BMW X5 E70 yleistä keskustelua III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tjhoo
    replied
    Originally posted by tjhoo View Post
    Jees, pitääpä vielä lukaista vikakoodit ja käydä pistokkeet läpi.

    Tässä välissä tuli "akuutti" korjaustarve, toinen ilmajousi alkoi vuotamaan ja perä valahti yön aikana alas toiselta puolelta..

    Suosittelen muitakin e70 kuskeja katsomaan ilmapussien kunnon läpi, jos ei ole tietoa niiden kunnosta. Itsellä oli todennäköisesti alkuperäiset 318tkm ajetut pussit ja kunto kuvan mukainen aivan karmea klik

    Voin suositella näiden vaihtamista ennakoivana huoltona. Vaikka toisella puolella ei vuotoa ollut silloin kun olivat kiinni autossa, niin pöydälle nostaessa myös ns. ehjä puoli vuoti selvästi. Vuotokohta on se taitos, josta ilmapussi painuu alas. Kun auton paino on päällä, niin rikkinäinen pussi pitää vielä jotenkin ilmoja sisällä. Ei ole ihme että kompressorit ovat kovilla kun pussit vuotaa ja sitten pussiremontin lisäksi saa ostaa sen kalliin kompuran, joten kannattaa ennakoida.

    Ja tämä on sellainen remontti, joka pitää tehdä molemmille puolille yhtäaikaa, sillä ns. ehjä puoli alkoi vuotamaan heti kun sain toisen puolen vaihdettua. Bemariosat.fi sai alennettuun hintaan Arnott-merkkisen pussin. Vaihtaminen onnistuu kohtuullisen helposti, ensimmäistä harjoitellessa meni 45 min ja toinen olikin sitten jo vartin homma Youtubesta löytyy hyvä Arnotin video ja ohjeet täältä: https://www.arnotteurope.com/a-2642-...-or-right.html

    Videosta poiketen ei noita painelinjoja tarvitse irroittaa, jos pussi on rikki/lurttu. Myös mattopuukolla voi tehdä pikkuisen vekin kylkeen, jotta pussi tyhjenee ja sen saa pois, tosin jos pusseissa on kova paine niin varovasti. Huom! Akku irti ettei kompura lähde käyntiin. 4x4 ja DTC:stä tuli vikailmoitus iDriveen, mutta kun ajoi vähän matkaa niin se hävisi. Myös Level Control Failure pomppasi näyttöön, sen sai resetoitua ottamalla sulake irti ja tasonsäätö kompressori alkoi toimimaan oikein, (tämän videon kohdassa 1:25 oleva sulake irti ja takaisin, niin kompura käynnistyy) klik

    Eikun pussit kuntoon
    Katselin auton korkeutta vielä tarkemmin, kun näytti että vasen takakulma olisi vähän ylempänä kuin oikea. Mittasin erot ja 2,5 cm oli enemmän korkeutta vasemmalla takana. Kun itse tein tämän tunkkaamalla yksi puoli kerrallaan, niin self-levelling on varmaan mennyt sekaisin? Olisiko mitään vinkkejä, jolla saisi tasonsäätöä paremmaksi?

    Millä laitteella pääsee säätämään/kalibroimaan korkeuksia? Olisiko jollakin foorumilaisella sopivat välineet tähän Kaakkois-Suomessa, toki korvausta vastaan?

    Leave a comment:


  • 325tds
    replied
    Originally posted by tjhoo View Post
    Jees, pitääpä vielä lukaista vikakoodit ja käydä pistokkeet läpi.

    Tässä välissä tuli "akuutti" korjaustarve, toinen ilmajousi alkoi vuotamaan ja perä valahti yön aikana alas toiselta puolelta..

    Suosittelen muitakin e70 kuskeja katsomaan ilmapussien kunnon läpi, jos ei ole tietoa niiden kunnosta. Itsellä oli todennäköisesti alkuperäiset 318tkm ajetut pussit ja kunto kuvan mukainen aivan karmea klik

    Voin suositella näiden vaihtamista ennakoivana huoltona. Vaikka toisella puolella ei vuotoa ollut silloin kun olivat kiinni autossa, niin pöydälle nostaessa myös ns. ehjä puoli vuoti selvästi. Vuotokohta on se taitos, josta ilmapussi painuu alas. Kun auton paino on päällä, niin rikkinäinen pussi pitää vielä jotenkin ilmoja sisällä. Ei ole ihme että kompressorit ovat kovilla kun pussit vuotaa ja sitten pussiremontin lisäksi saa ostaa sen kalliin kompuran, joten kannattaa ennakoida.

