Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pheno
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Tuo teston ominaisuus et saa megalog vieweriin logit on kyllä loistava ominaisuus. Näppärä katella mitä tapahtuu koneessa.

    En oo vielä edes hoksannut moista toimintoa. Pitääpä tutkia. Kunhan saan AFR mittarin autoon kiinni, niin sillon tuo ois aika näppärä. Niissähän bensakartta on engine load*RPM akselilla, niin samoille akseleille kun loggaa AFR lukemat, niin saa bensakartta säädettyä aika hyvin.
    Juu, megalogviewer on aika näppärä ja näyttää logit hyvin ja selkeesti. En oo tuohon logivieweriin panostanut TestO:ssa kun toi MLV on niin hyvä, löytyy tosta jonkinlainen perusvieweri, millä vähän näkee logia.

    Mikä laajakaistakontrolleri sulla on ? Mulla on tossa yleisimmät tuettu, eli AEM, PLX, Innovate, yms.

    Toi 'realtime'- taulukko löytyy: Tools -> Chart2D. Sieltä valitset sopivan rivi ja sarakemäärän ja alhaalta X,Y ja Z:lle parametrit ja 'Apply' resetoi taulukon.

    Samoin Playback- toiminnossa: Tools -> Playback laita 2D Chart- täppä päälle niin aukeaa sama taulukko. Siinä voi kelata logia siitä scrollbar:ista

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Mukavan näköistä säätämistä! Toi RomRaider on kyllä näppärä tossa hommassa.

    Tuli mieleen, että tuossa uusimmassa TestO:ssa parantelin hieman 2D "real-time" kartta näkymää. On siellä 3D:kin mutta sitä en oo ehtinyt paljoa kehittämään. Siinä 2D:ssa voi esim. AFR:ää katsoa (min,max,average) ja X,Y:ksi voi valita haluamansa parametrin (esim. TPS ja RPM). No, en tiedä onko sulle kuinka tärkeä ominaisuus, mutta ajattelin tässä samalla mainita kuitenkin. Toimii se myös playback-moodissa, eli voit tallennettua logia kelata jälkeenpäin ja katsoa niitä arvoja. 2D kartta ei osaa yhdistää aikaa graafiin, mikä olisi kyllä näppärä ominaisuus..
    Tuo teston ominaisuus et saa megalog vieweriin logit on kyllä loistava ominaisuus. Näppärä katella mitä tapahtuu koneessa.

    En oo vielä edes hoksannut moista toimintoa. Pitääpä tutkia. Kunhan saan AFR mittarin autoon kiinni, niin sillon tuo ois aika näppärä. Niissähän bensakartta on engine load*RPM akselilla, niin samoille akseleille kun loggaa AFR lukemat, niin saa bensakartta säädettyä aika hyvin.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Mukavan näköistä säätämistä! Toi RomRaider on kyllä näppärä tossa hommassa.

    Tuli mieleen, että tuossa uusimmassa TestO:ssa parantelin hieman 2D "real-time" kartta näkymää. On siellä 3D:kin mutta sitä en oo ehtinyt paljoa kehittämään. Siinä 2D:ssa voi esim. AFR:ää katsoa (min,max,average) ja X,Y:ksi voi valita haluamansa parametrin (esim. TPS ja RPM). No, en tiedä onko sulle kuinka tärkeä ominaisuus, mutta ajattelin tässä samalla mainita kuitenkin. Toimii se myös playback-moodissa, eli voit tallennettua logia kelata jälkeenpäin ja katsoa niitä arvoja. 2D kartta ei osaa yhdistää aikaa graafiin, mikä olisi kyllä näppärä ominaisuus..

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Tuosta romraiderin foorumilla olevasta definiton filestä puuttu kunnon tuki koko flashille, niin jos joku muukin haluaa käpälöidä noita ms42 binäärejä romraiderilla, niin tuossa on meikäläisen editoima määritystiedosto, jossa on samat kartat sekä partial että full flashille.

