Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 E70 yleistä keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • H.Aulakoski
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 336
    • Oulu

    Originally posted by Jube View Post
    Laita nyt heti siihen joko säteilijä tai teetä muutokset Webaston letkutukseen!
    En kyllä vääntelisi kertaakaan käyntiin -25-30 pakkasesta vaikka virta riittäisikin
    Clavurion tekee muutokset jossain vaiheessa. Asiasta jo sovittu. Ruukaa rapata autoja ihan tuossa lähistöllä, täällä Kempeleessä.

    Kiitos kaikille. Arvostan suuresti tukea ja neuvoja, joita olen tältä foorumilta saanut!!
    X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
    Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

    Comment

    • hannuk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 2136
      • Capital

      Kyllä perus ctek lataa 30 asteen pakkasessa akun käynnistyskuntoon mutta ottaa aikaa sen 12 tuntia. Pitää käyttää sitä lumihiutalemoodia.

      Jos oikein ymmärsin niin kun sait akun täyteen niin annoit weban tohista 30 minsaa ennen käynnistystä? Lataa nyt vielä kerran akku täyteen ja kiinni vessaan ja suoraan siitä käyntiin. Jos edes puolet hehkuista on toiminnassa niin pitäisi lähteä suht iisisti käyntiin noilla pakkasilla.
      - BMW x5 f15 m50d "navetta"
      - Porsche Cayenne S
      - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
      - plus pari muuta

      Comment

      • Rado
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 716

        Ctek & elvytysnappi kehiin .
        Vaikka akussa olis 12.5v niin jos käynnistyskapasiteetti on heikko, niin vehjettä et saa tulille.

        Comment

        • Rado
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 716

          Alkuperäinen Webasto lämmittää moottoria, ei sisätilaa ?

          Comment

          • melperri
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2011
            • 246
            • espoo

            Originally posted by H.Aulakoski View Post
            Bayerische Motoren Werke. Auto on käynnissä ja kaikki pelaa!

            Bilteman hallilämmitin käänsi fiilikset uuteen nousuun!!!
            Hermoja raastava jännitysnäytelmä , mutta onnellinen loppu siis. Laitoin päiväkselttään oman E70:kin johdon päähän latautumaan , sen verran alkoi etelän miestä jo hirvittää ketjua seuratessa. Itselläni on Defan säteilylämmitin - sisäpistoke ja laturi kombinaatio , eikä ongelmia tähän asti ole ollut. Nyt möhkö on kuitenkin ollut pari päivää kylmiltään , kun olen liikkunut vaimon autolla. Parasta nyt varmistaa huomisaamuinen lähtö kunnon latausjaksolla.

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              Originally posted by Rado View Post
              Alkuperäinen Webasto lämmittää moottoria, ei sisätilaa ?
              E70:ssä lämmittää sisätilaa tiettyyn lämpötilaan, jonka jälkeen switch-over venttiili kääntää kiertoa myös koneelle.
              Luonnollisesti kovilla pakkasilla eka lämmitys kerta joka näissä on defaulttina määritelty 30min, ei kerkeä konetta lämmittämään.

              Näihin on juurikin sekä noihin kuusikymppisiin tehty vastus virityksiä että vesi kiertää koneellekin. Itse olen tuossa noita koodeja lueskellut sattuneesta syystä kun omaani tutkin, että voi olla ihan koodimuutoksellakin (ehkä) tehtävissä tuo vesikierron muutos.
              Polttoaikoja jne. sieltä pystyy myös rukailemaan.

              Tuon akun kanssa varmasti käynyt se perinteinen, eli näyttää kaiken olevan ok - mutta kun pitäisi oikeasti antaa virtaa se kyykkää. Aikasta yleistä näillä AGM akuilla moinen kun ovat elinkaarensa päätöksessä.
              Eikä muuten kannata ihan hirveästi sen vanhan akun kanssa pelleillä, nimim. omaa "huvikseen" latailin vaihdon jälkeen ja meinasi räjähtää koko roska.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Rado
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 716

                Kyllä akkuun kannattaa satsata, jollei halua jatkuvasti leikkiä latureiden kanssa & elää pelko persuksissa että vehje jättää välille.

