Z3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haju69
    replied
    Jatketaan uudessa threadissa http://www.btcf.fi/forum/showthread....96#post3740796

    Leave a comment:


  • Puksuttaja
    replied
    Tässäpä sitä on nyt sitten miettimistä, katsotaan mitä tulevaisuudessa tapahtuu :think

    Leave a comment:


  • Z3M setä
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Itse sanon että ehdottomasti vakaajanpuslat powerflexiin. Kumisilla vaeltaa aina minne sattuu esim vaihteenvaihdon yhteydessä täyskaasulla.
    Mielenkiintoinen havainto ! Pakko kysyä että teitkö mahdollisesti muita modeja samaan aikaan vai vaihdoitko pelkät vakaajapuslat (taakse/eteen) ? Ja oliko vanhat kumiset jo aivan finaalissa elikkäs selvästi väljistyneet ?

    En yritä tässä nyt viisastella millään tavoin vaan oppia lisää näistä auton alusta asioista. Siellä on aika monta muuttajaa verrattuna esim. mp:n alustaan. Koska kaikki vaikuttaa kaikkeen niin säätäminen on aika viihdyttävä projekti.

    Täyskaasuvedossa ymmärtääkseni käy niin että se koko taka-akselisto pyrkii kiertymään kardaanin momentista (korostetusti näin http://www.speednik.com/files/2013/1...1907118884.jpg). Jos ne takakelkan puslat ovat alkuperäistä mallia niin se kelkka pääsee kiertymään aika paljonkin koska ne puslat päästävät kelkan liikkumaan ylös alas. Lisää kallistusta tulee alatukivarsista joiden liikettä vastustavat jouset, iskarit ja myös se vakaajatanko.

    Sitten kun vaihdetta vaihdetaan niin veto päättyy, kiertymä yrittää palautua ja vedon tullessa takaisin päälle kiertymä heittäytyy taas takaisin. Jos takapyörät tässä kohtaa pääsevät samalla nousemaan vielä hieman "kantilleen" niin vetopito vaihtelee vähän puolelta toiselle ja menoon tulee mutkaa.

    Vakaajatanko vastustaa kyllä tuota liikettä osaltaan (iskarit ovat tässä myös isossa osassa) mutta miten iso vaikutus on niillä vakaajan kiinnityspuslilla ?

    Ajatusmallina voisi ottaa irtonaisen vakaajatangon päistä kiinni oikealla ja vasemmalla kädellä ja vääntää päitä eri suuntiin yrittäen kiertää tankoa sen pituusakselin (itsensä) ympäri. Sitten miettii miten vaikuttaa se että vakaatanko olisi nyt keskiosaltaan kiinni tiukissa puslissa ja vaihtoehtoisesti sellaisissa joissa on muutamia millejä väljää. Vaihtelemalla vääntösuuntaa käsillä hartianleveydellä siellä tangon päissä ei siellä kovin paljoa se puslan pieni väljyys ehkä tuntuisi ? Koska kädet ovat tangon päissä niin se on juuri se sama liike ja voima jonka takapyörät tangon aiheuttamana tuntevat.

    Itsellä tuo "vetely"efekti häipyi kun laitoin kelkan puslat PU:ksi ja estin näin kelkan kiikkumisen ylös-alas. Lisäksi takaiskarit vaihtuivat samalla sellaisiin että niissä on merkittävästi suurempi sisäänjouston vaimennus kunnollisen ulosvaimennuksen lisäksi. Eli iskarit pyrkivät osaltaan estämään takapään nopeita kiertoliikkeitä koska ne estävät tehokkaamin sekä sisään- että ulosliikkeitä.

    Mulla oli tuota samaa vertelyongelmaa 2.8 Coupen kanssa ja siinä kokeilin ainoastaan kelkan puslien uusimista kumisiin. Ei auttanut asiaa mutta autossa myös takarenkaat pyrkivät kulumaan selvästi enemmän sisäkanteiltaan mikä kertoo että suoraan ajettaessa tassut eivät istuneet aivan tasan maahan. Torsen-perä ei myöskään ollut ihan paras pitämään autoa suorassa jos pito pyörien alla vaihtelee. Tästä johtuen sitten pyörien asento ja pito vaihteli vedossa ja varsinkin vaihtamisen yhteydessä. Kolmoselta neloselle vaihdettaessa ja samalla keskiviiva ylitettäessä piti oikeasti pitää ratista kiinni. Alusta oli periaatteessa iskareita lukuunottamatta vakio.

