Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarin diagnostiikka kaapeli

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arnop
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 55
    • Pohjois Espoo

Minulla on adapteri jonka olen rakentanut sivun:http://www.miglenium.de/workshop_obd...html#interface
    mukaan. Se on sama kuin mikä mainitaan muuallakin. Tällä sivulla vain ohjeet ovat minusta paremmat. Minulla noi ledit toimivat siten, että: Kun laitan adapteriin virrat ja käynnistän ohjelman esim. Carscanner 407:n. Syttyy punainen (rxd). Kun paina check niin noin 3s tauko, 2 välähdystä, 3s tauko, 2 välähdystä, muutaman kerran ja sitten palaa normaali tilaan.
    Jos kokeilen vanhaa Carscanneria niin rxd vilkuttaa samalla lailla, mutta vain lynyemmän aikaa.
    Autossa en ole vielä sateen vuoksi päässyt kokeilemaan. On tarkoitus kokeilla sitä overnetista löytämääni Carscanneria, missä pitäisi olla mukana DME ms40.1, 41.1 ja DDE2. Sen ohjelman löytäminen uudestaan Overnetista voi olla vaikeaa, mutta voin halukkaille lähettää sen sähköpostilla. Olisi erittäin mukava kuulla missä DME versioissa ohjelmat oikein todella toimivat.

Miten muuten esim. naapurini E39 530d, siinä ei ole diagnostiikka pistokkeessa pinniä 15 ollenkaan. Mielestäni tämä adapteri ei voi toimia yhdellä linjalla.

Siitä Carsoftin adapterista vielä sen verran että sinä joka olit saanut siihen edes jotain tolkkua niin olisiko voinut saada ohjeet tekemästäsi versiosta niin olisi voinut rakentaa samanlaisen ja kokeilla muilla Carsoft versioilla. Esim. 3.71 jonka pitäisi toimia myös "uudella" adapterilla.
    E36 328 touring -95

Comment

• jartsa02
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 1131
      • Helsinki

Originally posted by Keimo
      Älä nyt vaan anna periksi, kun noin pitkälle olet vääntänyt. Tuon antamasi linkin mukaan siitä ei saanut kaikkia tietoja luettuja E39:stä ja ER38:sta. Pisti sen kuitenkin betavaiheessa olevan ohjelman piikkiin ?

Näetkö mahdolliseksi, että saisit homman toimimaan ?

Kun ei itse osaa, ei voi muutakuin kannustaa
      No perhana, tää hommahan on vasta just alotettu, vasta pari iltaa asiaa on tutkittu kunnolla :wink:, kyllä jotain koitetaan saada aikaseks kunhan keritään ..

Mä en usko että noi mikään versio noista carscannereista tukee MS.41 ecua, vaan ne on vanhemmille vehkeille tarkoitettu, mulla on kyllä koneella parit versiot siitä, täytyy jossain vaiheessa koittaa niitäkin, mutta mä en usko että ne toimii tän uudemman protokollan kanssa ..

Originally posted by arnop
      Minulla on adapteri jonka olen rakentanut sivun:http://www.miglenium.de/workshop_obd...html#interface
      mukaan. Se on sama kuin mikä mainitaan muuallakin. Tällä sivulla vain ohjeet ovat minusta paremmat. Minulla noi ledit toimivat siten, että: Kun laitan adapteriin virrat ja käynnistän ohjelman esim. Carscanner 407:n. Syttyy punainen (rxd). Kun paina check niin noin 3s tauko, 2 välähdystä, 3s tauko, 2 välähdystä, muutaman kerran ja sitten palaa normaali tilaan.
      Jos kokeilen vanhaa Carscanneria niin rxd vilkuttaa samalla lailla, mutta vain lynyemmän aikaa.
      Autossa en ole vielä sateen vuoksi päässyt kokeilemaan. On tarkoitus kokeilla sitä overnetista löytämääni Carscanneria, missä pitäisi olla mukana DME ms40.1, 41.1 ja DDE2. Sen ohjelman löytäminen uudestaan Overnetista voi olla vaikeaa, mutta voin halukkaille lähettää sen sähköpostilla. Olisi erittäin mukava kuulla missä DME versioissa ohjelmat oikein todella toimivat.