                Itselläni ainakin toiminut hyvin nuo 4v takuulla olevat hopeacalium akut Bilstemasta.

                Tosin Boschin reilu 100Ah taitaa kuitenkin malmikasassani olla ..

                Olisi muuten hyvä jos webaston tehoa voisi säätää.
                Esim Eberin kauko-ohjaimessa oli puolitehosäätö sekä max säätö.

                Lähinnä max silloin kun tulee kiire lähteä tai vastaavasti on todella kylmä aamu.
                Tietty akkukin kuluu nopeammin mut kuitenkin...

                Comment

                • topsi
                  BTCF Member
                  • Mar 2009
                  • 225
                  • Oulu

                  Onnellinen lopputulos

                  Mitä tulee tuohon webastoon, niin tuntuu että niitä ei ole suunniteltu pohjoisen oloihin. -10... +5 se toimii oikein ja nätisti on lämmintä, mutta alle sen se toimii epäoptimaalisesti.

                  Miten sen pitäisi toimia (esimerkiksi):
                  Alle -10 niin lämmittäisi vain moottoria kunnes motti tietyssä lämmössä. Sisätuuletin pois syömästä turhaa virtaa. Jos motti lämmin niin sitten voisi hitusen puhaltaa hyttiinkin.

                  Alle -20. Silloin käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto olisi ennen käynnistystä käyttää kaikki lämpö motin lämmitykseen, ja säästää sähköä. Mutta eihän se niin tee vaan ei muuta kuin hyttiin se lämpö ettei vain kone pääse lämpöseksi... lopputulos että sekä kone ja hytti puolikylmä mutta akku niin tyhjä että ei lähde käyntiin - varsinkaan jos ei tule pitkän matkan ajoa säännöllisesti.

                  Tuokin pitäisi tehrä itse
                  E46 ///M3 -01
                  Ex: E39 530d -01 M-sport
                  Ex: E39 525tds touring -97

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1321
                    • Tornio

                    Originally posted by topsi View Post
                    Onnellinen lopputulos

                    Mitä tulee tuohon webastoon, niin tuntuu että niitä ei ole suunniteltu pohjoisen oloihin. -10... +5 se toimii oikein ja nätisti on lämmintä, mutta alle sen se toimii epäoptimaalisesti.

                    Miten sen pitäisi toimia (esimerkiksi):
                    Alle -10 niin lämmittäisi vain moottoria kunnes motti tietyssä lämmössä. Sisätuuletin pois syömästä turhaa virtaa. Jos motti lämmin niin sitten voisi hitusen puhaltaa hyttiinkin.

                    Alle -20. Silloin käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto olisi ennen käynnistystä käyttää kaikki lämpö motin lämmitykseen, ja säästää sähköä. Mutta eihän se niin tee vaan ei muuta kuin hyttiin se lämpö ettei vain kone pääse lämpöseksi... lopputulos että sekä kone ja hytti puolikylmä mutta akku niin tyhjä että ei lähde käyntiin - varsinkaan jos ei tule pitkän matkan ajoa säännöllisesti.

                    Tuokin pitäisi tehrä itse
                    No ajatus tasolla voisi noin mennäkkin tuo Webaston toiminta, mutta 10 vuoden kokemuksella DIESEL koneen lämmityksestä, niin ei ole mitään tarvetta muuttaa vedenkiertoa INLINE systeemistä (webasto-sisäkenno-kone-webasto).
                    hyttä lämpiää, kone lämpiää esim. -25C pakkasessa kone +45C 20min 5Kw Webastolla.

                    Kumma kyllä myös E6x koriset joihin vesiventtiili modaus on tehty tuntuvat toimivan saman kaavan mukaan kunhan muistaa sen ISOn laturin hankkia ja käyttää.

                    Ilman laturia haastaa itsensä kanssa riitaa Webasto käytössä.

                    Oletkos koskaan mitannut akun varauksen vastaanotto kykyä KYLMÄSSÄ n.4A laturilla versus 15A laturilla samalla napajännitettä seuraten.
                    kokeile saatat yllättyä kuinka se virta ja napajännite nousee isommalla laturilla nopeampaa.
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • Jube
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 9636
                      • ...

