Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #16
    Tuli asenneltua softat ja piuhakin on modattuna. Eilisen päivän säädin noita toimimaan ja vähän opiskelin, täytyy sanoa että on harvinaisen pätevä systeemi.

    Ja hieno foorumi, edelleen. Naukkikselle iso peukku tästä ketjusta ja neuvoista
    Pazille myös kiitoksia mailista


    Voin sanoa että kyllä kannatti, eron kyllä huomasi kun sai flashin ajettua dme:lle
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #17
      Seurantaan meni.
      Täytyykin tutkia omaa softattua purkkia mitä eroja on.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • escortmk2
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 359
        • halikko

        #18
        Saakos noihin laitettua isompaa massamittaria? Ajattelin vaan et ois hyvä ruisku muihinkin ja pääsis helpol ite säätämään.
        BMW 740IA 1993
        BMW 530D E61

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11092
          • Oulu

          #19
          Originally posted by escortmk2 View Post
          Saakos noihin laitettua isompaa massamittaria? Ajattelin vaan et ois hyvä ruisku muihinkin ja pääsis helpol ite säätämään.
          No miksei. S50 ilmamassamittari on vissiin isompi. Ja kai tuo omakin pelaa, jos siirtää isompaan runkoon ja skaalaa uudestaan.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            #20
            Originally posted by naukkis View Post
            Vakiopurkkikin taipuu ahtokäyttöön ihan kohtuullisen hyvin, tuolle löytyy valmiit kartat S50-ilmamäärämittarille jonka kanssa alue piisaa sinne barin ahtopaineille asti aika hyvin, ilmamassamittarin kanssa pelaavan moottorinohjauksen säätäminen on kuitenkin todella helppoa vs. VE karttojen kanssa pelaaminen.
            Tollaista oli tuolla toisessa ketjussa. Ja siellä romraiderin foorumilla on juttua vaikka kuinka kun jaksaa opiskella.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Pazi88 View Post
              No miksei. S50 ilmamassamittari on vissiin isompi. Ja kai tuo omakin pelaa, jos siirtää isompaan runkoon ja skaalaa uudestaan.
              Skaalaus on aika hanurista(siis jännitetasojen saaminen vastaamaan todellista ilmavirtausta). Kikkakolmonen eli toinen samanlainen ilmamassamittari jakamaan ilmavirtaus ja saa aika tarkasti tuplattua massavirtauksen alkuperäisellä skaalauksella, sen toisen massamittarinhan ei tarvitse olla toimiva. S50-koneen massamittarille löytyy sitten valmis Alpinan tekemä skaalaus eli jos sen alue riittää niin helppo homma.
              Last edited by naukkis; 26-05-2015, 16:17.

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                #22
                Kopsaa vaan sen alpinan kartan ja sopiva maf kii ja homma rokkaa?

                Sittenhän tuo omakin lisäprojekti voisi olla kokeilemisen arvoinen :think
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by _nixu_ View Post
                  Kopsaa vaan sen alpinan kartan ja sopiva maf kii ja homma rokkaa?
                  Ilmamäärämittauksen puolelta kyllä. Tietysti jos vaikka ahtaa tai nostaa iskutilavuutta reilusti niin myös polttoaine ja sytkäkartat pitää skaalata jotta asteikko riittää mutta niiden skaalaus on ihan triviaali homma.

                  Comment

                  • Jakuza
                    BTCF Member
                    • Nov 2006
                    • 516
                    • Brisbane

                    #24
                    Pistetääs omat viritykset, saa kommentoida ja antaa vinkkejä jos on parempaa tietoa M50B25TU virityksestä. Kone softaa lukuunottamatta täysin vakio (noin 170tkm), vanos juuri huollettu.

                    Eli alla Vanos OFF ennakot, tehty kokonaan itse, mutta käytetty referenssinä kuitenkin yhtä tuntematonta m50b25tu lastua ja sitten noita pazi88 postaamia "brittisoftan" karttoja. Ei ole dynoa niin vähän hankalaa tämä vaparin virittely...

