Originally posted by Z3M setä
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Z3 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Supra^ View PostOli mulla ainakin torseni 3.0 Coupéssa. Oli pakko silloin ihan itsekin avata kun asiasta niin paljon vääntöä oli. Voin laittaa illalla parit kuvat..
http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...7&postcount=52
EDIT: Löytyihän ne näköjään täältä jo aikaisemminkin:
http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=628Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by very heavy View Postvaatiiko z3 apurungon puslien vaihto mitään spesiaali työkaluja,tarkotan niitä puslia jotka on takarenkaan etupuolella..on toi termistö vähän hakusessa koettakaa kestää jos tulee jotain "häröä"Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by very heavy View Postjatkan tähän monologiani,puslat olikin ok,auton vetely urissa johtunee renkaista..sen kanssa on elettävä.
Sanoisin "vaiettu ominaisuus" , sillä saattaa tämä makea auto silloin tällöin osoittautua työlääksi ajettavaksi - ei ainakaan kaikissa yhteyksissä "ajamisen iloksi"!
Kaikenlaista hokkus-pokkus-temppua saa yrittää,mutta parasta opetella ennakoimaan auton omapäisyyttä pienimmissäkin tieurissa . Tietysti vain harva Z-kansalainen tämän mielipiteen avoimesti hyväksyy ja tarjoaa erilaisia pelastuskeinoja - varmin ehkä autosta luopuminen , mutta sen ratkaisun syyksi sitten taas voi kehittää millaisen legendan tahansa...
Comment
-
-
Originally posted by huru-ukko View PostKaikenlaista hokkus-pokkus-temppua saa yrittää,mutta parasta opetella ennakoimaan auton omapäisyyttä pienimmissäkin tieurissa . Tietysti vain harva Z-kansalainen tämän mielipiteen avoimesti hyväksyy ja tarjoaa erilaisia pelastuskeinoja - varmin ehkä autosta luopuminen , mutta sen ratkaisun syyksi sitten taas voi kehittää millaisen legendan tahansa...
Tosin ostessa autoon oli muistaakeni juuri vaihdettu mm. oem iskarit ja rengastus + vanteet/et:t on aina about valmistajan speksin mukaiset.
Kyllä tuolla kaks-sormee-ratilla tuli pääsääntöisesti ajeltua pitkin maanteitä ilman isompia uratutkailua esim normi 800km työreissu pitkitienpiähän ja takas.
Ja varsinkin talvikelissä tuo oli oikein tasapainoinen auto suorittaa siirtymä reippaasti. e53:kin ihan ok, mutta silti paikoin meinaa itku päästä vs. zqp
Tähän pakko heittaa eräs anekdootti. Muutama viikko sitten kun oli hirvittävä vesisade ajeltiin jonkin z-harastajan(?) kanssa reipasta matkavauhtia matkakeidas ~mikkeli väli. Mulla oli panzervagenissa cuise päällä, zqp näytti liikkuvan vähän ketterämmin. Kyllä se zqp vaan näyttää upeelta tuolla tienpäälläE24 - M88/3 N/A
E85 - M54 Supercharged
G26 - M50 Supercharged
IG:kamamikko
Comment
-
-
Originally posted by huru-ukko View Post...taitaa vain "muuten vain" vedellä,sillä kyseessä lienee paremminkin tyyppiominaisuus - auto ottaa "vihaisia sivunykäyksiä" silloin,kun sille päälle sattuu?!
Aiempi 2.8 Coupe veteli ostettaessa rajusti kesärenkailla, mutta kapoisemmilla ja korkeammilla talvirenkailla ei lainkaan. Korjaus : eteen alatukivarsien takapuslat uretaaneiksi ja uudet renkaat. Siihen loppui vetely. Ennen tuota piti pitää kaksin käsin ratista sen jälkeen riitti ne kaksi sormea.
Vanhat renkaat oli ajettu liian pienillä paineilla keskeltä kuopalle jolloin ne ulkoreunat haukkailee uraisella tiellä ja vetelät (vaikka ehjät) orkkispuslat antaa keulan hyökkäillä.
Nykyinen Z3M ei ole urissa vedellyt alunperinkään mutta nyt kun takapään puslitus/jousitus/iskunvaimennus on terhakoitettu, niin ajossa ei tarvitse jännittää muuta kuin nopeusvalvontaa. Tähänkin kyllä eteen vaihdoin ne alatukivarsien puslat vaikka alkuperäisetkin on kohtuu hyvät.
Eli voipi olla ominaisuus siinä mielessä että ainakin ne etupään puslat on liian pehmoiset alunperin. Asia korostuu jos alla on sitten alkuperäistä leveämpää/matalampaa rengasta.The older I get the faster I was.
Comment
-
-
Originally posted by very heavy View Postrenkaat on edessä 235/45 17 takana 245/40 17 vanteet 8"leveät ja takana 9,5" et35 JOS olen oikein tulkinnut,täytyy tosiaan tutkia vielä noi etummaisetkin puslat..ajan kanssa pikku hiljaa.
