Announcement

Collapse
No announcement yet.

megasquirt, mutta mistä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    jo 10 kertaa on tämä aihe luettu läpi mutta tuntuu edelleen ylivoimaselta. Vaikka kohta valmistun eletroniikka asentajaksi :lol:

    Olisko tääläpäin joku kuka ton homman taitaa halukas tulemaan auttaa ton kanssa? Sitten kun homma lähtee kunnolla käyntiin
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • wj
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 3253
      • Järvenpää

      Tässä vähän pelkistin tota kykentäkaavioo. Mitä en tarvitse: "idle solenoid" Eli tyhjäkäyntimoottori ja bensapumppu. Se on nyt napilla. Ja suuttimet tulee tossatapauksessa noin?

      Tossa on alkuperänen kytkis

      Ja alla minkä tein äsken

      Mutta eihän tossa ole ollenkaan koneen asento tunnistinta? Onko se nyt sitten pelkästään jos meinaa sytkänohjauksen pistää myös? Sitä en ajatellu tehä.

      Jos on noin niin ostolistalle jää vain lineaarinen kaasuläpänasentotunnistin ja imuilmanlämpötila anturi
      - 2006 Mustang cabriolet
      - Sleekcraft Enforcer 28'

      Comment

      • Tom1s
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 669
        • .

        Mielestäni kannattaa laittaa myös sytkä jos tehoa meinaat hakea penkissä lisää ja varsinkin jos ahdinta meinaat.

        pari linkkiä lisää niin alkaa hahmottua



        F31 328i M-Sport

        Comment

        • wj
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 3253
          • Järvenpää

          Originally posted by Tom1s
          Mielestäni kannattaa laittaa myös sytkä jos tehoa meinaat hakea penkissä lisää ja varsinkin jos ahdinta meinaat.

          pari linkkiä lisää niin alkaa hahmottua



          http://autos.groups.yahoo.com/group/megasquirt/
          Mutta eikös toi sytkään tartte motronicista jakajan tai sitten joku pytylle oman puolan?

          Ja oliko tossa aikasemmassa postissa kaikki tarpeellinen ja käsitykset oikein?
          - 2006 Mustang cabriolet
          - Sleekcraft Enforcer 28'

          Comment

          • Tom1s
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 669
            • .

            Nuo kaaviot mitä laitoit koskee pelkkää megasquirttia. Jos käytät pelkkään bensaan tuota eli megasquirt koodilla niin tahdistus voidaan ottaa puolasta.

            Jos MSnS koodin pistät sisään niin yleensä sytkälähtö otetaan tuosta FIDLE-outputista eli lisäilmaventtiilin lähdöstä. Pientä modifikaatiota joudut tekemään mutta muuten kaikki menee normaalin kytkennän mukaisesti.
            Tarvii jakajan tai suorasytkä mahdollisuus.

            F31 328i M-Sport

            Comment

            • Sene
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 925
              • Enschede, The Netherlands

              Joku väitti et ruutta ei tue suorasytkää. Miten on? Olisko mahdollista naittaa m50 kanssa?
              F11 LCI 535xi


              Ex.

              E36 320i sedan
              E36 LCI 328i coupe
              E61 LCI 530xi

              Comment

              • wj
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 3253
                • Järvenpää

                No koitan pärjätä tolla perinteisellä jakajalla.
                Mutta minkätakia tossa kytkiksessä ei ole MAP anturia ollenkaan?
                Eikai se levylle tule ja sinne pitää sitten letku vetää?
                - 2006 Mustang cabriolet
                - Sleekcraft Enforcer 28'

                Comment

                • tonnikala
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2002
                  • 199
                  • Mikkeli

                  Tulee piirilevylle ja letkun joutuu vetämään. Megasquirtnspark-versiossakin jakajaksi käy vaikka toi sun nykynen jakaja - ei tarvi olla motronicista, niinku aiemmin kyselit. Itse ainakin käytin 323:n omaa jakajaa MSnS:ssa.

                  Ehottomasti sytkän kanssa toi megasquirt - sillä sen voiman saa.

                  Nimim. 326hp / 428Nm

                  Comment

                  • wj
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 3253
                    • Järvenpää

                    Originally posted by tonnikala
                    Tulee piirilevylle ja letkun joutuu vetämään. Megasquirtnspark-versiossakin jakajaksi käy vaikka toi sun nykynen jakaja - ei tarvi olla motronicista, niinku aiemmin kyselit. Itse ainakin käytin 323:n omaa jakajaa MSnS:ssa.

                    Ehottomasti sytkän kanssa toi megasquirt - sillä sen voiman saa.