                      Originally posted by e46touring View Post
                      No ajatus tasolla voisi noin mennäkkin tuo Webaston toiminta, mutta 10 vuoden kokemuksella DIESEL koneen lämmityksestä, niin ei ole mitään tarvetta muuttaa vedenkiertoa INLINE systeemistä (webasto-sisäkenno-kone-webasto).
                      hyttä lämpiää, kone lämpiää esim. -25C pakkasessa kone +45C 20min 5Kw Webastolla.
                      Näinhän se on, 5000w kyllä lämmiittää sen 10l nestettä niin tehokkaasti 20-30min lämmitysajalla että kestää kiertää kennollakin :think
                      Teho kuitenkin vastaa melkein kymmentä lohkolämppäriä
                      Last edited by Jube; 19-01-2014, 21:43.
                      Näillä mennään:
                      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                      MB c124 230CE -90 "Badboy"
                      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                      Comment

                      • H.Aulakoski
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 336
                        • Oulu

                        Täällähän on hyvää keskustelua! Tosiaan Clavurion tekee tuon webasto-modauksen tiistaina. Sen jälkeen alkaa lämmetä myös moottori.

                        Nyt pitäis päättä minkä laturin asennuttais. Vaihtoehtoja mainittu Defa, C-tek ja Calix. En ollenkaan tiedä vielä mikä tulee. Akun hommaan myös. Mainittu EXIDE PREMIUM 100 Ah vaikuttaa hyvältä.

                        Mulla oli jo ennen auton hankintaa selvä, että varustelen sen suomen kylmiin oloihin soveltuvaksi. Nämä kokemukset vie asiaa kyllä nopealla aikataululla eteenpäin.


                        Edit:
                        Luultavimmin DEFA:
                        Last edited by H.Aulakoski; 20-01-2014, 09:57.
                        X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
                        Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

                        Comment

                        • Jube
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 9636
                          • ...

                          Laita vaan se 15A tai suurempi Calix, merkillähän ei ole väliä koska roikan päähän tulee vain laturi :think
                          Näillä mennään:
                          Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                          BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                          BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                          BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                          MB c124 230CE -90 "Badboy"
                          MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                          Comment

                          • topsi
                            BTCF Member
                            • Mar 2009
                            • 225
                            • Oulu

                            Originally posted by e46touring View Post
                            Oletkos koskaan mitannut akun varauksen vastaanotto kykyä KYLMÄSSÄ n.4A laturilla versus 15A laturilla samalla napajännitettä seuraten.
                            kokeile saatat yllättyä kuinka se virta ja napajännite nousee isommalla laturilla nopeampaa.
                            Voit varmaankin esittää todisteet pöytään? Aivan, et voi koska mutua pukkaa. Tai voi olla tottakin, jos latureissa on muutakin eroa kuin max. latausvirta.

                            Otetaanpa esimerkki. Ladataan akkua labrapowerilla (olen lataillutkin)
                            1. Asetetaan latausjännitteeksi vaikka 14.4V
                            2. Laitetaan akku kiinni. Huomataan että virtaa menee sisään (esim) 3A.

                            3. Nyt säädetään max. latausvirran nuppia välillä 3A-10A. Vaikuttaako latausnopeuteen? Virta ei nouse pätkääkään vaikka sen nostaisi 100A asti. Jos sinne ei enempää mene niin ei mene, muuta kuin jännitettä nostamalla. Jännitettä nostamalla saa toki virtaa menemään enemmän, mutta se ei ole akulle hyväksi.

                            Jos ei aukene niin ei muuta kuin joku hyvä johdatus sähkötekniikan alkeisiin opus esille.

                            Eli:
                            1. Tässä tapauksessa laturia tullaan tarvitsemaan pääasiassa kylmällä kelillä
                            2. Kylmällä isosta laturista ei ole mitään hyötyä
                            3. Ihan turhaan tuohon käyttöön laittaa mitään kuorma-auton pikalaturia.
                            E46 ///M3 -01
                            Ex: E39 530d -01 M-sport
                            Ex: E39 525tds touring -97

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              Originally posted by topsi View Post
                              Voit varmaankin esittää todisteet pöytään? Aivan, et voi koska mutua pukkaa. Tai voi olla tottakin, jos latureissa on muutakin eroa kuin max. latausvirta.