Miten muuten esim. naapurini E39 530d, siinä ei ole diagnostiikka pistokkeessa pinniä 15 ollenkaan. Mielestäni tämä adapteri ei voi toimia yhdellä linjalla.

Siitä Carsoftin adapterista vielä sen verran että sinä joka olit saanut siihen edes jotain tolkkua niin olisiko voinut saada ohjeet tekemästäsi versiosta niin olisi voinut rakentaa samanlaisen ja kokeilla muilla Carsoft versioilla. Esim. 3.71 jonka pitäisi toimia myös "uudella" adapterilla.
      Mä kun kokeilin noita kytkiksiä niin huomasin että ne ledit kyllä vilahtaa aivan s..tanan nopeesti .. datan vauhti on vaan 9600bits/sec ja ecun herätys koodikin on varmaan muutamia millisekuntteja pitkä joten ei siinä paljon ledit kerkii reagoimaan ..

Mulla puuttuu myöskin toi pinni 15 mun E39:stä, joten kytkin vain sen käyttöön tuosta carsoft -adapterista, ja sit jos tarkkaan tutkii http://www.miglenium.de/workshop_obd...html#interface -sivun kytkistä niin kyllä se toimii myös pelkällä TXD-linjalla kumpaankin suuntaan, softahan lähettää koodia tosta computer pin 3:sta (TX) ja se menee ton 7407-piirin läpi tohon trankun kannalle, jossa sit jännite heiluu 0V ja 12V:n välillä datan tahtiin. Sit softa jää odottaa vastausta ja sit auton ecu vastaa pinnistä 20 nykimällä jännitettä taas ton trankun kannalla 0V ja 12V:n välillä ja silloin tossa MAX-piirin nastan 11 jännite heiluu samalla tavalla ja sit se data menee tosta maxista läpi tonne computer pin 2:een (RX) jne. Et oikeestaan kaikki data menee kyllä tota pin 20 pitkin kumpaankin suuntaan ja toi pin 15 on varmaankin joku "herätys"pinni vaan, toi computer pin 4 (dtr) ei oo mikään datalinja sarjaportissa vaan jonkinsortinen kättelysignaali vaan ja mä luulen että se vaan laittaa tohon pinniin 15 joko 0V tai 12V riippuen mihin suuntaan halutaan saada dataa kulkemaan ..

Eikös tossa sun 328:ssa ole toi MS.41 ecu :?:

Jos on, niin mä voin heittää sulle ton opendiag-foorumilta imutetun softan vaikka sulle s-postiin, sen on just tehty tolle kytkikselle ja tolle DS2-protokollalle, mikä on MS.41 ja uudemmissa ecuissa käytössä, niin voit kokeilla sillä mitä sieltä tulee vastaukseks, jos ei muuta niin saat selville ton ECU:n ID:numeron

Laita vaik PM:llä osotetta, jos kiinnostaa ..
      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

Comment

• Kreuzotter
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 145

Ei vaan lähe toimimaan tuo http://luuk.xs4all.nl/bmwboeken/Diagnose.htm infotietojen lukua enempää (onnistuu mulla vain Car Scanner 4.0.7 softalla) edes arnop:n lähettämällä softalla, joka mulla jo olikin. Siinä wöördi-dokussa muuten todetaan, että se on trial versio ja toimii vaan muutamalla DME:llä (ilmeisesti ei siis yhdelläkään DDE:llä).

