Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Lisäksi tosiaan ms41 vaatii oem antureita jotka on kalliita hajotessan. Speeduino tulee äkkiä halvemmaksi ja säätäminen pitäs onnistua missä vaan dynopajalla. ms41:n säätämisen kanssa on monesti omillaan.
    Eikai noita antureita muutenkaan uskalla tarvikkeina käyttää, tai ainakin itse ajatellut sen niin, että helpommalla (ja halvemmalla) pääsee, kun kerrasta ostaa laadukkaat anturit. Se kun on kuitenkin tiedossa, että miten niiden tarvikkeiden kanssa käy 90% kerroista

    Tiedä sitten et onko vaan yksinkertasempi lähteä säätämään ja rakentamaan vaikka kdfi:n kanssa, noista kun ei hirveästi kokemusta ole varsinkaan softapuolella:think

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Varmaan e36 ja vanhemmissa tuo speeduino toimii hyvinkin, e39 ei niinkään tai no toimii se ja ei toimi.

    Tuo löwe 9333806 maffi millä itse oon ajellut maksoi jotain 65€ toimituksineen, se on pelannut moitteetta(ainakin tähän asti), ostaa vaikka toisen varalle kun on niin halpaa käytettyjä orkkis maffeja on eBayssa välillä tyrkyllä ~100€ hintaan ja uus bosch on jo reilusti speeduinon hintainen.

    Sitten pitää muistaa myös että siementäjässä on kallis nokan anturi ja titaani lambda, jos em. kahta anturia tarvii uusia niin ei mitään muuta kuin orkkista tilalle. Kammen anturiksi kelpaa vaikka tarvikeanturikin.
    Miksei toimi e39:ssä speeduino :think

    Mut joo ms41 kyllä pystyy säätämään turbolle jos on vaan viitseliäisyyttä ja osaamista. Olen muutaman ahdetun koneen säätänytkin ms41:lle. Suurin ongelma on tarpeeksi isoja ilmamääriä mittaavan MAF:n löytyminen joka on silti vielä tarpeeksi tarkka alapäässä. M62TU koneen maf on esim. varsin hyvä vaihtoehto. S50 M3:n MAF:ssa virtaus kyllä turbokäytössä loppuu heti alkuunsa. Lisäksi tosiaan ms41 vaatii oem antureita jotka on kalliita hajotessan. Speeduino tulee äkkiä halvemmaksi ja säätäminen pitäs onnistua missä vaan dynopajalla. ms41:n säätämisen kanssa on monesti omillaan.

    Toisaalta taas ms41.3 custom koodi on ollut jo pitkään kehitteillä ja käsittääkseni aika valmiskin. Sillä saa kaikkea kivaa käyttöön ms41:ssä: https://sites.google.com/site/openms...-code---ms41-3
    Last edited by Pazi88; 26-03-2021, 13:01.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Varmaan e36 ja vanhemmissa tuo speeduino toimii hyvinkin, e39 ei niinkään tai no toimii se ja ei toimi.

    Tuo löwe 9333806 maffi millä itse oon ajellut maksoi jotain 65€ toimituksineen, se on pelannut moitteetta(ainakin tähän asti), ostaa vaikka toisen varalle kun on niin halpaa käytettyjä orkkis maffeja on eBayssa välillä tyrkyllä ~100€ hintaan ja uus bosch on jo reilusti speeduinon hintainen.

    Sitten pitää muistaa myös että siementäjässä on kallis nokan anturi ja titaani lambda, jos em. kahta anturia tarvii uusia niin ei mitään muuta kuin orkkista tilalle. Kammen anturiksi kelpaa vaikka tarvikeanturikin.

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Paljonko jää enää hinnaneroa speeduinoon, jos joutuu uuden maffin ja toisen purkin ostamaan? Säädössä voi pian säästää summan helposti takaisin.
    Speeduinon hinnoista tai säätömahdollisuuksista en tiedä, enkä myöskään maffin hintoja, mut boxeja saa ainakin 50-100€ yksityisiltä:think

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Paljonko jää enää hinnaneroa speeduinoon, jos joutuu uuden maffin ja toisen purkin ostamaan? Säädössä voi pian säästää summan helposti takaisin.