    Z3M menee samassa tilanteessa aivan erilailla vakaasti ja ohjailla voi yhdellä kädellä. Autossa on myös jostain syystä (ilma camberin säätöjä) takarenkaat "tasan" asfalttia vasten ja takarenkaat kuluvat tasaisesti. Jotain erilaista tuossa perässä on alunperinkin verrattuna 2.8:n perään. Kitkalukko on myös erona Torseniin. Omassa yksilössäni on myös alkuperäistä jäykemmät ja hivenen matalammat jouset.

    T: Juha

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Itse sanon että ehdottomasti vakaajanpuslat powerflexiin. Kumisilla vaeltaa aina minne sattuu esim vaihteenvaihdon yhteydessä täyskaasulla.

    Leave a comment:


  • Z3M setä
    replied
    Originally posted by Puksuttaja View Post
    Vielä jäi mietityttämään että mites etuvakaajan ja takavakaajan puslat, kannattaako niitä päivittää PU-materiaaliin kanssa vai ei?
    Moi,

    Noiden vakaajan puslien osalta itse olen pitäytynyt orkkis-kumipuslissa. Tähänkin on syynä ollut se puslat ovat varsinkin takana sellaisessa paikassa että ääni voi aika helposti matkustaa peräkontin pohjan kautta sisälle. Edessä ei ehkä niinkään. Roadsterissa takaakin välittyy ehkä vähemmän ääntä mutta Coupessa takapää on aikamoinen kaikukammio.

    Jos miettii vakaajien toimintaa niin nehän ovat koiranluillaan päistään kiinni pyöräntuennassa (edessä iskarin alapäässä ja takana alatukivarressa). Jos ajat sellaisen heiton yli että molempien puolien jousitus niiaa ei vakaaja tee muuta kuin hieman kiertyy sen koriin kiinnittävien puslien sisällä. Jos taas ajat mutkaan (tai vain toispuoleiseen heittoon) niin vakaaja siirtää voimaa puolelta toiselle eli jos toinen puoli sisäänjoustaa niin vakaaja pakottaa toisenkin puolen tekemään samoin. Tämä estää auton kallistumista. Vakaaja kiertyy silloin oman akselinsa ympäri (toimien jousena) ja samalla hieman niissä koriin kiinnittävissä puslissaan.

    Eli koiranluut kun ovat kunnossa niin ne koriin kiinnittävät puslat lähinnä estävät vakaajaa ”kolisemasta” kiinnityksissään. PU on periaatteessa kyllä liukkaampaa ja siksi ehkä parempaa mutta käytännössä vakaaja kiertyy niissä puslissaan melko rajallisesti koska jousitusliikkeet näissä ovat aika lyhyitä. Vähän silikonisuihketta sinne kumipuslaan ja hyvin on pelannut ilman narinoita yms.
    Eli tuosta vähän ilmenee henk. koht. filosofiani noiden puslien osalta : Kovempaa puslaa sinne missä se oikeasti vaikuttaa renkaan liikkeisiin esim. rajuissa ohjausliikkeissä ja alkuperäistä kumia sinne missä näin ei ole mutta rengasääntä voisi välittyä koriin.

    Suomen routapattisilla teillä alkuperäistä jäykemmät vakaajat johtavat helposti siihen että alustasta tulee aika kova eikä pelkästään vähemmän kallisteleva, mihin usein pyritään. Kannattaa myös huomioida se että Z3:ssa nuo vakaajien kiinnityspisteet koriin eivät varsinkaan taka-akselistossa ja takatukivarsissa ole mitenkään ylijäreät vaan niitäkin on saatu rikkoutumaan jäykillä vakaajilla. Ne ovat kyllä helposti vahvistettavissa jos on tarvista. Sileällä asfaltilla tilanne on sitten toinen ja jäykkä vakaaja pääsääntöisesti estää vain korin kallistelua.

    T: Juha
    Last edited by Z3M setä; 16-05-2016, 09:02. Reason: typoja

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Ymmärtääkseni kaikissa M coupeissa on 18,5 takavakaaja mikä itsellenikin laitettu. Se vain pyöristetään monella saitilla ylöspäin.

    Leave a comment:


  • Puksuttaja
    replied
    Kiitosta tuosta listasta!

    Leave a comment:


  • mmh79
    replied
    Originally posted by Riedle View Post
    Roadster vai coupé?