Seuraavaksi taidan kokeilla jartsa02:kin jo tyypittämää yhden sarjaportin CarSoft kytkentää. Siinä on aikalailla tarpeettomalta näyttäviä osia, mutta ton multiplexerin (74257) ajattelin hommata. Josko sitten pelittäis, saas nähdä.
        Frauen fahren besser...mit dem Bus!

Comment

• Kurre
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 384
          • Veteli

mistäs tuon car scannerin saisi? sen omilta sivuilta ei ainakaan näyttäisi saavan.
          Eli onko kyseessä sitte maksullinen ohjelma vai?
          Itseltä löytyy vain joku 1.0beta.. eipä sillä varmaan kannata ruveta testaileen vielä..
          sigpic
          Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
          ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

Comment

• Roseteddy
            Newbiemmer
            • Dec 2003
            • 6
            • Harjavalta

mahtaskohan tätä pystyy soveltaan?? on kyl letukkaan mut aika paljon samaa näköö...
            | vapaastihengittävässä moottorissa 70% tehoa hukkuu imemiseen |

Comment

• janispetke118
              Newbiemmer
              • Aug 2004
              • 4

mites voiko IC 78L05 korvata jollain mulla piirillä ko ei meinaa löytää millään mistään sitä piiriii ???

Comment

• jartsa02
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 1131
                • Helsinki

Originally posted by janispetke118
                mites voiko IC 78L05 korvata jollain mulla piirillä ko ei meinaa löytää millään mistään sitä piiriii ???
                Kyllähän tota 7805-regulaattoria pitäs löytyä ihan mistä vaan .. jos sen haluu korvata jollain niin sit vaan joku +5V:n regulaattori siihen, kytkis vei max. 100 mA virtaa, joten sen ei pitäs olla mikään ongelma ..

Laitetaas tohon vielä noita muita komponentteja näkyville mitä käytin:

IC2: LM393 (sama vehje kun toi LM193)
                Diodit V1, V3, V4, V5 ja V6: 1N4148
                Zenerit V2, V10, V11: BZX55 12V
                Transistorit VT3, VT4: BC547
                Kondensaattorit C4, C5: 200 pF
                Kondensaattorit C6, C7, C8, C9: 1 uF
                Kondensaattori C1: 300 nF
                Kondensaattorit C2, C3: 100 nF
                R1, R4 ja R5: jätin pois turhina ..

muut osat taitaakin löytyä siitä kytkisestä ..

Comment

• arnop
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 55
                  • Pohjois Espoo

Onko tuota CS kytkistä mitään mahdollisuutta saada toimimaan? Tässä on ote yahoon opendiag sivuilta:

At the files site of opendiag you'll find a zip file named
                  highlander.zip, this information was sent to me some time ago by a
                  friend named highlander. This "intelligent" CarSoft interface, for
                  me, is more "logic" than the ones published here in opendiag.
                  The "brain" is an easy to find microcontroller made by amtel and it
                  associated eeprom memory chip, very easy to find and made by amtel
                  and MicroChip. Both the hex files for the micro and the eeprom are
                  included. I received all the stuff a month ago including the 10.245
                  Mhz crystal, I´ll try to give it some time to assemble the
                  interface
                  and test it with CS 3.71, included too in the ZIP.

This message is to challenge all of you to build it and test it,
                  waste a fey bucks and let all of us to discuss about results. This
                  is the first CS interface with at least few common sense ever
                  published at opendiag, the others are "pasive" interfaces that the
                  software never will recognize.