                    Nimim. 326hp / 428Nm
                    ööö?
                    Mites se muka sitten säätää ennakkoa?
                    - 2006 Mustang cabriolet
                    - Sleekcraft Enforcer 28'

                    Comment

                    • Suutari
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 3064
                      • Suomi

                      Originally posted by Sene
                      Joku väitti et ruutta ei tue suorasytkää. Miten on? Olisko mahdollista naittaa m50 kanssa?
                      Sehän on poijjat semmonen hommeli et M50+ koneisten suorasytkä on aika vehje. Boksilla ohjataan kaikkea sytytykseen liittyvää..eli tuossa DIS järjestelmässä myös puolan varaukseen käytettävää aikaa kierrosten mukaan(Dwell time). Ei ihan mikään palikka systeemi ja todellakin megasquirt ei osaa tuota tehdä. Jotkut orggis sytkänohjausyksiköt tekevät tuon yleensä ja DIS systeemissä siis boksi. Tätä ei megaruutta tue ainakaan ja lisäksi järjestelmä ei muutenkaan ole yhteensopiva ilman lisäpalikkaa.
                      Puolien varaukseen käytetään n.500v jännitettä, eikä todellakaan megaruutasta tommosia tule ulos. Lisäksi vielä semmonen pikku asia et ei ole jakajaa ja toisekseen jokaista puolaa ohjataan erikseen. Vielä lisää eroja niin esim. jos puola paukkuu niin sylinteriin ei ruisuteta bensaa enää jolla säästetään mm. kattia. no, mut tärkeimmät erot oli tuossa.

                      Megaruutalla voidaan sen sijaan ohjata EDIS suorasytkää fordeista, siinä on hukka kipuna eli pari pyttyä samaan aikaan. Lue seuraava juttu:


                      Eli tuolla voi ohjata M50 koneitakin kunhan heittää kuikkaa/myy orggis puolat ja ostaa tilalle edis palikat niin onnistuu. eli pari puolaa ja tuon ohjausyksikön. Hinnoista olikin jo jossain mainittu ainakin maahantuojalla.

                      Tietysti kaikki on mahdollista ja MSII taitaa jo ymmärtää tuon varausajankin päälle yms. joten sitä voisi ehkä soveltaa jotenkin. 500v järkkäämiinen onkin sitten toinen juttu...ja assemblyllä koodin modaaminen. Et helpoin tie tuossa tapauksessa on suuntana purkaamo ja EDIS 6 moduli+puolat messiin pari sytytyspiuhaa ja homma toimiii taas...

                      Ei jollain ois tietoa bemun DIS ohjausjärjestelmästä enempi. Ois ihan mielenkiintoista tietää et miten tuo ohjaus tarkkaan menee...jos sieltä vaikka löytys joku helpompi tie ...
                      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                      -Official BTCF-Sauna Team-
                      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                      -Team BTCF Top Alcohol-
                      -Team Pimp My Bride-
                      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                      Comment

                      • tonnikala
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2002
                        • 199
                        • Mikkeli

                        Originally posted by Suutari
                        Puolien varaukseen käytetään n.500v jännitettä
                        Ootko nyt ihan varma tosta 500v jännitteestä? Faktaa vai ihan läppä? Mun mittauilujen / käsityksen mukaan puolaan tulee jatkuva +12v ja boksi kytkee ensiökäämiä ainoastaan fetillä maihin (ja säätää tällä samalla latausajan). Kolmas puolalle tuleva johto on toisiokäämin maadoitus.

                        Eihän normaaliinkaan puolaan tule 12v:a kummosempaa jännitettä..

                        Kytkiksenkin mukaan puolalle tulee maa, 12v ja boksilta yksi johto. 12v menee ensiökäämin toiseen päähän ja boksilta tuleva nasta ensiön toiseen päähän. Kun kerran käämin toiseen päähän tulee 12v ja JOS toiseen tulisi 500v (boksilta) - potentiaalieroksi tulisi täten 500-12=488v. JOS ohjausjännitteenä käytettäisi 500v:a, niin eikö olisi edullisempaa laittaa käämin toiseen päähän maa ja potentiaaliero olisi täten 500-0=500v. => Tästäkin siis voimme päätellä boksin ohjaavan maata.

                        Comment

                        • wj
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 3253
                          • Järvenpää

                          Mikäs on muuten toimivin ohjelma säätämiseen?
                          Noita versioita tuntuu olevan niin perkeleesti.

                          Ja jos käytän vaikka sitä volvon kaasuläppä anturia miten säädän ton ohjelman ymmärtämään että sielä on semmonen?
                          Entäs sitten imuilman ja moottorin lämpötila anturi?

                          Karttoja niille ja miten ne syötetään

                          Edit: Ja mikäs on muuten on ohjelman laitteisto vaatimus?

                          Mulla olis tossa kannettava vuodelta kivi ja kirves. Mutta siinä pyörii justiin win 95
                          - 2006 Mustang cabriolet
                          - Sleekcraft Enforcer 28'

                          Comment

                          • KariM
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 199
                            • Pirkanmaa

                            Ne softat valitaan käytettävän firmwaren mukaan. Perus Megasquirtille paras lienee Megatune 2.20. Jos mukana on sytkäohjaus, niin sille sytkäpuolelle on oma ohjelmansa MegatuneSS. Jos käytetään MSnS-Extra -firmwarea (jossa siis 12x12 -kartat bensalle ja sytkälle yms.) niin Megatune 2.25:n tuorein beta, niitä tulee päivittäin uusia ulos. Siinä on jo samassa sekä sytkän että bensan säädöt.