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Fiksuja kommentteja, kiitos niistä! Eipä moisia tule mieleen, ennen kun sattuu vastaan.
    Omiin tarkotuksiin vakio boksi siis riittää, pitää tosin metsästää vaan oikea boksi siihen touhuun. Itse en sitä ajatellut säädellä, mutta eiköhän foorumin kautta joku löydä joka niitä korvausta vastaan tekee. Tuossa on ainakin vanhalla kylällä yks hyvä jantteri jos ei muuta

    Pitääpä perehtyä lisää aiheeseen, jos niillä hyvin alkuun pääsee!

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Turbovirityksissä yleisesti käytetty rs4 audin tai jotain nissanin maffia ja euro e36 m3:sen maffeja myös.

    Nämä boksit ja e36 m3 maffilla riittää ainakin siihen asti mitä bemarin vakio moottorit suurinpiirtein kestää, onhan tuolla romraiderin foorumilla kai yli 500hv laitteita ms41 purkilla ajossa. Erittäin hyvä budjetti ratkaisu jos ei muutenkaa oo tulossa mitään kallista ahdinta tai muutakaan viripalikkaa pellin alle.

    Miinuksia mitä tässä nyt tulee mieleen niin mac-venttiiliä ei pysty käyttäää paitsi oldschool-tyyliin erillisellä ahtopaineohjaimella(sama ostaa sitten joku muu ecu suoraan) ja mekaanisen ahtopainekontrol systeemin kohdilleen saaminen on ihan triviaali hommaa mutta tehtävissä, eikä ole ahtopaine suojaa siltä varalta jos pääsee ahtopaine yli tavoitteen...tai jos ajaa pikkuahdoilla niin kai sinne onnistuisi jonkun spark cutin laittaa vikalle kuorma-akselille, tiiä sitten miten toimisi käytännössä.

    Auton säätäminen tällä purkilla on aikaavievää puuhaa, jos viet dynoon säädettäväksi reilusti muutetun koneen ms41 purkilla jossa ei ole edes ajokelpoisia karttoja sisällä niin varmista että saldo riittää

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by DirtyDiesel View Post
    Toi oma MS41.0 1744598 ei taida olla passeli boxi ja jos näin on, niin mistä autosta sinne lähtee boxia metsästämään ja mitä? MS41.2 vai voiko olla ihan MS41.0 ja -861 loppunen?

    "Index+nro"-teksti kertoo vain sen että boksi on varmasti fläshättävä. Fläsh-kelpoisten MS41-purkkien numerot:
    1 429 861; 1 432 401; 1 429 373; 1 437 806; 1 429 542;1 430 144;1 406 464."



    Eli joudut vaihtamaan. Nuo kaikki eo. numeroilla olevat voi muuttaa MS41.0/41.1 tai 41.2 koodille.


    Mihin purkki sitten riittää? No se riippuu purkin säätäjän taidosta. Jos osaaminen riittää niin et tarvitse mitään ns. aftermarket-ecua. Mutta näiden säätäminen on huomattavasti vaikeampaa kuin minkään aftermarket-ecun.

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Alkuun pakko sanoa, että kiitos tietojen jakamisesta jokaiselle, etenkin Pazi88
    Itse kysymykseen: miten pitkälle pääsee turbo käytössä vakio eculla? Tarkoitus ei ole kuitenkaan päästä alkuun edes 400hp asti, niin mietin, että kannattaako suosiolla pysytellä vakio ecussa? Ilmeisesti maf tarvii vaihtaa ja plx:n vaatii kaveriks? Toi oma MS41.0 1744598 ei taida olla passeli boxi ja jos näin on, niin mistä autosta sinne lähtee boxia metsästämään ja mitä? MS41.2 vai voiko olla ihan MS41.0 ja -861 loppunen?
    Last edited by Vicious_e36; 25-03-2021, 23:48.

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Onko niin, ettei ms42 voi muuten pakottaa open looppiin kuin laittamalla nollille max. korjausarvot?
    Ainakaan tällä hetkellä löytyvän xdf kanssa (ite kun en muuten noista mitään ymmärrä jos ei ole jotenkuten selkeän näköisiä )

    Tai määrittää uudelleen, millä alueella (esim. load x rpm) toimii open tai closed loopissa?