    Keräsin ETK:lta tällasen listan. Jos joku huomaa virheitä niin hihkaiskaa.

    etuvakaaja / takavakaaja
    1.8+1.9 roadster 22,5mm / 14mm
    *M-alusta 23,5mm / 14mm

    2.0 roadster 24mm / 15mm
    *M-alusta 25mm / 15mm

    2.2 roadster 25mm / 15mm
    *M-alusta 25,5mm / 16mm

    2.8 roadster 24mm / 15mm
    *M-alusta 25mm / 15mm

    3.0 roadster 25mm / 15mm
    *M-alusta 25,5mm / 16mm

    M roadster S50 23mm / 18,5mm
    *S54 23mm / 18,5mm

    2.8 coupé 26mm / 17mm
    3.0 coupé 26mm / 17mm
    M coupé S50 23mm / 19mm
    *S54 23mm / 18,5mm
    Riedlen postaama lista topicin alkupäästä

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Tokihan vakaajia on erikokoisia riippuen koneesta ja mikä alusta valittu tehtaalta. Mittaamalla selviää tai varustelistaa kaivamalla ja vertailemalla osakuviin.

    Leave a comment:


  • Puksuttaja
    replied
    Hyviä vinkkejä Z3M sedältä. Vielä jäi mietityttämään että mites etuvakaajan ja takavakaajan puslat, kannattaako niitä päivittää PU-materiaaliin kanssa vai ei?

    Toinen mikä ihmetyttää on miksi täältä löytyy näin montaa eri kokoa tuota etuvakaajan kiinnityspuslaa? Onko niitä erikokoisia?


    (toivottavasti tuotesivuille linkittäminen ei ole kiellettyä?)

    Leave a comment:


  • Vecca
    replied
    Z4 apukuskin ovi ei aukea.

    Ostin eilen Z4 cabrio vm-03. Ostaessani huomasin, että apukuskin oven lukituksen "koristenuppi" puuttuu, mutta ovi/lukitus toimi normaalisti siinä vaiheessa. Kotiin päästessäni tuli ovet lukittua muutaman kerran, jonka jälkeen samainen ovi jäi lukittuun tilaan, eikä lukitus aukea. Se yrittää kyllä avata sitä, mutta se ikäänkuin pomppaa kaksi kertaa ylös ja jää sitten lukittuun tilaan. Haastavintahan tässä hommassa on se, että ovipahvi täytyisi ilmeisesti avata vaikka ovi on kiinni. Tai mielellään olisin avaamatta ovipahvia jos kyseessä on jonkinlainen muu vika. Kenelläkään kokemuksia?
    Last edited by Vecca; 10-05-2016, 10:22.

    Leave a comment:


  • merrunranta
    replied
    Originally posted by Z3M setä View Post
    Moi, etupään alatukivarsiin itse laittaisin polyuretaanipuslat koska alkuperäiset ovat selkeästii turhan vetelät uutenakin varsinkin jos käytössä on leveämpää rengastusta. Tiukemmat puslat vähentävät uraherkkyyttä ja
    edessä niiden vaikutus ääniin on vähäinen. PU-puslien etuna on myös miellyttävän helppo asennettavuus sitten kun vanhat on saanut taiottu jollain ulosvetimellä pois paikoiltaan. Varmaan M-puslat ovat alkuperäisiä paremmat mutta itse pidin niitäkin liian vetelinä ja ne on ikävämmät myös sinne pusertaa paikoilleen. PU-puslat ovat myös iloisemman väriset

    T: Juha
    Moi!
    Kiitokset kaikista vinkeistä ja havainnollistavasta kuvasarjasta. Aloitan parin pahimman puslaparin vaihdolla... muutakin tuunaamista riittää näin alkumetreillä paljon

    t. Timo

    Leave a comment:


  • Z3M setä
    replied
    Originally posted by merrunranta View Post
    Leima tuli ;-) ja kiitokset muovilatkälinkeistä. Putket ja alusta ok, mutta puslia pitää uusia.

    Kannaattaako laittaa samantien uretaanipuslia vai niitä tanakampia M sarjan puslia?
    Ainakin etupään alatukivarsien takapuslat(ne poikittain pituusssuuntaan olevat) ja takapalkin/rungon väliset puslat menevät uusintaan ensinnä. Zetor on 182tkm ajettu ja puslat olivat aikas seulana, hyvä että oli tarkka katsastusmies. Varmaan muuttuu auton ajettavuuskin parempaan suuntaan, kun nuo puslat vaihtaa. Lisäävätkö uretaanipuslat paljon meluisuutta? Ja mistä olette puslia hankkineet? Ja onnistuuko molempien vaihto ilman ísoja kikkoja?
    Moi, etupään alatukivarsiin itse laittaisin polyuretaanipuslat koska alkuperäiset ovat selkeästii turhan vetelät uutenakin varsinkin jos käytössä on leveämpää rengastusta. Tiukemmat puslat vähentävät uraherkkyyttä ja
    edessä niiden vaikutus ääniin on vähäinen. PU-puslien etuna on myös miellyttävän helppo asennettavuus sitten kun vanhat on saanut taiottu jollain ulosvetimellä pois paikoiltaan. Varmaan M-puslat ovat alkuperäisiä paremmat mutta itse pidin niitäkin liian vetelinä ja ne on ikävämmät myös sinne pusertaa paikoilleen. PU-puslat ovat myös iloisemman väriset

