Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • peljoppi
    replied
    ÖÖh tota minä taas kyelen viisaammilta

    Tervehdys,

    osaamattoman kokeilut jatkuu...päätin muuttaa kokeilumielessä MS41 -861 loppuisen boxin sytkäkarttaa 3 astetta ja vääntelin bensansyöttöäkin 1,0 - en siis 0,1 :lla ihan kokeilumielessä. Nyt en kopioinut mistään vaan muuttelin suoraan solujen arvoa. Sitten tallensin ja ajattelin kokeilla testoboxiin flashausta, mutta rohkeus loppui, kun herjasi, että SW jotakin ja että arvot on eri boxista ja saattaa korruptoida boxin. Rohkeus petti enkä tällä kertaa painanut yes. Onko niin, että noilla muutoksille on joku maksimiarvoraja, jonka puitteissa voi muutella ?. Kokeilin MSQuichFlashilla ja norjalaisella ja molemmista tuli sama varoitus. VAI olisiko pitänyt rohkaistua ja vastata YES. Näin yleensä teen ja sitten taas mene kavereita vaivaamaan, kun vehkeet on tiltissä..

    Kyseleepi Jussi

    Leave a comment:


  • peljoppi
    replied
    Versio ????

    Saattaisi olla oikea arvaus eli se boxi josta kopioin sytkäkartan ei ollut samaa numerosarja kuin tuo mihin sen kopioin. Aloittelijan moka😮 Olisi kait pitänyt muuttaa vain 3 astetta ennakoitavissa. Yt Jussi

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by peljoppi View Post

    Kyllä se flashaus on aiemmin onnistunut tuolla piuhalla ja tuolla virtalähteellä, kun olen reilun viikon leikkinyt säätäjää ja muutellut karttoja, mutta kun kopioin sen toisen boxin kartan, niin johan tilttasi.
    Olihan nyt niin että et siis kopsannu jonkun muun boksin partialia sinne? Jos pistää väärän version partialin sisään, niin se menee kyllä sekaisin.

    Leave a comment:


  • peljoppi
    replied
    Voltit - onko joku alaraja ?

    Minulla on kyllä brand new PC:n virtalähde, jonka normijännite on 12 V 35 A. Olen mitannut kaikki piuhapisteet ja mistään ei tule kuin 11.94 V halvalla yleismittarilla mitattuna. Kun on boxit ja kuorma päällä, niin jännite laskee sen 0,2 V eli 11,74 V. En ole löytänyt ainakaan osakaupasta sellaista virtalähdettä, jossa olisi ilmoitettu selkeästi esim 12.5 V.

    Kyllä se flashaus on aiemmin onnistunut tuolla piuhalla ja tuolla virtalähteellä, kun olen reilun viikon leikkinyt säätäjää ja muutellut karttoja, mutta kun kopioin sen toisen boxin kartan, niin johan tilttasi.

    Selaisin RomRaider forumeita ja jossain oli juttua, että minimijännitteen pitäisi olla 12,3 V ohjelmoitaessa. En tiedä mistä se vaatimus tulee, mutta on toki mahdollinen epäonnistuneen flashauksen syy. Täytyy siis laittaa pieni motarin akku varmistamaan virransyöttöä, kun muutakaan virtalähdettä ei nyt itsellä ole saatavilla.

    Yt

    Jussi

    Leave a comment:


  • evilracer
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Nuo flashays ongelmat lähes aina johtuu huonolaatuisesta kaapelista. Toki alhainen jännitekkin voi aiheuttaa ongelmia. Tietokoneen virtalähde on osoittautunut oikeen hyväksi vehkeeksi jos pitää autosta irrallaa flashailla purkkeja.
    Täytyy vaan huomata ottaa virrat oikeesta piuhasta Viidellä voltilla tuli näppärä paperipaino, tuota mun purkkia ei taideta pelastaa enää kuin prommerilla, eikä sellasta tunnu löytyvän tästä maasta :think

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Nuo flashays ongelmat lähes aina johtuu huonolaatuisesta kaapelista. Toki alhainen jännitekkin voi aiheuttaa ongelmia. Tietokoneen virtalähde on osoittautunut oikeen hyväksi vehkeeksi jos pitää autosta irrallaa flashailla purkkeja.