    Pitäs melkee lisätä vielä loputkin puuttuvat parametrit, jotka lötyy kyllä tuner pro:n filestä, mutta niitä on kyllä niin paljon, ettei kukaan jaksa käsin niitä näpytellä. Pitänee joku skripti kirjoittaa siihenkin...

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    No niin palataampa vielä tuohon ms42 säätämiseen. Eli nyt koitettiin pistää tuo boksi jossa puotin softaversion C6:sta AD:hen autoon paikalleen. Kohdeauto on -99 523i, jossa kone on stroukattu b28:ksi. Tuo AD softa on 2.8 Z3:sta peräisin, eli siinä voi olla jotain eroavaisuuksia e39:iin. Ensimmäinen vortojen päällelaitto ei kuitenkaan antanu muuta vikakoodeja, kuin EWS:ltä. Mikä nyt on aika loogista. INPA:sta kun avasi ms42 valikon, niin siellähän on selvästi näkyvillä EWS-synkkaus valikko, jonka alta piti vielä valita F1, niin EWS synkkautui nätisti. Kokeiltiin vielä pariin kertaan, niin kyllä. Virginisöidyn softan saa INPA:lla paritettua auton oman EWS:n kanssa.

    EWS-synkkauksen jälkeen kone lähti käyntiin kuten pitää ja mitään vikakoodeja ei tullut. Kyseissessä autossa on vielä m54b30 imusarja ja vakiot pakosarjakatit on siirretty auton alle ja pakosarjat on nyt käärmeenpesämallia. Niinpä koneessa saattaisi olla vähän varaa optimoida sytkäennakkoja. Muuton siis RON-98 sytkäkarttaa nostamalla ennakkoa 1-4 astetta sieltä täältä ja tämän jälkeen lähdettiin kojeajolle. Loggaukseen käytin testoa serial moodissa ja pienen ajelun jälkeen kaikki vaikutti pelaavaan. Vedettiin sit pari täyskaasukiihdytystä, niin logi näytösti tältä:


    Eli nyt 2 vaihteella on 5880 rpm kohdassa 25,5 astetta ennakkoa.

    Tässä kuitenkin huomataan, että 2# nakusensorissa hyppää arvo äkkiä ylöspäin tässä kohtaa, eli ennakkoa taitaa olla liikaa.

    Mikä sitten näkyykin seuraavalla vaihteella, kun moottorinohjaus on puottanut ennakkoa alaspäin tästä kohdasta.

    Tämä näkyy myös selvästi nakuanturin käyrän tasoittumisena. No koitin sitten tältä alueelta puottaa ennakkoa asteen verran ja rikastin seostakin pikkusen. Lisäksi kun nakuanturin karttoja katsoo, niin se näyttäisi noilla seuduin sallivan ~2 absoluuttisia arvoja nakutukselle. Että se tuskin on vielä ottanu vastaan tuossa kohtaa, mutta myös nakuarvon nousunopeudelle löytyy kartta erikseen. Jotenka muutin tätä nakuarvon nuosukarttaa pikkasen sallivammaksi tuosta kohtaa ja ladattiin uus softa sisään purkkiin.



    Nyt huomataan, että ennakko oikeasti putosi sen asteen verran, eli säätö toimii kuten pitääkin.

    Megalog viewerin näkymä nyt vähän hämää, mutta nyt nakuarvo ei nouse niin ylös, mitä aiemmin ja nuosunopeus näyttää olevan myös hitaampi.

    Ja nyt moottorinohjaus ei olekkaan puottanu ennakkoa enään isommille vaihteille.

    Eli vielä yhteenvetona, niin ms42 purkin säätäminen näyttää onnistuvan, kun softan dowgreidaa AD versioon ja flashaaminen onnistuu vanhemmalla JMgarageflasher ohjelmalla. Lisäksi purkin kuin purkin saa synkattua auton oman EWS:n kanssa INPA:lla, kun flashin saattaa virgin tilaan.

