Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 E70 yleistä keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pexodus
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 1577
    • Leppävirta/Oravikoski

    Edit:
    Luultavimmin DEFA:
    http://www.defa.com/fi/automotive/wa...ticharger_1204[/QUOTE]

    Minulla on 6:ssa pikkubussissa/taksissa nuo Defan laturit, kaikissa kaksi kappaletta! Voin suositella varauksetta, toimivat erittäinhyvin ja webaston voi huudattaa -30asteen pakkasessa aivan kivuttomasti jos vaan on yön johdon päässä ollut pirssi!

    Toissa aamuna oli -26 astetta pakkasta ja illalla kun laitoin pirssin liekaan niin töpselistä olleen lumen takia ilmeisesti löi kämpästä vikavirtasuojan päälle ja akku ei latautunutkaan yöllä! Aamulla webasto 55min käynnissä ja akku aivan loppu, edes sisävalot eivät palaneet kunnolla :/ roikka kiinni (nyt siis virtaa jo tuli) ja 15min odottelua. 3litran Dieseli käyntiin kertalaakista
    BMW F11 LCI 530da x-drive
    Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

    Comment

    • topsi
      BTCF Member
      • Mar 2009
      • 225
      • Oulu

      Originally posted by e46touring View Post
      Jep näin se näyttää KÄYTÄNNÖSSÄ käyttäytyvän. Tullut todettua Ampeeri ja volttimittarilla.
      100Ah normi lyijy akkua testatessa.
      Taisi vaan jollain mennä TOPSI korvan sijasta syvälle nenään.

      Kylmässä n.-20c lataus alkaa alle 5A kuormalla josta hitaasti noustaan yli10A lukeman ja n. 2h kuluttua ollaan jo max tehoilla eli n.15A.
      Lienee sitten sitä mutuilua nuo FLUKEn näytön tulkinnat.

      Labra virtalähde löytyy 40A ja sillä ei ole tuota AKUN LATAUSTA tullut kokeiltua.
      mutta esim. tällä CALIX BC1217 mallilla nuo edelliset mittaukset tuli tehtyä. http://www.calix.se/files/efeffd0a1f...pdf/BC1217.pdf

      Miksiköhän noita "kuorma-auto" malleja sitten tehdään jos 4A pikkulatureilla pärjäisi ?
      Toisaalta mulle aivan se ja sama mitä itse kukin laturikseen laittaa. Kukin tyylillään.
      Tehomalleja tarvitaan silloin, kun halutaan ladata (lämmintä) akkua nopeasti, tai isoa kylmää akkupakettia. Jos esim. 80Ah akku ottaa kylmänä sen 3A niin 160Ah ottaa jo 6A.

      Ja uskokaa nyt että maksimi virranantokyvyllä ei ole vaikutusta. Ei edes käytännössä. Jos haluat pukata 15A kylmään akkuun, joudut nostamaan latausjännitettä rajusti, ei-suositellulle alueelle. Tässä nyt tuntuu kommentoijilla menevän virta ja jännite sekaisin

      Testaappa omalla 40A labrapowerillas että miten se max. latausvirran nuppi siihen virtaan vaikuttaa.

      Tuossapa linkin takaa oikeastaan syy tulikin että miksi calix lataa nopeammin kuin defa: Linkin takaa selviää että calix lataa (pikalataukseen soveltuvalla) 14,7V jännitteellä. Defa sen sijaan lataa pitkäaikaiseen käyttöön soveltuvalla 14.3V jännitteellä.

      Latausnopeuksien eroon ei siis vaikuta todellakaan virranantokyky vaan jännite. Sano nyt vielä että "sama asia".

      Ylläpitolataukseen 4A defa on ihan riittävä, kun aikaa on. Pikalataukseen, kun on kiire, Calix voi olla perusteltu hankinta.
      E46 ///M3 -01
      Ex: E39 530d -01 M-sport
      Ex: E39 525tds touring -97

      Comment

      • Jube
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 9636
        • ...

        Originally posted by topsi View Post
        Mutua pukkaa.
        No niin kyllä tekee jos meinaat että 3A laturi ajaa saman asian Suomen talvessa kuin 15-20A laturi

        Eka talvi Webaston ja 3A laturin kanssa ----> Kovemmalla pakkasjaksolla akku tyhjä!
        Toinen-neljäs talvi 10A laturin kanssa ---> Ei kertaakaan mitään ongelmia :think
        Last edited by Jube; 20-01-2014, 12:09.
        Näillä mennään:
        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
        MB c124 230CE -90 "Badboy"
        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

        Comment

        • Sami_R
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 276
          • Kurikka

          Originally posted by H.Aulakoski View Post
          Täällähän on hyvää keskustelua! Tosiaan Clavurion tekee tuon webasto-modauksen tiistaina. Sen jälkeen alkaa lämmetä myös moottori.

          Nyt pitäis päättä minkä laturin asennuttais. Vaihtoehtoja mainittu Defa, C-tek ja Calix. En ollenkaan tiedä vielä mikä tulee. Akun hommaan myös. Mainittu EXIDE PREMIUM 100 Ah vaikuttaa hyvältä.