Nämä näkemykseni ovat osittain vain omiani,osittain pojan kanssa pähkäiltyjä.Toki tässä on vertailupohjaakin,sillä olen näiden juuri täyttyneiden ajokorttivuosien (50v!) aikana omistanutkin yli 200 erilaista autoa ja ajellut viimeiset 5-6 vuotta zetoilla...tai paremminkin:opetellut ajamaan zetalla. Nykyisin tyydyn köröttelemään n. 100km:n päivittäistä työmatkaani säyseästi jonossa mennen tullen - ilman "täytyy-näyttää"-irtiottoja ja näinpä liikennöiden ei tarvitse rattia puristaa eikä yllätysvetoja ilmaannu.
Mitä tulee erilaisiin zetan käyttäytymishavainnointiin ajelimme poikani kanssa kotia kohti erään vuoden bimmereistä - taisi olla vuosi 2009 - ja itse olin 3,0 coupen ratissa pojan ajellessa 1,8 roadster'illaan. Tulimme Tampereelta etelään ja alkoi sataa railakkaasti.Pojalle kelimuutos ei näyttänyt ajotyyliin vaikuttavan mitään - nuori huimapää kun on ,mutta kylläpä hirvitti katsella,kuinka auto poukkoili kaistanvaihdoissa hurjan näköisesti. Niin,ja auto oli varmasti OK-kunnossa - siitä piti poika alan miehenä huolta..!
Itse hölmöilin eräässä vaiheessa vaihtaen tuohon z3 coupe'eseen AC Schnitzer'in kilpa-autoperän ja kyllähän "hauki jäi kaislikkoon huuli pyöreänä" , sillä auto todella liikahti,kunhan ote rattiin ei ollut "utareveltto" ja edessä oli vähemmän venäläisten autonkuljetusrekkojen upottamaa asfattia...
Aivan oikeasti olen pähkäillyt tätä vetelyongelmaa ja luonnollista syytä siihen ?! Varmasti riittävin muutostöin saadaan autosta kuin autosta mahdollisimman helposti hallittava kulkine - ajonautinto,mutta kiinnostaisi kovasti tietää avoimesti kahden puolustajan lisäksi varsinkin zetoista luopuneiden kokemuksia suuntaan tai toiseen ? Sen nyt vielä totean , että tämä uraherkkyys ei saa minua zetasta jossakin muodossa koskaan luopumaan,vaikka lukemattomista autoista vain Ford F100 pickup vm.1958 255-renkaineen veteli yhtä rajusti...
Joskus käy mielessä,että mitenkähän tämä Z3 toimisi etuvetoisena/nelivetoisena??Last edited by huru-ukko; 25-10-2014, 09:49.
Comment
-
-
Oma zeta alkoi vetelemään urissa todenteolla kun ostin siihen tänä kesänä 17" kesävanteet. Renkaiden leveys ei muuttunut miksikään (225/45R17, ennen 225/50R16). Ratista saa tosiaan pitää kaksin käsin kiinni vähänkään uraisemmalla tiellä. Kaksi viikkoa sitten ostin poikkituen moottoritilaan ja vetely rauhoittui sillä jonkun verran. (menee muutenkin helvetisti paremmin mutkiin, ei puske ollenkaan niin paljoa). Tässä kun talvirenkaat vaihtuu pian niin pitää seurata miltä auto tuntuu, ennen ei ainakaan vedellyt talvinakeilla.E36 325i Sedan -90
Triumph Bonneville T100 "Scrambler" -09
Ex. Z3 Roadster 1.9 -96 Supercharged
Ex. E38 728iA -99
Ex. E30 316 -85
Ex. E34 530iA Touring V8 -95
Comment
-
-
Näissä meillä olleissa/olevassa Z:ssa ovat alla olleet 17",18", ja 19" vanteet.Nykyisessä,joka ehkä ajotyylistä johtuen tai muuten vain kulkee eniten suoraan,on alla 225/40-18" Kumhot joka nurkassa ja pian vaihtuu samankokoiset nastat alle.
Nämä valmistautumiset mahdollisiin poukkoiluihin meidän "ei-niin-hyvässä-kunnossa-olevilla" teillämme vaatisivat ehkä jonkinlaisen "rokotuksen" ongelmia vastaan. "Rokotuksethan" on hyvä tehdä , kun on vielä terve eikä pahempia lipsahduksia ole päässyt tapahtumaan.
Mitähän tuohon pakettiin mahtaisi kuulua ?? Olisi mielenkiintoista kuulla syvien rintaäänien kaikuja , jotta tulevaksi talveksi löytyisi hyödyllistä puuhastelua...
Comment
-
-
Kyllä siihen syynsä on, jos Zeta vetelee. Korjatkaa viat, niin isoilla ja leveilläkin renkailla kulkee suoraan .Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Comment