    EDIT jaa näköjään aivan kaikki ei pelaa. Vakkarin valo ei enään syty mittaristoon, vaikka itse vakkarin pelaakin. No ei oo onneksi vakava vika
    Last edited by Pazi88; 19-09-2016, 13:03.

    Leave a comment:


  • William
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Se vakio bin pitää ottaa ulos norjalaisen softalla, joka löytyy täältä. Ei romraiderilla/loggerilla. Ja sisään moottorinohjaimeen menee samalla softalla. Romraiderilla voi vaan muokata bin tiedostoa.

    Missä vaiheessa se nyt antaa virheilmoituksen ja minkä? Kun romraiderin avaa, niin klikataan ECU Definitions -> ECU Definitions Manager -> Add.. -> etsi foorumilta lataamasi ms41 ECU Definitions v.xxx.xml tiedosto ja klikkaa open. Sen jälkeen Save ja File -> Open Image ja etsi koneelta norjalaisen softalla lataamasi .bin tiedosto.

    EDIT onhan sulla 32 bittinen Java? 64 bittinen aiheuttaa ongelmia ja jos sulla on 64 bittinen käyttis, niin se lataa automaattisesti 64 bittisen javan. 32 bittinen pitää siis asentaa käsin 64 bittiselle koneelle.
    Joo me testattiin 32-bit XP:llä ja muutamalla muullakin, silloin kun ladataan se ms41 deffi sinne niin virheilmoitus tulee heti että ei pysty configuroida / ei löydä definition tiedostoa.
    Täytyy vähän sitkeämmin vaan jatkaa tutkimista, pakkohan sen on saada toimimaan kun kerta näin on käynyt

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by William View Post
    Yritettiin siis saada myöskin loggeri toimimaan tuloksetta, tarkoitin subaru deffinä sitä että haettiin ne uusimmat ja laitettiin ne ohjelmaan ilman ms41 def tiedostoja eikä ohjelma löytänyt niitäkään, romraider on ehkä enemmän orientoitunut subaruihin ja niille on kattavampi forumi. virheilmoitus siis tulee ennenkuin edes päästään ottamaan yhteyttä ecuun, ja loggerihan vaatii sen definition tiedoston toimiakseen. Bin tiedosto luetaan sillä perusohjelmalla ja perusohjelman kauttahan tuossa vasta loggeriin pääsee käsiksi, oli kumpi tahansa niin samaa virheilmoitusta se toistuvasti antoi. Modelta sain ohjeeksi "siirrä romraider pois program filesistä ja kaikki def tiedostot sen mukana vaikka C:n juureen" ainoana ja ehdottomana fiksinä mutta ei se siltikään toiminut, ei XPllä, vistalla eikä kympilläkään.

    Ja edit : siis yritetään vetää vakio bin ulos muokataksemme sitä, ja ongelma tulee jo paljon ennen kuin päästään siihen pisteeseen.
    Se vakio bin pitää ottaa ulos norjalaisen softalla, joka löytyy täältä. Ei romraiderilla/loggerilla. Ja sisään moottorinohjaimeen menee samalla softalla. Romraiderilla voi vaan muokata bin tiedostoa.

    Missä vaiheessa se nyt antaa virheilmoituksen ja minkä? Kun romraiderin avaa, niin klikataan ECU Definitions -> ECU Definitions Manager -> Add.. -> etsi foorumilta lataamasi ms41 ECU Definitions v.xxx.xml tiedosto ja klikkaa open. Sen jälkeen Save ja File -> Open Image ja etsi koneelta norjalaisen softalla lataamasi .bin tiedosto.

    EDIT onhan sulla 32 bittinen Java? 64 bittinen aiheuttaa ongelmia ja jos sulla on 64 bittinen käyttis, niin se lataa automaattisesti 64 bittisen javan. 32 bittinen pitää siis asentaa käsin 64 bittiselle koneelle.

    Leave a comment:


  • William
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Oletko nyt yrittänyt saada loggerin toimimaan vai muuttaa kenties rommin sisältöä?