    Takarungon isot puslat laittaisin myös PU-puslilla koska se tehokkaasti hillitsee takakelkan(-rungon) liikettä ja vähentää siten differentiaalin kiinnityspuslan peräkontin pohjaan aiheuttavaa repimisliikettä. Tosin
    1,9 koneella tuo ei ole kovin vakava ongelma mutta eipä sen liikkeen vähentämisestä ole mitään haittaakaan. Isoista puslista PU:na tulee varmaan vähän lisää ääntä mutta se menee auton korin alaosaan ja aika paksuihin rakenteisiin joten ei pahemmin "soi".

    Henkilökohtaisesti en laittaisi polyuretaania vaan kumisia alkuperäispuslia sitten takaiskareiden yläpäähän (kts. aikaisempi viesti tässä ketjussa -> tulee ääntä muttei hyötyä), differentiaalin takakiinnitykseen (repii turhaan peräkontin pohjaa ja välittää ääntä kaikukoppana toimivaan peräkonttiin). Samoin taaempien tukivarsien ja takakelkan väliin laittaisin kumipuslat, tosin niitä tuskin tarvitsee uusia koska alkuperäisetkin kestävät tosi pitkään. Tähänkin syynä se että rengasäänet kasvavat merkittävästi.

    Täällä kun kelailet kohti loppua niin näet minkälainen projekti takapäässä voi odottaa : https://plus.google.com/photos/11351...LXkmuWj46W42wE

    Tuossa takakelkka on poistettu samalla kun tein pohjaan vähän vahvistuksia (kyseessä Z3M) ja se ei puslien vaihdon takia ole välttämätöntä. Suurin ongelma on saada vanhat puslat pois. Uudet PU-puslat sujahtavat helposti paikoilleen.

    Takapään isoissa alkuperäisissä kumipuslissa on mielestäni sellainen järjetön "ominaisuus" että ne päästävät kelkan kiikkumaan senttejä ylös alas. Kuvista näet että PU-puslissa on päällä tuollainen "hattu" joka rajaa tuon hyllymisen lähes kokonaan pois. Tämä on hyvä juttu mutta asennuksessa joutuu tuolloin kelkkaa järjestämään alaspäin sen verran että hatun saa sinne paikoilleen (pikkasen on se puslan auton korissa oleva kiinnityspultti tiellä). Oisko orkkispuslien kanssa ajateltu vaihdettavuutta siten että oikealla ulosvetäjällä ja paikalleentyöntäjälle takakelkkaa ei tarvitse vaihdon yhteydessä isommin liikutella ?

    T: Juha

    Leave a comment:


  • merrunranta
    replied
    Leima tuli ;-) ja kiitokset muovilatkälinkeistä. Putket ja alusta ok, mutta puslia pitää uusia.

    Kannaattaako laittaa samantien uretaanipuslia vai niitä tanakampia M sarjan puslia?
    Ainakin etupään alatukivarsien takapuslat(ne poikittain pituusssuuntaan olevat) ja takapalkin/rungon väliset puslat menevät uusintaan ensinnä. Zetor on 182tkm ajettu ja puslat olivat aikas seulana, hyvä että oli tarkka katsastusmies. Varmaan muuttuu auton ajettavuuskin parempaan suuntaan, kun nuo puslat vaihtaa. Lisäävätkö uretaanipuslat paljon meluisuutta? Ja mistä olette puslia hankkineet? Ja onnistuuko molempien vaihto ilman ísoja kikkoja?

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by merrunranta View Post
    Tuli viime viikolla tuotua siisti zetor roadster 1,9 myllyllä saksasta. Saako mistään niitä muovinappuloita, joilla loppuu sähköistuinten kalpit pituussuunnassa? Entä siistejä roiskelätkiä?
    Autossa on Weiteckin täysi alustasarja ja eisemannin 4x70mm putket, saas nähdä mitä k-konttorilla sanovat siitä? Saksan katsastus moisilla palikoilla on kuitenkin voimassa
    Tuskin tulee mitään ongelmia alustasta tai putkistosta, pitäisin jopa pienoisena ihmeenä jos tulisi.

    Tässä toinen linkki penkinpusliin: http://www.whalenshiftmachine.com/#!.../seat-bushings

    Leave a comment:

Working...
X