                              Otetaanpa esimerkki. Ladataan akkua labrapowerilla (olen lataillutkin)
                              1. Asetetaan latausjännitteeksi vaikka 14.4V
                              2. Laitetaan akku kiinni. Huomataan että virtaa menee sisään (esim) 3A.

                              3. Nyt säädetään max. latausvirran nuppia välillä 3A-10A. Vaikuttaako latausnopeuteen? Virta ei nouse pätkääkään vaikka sen nostaisi 100A asti. Jos sinne ei enempää mene niin ei mene, muuta kuin jännitettä nostamalla. Jännitettä nostamalla saa toki virtaa menemään enemmän, mutta se ei ole akulle hyväksi.

                              Jos ei aukene niin ei muuta kuin joku hyvä johdatus sähkötekniikan alkeisiin opus esille.

                              Eli:
                              1. Tässä tapauksessa laturia tullaan tarvitsemaan pääasiassa kylmällä kelillä
                              2. Kylmällä isosta laturista ei ole mitään hyötyä
                              3. Ihan turhaan tuohon käyttöön laittaa mitään kuorma-auton pikalaturia.

                              Mites jos laitetaan latausvirraksi esim. 15A, niin eikö se akku ala siitä lämmetä, kun virtaa työnnetään sisään ja ala ottaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän virtaa vastaan? Ei varmaan ihan heti alkuun kylmänä ota kovin paljoa vastaan.

                              Edit: näin hieno kirjoitus löytyi joltain foorumilta, eli sopiva latausjännite olisi kovilla pakkasilla 15-16V luokkaa...

                              Akun varaustilaan vaikuttaa lämpötila suuresti. Akun varausjännite putoaa n. 37 mV astetta kohden lämpötilan noustessa. Eli kylmässä tarvitaan suurempi latausjännite. Jos akun oikea latausjännite 27 asteen lämpötilassa on 14.4 V niin -20 asteen pakkasessa se onkin jo 27 astetta + 20 astetta = 47 astetta x 0.037 V = 1.27 V suurempi eli 15.7 V jotta akku latautuisi samalla tavalla. Tämä on siis elektrolyytin lämpötila. Tämä selittää sen miksi talvipakkaset ovat niin ongelmallisia akun latauksen suhteen
                              Tavallisen Sb/Sb -akun latausjännitteet ovat 27 asteen lämpötilassa:
                              latausjännite 14.5-14.8 V Ylläpitojännite 13.0-13.2 V Ekvalisointijännite 15.4-16.0 V
                              Last edited by bemu2000; 20-01-2014, 00:13.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • e46touring
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2003
                                • 1321
                                • Tornio

                                Originally posted by bemu2000 View Post
                                Mites jos laitetaan latausvirraksi esim. 15A, niin eikö se akku ala siitä lämmetä, kun virtaa työnnetään sisään ja ala ottaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän virtaa vastaan? Ei varmaan ihan heti alkuun kylmänä ota kovin paljoa vastaan
                                Jep näin se näyttää KÄYTÄNNÖSSÄ käyttäytyvän. Tullut todettua Ampeeri ja volttimittarilla.
                                100Ah normi lyijy akkua testatessa.
                                Taisi vaan jollain mennä TOPSI korvan sijasta syvälle nenään.

                                Kylmässä n.-20c lataus alkaa alle 5A kuormalla josta hitaasti noustaan yli10A lukeman ja n. 2h kuluttua ollaan jo max tehoilla eli n.15A.
                                Lienee sitten sitä mutuilua nuo FLUKEn näytön tulkinnat.

                                Labra virtalähde löytyy 40A ja sillä ei ole tuota AKUN LATAUSTA tullut kokeiltua.
                                mutta esim. tällä CALIX BC1217 mallilla nuo edelliset mittaukset tuli tehtyä. http://www.calix.se/files/efeffd0a1f...pdf/BC1217.pdf

                                Miksiköhän noita "kuorma-auto" malleja sitten tehdään jos 4A pikkulatureilla pärjäisi ?
                                Toisaalta mulle aivan se ja sama mitä itse kukin laturikseen laittaa. Kukin tyylillään.
                                __________________________________________________ ____________
                                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