    Ja tämä on sellainen remontti, joka pitää tehdä molemmille puolille yhtäaikaa, sillä ns. ehjä puoli alkoi vuotamaan heti kun sain toisen puolen vaihdettua. Bemariosat.fi sai alennettuun hintaan Arnott-merkkisen pussin. Vaihtaminen onnistuu kohtuullisen helposti, ensimmäistä harjoitellessa meni 45 min ja toinen olikin sitten jo vartin homma Youtubesta löytyy hyvä Arnotin video ja ohjeet täältä: https://www.arnotteurope.com/a-2642-...-or-right.html

    Videosta poiketen ei noita painelinjoja tarvitse irroittaa, jos pussi on rikki/lurttu. Myös mattopuukolla voi tehdä pikkuisen vekin kylkeen, jotta pussi tyhjenee ja sen saa pois, tosin jos pusseissa on kova paine niin varovasti. Huom! Akku irti ettei kompura lähde käyntiin. 4x4 ja DTC:stä tuli vikailmoitus iDriveen, mutta kun ajoi vähän matkaa niin se hävisi. Myös Level Control Failure pomppasi näyttöön, sen sai resetoitua ottamalla sulake irti ja tasonsäätö kompressori alkoi toimimaan oikein, (tämän videon kohdassa 1:25 oleva sulake irti ja takaisin, niin kompura käynnistyy) klik

    Eikun pussit kuntoon

    Vaihdoin pussin enkä irroittanut akkukaapelia.


    Jos auto on nosturilla ja nostettu nostokokorvakkeista niin kompura ei käsittääkseni lähde päälle ennenkuin auton laskee pyörien varaan.

    Leave a comment:


  • tjhoo
    replied
    Bmw e70 ilmajousien vaihto

    Originally posted by 325tds View Post
    Lukaseppa vikakoodit mistä iskarista tulee.


    Mulla sama ongelma ollut muutamankerran ja pistokkeessa kosketushäiriö.


    Vaikka silmällä ei siinä mitään vikaa näy,kontaktispreitä ja matka jatkuu

    Jees, pitääpä vielä lukaista vikakoodit ja käydä pistokkeet läpi.

    Tässä välissä tuli "akuutti" korjaustarve, toinen ilmajousi alkoi vuotamaan ja perä valahti yön aikana alas toiselta puolelta..

    Suosittelen muitakin e70 kuskeja katsomaan ilmapussien kunnon läpi, jos ei ole tietoa niiden kunnosta. Itsellä oli todennäköisesti alkuperäiset 318tkm ajetut pussit ja kunto kuvan mukainen aivan karmea klik

    Voin suositella näiden vaihtamista ennakoivana huoltona. Vaikka toisella puolella ei vuotoa ollut silloin kun olivat kiinni autossa, niin pöydälle nostaessa myös ns. ehjä puoli vuoti selvästi. Vuotokohta on se taitos, josta ilmapussi painuu alas. Kun auton paino on päällä, niin rikkinäinen pussi pitää vielä jotenkin ilmoja sisällä. Ei ole ihme että kompressorit ovat kovilla kun pussit vuotaa ja sitten pussiremontin lisäksi saa ostaa sen kalliin kompuran, joten kannattaa ennakoida.

    Ja tämä on sellainen remontti, joka pitää tehdä molemmille puolille yhtäaikaa, sillä ns. ehjä puoli alkoi vuotamaan heti kun sain toisen puolen vaihdettua. Bemariosat.fi sai alennettuun hintaan Arnott-merkkisen pussin. Vaihtaminen onnistuu kohtuullisen helposti, ensimmäistä harjoitellessa meni 45 min ja toinen olikin sitten jo vartin homma Youtubesta löytyy hyvä Arnotin video ja ohjeet täältä: https://www.arnotteurope.com/a-2642-...-or-right.html

    Videosta poiketen ei noita painelinjoja tarvitse irroittaa, jos pussi on rikki/lurttu. Myös mattopuukolla voi tehdä pikkuisen vekin kylkeen, jotta pussi tyhjenee ja sen saa pois, tosin jos pusseissa on kova paine niin varovasti. Huom! Akku irti ettei kompura lähde käyntiin. 4x4 ja DTC:stä tuli vikailmoitus iDriveen, mutta kun ajoi vähän matkaa niin se hävisi. Myös Level Control Failure pomppasi näyttöön, sen sai resetoitua ottamalla sulake irti ja tasonsäätö kompressori alkoi toimimaan oikein, (tämän videon kohdassa 1:25 oleva sulake irti ja takaisin, niin kompura käynnistyy) klik

    Eikun pussit kuntoon

    Leave a comment:


  • 325tds
    replied
    Originally posted by tjhoo View Post
    X5 -08 on vaihdettu taakse vasemmalle adaptiivinen iskari. Osa on ostettu toimivana purkuosana Saksasta, mutta täyttä varmuutta ei ole sen toiminnasta.

