Mikä voisi olla kun fläshi ei vieläkään mene sinne boksiin vaikka quickflashin ruudulla ilmoittaakin että onnistui? tarkistin että on varmasti ft232rl sirullinen kaapeli kyseessä ja adapterikin on ehjä. Sain samalla kaapelihässäkällä kuitenkin ews synkattua että lähtee edes käyntiin. Fullreadin saa myös otettua koneelle. Eli ongelma on että vaikka fläshää muokatun partialin niin mitään muutosta ei tapahdu, fullflashia ei oo viittiny kokeilla, boksi on index numerolla ja -861, ilmastoidusta 323i peräisin.
Okei eli ms41.0 kanssa ajoneuvon nopeustiedolla ei ole merkitystä kiihdytyksellä esim vanoksen toimintaan kuten ms41.2sessa vanos tekee ilmeisesti nopeustiedolla jotain merkittävää?
Jep ms41.0 (ja 41.1) voi vaan huoletta nostaa vss error kierrosrajottimen ja jättää nopeustiedon pois.
Tai no jos tarkkoja ollaan, niin näissä taittaa olla joku ominaisuus joka aivan aavistuksen nostaa tyhjäkäynti kierroksia auton liikkuessa. Ainakin itse olen huomannu että tyhjäkäynti muuttuu hieman kun auto pysähtyy jos vaikka hitaasti liu-uttaa liikennevaloihin. Mutta mitään käytännön merkitystä tuolla ei oo
Niin 41.2 Softassa lisäominaisuuksina launch control, nopeuden mukaan kääntyvä vanos ja on siinä muutenkin paljon enemmän ominaisuuksia koska on eniten tuettu softaversio romraiderilla.
Jos boksissa on 41.0 niin siinä ei välttämättä näy vss correction, 41.2 ohjelmassa vss correction varmasti löytyy. Jos ei ole päivitetty 41.2 fullreadia niin se nopeustieto on turha IMO, ellet ole asentamassa nopeudenrajotinta
Okei eli ms41.0 kanssa ajoneuvon nopeustiedolla ei ole merkitystä kiihdytyksellä esim vanoksen toimintaan kuten ms41.2sessa vanos tekee ilmeisesti nopeustiedolla jotain merkittävää?
Jos boksissa on 41.0 niin siinä ei välttämättä näy vss correction, 41.2 ohjelmassa vss correction varmasti löytyy. Jos ei ole päivitetty 41.2 fullreadia niin se nopeustieto on turha IMO, ellet ole asentamassa nopeudenrajotinta
Etsi jostain e36 m43 sähkökaavioita niin sieltähän se selviää, varmaan online TISsistä saattais löytyä, mun tietojen mukaan e36 korissa on kahdenlaista nopeustietoa esim. kutoskoneisissa m50 on triggeri perän sisällä josta tulee nopeustieto ja m52 on Siemensin purkilla ja siinä luetaan ABS kehältä nopeustieto ja se on tarkempi kuin tuo harvahampainen triggeri perän sisällä. Voi sen signaalin ryöstää sieltä perän anturilta asti mut menee vaa piuhaa vähän enemmän sitten vs. mittarin takaa
Ei tahdo oikeen selkokielellä löytyä tietoa.
Korin johtosarjaa pitkin tulee x20 14 pinniin joku johto mutta m52sen 14 pinniin ei tule mitään.
Mutta taas m52sen x20 9 pinniin tulee johto mutta korisarjasta ei lähde lainkaan.
Voikos ton 9 johdon heittää koneen johtosarjasta pinniin 14 ja toivoa että nopeustieto tulee sitä pitkin?
Sitten taas. Mistä toi 1160 muutetaan ecuun. En löytänyt romraiderista mitään "speed signal correctionia". Mitenkä sen Ecun tiedoston saa näytettyä sellasena binäärisenä että ton 48 pulssi tiedon saisi muutettua 9 hammas tiedoksi?