    Ajatuksena olis, kunhan nyt jossain vaiheessa pääsen perehtymään käytännössäkin tuon ms42 säätelyyn, koittaa tavoitella pienellä kuormituksella / osakaasulla mahdollisimman pientä kulutusta (e85:lla).
    Ennakkokarttaa muuttamalla varmasti suurin ero tulee, mut laihalla seoksella pitäisi kaiketi jokunen prosentti saada myös tiputettua.

    Ainakin sen mitä ite oon jälkiasennus ecun kanssa kokeillu, niin etanolilla tuntuu toimivan yllättävän laihalla seoksellakin ilman mitään oireita.

    Ja vastaavanlaisia kokemuksia kuullut muiltakin, että toimii myös pidemmällä aikavälillä.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    En pysty varmaksi sanomaan mutta sen jälkeen kun poistin koneelta ajurit ja asensin ne uudestaan alkoi taas eculle kirjoitukset onnistua

    Sit sillon melko samoihin aikoihin kun sain kaapelin toimimaan taas niin moottorissa ihan kuollut alakierrosalue ja suuttimet naputtaa, eli nokan anturi pimeni...tarvikkeet ei kuulemma toimi niin pitää taas tilailla ja odotella

    E: autokin pelittää nykyään hyvin, ews synkkauksessa pienen pieni murhe kun tulee ajoittain herja(ews signal) mutta aina lähtee käyntiin kuitenkin. Välillä jää jarruvalot palamaa kun ottaa avaimen virtalukosta. tällä ohjelmalla synkattu: http://e36-electronic.com/photos/EWSSync.exe

    kokeilin halpis maffia: https://maf-shop.com/shop/maf/bmw-ma...6-13621403123/
    vikakoodi tulee kyllä(johtuu varmaan vastuksesta) mutta toimii hyvin 2,2kohm vastuksella. Ei viittinyt tonnin pommiin laittaa uutta boschia
    Last edited by naikou; 27-10-2020, 21:58.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Seuraavaksi nuo kaapelin ajurit asentaa uudelleen jospa se sitten lähtis toimimaan.

    E: lähti pelittää

    Eli ajurit korruptoitunu, niinkuin luulin :think

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    QUOTE=naukkis;4238104]Eli normaalisti flashäämiseen tarvittava jännite ei mene eculle. 20-pinnisestä liittimestä pitää yhdistää 12 voltin jännite flashin ohjemointipinniin, tämä on toki kerrottu fläshäysohjeissa.[/QUOTE]

    Enhän olis täällä kysymässä jos ohjeet olisi lukematta Tinasin yhdestä sellaisesta 20pin adapterista 14-18 pysyvästi yhteen ilman mitään nappia ja akkulaturi ollut kiinni aina kun on yrittänyt fläshiä. Seuraavaksi nuo kaapelin ajurit asentaa uudelleen jospa se sitten lähtis toimimaan.

    E: lähti pelittää
    Last edited by naikou; 23-10-2020, 10:54.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    tämä on toki kerrottu fläshäysohjeissa.

    Ainiin. Perus RTFM unohtu


    "vika ei aina ole laitteessa, vaan käyttäjässä"


    15 vuotta lause on pitänyt paikkaansa 90% tapauksista :think


    Ps. itselläkun ei ole BMW:tä enää niin ohjelmoin nuo siemensit pöydällä laittamalla ainoastaan tarvittavat maa- ja virtapiuhat paikalleen, joten ei tullut mieleen että auton sähköt vaikuttaa asiaan
    Last edited by Vauhtivaunu; 21-10-2020, 23:01.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Mikä voisi olla kun fläshi ei vieläkään mene sinne boksiin vaikka quickflashin ruudulla ilmoittaakin että onnistui? tarkistin että on varmasti ft232rl sirullinen kaapeli kyseessä ja adapterikin on ehjä. Sain samalla kaapelihässäkällä kuitenkin ews synkattua että lähtee edes käyntiin. Fullreadin saa myös otettua koneelle. Eli ongelma on että vaikka fläshää muokatun partialin niin mitään muutosta ei tapahdu, fullflashia ei oo viittiny kokeilla, boksi on index numerolla ja -861, ilmastoidusta 323i peräisin.
    Eli normaalisti flashäämiseen tarvittava jännite ei mene eculle. 20-pinnisestä liittimestä pitää yhdistää 12 voltin jännite flashin ohjemointipinniin, tämä on toki kerrottu fläshäysohjeissa.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