    Leave a comment:


  • peljoppi
    replied
    Juu

    Siis tarkoitin että ostin MSquickflash ohjelman purkin lukuun ja kirjoittamiseen. Ohjelma näkyy ruudussa nimellä Ftdi enkä oivaltanut että sehän on myös siis piuha kun kysyt. Samalla eVillen piuha juu on edelleen. Kokeilin akullakin siis isommalla jännitteellä mutta ei norjalainen ohjelmam kirjoittanut siihen boxiin enää. Siis flashasin tuolla MSquickflash tai FTDI ohjelmalla vai mikä sen nimi nyt onkaan. Täytyy varmaan hakea. Biliteemasta mp-akku varmistamaan jännitettä. Yt Jussi

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by peljoppi View Post
    Eipä auttanut muu kuin ostaa Ftdi. Sillä sain sekaisin menneeseen boxiin palautettua vanhat ohjelmat ja menivät ne nyt sinne. Mikä lienee norjalaiseen tullut tai onkohan tuo tietokoneen virtalähteen jännite just rajalla kun on mittarilla 11,94 v ilman kuormaa ja 11,74 kuormalla. Ihan uusi se on.jossan oli jotain 12,3 v minimijännitteestä. Yt Jussi
    Hetkinen eikös sinulla ollut ftdi kaapeli? Vai oliko se jokin erikoinen klooni vehjes?

    Kokeilitko sen akun kanssa? Auttoiko se mitään?

    Leave a comment:


  • peljoppi
    replied
    Ftdi

    Eipä auttanut muu kuin ostaa Ftdi. Sillä sain sekaisin menneeseen boxiin palautettua vanhat ohjelmat ja menivät ne nyt sinne. Mikä lienee norjalaiseen tullut tai onkohan tuo tietokoneen virtalähteen jännite just rajalla kun on mittarilla 11,94 v ilman kuormaa ja 11,74 kuormalla. Ihan uusi se on.jossan oli jotain 12,3 v minimijännitteestä. Yt Jussi

    Leave a comment:


  • peljoppi
    replied
    Nysse myrkyn lykkäs eli apuva

    Moi,

    aloittelijana leikin eilen ms41 boxilla tuossa tekemässäni kirjoituspöytäflashauspisteessä. Boxi oli alunperin m52b25 koneesta ja päätin muuttaa sinne ingition base karttaan hieman lisää ennakkoa kun tulee 328iin. Otin toisen itse lukemani 328 boxin saman sytkäkartan auki ja kopioin sen tuohon 323n karttaan ja tallensin uudella nimellä. Sitten laitoin myllyn pyörimään ja partial flash. Masiina meni 10 % flashausta ja ilmoitti partial done. Kun sitten avasin tulokset, niin kaikki bensa ja sytytyskartat on ihan hebreaa eli kierrosluku ruudut luokkaa 65000 ja ennakot jotain 77. Samoin kaikki fuel-kartat sekaisin kuin Jokisen eväät. Ja tietenkään purkki ei enää ota vastaan partialia eikä full flashia. Mitähän ihmettä tapahtui ja onko tämä boxi nyt kaputt ? Näin siis ei homman kait pitänyt mennä ja milläs tuon nyt saa korjattua. Juu ja kyseli se ohjelma jotain ennen flashia että olenko varma...ainahan mä klikkaan juu vaikka mitään en tiedä. .Yt Jussi
    Last edited by peljoppi; 19-09-2018, 19:32.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Erstmeister View Post
    Tosiaan pian tulee aika lyödä isommat suuttimet kiinni. Aika pitkälti varmaan hyvä käyttää 1.4 kertoimia noissa suutinarvoissa mutta sytkäkartat mietityttävät viinalla ajettaessa. Kuinka paljon sytkäennakkoa olis hyvä laittaa defaulttina näin alkuun?
    Jos Pazi88 raaskisit jakaa sen sun 520i viinakonversioromin, olis loistavaa Sais siitä vähän osviittaa.
    Toinen asia mikä mietityttää, on kylmäkäynnistyksen rikastus.
    Oliko näissä vaarana se nikasil- pinnotteen kuluminen viinalla ajettaessa jos kaikki ei ole kohdallaan?
    Jaa ompa tämä menny ohi kokonaan. Joo on vaarana että nikasillit kuluu pois jos voitelu katoaa. Mutta vakio eculla tuskin, kun se aika hanakasti pitää seoksen halutun 14.7 tuntumassa.

    Sitä 520i viinakonversiota en mielellään vielä jaa kun siinä moottorissa on jotain vikaa vieläkin ja sitä en oo 100% saanu pelaamaan ikinää. Siinä on varmaan ketjut jo niin venyny että ajotus alkaa olla liikaa pielessä.

