Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarin diagnostiikka kaapeli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #61
    Originally posted by kanala
    Asia alkoi mietittymään ja aloin huvikseni etsimään netistä laitetta, jolla voi muuttaa auton kilometrit. No eipä tarvinnut kauaa etsiä...

    Laite ilmeisesti pystyy jopaa uusiin bemareihin eli niihin jossa kilometrit on merkitty myös avaimeen. Piru vieköön, kun mikään ei ole enää "turvallista".

    Noh, tuo carsoftin ohjelmahan on varsin hyödyllinen, mutta tuo kilometrien muuttaminen tuli mieleen, kun tarkoitus olisi hankkia auto Saksasta

    Comment

    • jamo1
      Bimmer Rookie
      • Dec 2003
      • 90

      #62
      Onkoha tämä joku saman tyylinen laite.

      Comment

      • Zzzz
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 73
        • Länsi-Suomi

        #63
        Hinta Carsoftin BMW packagelle

        ..on 2100 euroa..

        Laitoin aamulla mailia ja soittivat juuri Belgiasta ja kertoivat hinnan. Erittäin fiksun oloista palvelua

        Saataiskohan kerättyä jonkinlainen kimppa, jolla ostettais tommonen?

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #64
          Re: Hinta Carsoftin BMW packagelle

          Originally posted by Zzzz
          ..on 2100 euroa..

          Laitoin aamulla mailia ja soittivat juuri Belgiasta ja kertoivat hinnan. Erittäin fiksun oloista palvelua

          Saataiskohan kerättyä jonkinlainen kimppa, jolla ostettais tommonen?
          No lähinnä se kiinnosti sen takia, että tarkoituksena oli selvittää kuinka helposti em. laitteita löytyy. Noinkin yleisesti jaossa, niin ei hyvä.

          Comment

          • kanala
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 169
            • Jämsä

            #65
            Jokos on joku saanut piuhan valmiiksi?

            Comment

            • Kurre
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 384
              • Veteli

              #66
              Joku elektroniikasta vähän enemmän ymmärtävä voisi valaista meikäläistä parissa kohdassa tämän kaapelin rakentamisessa:

              -MAX232:n tilalle ICL232 <- joitain radikaaleja muutoksia kytkentään jos joku jo tutkinut asiaa?

              -C2=0,1uF elko <- noin pieniä elkoja ei tahdo löytyä, voisiko korvata keraamisella tms?

              -VT3 ja VT4 on NPN transistoreja <- onko väliä minkälaisia trankkuja?
              käykö C547B eli ns NPN general purpose transistor?
              Datasheet ko. trankusta

              -R1=20ohm PTC ja R4,R5 = 30ohm PTC <- eipä noitakaan tahdo löytyä helpolla. saisin kyllä 25ohm ptc (myös 260ohm ptc), mutta tasan 20/30ohm ei löydy. voinko siis käyttää tuota 25ohm niiden tilalla?

              ps. aivan käsi en näissä hommissa ole, mutta en kuitenkaan niin paljon ole perehtynyt näihin, että itse osaisin nuo kaikki päätellä..

              pps. onko kukaan edes saanut tätä rakenneltua vielä onnistuneesti?
              sigpic
              Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
              ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

              Comment

              • Masinol
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 988
                • "Turku"

                #67
                Noniii joko on joku onnistunu kaapelin tekemisessä?
                Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                Comment

                • Jinja1l
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 36
                  • oulu

                  #68
                  Sain kaapelin tehtyä, mutta eipä se toimi. Noitten tiettyjen konkkien arvot vähän epäilyttää. Mulla on tossa nyt C4 ja C5 2nF ja C6-C9 1uF. Pitää testata noihin C4:sen ja C5:sen paikalle eri arvosia konkkia ja jos ei sillä saa toimiin ni sit kokeilen pistää noihin C6-C9 10uf:n konkat. En kyllä tiiä onko noista muutoksista mitään apua, mutta jotain kai sitä pitää yrittää.

                  Jännitteet mittailin tosta ku oli kytkettynä ja ihan oikeelta näytti. 12V ja 5V löyty oikeista paikoista.

                  Kaikki vinkit on tervetulleita.