          Mulla oli jo ennen auton hankintaa selvä, että varustelen sen suomen kylmiin oloihin soveltuvaksi. Nämä kokemukset vie asiaa kyllä nopealla aikataululla eteenpäin.


          Edit:
          Luultavimmin DEFA:
          http://www.defa.com/fi/automotive/wa...ticharger_1204
          Hämmennetään vielä akkusoppaa. Bemarin orkkis akuista on myös hyviä kokemuksia. Ovat vaan aika suolaisen kalliita. Samalla voi tingata toki sen koodauksen.
          BMW F11 520d -11
          MINI Cooper D -11
          BMW E90 318i -11
          BMW E90 318i -06

          Ex:
          BMW E46 316i -04
          E70 X5 3.0sd M-Sport -08
          E46 325iA -03
          E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

          Comment

          • H.Aulakoski
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2008
            • 336
            • Oulu

            Tarkoitatko sitä marmorilta ostettua Bannerin akkua, joka maksaa koodauksen kanssa sen 700 € ?

            RealOEM 61216924023 $520.08

            Lähdenpä tästä EXIDE PREMIUMIN ostoon Oulun Akkuun.


            "Compliance with the following
            information and instructions for correct
            battery replacement is absolutely
            mandatory!
            - ISTA Document
            RA_61_20_Instructions_for_battery_
            replacement
            ----------------------------------------
            For additional information, see:
            - Battery master document
            ISTA_Document_SI_61_07_02_(875)
            ----------------------------------------
            The original battery (battery size and
            type) as indicated in the vehicle's
            order specifications must always be
            installed to ensure correct operation of
            the on-board electrical system!
            ----------------------------------------
            If the vehicle is equipped with an IBS
            (Intelligent Battery Sensor), the
            battery must be registered via the
            diagnostic system (ISTA); this process
            also registers the battery with the
            vehicle's on-board electrical system.
            ----------------------------------------
            Standard batteries can always be
            replaced by AGM batteries with the same
            specifications.
            Following either type of replacement,
            the vehicle registration process in
            ISTA/P must be supplemented by a vehicle
            coding procedure, which is carried out
            as follows:
            ----------------------------------------
            Read out battery size and registration
            from onboard electrical system:
            ISTA->Service functions->Body->Voltage
            supply->Register_battery replacement->
            Test plan"
            Last edited by H.Aulakoski; 20-01-2014, 15:06.
            X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
            Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9138
              • Oulu

              Originally posted by Jube View Post
              No niin kyllä tekee jos meinaat että 3A laturi ajaa saman asian Suomen talvessa kuin 15-20A laturi

              Eka talvi Webaston ja 3A laturin kanssa ----> Kovemmalla pakkasjaksolla akku tyhjä!
              Toinen-neljäs talvi 10A laturin kanssa ---> Ei kertaakaan mitään ongelmia :think
              Webaston käydessä riippuen sisäpuhaltimen asetuksista auto vie n. 10 A. Eli tuo pienempi laturi ei ole riittänyt kattamaan auton virrankulutusta Webaston käydessä. Eli laturista huolimatta auton akulta on otettu se 7 A. Akun latautumisen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Jube
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 9636
                • ...

                Originally posted by Clavurion View Post
                Webaston käydessä riippuen sisäpuhaltimen asetuksista auto vie n. 10 A. Eli tuo pienempi laturi ei ole riittänyt kattamaan auton virrankulutusta Webaston käydessä. Eli laturista huolimatta auton akulta on otettu se 7 A. Akun latautumisen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
                Kai sillä hieman on?
                Mikäli 3A laturi olisi kyennyt varaamaan uuden akun 12-14h aikana lähellekkään täyttä varausta niin kai se olisi kestänyt 2x30min Webastoa käyttää päivän aikana?

                Tottahan se on että jos akku ottaa virtaa tietyllä jännitteellä vastaan 2Ah niin saman 2Ah se ottaa oli laturi 3 tai 30Ah mutta käytännössä kuitenkin iso laturi toimii paremmin!
                Kun akku lämpenee ja alkaa ottaa paremmin virtaa vastaan niin kapasiteetti ei tökkää kolmeen ampeeriin :think
                Last edited by Jube; 20-01-2014, 15:41.
                Näillä mennään:
                Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                MB c124 230CE -90 "Badboy"
                MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                Comment

                • H.Aulakoski
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 336
                  • Oulu

                  Kävin ostamassa Exide EK920 AGM-akun (190€ Oulun Akku) ja ylläpitolaturiksi asennetaan 4A DEFA MultiCharger 1204.
                  X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
                  Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14351
                    • Oulu

                    7A älylaturin kans kyllä pärjäs Kuusamon talven normi 100Ah akulla ja eberiä poltettiin vähintään se tunti päivässä. Ajot oli alle 5km/suunta. Auto toki oli E32, eli ei ihan niin patteriautoku E70.

