Vanoksen säätö kaasupohjassa ajoon on myös helppo homma. Avaa "VANOS - On/Off (Heavy Thorttle)" -kartta ja tee kaksi ohjelmaa. Toiseen koko kartta nollia ja toiseen ykkösiä. Eli siis toisessa vanos on koko ajan päällä ja toisessa pois. Ja käy loggaamassa täyskaasukiihdytyksellä kuormaa sekä kierroslukua. Kummallekkin ohjelmalle. Ota tämä data exceliin ja plottaa kummankin login kierrosluku sekä kuorma X-Y scatteriin. Saat aikaiseksi kuvan sinisen ja oranssin käyrän:
Kuvasta voi helposti katsoa milloin vanos kannattaa olla päällä ja milloin ei. Harmaassa käppyrässä olen siirtänyt nämä kierrosluvut suoraan vanos karttaan ja käynyt ajamassa lenkin. Kuten kuvasta näkyy, niin vanos on vähän hidas kääntymään, eli paria vaihtopistettä pitää siirtää n. 100 RPM alemmas. Lopullinen vanos kartta näyttää tältä:
Huom. kyseinen kartta on minun autoon jossa on s52 imunokka ja m50nv pakonokka imunokkana. Vakio nokilla ja m54b30 imunokalla riittää yleensä että nostaa vanoksen poiskytkentää hieman ylemmäksi.
Kuvasta voi helposti katsoa milloin vanos kannattaa olla päällä ja milloin ei. Harmaassa käppyrässä olen siirtänyt nämä kierrosluvut suoraan vanos karttaan ja käynyt ajamassa lenkin. Kuten kuvasta näkyy, niin vanos on vähän hidas kääntymään, eli paria vaihtopistettä pitää siirtää n. 100 RPM alemmas. Lopullinen vanos kartta näyttää tältä:
Huom. kyseinen kartta on minun autoon jossa on s52 imunokka ja m50nv pakonokka imunokkana. Vakio nokilla ja m54b30 imunokalla riittää yleensä että nostaa vanoksen poiskytkentää hieman ylemmäksi.
Comment