    Mut tuolla mulla taitaa olla omassa e36:ssa tehty muutama e85 säätö -830 boschin suuttimille, mistä voi vähän kattoa mallia: https://drive.google.com/drive/folde...WpraE5UTjBmLXc

    Ennakoista, niin e85:lla cruising alueella voi kokeilla puottaa muutaman asteen vakiosta että paranisko kulutus sillä. Ja sitten taas WOT alueella nostaa muutaman asteen. Mut tuon ennakon kanssa ei oo niin järin tarkkaa e85:n kanssa, kun auto käy ja kulkee oli siellä melkeen mitä vaan. Mut sit joku kulutuksen optimointi on aika hidasta kokeilu hommaa että millä se tykkää käydä.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    En usko nikasilin menevän miksikään. Ainakaan helpommin kuin muutkaan sylinteriputket.

    Vaihda öljyt tiehäaan ja hiero kylmäkäynnistys niin että lähtee mutta että "hukutus" olisi mahdollisimman pieni.

    E85 vaatii käsittääkseni suhteessa paljon enemmän rikastusta kylmässä kuin bensa siksi e85:sta päätyy öljyyn kylmäkäynnistyksessä usein reippaanlaisesti.

    Leave a comment:


  • Erstmeister
    replied
    Kiitos, enpä ajatellut että m52 kanssa pitäisi vielä tuo boksi vielä erikseen ohittaa.
    Kolvasin tuossa ne johdot yhteen ja auto starttasi siruttomalla avaimella

    Tuli sitten bensapumppukin vaihdettua kun orkkispumppu näin 300tkm lähestyessä alkoi oikkuilemaan. Tilalle pistin Bilteman walbro-kopion, kun lähimmästä motonetistä oli boschin pumput loppu. Saabifoorumeilta lueskelin, että pumpussa pitäisi syöttö riittä paremmin kuin hyvin ja kestää kuullemma ajaa viinallakin. Bensansuodattimen vaihdoin jo aiemmin oem boschilaiseen.


    Tosiaan pian tulee aika lyödä isommat suuttimet kiinni. Aika pitkälti varmaan hyvä käyttää 1.4 kertoimia noissa suutinarvoissa mutta sytkäkartat mietityttävät viinalla ajettaessa. Kuinka paljon sytkäennakkoa olis hyvä laittaa defaulttina näin alkuun?
    Jos Pazi88 raaskisit jakaa sen sun 520i viinakonversioromin, olis loistavaa Sais siitä vähän osviittaa.
    Toinen asia mikä mietityttää, on kylmäkäynnistyksen rikastus.
    Oliko näissä vaarana se nikasil- pinnotteen kuluminen viinalla ajettaessa jos kaikki ei ole kohdallaan?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Ilman EWS:ää pitää jumpperoida startin johto kulkemaan ews purkin ohi.
    Jep. Boksista kyllä poistuu ews, mutta startti ei pyöri eri avaimella ennenkuin ews purkilta on kaksi paksuinta johtoa lyöty yhteen.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Erstmeister View Post
    Terve kaikille, mun eka postaus näillä foorumeilla.

    Rupesin tässä säätämään oman E36 M52B20 vakiosiemensiä, kun tarkoituksena olisi laittaa se käymään viinalla.
    Tässä kuluneen viikon aikana hankin kaapelit, adapterit ja softat yms läppärille.
    Ajattelin kuitenkín testailla tätä säätämistä vähän kevyemmin ennen kun isken isommat suuttimet kiinni.
    Päätin siis ensin nostaa rajoittimen 7k/rpm, ja yritin poistaa ajoneston.

    Rajoittimen nosto onnistui helposti, mutta ajoneston poistamisessa tuli ongelmia. Eli Control Unitsin Desimaalilukuna mulla tässä byte 8:ssa oli 15, mikä binääriksi muutettuna on 1111. Eli tilalle tuli 1000111, desimaalina 143.
    Latasin romin sitten purkkiin sisään, ja ainakin rajarin muutos tuli voimaan.
    Ajoneston muutos ilmeisesti ei, sillä auto ei anna pyörittää toisella avaimella, jonka teetätin ilman ajonestosirua :think
    Mitähän tässä sit tapahtu?
    Pitääkö EWS:n poisto tehdä Fullreadissa eikä Partial modessa?

    Kiitokset kaikille foorumille postanneille ja erityisesti pazi88:lle youtube-videoiden tekemisestä niistä on tullut opittua paljon.
    Ilman EWS:ää pitää jumpperoida startin johto kulkemaan ews purkin ohi.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