                    Noh, kävin kuitenkin ennen chipin vaihtoa vetelemässä kakkosella 1500-6000RPM vetoja reilut 10kpl ja nämä jäivät noin 6.2-6.5s välimaastoon. Chipin jälkeen taas samat vedot ja ajat noin 5.8-6.1s. Eli ei se ainakaan huonommaksi mennyt. Oikeastaan yllättävän hyvä parannus, ja olin huomaavinani eron jopa persdynolla.

                    Ennakot muutin toki myös vastaavasti Vanos ON karttoihin sekä tasoitin polttoaineensyöttöä hieman täyskaasulla. Rajottimen nostin 6800RPM. Karttojen hyväksi käyttö omalla vastuulla, en vastaa ongelmista!

                    Vakio:


                    Jakuza Stage1:
                    Last edited by Jakuza; 02-07-2015, 19:05.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Nyt muuten onnistuu dataloggaus myös 41.0 softaversiolla Romraiderilla uusimmalla(v310) logger definitionilla.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11092
                        • Oulu

                        #26
                        Onko naukkis tutustunu erikokosten suuttimien skaalaamiseen? Muutetaanko vain perus bensakarttaa, vai onko suuttimien koolle olemassa oma parametri? (jota ei näy tossa 41.0 definition filessä).

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Onko naukkis tutustunu erikokosten suuttimien skaalaamiseen? Muutetaanko vain perus bensakarttaa, vai onko suuttimien koolle olemassa oma parametri? (jota ei näy tossa 41.0 definition filessä).
                          Ei ole, tai ei ole ainakaan avattu mitään suutinparametrejä tuossa Siemenssissä, siinähän bensakartat on suoraan suuttimen aukioloaikoja.

                          Peruskartan skaalaushan ei ole kuin muutaman sekunnin homma mutta oleellisesti suuttimen kokoa muuttaessa ainakin käynnistyskartta pitää skaalata myös eikä varmaan pahitteeksi olisi skaalata kaikkia suoraan suuttimen aukioloaikaan liittyviä karttoja, eihän niitä kuitenkaan kovin montaa ole.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11092
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by naukkis View Post
                            Ei ole, tai ei ole ainakaan avattu mitään suutinparametrejä tuossa Siemenssissä, siinähän bensakartat on suoraan suuttimen aukioloaikoja.

                            Peruskartan skaalaushan ei ole kuin muutaman sekunnin homma mutta oleellisesti suuttimen kokoa muuttaessa ainakin käynnistyskartta pitää skaalata myös eikä varmaan pahitteeksi olisi skaalata kaikkia suoraan suuttimen aukioloaikaan liittyviä karttoja, eihän niitä kuitenkaan kovin montaa ole.
                            Jep no sittenhän se pitäs mennä laskemmalla pelkästään jo aika hyvin kohdalleen. Muutenkin tuo bensakartta näyttää todella yksinkertaiselta säätää, kun lähinnä MAF arvo vaikuttaa ruiskutusaikaan. Kierrosluvulla ole edes suurta merkitystä. Mikä on toki aika loogista

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Dataloggailu paljasti että tuon version 41.0 säätäminen on vähän bugista, ennakkokartat muunmuassa eivät vaikuttaneet mihinkään. Päivitin tuohon eniten tuettuun 41.2-versioon ja homma rokkaa, varjopuolena turhaa saastetauhkaa mutta siitä suurimman osan saa disabloitua ja plussana reilummat säädöt, esimerkiksi vanos on M52:ssa toivottoman hidas, kakkosella kun triggaa vanoksen siirtymään 4000 rpm kohdalla niin se on siirtynyt vasta 5500 rpm kohdalla kokonaan, tuossa 41.2-softaversiossa voi mapata vanoksen vaihdekohtaisesti matsaamaan suurinpiirtein haluttuja kierroksia eli mitä pienempi vaihde sitä aikaisemmin vanoksen siirtokohta.

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11092
                                • Oulu

                                #30
                                Mulla kyllä vaikutti ennakkokartan muokkaus kuten pitikin. Mut toki noita bokseja näyttää olevan eri versioita, niin ei välttämättä kaikki pelaa samalla lailla :think

                                Menikö 41.2:een päivitys vaan lataamalla sopiva full readi sisään? Ajattelin ite tilata ylimääräisen boksin kikkailuja varten, niin säilyypähän ainakin auto ajokuntoisena

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