    Eli iDriveen tulee edelleen virheilmoitus "Dynamic damper control Failure". Vanhassa vaimentimessa oli kyllä vikaa liittimessä, yksi pinni oli poikki.

    Löysin Bimmerfest.com:in sivuilta ohjeen, jossa kerrotaan seuraavaa:

    Important! Run an adjustment of the vertical-acceleration sensors.

    After replacement of one or several damper satellites, adjustment of the vertical-acceleration sensors must always be carried out. On the BMW diagnosis system, use the service function ”Vertical-acceleration sensor adjustment”.
    The vehicle must be stationary on an even surface.

    Voiko virheilmoitus johtua siitä, että tuota yo. sensorien läpikäyntiä ei ole tehty, kun ei ole soveltuvaa diagnostiikkaa? Vikakoodeja ei nyt ole päässyt lukemaan uudestaan.

    Lukaseppa vikakoodit mistä iskarista tulee.


    Mulla sama ongelma ollut muutamankerran ja pistokkeessa kosketushäiriö.


    Vaikka silmällä ei siinä mitään vikaa näy,kontaktispreitä ja matka jatkuu

    Leave a comment:


  • tjhoo
    replied
    Adaptive drive iskunvaimentimen vaihto

    X5 -08 on vaihdettu taakse vasemmalle adaptiivinen iskari. Osa on ostettu toimivana purkuosana Saksasta, mutta täyttä varmuutta ei ole sen toiminnasta.

    Eli iDriveen tulee edelleen virheilmoitus "Dynamic damper control Failure". Vanhassa vaimentimessa oli kyllä vikaa liittimessä, yksi pinni oli poikki.

    Löysin Bimmerfest.com:in sivuilta ohjeen, jossa kerrotaan seuraavaa:

    Important! Run an adjustment of the vertical-acceleration sensors.

    After replacement of one or several damper satellites, adjustment of the vertical-acceleration sensors must always be carried out. On the BMW diagnosis system, use the service function ”Vertical-acceleration sensor adjustment”.
    The vehicle must be stationary on an even surface.

    Voiko virheilmoitus johtua siitä, että tuota yo. sensorien läpikäyntiä ei ole tehty, kun ei ole soveltuvaa diagnostiikkaa? Vikakoodeja ei nyt ole päässyt lukemaan uudestaan.

    Leave a comment:


  • expertti
    replied
    Entä millaisia talvirenkaita suositte? Omassa tuli mukana kitkarenkaat 275/40/20. Autohan on painava, voisiko kitkoilla pärjätä? Jarrutusmatkat varmaankin pitenee...

    Leave a comment:


  • expertti
    replied
    Originally posted by hazaal View Post
    Meillä on kattoluukku ollut tosi aktiivisessa käytössä rapiat 150tkm ja kolme kesää, eli aina kun lämpötila on yli 10C... maalla kun asutaan ja "omaa" tietä useampia kilsa niin lapset seisoo penkeillä ja "tuulettaa" päät ja koosta riippuen koko yläruumis ulkona. Kuulemma sairaan kivaa, itse en ole kokeillut. Mitään ongelmia ei ole ollut enkä ole mitään niiden välttämiseksikään tehnyt. Joskus on mielessä käynyt rasvailla mutta en ole koskaan muistanut. Ajettavaksi ja käytettäväksihän nämä on tehty.
    No tuo on mukavaa kuulla ettei ole ollut ongelmia. Pitäisi kai sitä kokeilla itsekin että miltä se ajaessa tuntuu kun katto on auki.

    ..... Tuli mieleen, pitäisikö autossa olla mekaaninen veivi jossain, jos sattuisi ettei menisi sähköisesti kiinni?

    Leave a comment:


  • hazaal
    replied
    Originally posted by MarkM View Post
    Omassa ainakin toistaiseksi vielä toiminut, aika harvoin tulee käytettyä, vähän jännittää joka kerta kun sen avaan että miten käy.
    Meillä on kattoluukku ollut tosi aktiivisessa käytössä rapiat 150tkm ja kolme kesää, eli aina kun lämpötila on yli 10C... maalla kun asutaan ja "omaa" tietä useampia kilsa niin lapset seisoo penkeillä ja "tuulettaa" päät ja koosta riippuen koko yläruumis ulkona. Kuulemma sairaan kivaa, itse en ole kokeillut. Mitään ongelmia ei ole ollut enkä ole mitään niiden välttämiseksikään tehnyt. Joskus on mielessä käynyt rasvailla mutta en ole koskaan muistanut. Ajettavaksi ja käytettäväksihän nämä on tehty.
    Last edited by hazaal; 29-07-2018, 15:10.