                            Softat eivät todellakaan vaadi mitään ihmekonetta, win95 ja sarjaportti riittävät mainiosti. Jos koneesi näyttö on mielestäsi riittävän hyvä, niin eiköhän sillä pärjää.

                            Kaasuläppäanturi konffataan Megatunella. Kaasu ylös - paina nappia, kaasu pohjaan - paina nappia, ja siinä se on. Lämpöanturit voi konffata joko muuttamalla biasointivastuksia piirilevyllä, tai sitten Easytherm -ohjelmalla. Kumpaakin varten tarvitaan jonkinlaista tietoa niistä käytettävistä antureista, vaikka itse mitattuna muutama vastus/lämpö -piste.

                            Comment

                            • Suutari
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 3064
                              • Suomi

                              Originally posted by tonnikala
                              Originally posted by Suutari
                              Puolien varaukseen käytetään n.500v jännitettä
                              Ootko nyt ihan varma tosta 500v jännitteestä? Faktaa vai ihan läppä? Mun mittauilujen / käsityksen mukaan puolaan tulee jatkuva +12v ja boksi kytkee ensiökäämiä ainoastaan fetillä maihin (ja säätää tällä samalla latausajan). Kolmas puolalle tuleva johto on toisiokäämin maadoitus.

                              Eihän normaaliinkaan puolaan tule 12v:a kummosempaa jännitettä..

                              Kytkiksenkin mukaan puolalle tulee maa, 12v ja boksilta yksi johto. 12v menee ensiökäämin toiseen päähän ja boksilta tuleva nasta ensiön toiseen päähän. Kun kerran käämin toiseen päähän tulee 12v ja JOS toiseen tulisi 500v (boksilta) - potentiaalieroksi tulisi täten 500-12=488v. JOS ohjausjännitteenä käytettäisi 500v:a, niin eikö olisi edullisempaa laittaa käämin toiseen päähän maa ja potentiaaliero olisi täten 500-0=500v. => Tästäkin siis voimme päätellä boksin ohjaavan maata.
                              Maadotus hoidetaan kyllä boksilta tottakai(tai sitten muunlaisella ohjauspulssilla), mutta puolan ensiökäämin jännite on kyllä n. 450-500.v voithan sen mitatakkin(jos jollain ilveellä löytäs suorat kontaktit ensiökäämin päihin).
                              Semmonen erehys tuossa aikasemmassa oli kyllä et puolamötikkä itessään tekee tietty tuon jännitten noston eikä suinkaan ohjausboksi.
                              Mosfet piiri nostaa tuon ensiökäämin jännitteen ylös jolloin saadaan toisiokäämiin indusoitavan energian määrä aika paljon korkeamaksi kuin normaali 12.v syötöllä olevassa järjestelmässä.
                              Ensiökäämi lyödään maihin(boksi) ja magneettikenttä siinä romahtaa ja tällöin indusoituu toisokäämi joka maadoitetaan tulpan kautta kuten normaali puolillakin.
                              Erona nosisa CDI systeemeihin perustuvissa on nimenomaan tuo ensiöjännite. Oletko ihan varma et tuo maadotus tulee ennen jännittennostopiiriä ja onko se yleensäkkään maadoitus vai muu ohjauspulssi.
                              Jos jostain löydät BMW COP DIS syttyjärjestelmän testikaavion tuon bemun puolan/boksin maadotuksen osalta niin se selvittäs paljonkin asioita. Oskiloskooppikuvat auttas paljon.

                              Esim tässä MSD systeemi joka toimii samalla periaatteella

                              Ja tuossa ainut kuva josta näkyy esim. yhden cranen systeemin puolan ohjaus. Erona tietty et BMW DIS ei käytä jakajaa vaan 1 puola/sylinteri.


                              ois kiva kyllä löytää kunnon infoa tuosta. Pitää kattoo jos ebassa on niin tarkasti selvitetty. Jos siellä ois tuurilla tuon ohjauspulssin infot ja aaltomuodot. Sillä joka tapauksessa ohjataan myös puolien varausaikaa.
                              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                              -Official BTCF-Sauna Team-
                              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                              -Team BTCF Top Alcohol-
                              -Team Pimp My Bride-
                              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                              Comment

                              • tonnikala
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2002
                                • 199
                                • Mikkeli

                                Justjust, en kyllä oo noi tarkkaan tohon perehtyny.

                                Puolan ohjaus on kuitenkin yksinkertainen - ensiön toiseen päähän tulee 12v ja sit boksilla ohjataan maata. Puola pistetään maihin latausajan verran ennen sytytysajankohtaa. Maan loppuessa ensiökäämin magneettikenttä indusoituu toisiokäämiin ja kipinä syntyy.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