    Tuo rommin bin luetaan eri ohjelmalla ja flashatäänkin sillä.
    Yritettiin siis saada myöskin loggeri toimimaan tuloksetta, tarkoitin subaru deffinä sitä että haettiin ne uusimmat ja laitettiin ne ohjelmaan ilman ms41 def tiedostoja eikä ohjelma löytänyt niitäkään, romraider on ehkä enemmän orientoitunut subaruihin ja niille on kattavampi forumi. virheilmoitus siis tulee ennenkuin edes päästään ottamaan yhteyttä ecuun, ja loggerihan vaatii sen definition tiedoston toimiakseen. Bin tiedosto luetaan sillä perusohjelmalla ja perusohjelman kauttahan tuossa vasta loggeriin pääsee käsiksi, oli kumpi tahansa niin samaa virheilmoitusta se toistuvasti antoi. Modelta sain ohjeeksi "siirrä romraider pois program filesistä ja kaikki def tiedostot sen mukana vaikka C:n juureen" ainoana ja ehdottomana fiksinä mutta ei se siltikään toiminut, ei XPllä, vistalla eikä kympilläkään.

    Ja edit : siis yritetään vetää vakio bin ulos muokataksemme sitä, ja ongelma tulee jo paljon ennen kuin päästään siihen pisteeseen.
    Last edited by William; 13-09-2016, 14:37. Reason: Lisäys

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by William View Post
    Yritettiin päästä käsiksi ms41 ecuun, ongelma tuli siinä vaiheessa kuk yritettiin saada ecu deffit ja niiden lähde asetettua niin jokaisella kerralla kun vaihdettiin tiedostojen sijaintia lukuisiin eri paikkoihin niin ohjelma ei suostunut löytämään niitä. Ei löytänyt edes viimeisintä subaru tiedostojakaan, kokeiltiin myös sillä koska ajateltiin ettei ole niin ms41 orientoitunut softa mutta tuloksetta.
    Seurattiin sivuston antamia ohjeita kuin raamattua monta tuntia ilman että päästiin edes pisteeseen milloin voitaisi ottaa yhteys ecuun.
    Oletko nyt yrittänyt saada loggerin toimimaan vai muuttaa kenties rommin sisältöä?

    Tuo rommin bin luetaan eri ohjelmalla ja flashatäänkin sillä.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by William View Post
    Yritettiin päästä käsiksi ms41 ecuun, ongelma tuli siinä vaiheessa kuk yritettiin saada ecu deffit ja niiden lähde asetettua niin jokaisella kerralla kun vaihdettiin tiedostojen sijaintia lukuisiin eri paikkoihin niin ohjelma ei suostunut löytämään niitä. Ei löytänyt edes viimeisintä subaru tiedostojakaan, kokeiltiin myös sillä koska ajateltiin ettei ole niin ms41 orientoitunut softa mutta tuloksetta.
    Seurattiin sivuston antamia ohjeita kuin raamattua monta tuntia ilman että päästiin edes pisteeseen milloin voitaisi ottaa yhteys ecuun.
    Ööh eikai siinä tarvi muuta, kuin valita uusin ecu definition file ms41:lle ja avaa bin:nin, niin sitä pääsee käpälöimään. Toiminut joka koneella kuin junan vessa. Aikaa menee n.30s. Mut en nyt ymmärrä mitä tiedostojen sijainteja ootte muutellu oikeen tai yhdistely Subaru ja bemarin ms41 juttuja :think

    Leave a comment:


  • William
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Juu on. Hyvin pelaa. Mitä oot koittanu tehdä?
    Yritettiin päästä käsiksi ms41 ecuun, ongelma tuli siinä vaiheessa kuk yritettiin saada ecu deffit ja niiden lähde asetettua niin jokaisella kerralla kun vaihdettiin tiedostojen sijaintia lukuisiin eri paikkoihin niin ohjelma ei suostunut löytämään niitä. Ei löytänyt edes viimeisintä subaru tiedostojakaan, kokeiltiin myös sillä koska ajateltiin ettei ole niin ms41 orientoitunut softa mutta tuloksetta.
    Seurattiin sivuston antamia ohjeita kuin raamattua monta tuntia ilman että päästiin edes pisteeseen milloin voitaisi ottaa yhteys ecuun.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by William View Post
    onko täällä oikeasti joku joka on saanut romraiderin aikuisten-oikeasti toimimaan?
    Juu on. Hyvin pelaa. Mitä oot koittanu tehdä?

