarressa kiinni.
                      Ulosvetäjä oli ihan ehdoton! Mistä saa ostettua itselle kohtuu hintaan? Perus ulosvetäjä ei siis mahdu.
                      Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                      M3 e90 & "M3" e30 turbo

                      Comment

                      • Jamppa1983
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 739
                        • Pirkanmaa

                        #86
                        Originally posted by Jamppa1983 View Post
                        Ulosvetäjä oli ihan ehdoton! Mistä saa ostettua itselle kohtuu hintaan? Perus ulosvetäjä ei siis mahdu.
                        Toinen vaihtoehto on paineilma iskuri. Todella kätevä, ei enää moukarointia!
                        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                        M3 e90 & "M3" e30 turbo

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          #87
                          Originally posted by repsa View Post
                          On orkkiksena hydypusla. Näihin saa myös esim meyle-HD sarjaa, milloin se pusla on umpikumia.

                          Ostin omaani tuollaiset yllämainitut aikoinaan, havaintona se, että motarinopeuksissa tuli kaikki nypytys jne paljon äkäisemmin läpi rattiin.
                          Nyt jos pitäisi hommaa tehdä uusiksi väljyyden takia, etsisin OE osat jostain, on tuo vähän "race" ottaen huomioon auton normiajon.

                          Jarruttaessa nypytys todennäköisesti aina saa alkunsa jarrulevystä :
                          -levy on vähän kiero
                          -levyn pinnassa on kitkassa epäjatkuvuuskohtia - eli levyn pintaan on kovemman jarrutuksen jälkeen nopeasti pysäköidyttyä palanut kiinni kitkamateriaalia paloista

                          mutta se että tuleeko nypytys läpi, onkin sitten taas juuri noiden hydypuslien homma hoitaa, eli pieni resonanssi ei normaalisti ehjillä tukivarsilla haittaa mitään.

                          Meylen HD-sarjassa on se huono puoli siis myös, että jos tulis jotain vikaa levyihin niin se ei salli sitä kyllä yhtään. Hyvänä puolena hyvä jarrutuntuma ja pyörä pysyy pituusakselin suunnassa paremmin paikoillaan.
                          Jokos sulla homma on tikissä ja kolinat poissa?

                          Täällä homma jatkui ylätukivarsien vaihtoon ja lopputulos oli kai äänen osalta huono eli ei muutosta. Vanhaa vielä reaktiotangon pallonivel ja iskari. :think
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • repsa
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1363
                            • Lempäälä

                            #88
                            No ei tältä osin, etuperää olen todella hitaasti kasaillut, meinaan siis sitä vauhtia että ulkokoolin olen liimannut viikossa

                            Ajattelin kyl heti kun tilaisuus tulee, että nostan nosturille ja hoidan alta pois, mutta kevväämmällä, tuo etuperän vaihto ei ehkä kuitenkaan suju yhdessä illassa tai viikonlopussa näistä muista kiireistä johtuen.

                            Rupeis se uus etuperä kyllä olemaan kohta kasassa, stefa pitäs hakata paikalleen ja testailla noita o-renkaita, että mikä niistä oli oikean kokoinen siihen lohkojen väliin.
                            5c jetta 1.2TSI 140/220
                            530e m-sport alpinweiss3 vakio
                            a4 cabi 220/300
                            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                            Comment

                            • jano85
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2008
                              • 176
                              • Kauhava

                              #89
                              Vika löytyi

                              Täällä olis nyt yksi E70 josta kolinat lähti. Näyttää ettei lemförderikään kestä sen enempää kuin tarvikeosat, ainakaan tässä tapauksessa. Vika paikallistui lopuksi reaktiotankojen palloniveliin. Molemmat puolet väljät 50tkm jälkeen. Kolinathan alkoi noin 25tkm ja vuosi vaihdon jälkeen ja en nyt ensimmäisenä edes tarkemmin noita katsonut, kun oletin ettei niissä voi vielä mitään olla. Eikä ne katsastuksessakaan viime kesänä väljiltä tuntunut.
                              Nyt oli sen verran väljistynyt että kun otti kiinni niin molemmissa 2-3mm pystyvälys.
                              Tässä tapauksessa jälleenmyyjä lupasi selvitellä jos saisi menemään nuo vielä takuuseen ja lähetti samantien uudet veloituksetta tilalle kunhan toimitan vanhat takaisin. Noillahan tosiaan ajettu nyt se 50tkm ja reilu 2 vuotta vanhat.
                              F06 640d X-drive M-sport -16


                              exät F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

                              Comment

                              • repsa
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 1363
                                • Lempäälä

                                #90
                                Joo, kai nuo ne yleisimmät on koiranluiden lisäksi, onneksi, nehän on helppo vaihtaakkin.

                                Jos joku jaksaa kahlata koko ketjun läpi, niin huomaa että olen kunnostellut pikkuhiljaa tähän omaan kolinan epäilyyn "uutta" etuperää :



                                Etuperän sisuskaluja n. 4kk diesel-kylvyssä makoilun jälkeen. Hämmentävän hyvin irtosi ihan kaikki piki ja paske. Oikeasti siitä tuli kuin uudesta.

                                Mutta vinkki siis seuraaville :


                                195 ID x 2,5mm O-rengas on oikean kokoinen ratkaisu kuorien väliin. Tuota O-rengasta en itse ainakaan löytänyt Danalta tai puhumattakaan BMW:ltä.
                                R&M bearings UK:sta toimitti tuon (Ebayn kautta).
                                5c jetta 1.2TSI 140/220
                                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                                a4 cabi 220/300
                                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