Tänään oli eka kerran auton oston jälkeen alle 5 astetta pakkasta. Auto tuntuu "lämpimässä" ja muutenkin tottumisen myötä koko ajan yhä paremmalta. Voi sanoa, että jokainen ajettu metri on yhtä juhlaa.
On se auto!
Lähtemättömän vaikutuksen ovat tehneet nämä jauhetut lisävarusteet, kuten comfort access, aktiiviohjaus, aktiivivakkari. Adaptive-driven merkitys taitaa tulla paremmin esille vasta kesäkeleillä. Ja ne penkit... Mitään en antaisi pois! Esim. tuo avaimeton käyttö on sellaista luksusta mihin ei tämä urpo ole aiemmin tottunut. Ja se miten nuo asiat toimii myös käytännössä, yllättää!
X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)
Aktiivinen vakionopeudensäädin, joka pitää etäisyyden edellä ajavaan turvallisena. Eli jarruttaa ja kiihdyttää itsestään asetetun nopeuden mukaan puskurissa olevan anturin mittaaman tiedon perusteella. Aukesko?
"Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"
Tää on nyt vähän hankala hahmottaa mutta näin itse olen asian käsittänyt ja takapuolessani tuntenut:
Auton jokaisessa kulmassa on ohjausyksikkö, joka arvioi korin liikkeitä useita kertoja sekunnissa ja sovittaa iskunvaimentimet sen mukaan. Elektroniikka on niin nopeaa, että takapyörät saavat etupyöriltä tiedon, milloin kuoppa on tulossa ja kuinka se voidaan vaimentaa pehmeästi. Jokaisen iskunvaimentimien sisään- ja ulosjoustoa säädetään siis jatkuvasti ja toisistaan riippumatta, aktiivisesti.
Sitten on vielä Dynamic Drive eli aktiivinen kallistelunvakautuksen säätö, joka haistelee sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyden, nopeuden ja ohjauspyörän asentoa pitääkseen auton suorassa. Toisin sanottuna auto ei kallistele missään tilanteissa.
= Tämä kombo on nimeltään Adaptive drive eli itsestään säätyvä alusta, joka tarjoaa hyvän tuntuman tiehen (sport-tila) TAI erinomainen mukavuuden kaikilla tienpinnoilla (perustila).
Kävin tos Oulun Wetterillä Bmw xDrive-talvipäivillä testaan uuden X5M-triplaturbodieselin... Huh mikä kampe!! Se voima, se vääntö. Mut tosiasiassa vain vähän 40d:aa tehokkaampi. Omalla autolla en ole kunnon kiihdytyksiä päässyt vielä kokemaan kun ei tahdo tuo voima välittyä tiehen saksan kitkoilla. Koeajetussa autossa puolestaan oli Hakkapelita 8-nastarenkaat todella kesyn kokoisena eli 255 takana ja 225 edessä kun mun autossa 315 takana 275 edessä
Mutta fiilikset koeajetussa: Omaan makuun aivan liian sporttinen hiilikuitu-koristeineen, alcantara-penkkeineen ja neonvaloineen.
Edit: Ei näemmä tiennyt esittelijä tarkkoja speksejä. Onhan se M50d-reippaasti tehokkaampi. 380 hp @ 740 nm.
Kävin tos Oulun Wetterillä Bmw xDrive-talvipäivillä testaan uuden X5M-triplaturbodieselin... Huh mikä kampe!! Se voima, se vääntö. Mut tosiasiassa vain vähän 40d:aa tehokkaampi. Omalla autolla en ole kunnon kiihdytyksiä päässyt vielä kokemaan kun ei tahdo tuo voima välittyä tiehen saksan kitkoilla. Koeajetussa autossa puolestaan oli Hakkapelita 8-nastarenkaat todella kesyn kokoisena eli 255 takana ja 225 edessä kun mun autossa 315 takana 275 edessä
Mutta fiilikset koeajetussa: Omaan makuun aivan liian sporttinen hiilikuitu-koristeineen, alcantara-penkkeineen ja neonvaloineen.
Edit: Ei näemmä tiennyt esittelijä tarkkoja speksejä. Onhan se M50d-reippaasti tehokkaampi. 380 hp @ 740 nm.
Nytpä sitten tiedät suurinpiirtein miten se 40D kulkee lastutettuna
Oliko muuten esittelyautossa aktiivi alusta?
Vois käydä kokeilemassa kunhan saapuu kiertue Kniin.
Triplafööninen.
Kenen perse kestää korjata noita pirssejä tulevaisuudessa ?
"Arvoisa asiakas. Nyt on niin että kaikki kolme puhallunta tulis vaihtaa, a' 2000€".
Ei varmaan perus penninvenyttäjä osta M50d X5:sta, edes käytettynä :think
Joten älä huoli, kyllä niitäkin löytyy kenen perse kestää
Tuskin Henkallakaan oli tätä topin autoa ostaessa päälimmäisenä mielessä korjaus ja huoltokulut
Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Comment