    Leave a comment:


  • William
    replied
    onko täällä oikeasti joku joka on saanut romraiderin aikuisten-oikeasti toimimaan?

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    galetto ei osaa lukea koko flashiä. Pelkästään kalibrointiosion.

    MUTTA

    tuolta samalta norjantyypiltä, joka on tehnyt ms41 flash toolin on saatavilla tämä flashtool: https://chipster.no/index.php?_route...50-MSS52-MSS54

    Tuon pitäisi pystyä lukeman sekä kirjoittamaan full ja partial flash kaikilta ms41/42/43 bokseilta ja näköjään monilta muiltakin bokseilta. Tekee samalla myös checksum korjauksetkin, niin ei tarvi tehdä sitä erikseen ja toimii edelleen perus inpa/vag kkl jne. parin euron usb kaapeleilla. Ei ainakaan kuvauksessa lue että tarvitsisi purkkia avata.

    Hintaa tuolla on toki ~65€ nyky kurssilla, et ihan tämmösiä kokeiluja varten en ole raskinut ostaa. Mut jos tulee enemmänkin tarvetta flashailla näitä ms42/43 purkkeja, niin ajattelin ostaa tuon softan ja kokeilla. Etenkin, jos ei tarvi itse purkkiä käpälöidä. On kummiskin aika aikaa vievää purkaa dme pois autosta, avata se ja viritellä takaisin autoon niin et saat vielä tuon pinnin maadoitettua yhteyttä varten.
    No noihin aikaisempiin juttuihin nimenomaan ei saanut olla kuin noita 64kb ja 32kb tiedostoja, niitä ei saa kuin gallettolla. Riippuu tietysti mille tiedosto koolle noi .xdf yms. ovat.

    No sitte vaan klooni Kess tilaukseen ni onnistuu se full flash ja checksumit ja moni muukin auto samalla

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by makkis View Post
    Täytyykin tutkailla nyt näitä Ms34 filejä josko toimisi tuon aiemmin tiedustelemani yksilön kanssa.

    Eikö näitä tiedostojen lukua varten kannata hommata ihan oikea FgTech Galletto, ei tarvii availla boksia yms.
    galetto ei osaa lukea koko flashiä. Pelkästään kalibrointiosion.

    MUTTA

    tuolta samalta norjantyypiltä, joka on tehnyt ms41 flash toolin on saatavilla tämä flashtool: https://chipster.no/index.php?_route...50-MSS52-MSS54

    Tuon pitäisi pystyä lukeman sekä kirjoittamaan full ja partial flash kaikilta ms41/42/43 bokseilta ja näköjään monilta muiltakin bokseilta. Tekee samalla myös checksum korjauksetkin, niin ei tarvi tehdä sitä erikseen ja toimii edelleen perus inpa/vag kkl jne. parin euron usb kaapeleilla. Ei ainakaan kuvauksessa lue että tarvitsisi purkkia avata.

    Hintaa tuolla on toki ~65€ nyky kurssilla, et ihan tämmösiä kokeiluja varten en ole raskinut ostaa. Mut jos tulee enemmänkin tarvetta flashailla näitä ms42/43 purkkeja, niin ajattelin ostaa tuon softan ja kokeilla. Etenkin, jos ei tarvi itse purkkiä käpälöidä. On kummiskin aika aikaa vievää purkaa dme pois autosta, avata se ja viritellä takaisin autoon niin et saat vielä tuon pinnin maadoitettua yhteyttä varten.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