                  Comment

                  • jartsa02
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 1131
                    • Helsinki

                    #69
                    Originally posted by Jinja1l
                    Sain kaapelin tehtyä, mutta eipä se toimi. Noitten tiettyjen konkkien arvot vähän epäilyttää. Mulla on tossa nyt C4 ja C5 2nF ja C6-C9 1uF. Pitää testata noihin C4:sen ja C5:sen paikalle eri arvosia konkkia ja jos ei sillä saa toimiin ni sit kokeilen pistää noihin C6-C9 10uf:n konkat. En kyllä tiiä onko noista muutoksista mitään apua, mutta jotain kai sitä pitää yrittää.

                    Jännitteet mittailin tosta ku oli kytkettynä ja ihan oikeelta näytti. 12V ja 5V löyty oikeista paikoista.

                    Kaikki vinkit on tervetulleita.

                    Jos kaikki muut paikat on varmasti kytketty oikein niin noita 10 uF:n konkkia voi kokeilla, jossain kytkiksissä ne on 10 uF ja MAXin datalehdillä taas 1 uF, en oo varma onko sillä hirveetä merkitystä. Mutta kun tutkailin tota MAXin kytkentää, niin rupesin kelaa että toi konkkaosasto on mun mielestä tossa orkkiskytkiksessä päin p..settä. Ensteks toi konkka C8 on väärinpäin ja toi C9 kuuluis kytkeä +5V jännitteeseen eikä maahan :!:
                    Noi konkathan tekee tolle MAXille +5V:n jännitteestä -10V/+10V -jännitteen, jotka taas on RS232-portin datajännitteet ja jos toi juttu ei toimi oikein niin mitään dataa ei liiku mihinkään. Tosta linkistä voi tsekata miten ne konkat pitäis olla: http://chaokhun.kmitl.ac.th/~kswichit/MAX232/MAX232.htm

                    Noista C4 ja C5 - konkista ei oo oikeen varmaan hajua onko oikein, ne vois kans olla 200 pF, mutta veikkaan että ne ei tota toimimattomuutta aiheuta ..

                    Mä lähtisin kyllä ekana tutkii tota MAXin konkkien kytkentää .. tossa alla mukana kuvaa orkkiskytkiksestä ja sit mun mielestä oikeempi kytkis ..
                    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                    Comment

                    • jalaakso
                      BTCF Member
                      • Feb 2004
                      • 275
                      • Kuopio

                      #70
                      Missäs vaiheessa muilla on kaapelin tekeminen, onko joku kerennyt jo päästää savut ? :roll:
                      Itselläni on aika hyvällä mallilla, viikonloppuna viimeistään pääsee testailemaan mitenkä onnnistu
                      BMW E30 V8 project
                      BMW E90 325D 08" (Zetor)
                      BMW E36 "328" 99" Cabrio (KesäLelu)

                      Comment

                      • Kurre
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 384
                        • Veteli

                        #71
                        Originally posted by jalaakso
                        Missäs vaiheessa muilla on kaapelin tekeminen, onko joku kerennyt jo päästää savut ? :roll:
                        Itselläni on aika hyvällä mallilla, viikonloppuna viimeistään pääsee testailemaan mitenkä onnnistu
                        ilmoitteleppas sitten miten toimii.
                        käytitkö tota jartsan ehdottamaa kytkentää vai alkuperäistä?
                        itsellä vielä alkuvaiheessa koko projekti, koska ollut vähän kiireitä täs viime aikoina..
                        sigpic
                        Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                        ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                        Comment

                        • kemas
                          Newbiemmer
                          • May 2004
                          • 16

                          #72
                          Mitä transistoreita toho VT3 ja VT4 pitäis laittaa ja mitähän noi R1, R4 ja R5 ovat, koska joku arvuutteli niiden olevan PTC-vastuksia, mutta eiväthän PTC-vastukset jännite vaihteluita tasaa vaan vastusarvo muuttuu ainoastaan lämpötilan muuttuessa eli arvo voi vaihdella 100 ohmia pelkästään jos käyttää laitetta talvella tai kesällä. Eivätkä PTC-vastukset lämpene jännitteen vaihtelusta, niin paljon että arvo muuttuisi merkittävästi. Potikoitakaan ne eivät varmaan ole, ainakin piirros merkki on erilainen, niissähän on jokin "I" kirjain liekö virta tai jotain.