Etsi jostain e36 m43 sähkökaavioita niin sieltähän se selviää, varmaan online TISsistä saattais löytyä, mun tietojen mukaan e36 korissa on kahdenlaista nopeustietoa esim. kutoskoneisissa m50 on triggeri perän sisällä josta tulee nopeustieto ja m52 on Siemensin purkilla ja siinä luetaan ABS kehältä nopeustieto ja se on tarkempi kuin tuo harvahampainen triggeri perän sisällä. Voi sen signaalin ryöstää sieltä perän anturilta asti mut menee vaa piuhaa vähän enemmän sitten vs. mittarin takaa
Kirjoita vss correctioniin 1160 ja ota signaali mittarista, niin muutkin ovat tehneet e36/e34/e30 swapeissa.
Tästä ois kiva saada lisää tietoa.
Ilmeisesti m52sessa x20 liittimeen pinniin 9 on "speed signal inpit" mutta mistä toi nopeustieto tarkalleen ryöstetään? Eikö m43sen ecu saa lainkaan nopeustietoa että joutuu jostain mittariston johdoista ton ryöstään?
Manuaalin ja automaatin välillä on ero ainakin 41.2 softassa(control bits, byte 5) sekä muutenkin snadisti eroja kartoissa mutta minkä vaan boksin joka ottaa flashia sisään saa kyllä ohjelmoitua mieleisekseen mutta vaatii perehtymistä aiheeseen huolella jos haluaa ite ohjelmoida, muuten saa vain romua aikaan. Tai sitten maksaa jollekin joka osaa tehdä muutokset. Ajoneston saa kyllä pelaamaanuudellakin boksilla tekemällä ews synronointi tai sitten koodaa koko ominaisuuden pois käytöstä jolloin ajonesto vaikuttaa enää starttiin eli ei lähde ilman sirua starttaamaan.
Niin tulee. Ja suuttimetkin on syytä olla vakioita suuremmat.
No kuka hullu nyt vakio suuttimilla, nehän loppuu kesken jo kakkos vaihteella. Ainiin speeduino, mukava uusi harrastus olis ku mulla menis varmaan koko talvi ton kokoamiseen eikä välttämättä sittenkään tuu toimivaa
itselläni on harmikseni tuollainen ms41.0 jossa ei ole index numeroa
tämähän siis vissiin merkitsee että ei ole softattavissa. onko homma kuitenkin loppujenlopuksi niinkin yksinkertainen että tilaa jostain ebaysta. tuollaisen eeprom flash sirun ja kolvaa alkuperäisen paikalle. vai vaivaudunko mielummin vain löytämään vastaavan single vanos koneen ecun index numerolla. jos koko boxin vaihtaa niin alkaako ajonesto temppuilemaan (eli pitääkö samalla vaihtaa avain, vastaanotin ja lukot myös) jos näin niin onko sen poisohjelmoiminen kuinka hankalaa koska en millään jaksaisi metsästää samasta autosta olevia avaimia, vastaanottimia jne
toisekseen. välittääkö itse ecu onko se alunperin automaatti vai manualiautosta jos sen on tarkoitus manuaaliautoon tulla. eikös noissa automaateissa ole tuo laatikkoa ohjaava boksi ihan erikseen
Olen koittanut tuolta Romraiderin sivulta etsiskellä ja lueskella pitkään nopeustiedon puuttumisesta.
Minulla on tosiaan e36 alkujaan m43 moottorilla ja nykyisin m52b28.
Ewssät poistettuna ja vss errorit korjattu mutta olen miettinyt kun ecu ei saa ajoneuvon nopeustietoa.
Ilmeisesti jotkut on mittaristosta ties mistä haarottanut tuon nopeustiedon eculle. Mutta ongelmana on ilmeisesti se että alkujaan tuommoinen ms41 saa tiedon oikealta takarenkaalta.
Onkos jotain helppoa keinoa saada nopeustieto eculle perältä/takapyörältä ja se että onko sillä esimerkiks käyttäytymisen/kulutuksen kanssa jotain tekemistä isosti?
Mitenkä tällaisen toteuttaa jos tästä jotakin apua on?
Leave a comment: