Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 40e luotettavuus..??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • barcisto
    Newbiemmer
    • Feb 2009
    • 25
    • Raisio

    X5 40e luotettavuus..??

    Moi,

    Kyseisen mallin luotettavuus alkaa hieman mietityttämään.. :think

    Alkuvuodesta tuli hommattua 144tkm ajettu Ruotsi-tuonti M-sport.

    Ehdin muutaman kuukauden ajamaan, sitten alkoi voimansiirtoherjat ja limp-modet. Todella ärsyttävää.. vähänkin rajumpi jarrutus tai kiihdytys niin "kilahtaa". Herja lähtee pois kun virrat pois / päälle.

    EME-vedonpoisto tehty, johtosarja tarkistettu. Nyt epäillään akuston safetyboksia. Akusto ottaa virtaa, ja näyttää perusasetuksilla jotain 13km rangea (tämä ei itselle ongelma, mutta onko akustokin jo tiensä päässä..?)

    Mitä olen kuullut niin ongelmia ON ja PALJON? Kalliita remontteja, merkkiliikkeissä pitkät jonot jne..?

    Mitä kokemuksia muilla? Liitteenä myös pientä otantaa vikakoodeista, jos joku asiantuntija saa niistä ahaa-elämyksiä?

    Harmi, kun muuten niin kiva auto ja juuri sopiva omaan käyttöön...
    Attached Files
  • volvostabemariin
    Bimmer Rookie
    • Sep 2019
    • 83
    • Kanta-Häme

    #2
    Itsellä ollut kohta 2 vuotta ja n. 50 000 km. 22 000 km oli kun ostin ja nyt 73 000 eikä mitään muuta kuin kovaa ajoa

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1571

      #3
      Onko ollut mitään lämmitintä talveksi?

      Comment

      • MarkM
        Bimmer Rookie
        • Oct 2010
        • 109
        • Kirkkonummi

        #4
        Tuossa toisessa threadissa tuli omia kokemuksia tästä akkuvehkeestä käytyä läpi. Mutta kertauksen vuoksi, niin ostin myös tuollaisen 2016 vuosimallin 40e:n tuossa noin 1,5 vuotta sitten. Ostohetkellä autolla oli ajettu karvan alta 100tkm. Autolla ajoin reilut 30tkm ja se oli omistuksessa aika tarkkaan 12kk, josta viimeiset 2kk seisoi pajalla drivetrain malfunction vian vuoksi. Auto jätti siis tielle, lähti käyntiin, mutta ei liikkunut eteen eikä taakse. Lopulta autoon vaihdettiin SME-moduuli ja se johtosarja, joiden kustannus oli yhteensä noin 4500 euroa.

        Vaihdoin takaisin dieseliin, nyt menty 15tkm oston jälkeen ja ei valittamista. Edellisellä e70 korimallin dieselillä ajoin 90-250tkm välin ilman mitään ylimääräisiä murheita perushuoltojen lisäksi. Toivottavasti tämä F15 osoittautuu tekniikan puolesta yhtä luotettavaksi.
        Tesla MY LR -22
        i3 94Ah -18
        ex: F15 X5 40d ///M-Sport -16
        ex: F15 X5 40e ///M-Sport -16
        ex: E70 X5 LCI 40d ///M-Sport -12
        ex: e61 535d LCI ///M-Sport -08
        ex: e87 116i -05

        Comment

        • barcisto
          Newbiemmer
          • Feb 2009
          • 25
          • Raisio

          #5
          Originally posted by ptikkala View Post
          Onko ollut mitään lämmitintä talveksi?
          En tiedä oliko kysymys mulle, mutta ei ole extralämppäriä. Itse asiassa kävi pieni käpy kun luulin, että 40e vakiovaruste seisontalämmitys lämmittää myös polttomoottoria...

          Itsellä vain autokatos, joten jos kunnon talvi tulee niin jää nähtäväksi mitä moottori siitä tykkää.. Voi meinaan pakkasilla nurkka-ajossa aika äkkiä paukauttaa bensamoottorin käyntiin kylmänä ja 2,4tn kuorma päällä..
          Sport-asennolla voi toki mosaa käyttää vaikka ennen motarille tms. liittymistä. Kylmärääkkiä sekin..

          Comment

          • ptikkala
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 1571

            #6
            minä olen siinä luulossa myös että kun akut lämmitetään niin se lämmin sieltä kiertää kennoon joka lämmittää jäähdytysnestettä ja sitä kautta lämpiäisi moottori...

            Comment

            • barcisto
              Newbiemmer
              • Feb 2009
              • 25
              • Raisio

              #7
              Originally posted by ptikkala View Post
              minä olen siinä luulossa myös että kun akut lämmitetään niin se lämmin sieltä kiertää kennoon joka lämmittää jäähdytysnestettä ja sitä kautta lämpiäisi moottori...
              Ok. Mulle kerrottiin, että lämmittää vain kabiinin ja akkuja..

              Onko sulla muuten vinkkiä mihin tuo seisontalämmittimen ajastus kannattaa asettaa vs. oikea lähtöaika? (Niin että sais parhaan rangen ja auto / akut olis lämpiminä?)

              Ollen kokeillut 15min ennen, mutta lähtiessä silti joku 80-85% varaus, vaikka on tietty piuhan päässä..

              Comment

              • melperri
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2011
                • 250
                • espoo

                #8
                Originally posted by barcisto View Post
                En tiedä oliko kysymys mulle, mutta ei ole extralämppäriä. Itse asiassa kävi pieni käpy kun luulin, että 40e vakiovaruste seisontalämmitys lämmittää myös polttomoottoria...

                Itsellä vain autokatos, joten jos kunnon talvi tulee niin jää nähtäväksi mitä moottori siitä tykkää.. Voi meinaan pakkasilla nurkka-ajossa aika äkkiä paukauttaa bensamoottorin käyntiin kylmänä ja 2,4tn kuorma päällä..
                Sport-asennolla voi toki mosaa käyttää vaikka ennen motarille tms. liittymistä. Kylmärääkkiä sekin..

                Akku siis lämmittää jäähdytysveden , eli sitä kautta myös moottori lämpiää nopeammin. Itse teen kylmällä niin , että sähkörangea pidemmille reissuille pakotan polttomottorin ensin safe battery moodissa käymään ensimmäiset 10min ja vasta sitten muutan auto e drivelle. Sillä tavalla ei toistuvasti rykäise kylmää konetta käyntiin ja pois edestakaisin.

                Comment

                • barcisto
                  Newbiemmer
                  • Feb 2009
                  • 25
                  • Raisio

                  #9
                  Tuomio tuli...

                  2 akkusolua kuulemma rikki. Vähänkin "rajumpi" jarrutus / regenerointi aiheuttaa jännitteen, lämpötilan tms. karkaamisen noissa soluissa liian korkeaksi ja safetybox heittää voimansiirtohälyn.

                  Korjausarvio 4000-5000e

                  Nyt ihmetellään saadaanko tehtaalta jotain goodwilliä..

                  Comment

                  • ptikkala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1571

                    #10
                    Onko tuo minkäikäinen auto? Eikö näissä ollut 6vuoden akkutakuu?

                    Comment

                    • barcisto
                      Newbiemmer
                      • Feb 2009
                      • 25
                      • Raisio

                      #11
                      Originally posted by ptikkala View Post
                      Onko tuo minkäikäinen auto? Eikö näissä ollut 6vuoden akkutakuu?
                      6 vuotta tai 100.000km...

                      Mulla 4/2016 rek. X5 40e ja ajettu nyt 148.000km.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by barcisto View Post
                        Tuomio tuli...

                        2 akkusolua kuulemma rikki. Vähänkin "rajumpi" jarrutus / regenerointi aiheuttaa jännitteen, lämpötilan tms. karkaamisen noissa soluissa liian korkeaksi ja safetybox heittää voimansiirtohälyn.

                        Korjausarvio 4000-5000e

                        Nyt ihmetellään saadaanko tehtaalta jotain goodwilliä..
                        Hybrideissa akkuun tulee paljon syklejä vrt täyssähkö ja sinällään ei ole yllättävää että akku saattaa kulahtaa "ennenaikaisesti". Tuo korjausarvio on kyllä melko käsittämätön. Paljonkohan nuo moduulit maksavat ketaleelta? :(

                        Näiden kanssa saattaa saada sekä polttomoottorin että sähköisen voimalinja ongelmat. Mikähän mahtaa olla tilanne kun autossa olisi 250 - 300tkm?
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Messier
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 631
                          • Savo

                          #13
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Mikähän mahtaa olla tilanne kun autossa olisi 250 - 300tkm?
                          Kuusakoski.
                          G05 X5 45e
                          KM9 ///M1000XR

                          Ex:
                          F10 ///M5
                          K49 S1000XR
                          E90 ///M3
                          E46 ///M3

                          Comment

                          • rizzo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2007
                            • 5418
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Messier View Post
                            Kuusakoski.
                            Mä epäilen että näille hybrideille löytyy ihan oma markkina tulevaisuudessa. Akustot menevät paskaksi ja kohta alkaa tuninkipajat myydä "battery off" -modauksia + softaa sisään bensakoneeseen. Nautitaan "vihreästä" ajosta ja edullisista veroista.

                            tv. ennustaja

                            Comment

                            • ErkkiE
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 614
                              • Espoon haja-asutus

                              #15
                              Tai sitten akkupuolelle tulee yhtä lailla tarjolle tarvikeakkuja, joiden hinnoittelu ei ole aivan yhtä kosmista kuin alkuperäisosien.

                              Toki kyseessä on "pikkuakut" (suuruusluokkaa 1kWh), kun ei ole plugini, mutta Toyotan hybrideihinhän on olemassa tarvikeakkumarkkinat.

                              Mutta onhan tuollainen plugin-hybridi kaikkien aikojen tekninen komplikaatio, kun siinä on vanhemmiten molemmat tekniikat vikaantumassa ja kaikesta päätellen ei tarvitse olla kovin vanhakaan vikaantuakseen kalliisti.

                              Noin niin kuin inhimilliseltä kannalta tuollaiset viiden tonnin korjaukset omasta taskusta ei paranna kuluttajan pysymistä samassa merkissä oli sitten kyse akkumodulista, katkenneesta jakoketjusta, sulaneesta männässä tai mistä tahansa muustakaan melko aikaisin hajonneesta osasta, jos goodwilliäkään ei ole.

                              E

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