    Leave a comment:


  • Iltsu
    replied
    Kaikki e53 on euro 4, euro 5 tuli vuonna 2009.

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Turha kommentti, myönnän.

    Iso osa e53 fl malleista taitaa kuitenkin olla saksan tuliaisia, jotka euro5 (oliko oikein?).

    Leave a comment:


  • Macke
    replied
    Originally posted by Esal View Post
    Mun suomiauto e53 x5 2005 ei tuota pönttöä ole koskaan ollut, hävettää...
    Sori, en muistanut että vanhaa äxya oli tolla vuosiluvulla. Tarkoitin E6x/9x/7x generaatioita. Kolmeysit ja muut vanhukset savuttakoot minkä savuttaa kun ei tehtaaltakaan ole savuttomina tulleet.

    "Modernin" auton ei kuulu mun mielestä yhä edelleenkään kuulostaa, savuttaa ja kärytä vanhalta Valmetilta tai Massikalta. E53 ei kuulu mun maailmassa moderneihin autoihin, ja noi aikaisemminkin mainitsemani alkaa myös olemaan vanhoja ja virttyneitä. Jos sulla nyt ei viisaampaa vastinetta ole kuin edellä oleva, niin sitä tuskin kannattaa julkisesti antaakaan? Toisaalta taas jos idolit vetää coal rollingia jenkeissä niin ei mullakaan sitten enää vasta-argumenttia siihen löydy...

    Leave a comment:


  • hoikkas
    replied
    X5 oli aktiiviohjaus, mut rautajouset ja oli hyvä se aktiiviiohjaus. GT5 oli Makukin paketti ja mahtava setti ja nyt X6 on nyt sama setti tosi kiva, tykkään kyl! E90 335i 550hv ei sopinut aktiiviohjaus kylläkään.

    Originally posted by Manukki View Post
    Aktiiviohjaus, edc-alusta ja aktiiviset kallistuksenvaimentajat yhdessä ovat paras varustepaketti mitä tälläiseen möhköön on saanut.
    Vaimon pientä Golfia saa veivata kuin rekkaa urakkanupilla kun ajaa meidän pihaan 90 astetta oikealle ja heti perään sama vasemmalle. X5 menee puolikkailla ratin käännöillä😃
    Mutkatiellä ei nopeutta löydy jota ei auton puolesta uskaltaisi ajaa niin että mennään kuin kiskoilla ja kurvit mennään 3-5cm ratin liikkeillä läpi auton kallistamatta yhtään.
    Suosittelen koeajoa!

    Leave a comment:


  • expertti
    replied
    Originally posted by Esal View Post
    Ei DPF poisto vaan katalysaattorin poisto tuo hajun.
    Aivan. Ja oliko niin että ko mallissa pönttö sisältää molemmat(DPF ja KAT)?

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Originally posted by expertti View Post

    DPF:n poisto taitaa tosiaan lisätä lähinnä kitkerää pakokaasua ympäristöön?
    Ei DPF poisto vaan katalysaattorin poisto tuo hajun.

    Leave a comment:


  • expertti
    replied
    Originally posted by Macke View Post
    Mullakaan ei aktiiviohjausta ole, enkä voi kuvitella että sitä maantiellä ikinä tarvitsisi mihinkään. Kaupunkipyörittelyssä siitä varmaan jotain hyötyä on, koska ilman sitä tuo auto on kyllä "iso". Noh, ei kai se aktiiviohjauskaan kääntösäteelle mitään tee, nopeuttaa vaan sitä pyörien kääntymistä.

    DPF puukottamiseen sellainen kommentti, että eihän sitä saa huomaamattomasti tehtyä. Ei tällasen vehkeen kuulu savuttaa kuin jonkun -70 luvun mannemersun, myötätuntohäpeä siitä tulee aina kun näkee minkä tahansa post 2005 diesel Bemarin joka savuaa, vinkuu ja aiheuttaa kirveleviä silmiä. "Voimasavu" ei kyllä sitten ole siistiä millään tasolla, ja itse en ole mikään viherpiipertäjä...
    ....... Itse kyllä epäilen että jos auto savuttaa tai ohjelmoinnin jälkeen tuleee ns voimasavua, niin ohjelmointi on pahasti pielessä tai auto muutoin rikki. Ohjelmoinnin voi tehdä myös siten että savun määrä ei lisäänny. Sana "voimasavu" ei siis ole todellakaan merkki siitä että autossa olisi oikeasti enemmän voimaa kuin ohjelmoidussa savuttomassa.

    DPF:n poisto taitaa tosiaan lisätä lähinnä kitkerää pakokaasua ympäristöön?

    Leave a comment:

Working...
X