                          Comment

                          • kemas
                            Newbiemmer
                            • May 2004
                            • 16

                            #73
                            jartsan kytkentä MAX232 on oikea ja toi alkuperäinen on mitä sattuu. Asian voi tarkistaa kun katsoo mistä tahansa MAX232 kytkentä kuvat. Piirin konkiksi suositellaan 1uF elkoja.

                            Comment

                            • Kurre
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 384
                              • Veteli

                              #74
                              olisiko että noi R1, R4 ja R5 ovat VDR-vastuksia? eli:


                              VDR-vastus, eli varistori. Navoilla vaikuttavan jännitteen kasvaessa vastuksen resistanssi pienenee. Käytetään ylijännitesuojaukseen
                              eli tämä vastus on juuri suojaamaan ylijännitteiltä.
                              Toisaalta toi I viittaisi virtaan kytkennässä, kun taas tässä on U, jännite.

                              Kun taas PTC:t ovat:


                              PTC-vastus. Lämpötilan kasvaessa vastuksen resistanssi suurenee
                              eipä näin äkkiseltään muita vaihtoehtoja löytynyt..
                              sigpic
                              Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                              ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                              Comment

                              • jartsa02
                                BTCF Member
                                • Jun 2003
                                • 1131
                                • Helsinki

                                #75
                                Originally posted by Kurre
                                olisiko että noi R1, R4 ja R5 ovat VDR-vastuksia? eli:


                                VDR-vastus, eli varistori. Navoilla vaikuttavan jännitteen kasvaessa vastuksen resistanssi pienenee. Käytetään ylijännitesuojaukseen
                                eli tämä vastus on juuri suojaamaan ylijännitteiltä.
                                Toisaalta toi I viittaisi virtaan kytkennässä, kun taas tässä on U, jännite.

                                Kun taas PTC:t ovat:


                                PTC-vastus. Lämpötilan kasvaessa vastuksen resistanssi suurenee
                                eipä näin äkkiseltään muita vaihtoehtoja löytynyt..
                                Tota varistoria ei kyllä kytketä tolla tavalla kuten se on tossa alkup. kytkennässä, vaan se on yleensä kytketty jostain jännitelinjasta maihin ja normaalitilassa se on kuin kondensaattori ja sit kun tulee jännitepiikki joka ylittää sen kynnysjännitteen se "muuttuu" vastukseks, joka johtaa piikin maihin suojaten muita herkempiä komponentteja.

                                Toi I-kirjain viittais siihen että toi komponentti olisi vastus, joka kasvaa virran kasvaessa .. mutta tollasta komponenttia ei taida olla .. tota kytkentää kun miettii niin ton perässä on zeneri joka tasaa jännitteen määrettyyn volttimäärään. Pienet piikit zeneri taitaa vaan imuroida jännitteestä pois, mutta kun tulee jatkuva ylijännite päälle niin zeneri jää johtamaan koko ajan ja silloin liika virta tappaa sen :arrow: silloin noiden R1, R4 ja R5:n pitäisi ruveta kasvavalla vastuksella ruveta rajoittaamaan virtaa joka kulkee .. toisaalta kasvava virtahan alkais lämmittään noita vastuksia joten tästä pääteltiin että noi vois olla PTC-vastuksia joiden läpimenevä virta alkaa lämmittää niitä ja silloin niiden vastus alkais kasvaa ..

                                Joku kans ehdotti mulle että noiden tilalle vois laittaa pienet sulakkeet jotka ylivirta tilanteessa vaan "toimisivat" ja muilta vaurioilta vältyttäisiin .. noi komponentit on kyllä mun mielestä sitä tilannetta varten kun kone on käynnissä ja silloin sähkö on aivan jotain muuta kuin 12 V DC ja mä en kyllä ens pelissä menis kokeilemaan tota kytkentää sillon vaan kokeilisin sitä vaan vikakoodien lukuun vain virrat päällä ..


                                Originally posted by kemas
                                Mitä transistoreita toho VT3 ja VT4 pitäis laittaa
                                Noi VT3 ja VT4 trankuiks laittaisin ite varmaan BC547-trankut ..

                                Mä sillee alunperin ajattelin että oottelen ensteks että joku saa ton vehkeen toimiin ja sit vasta rupeen ite kasaamaan tota, mut tässä on jonkin aikaa mennyt eikä kukaan oo vielä saanut sitä toimii, joten kai mun täytyy sit ruveta kohta itekin säätämään ton vehkeen kanssa .. :wink:
                                BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