                    Eiköhän tuolla 4A laturillakin pärjää, kunhan latausajat pitää tarpeeksi pitkänä, eli 12h+.
                    Last edited by zener; 20-01-2014, 17:25.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Jube
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 9636
                      • ...

                      Originally posted by zener View Post
                      Eiköhän tuolla 4A laturillakin pärjää, kunhan latausajat pitää tarpeeksi pitkänä, eli 12h+.
                      Varmasti pärjää mikäli ei aivan pelkkää muutaman kilometrin siirtymää aja Webaston käyttöjen välissä kuten itse ajoin silloin kun ongelmia ilmeni ja jouduin vaihtamaan laturin suurempaan!
                      Vähän vaan silti kyseeanalaistan kannattaako säästää 50€ ylläpitolaturissa jos ensin hankii 60k€ auton jota kaiketi aikoo pidempään pitää :think

                      Mutta hienoa silti että auto pelaa taas
                      Last edited by Jube; 20-01-2014, 17:52.
                      Näillä mennään:
                      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                      MB c124 230CE -90 "Badboy"
                      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1321
                        • Tornio

                        Originally posted by Jube View Post
                        Vähän vaan silti kyseeanalaistan kannattaako säästää 50€ ylläpitolaturissa jos ensin hankii 60k€ auton jota kaiketi aikoo pidempään pitää :think

                        Mutta hienoa silti että auto pelaa taas
                        HYVÄ JUBE !! Tätä olen myös monesti SUURESTI ihmetellyt noin niin kuin yleisellä tasolla,
                        (en tarkoita ao. E70 omistajaa (toim. huom.)) kuinka helvetissä voi ihminen heittäytyä NUUKAKSI kun KÄYNNISTYS AKUN JA YLLÄPITOLATURIN OSTOSTA on kyse !!
                        veivataan tuolla pakkasessa niitä romuja käyntiin mitä sattuu löytymään apu akuilla mehupillin paksuisilla apukäynnistyskaapeleilla.
                        vaikka valmiita joskin hieman hinnakkaita kamppeita olisi markkinoilla saatavana.
                        no köyhälle kaikki on kallista muille se on saman hintaista. sanoi sähkömies.
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14351
                          • Oulu

                          Originally posted by Jube View Post
                          Varmasti pärjää mikäli ei aivan pelkkää muutaman kilometrin siirtymää aja Webaston käyttöjen välissä kuten itse ajoin silloin kun ongelmia ilmeni ja jouduin vaihtamaan laturin suurempaan!
                          Vähän vaan silti kyseeanalaistan kannattaako säästää 50€ ylläpitolaturissa jos ensin hankii 60k€ auton jota kaiketi aikoo pidempään pitää :think
                          Tämäkin toki totta, itse en osaa ajatella, kuin E39 budjetilla niin tuollainen 200e laturista on aika karski hinta. Mielellään latailen sillon tällön akun täyteen tuolla erillisellä älylaturilla.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • Jube
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 9636
                            • ...

                            Originally posted by zener View Post
                            Tämäkin toki totta, itse en osaa ajatella, kuin E39 budjetilla niin tuollainen 200e laturista on aika karski hinta. Mielellään latailen sillon tällön akun täyteen tuolla erillisellä älylaturilla.
                            Se niin riippuu mitä pitää tärkeänä, minulla on tuollainen "200€ laturi" w124:ssa, Sprintterissä ja 530d:ssä koska pidän erittäin tärkeänä että auto lähtee aina käyntiin ilman ylimääräistä säätämistä
                            Tosin ei niistä 200€ tarvi maksaa kun vähän kyselee hintoja

                            Mutta eiköhän nämä laturihommat ollu tässä...
                            Last edited by Jube; 20-01-2014, 21:17.
                            Näillä mennään:
                            Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                            BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                            BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                            BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                            MB c124 230CE -90 "Badboy"
                            MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14351
                              • Oulu

                              Joo, varmasti itsekkin saisin parempaan hintaan, tuo nyt oli äkkiä motonetistä katsottu hinta. Ja kyllä on käyny mielessä asentaa tuohon calixin systeemin väliin laturi, varsinki jos saan joku kaunis päivä tuohon toimivan webaston.

                              Calixin 5A versio ois reilun satkun... Paljokoha lie tuo 7A. On noilla näköjää järkyttävä hintaero.
                              Last edited by zener; 20-01-2014, 21:25.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              • H.Aulakoski
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2008
                                • 336
                                • Oulu

                                Pitäiskö se sitten kuitenkin laittaa varalta se Defan 10A-versio niin kelpaa Jubellekin eivätkä pääse kylillä puhumaan, että nuuka. Eiköhän tuo akun + ylläpitolatauksen merkitys luotettavuuteen tullut käsiteltyä.

                                Aamulla uusi akku paikoilleen, pesuun ja rekisteröintilatsastukseen. Autoveroilmoituksen postitin tänään. Odottelen n. 19000€ veroja.
                                Last edited by H.Aulakoski; 20-01-2014, 21:24.
                                X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
                                Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