Cheers from Colombia

GUSTAVO

Minulla itselläni ei vielä ole oikkia kyseiseen foorumiin. Jos jollakin on voisi ladata sieltä kyseisen "highlander.zip:n, jos vaikka löytyisi jotain uutta tietoa.
                  E36 328 touring -95

Comment

• jartsa02
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 1131
                    • Helsinki

Originally posted by arnop
                    Onko tuota CS kytkistä mitään mahdollisuutta saada toimimaan? Tässä on ote yahoon opendiag sivuilta:

At the files site of opendiag you'll find a zip file named
                    highlander.zip, this information was sent to me some time ago by a
                    friend named highlander. This "intelligent" CarSoft interface, for
                    me, is more "logic" than the ones published here in opendiag.
                    The "brain" is an easy to find microcontroller made by amtel and it
                    associated eeprom memory chip, very easy to find and made by amtel
                    and MicroChip. Both the hex files for the micro and the eeprom are
                    included. I received all the stuff a month ago including the 10.245
                    Mhz crystal, I´ll try to give it some time to assemble the
                    interface
                    and test it with CS 3.71, included too in the ZIP.

This message is to challenge all of you to build it and test it,
                    waste a fey bucks and let all of us to discuss about results. This
                    is the first CS interface with at least few common sense ever
                    published at opendiag, the others are "pasive" interfaces that the
                    software never will recognize.

Cheers from Colombia

GUSTAVO

Minulla itselläni ei vielä ole oikkia kyseiseen foorumiin. Jos jollakin on voisi ladata sieltä kyseisen "highlander.zip:n, jos vaikka löytyisi jotain uutta tietoa.
                    joo, mä kävin lataa sen tuolta, toi on sit jo astetta pahempi homma, kun siinä on mikrokontrolleri ja EEPROM, joihin pitää "polttaa" softanpätkät sisään .. tässä se kytkis

Comment

• bob9
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2004
                      • 92
                      • Leppävirta

Onko kukaan rakentanu sitä uuden Car Softin kaapelia, jossa vain 1 com portti?

Eikös tuo kaapeli mitä rekentelette ole sille vanhalle Car Softille, joka on DOS pohjainen.

Comment

• Kreuzotter
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2003
                        • 145

Originally posted by bob9
                        Onko kukaan rakentanu sitä uuden Car Softin kaapelia, jossa vain 1 com portti?

Eikös tuo kaapeli mitä rekentelette ole sille vanhalle Car Softille, joka on DOS pohjainen.
                        Mä rakensin sellasen, mutta en saanut siihen mitään henkeä. Kytkentä kyllä pelaa, mutta muuten on täysin hiljaista. Mahtaako se Car Soft ( 5.8 ) edes lähettää mitään. Täytyy jatkaa tutkimuksia joskus kun on aikaa...
                        Frauen fahren besser...mit dem Bus!

Comment

• porokoira2
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2004
                          • 49
                          • vantaa

Mulle eksy saksasta tilattu kaapeli 2lla commilla levykkeellä näkyi olevan muitakin lukuohjelmia ja kytkentöjä en ole päässyt vielä leik-
                          kiin kun mun läppärissä ei ole comportteja
                          eikä aikaa mulla on myös toimivat luku ja kuttauspurkit joten
                          en ole pitänyt kiirettä mutta juttelin tuolla saitilla jolla oli sama
                          paketti ja sillä se toimi kaikki paitsi yhden ikkunan alasajo

Comment

• jartsa02
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 1131
                            • Helsinki

Originally posted by Kreuzotter
                            Mä rakensin sellasen, mutta en saanut siihen mitään henkeä. Kytkentä kyllä pelaa, mutta muuten on täysin hiljaista. Mahtaako se Car Soft ( 5.8 ) edes lähettää mitään. Täytyy jatkaa tutkimuksia joskus kun on aikaa...
                            Kyllä se carsofti lähettää, se vaan lähettää niin nopeasti, että sitä ei niistä ledeistä tahdo edes huomata ellei kato tarkkaan tai kato pimeässä .. sitä mitä se lähettää ei taas oikeen tiiä, oskilloskoopilla kun katoin niin mun mielestä se yrittää kyllä jollain väärällä koodilla herättää ainakin mun autoa, täytyy tutkia sitä kun taas on aikaa.

Jokatapauksessa sain omasta autosta luettua ja nollattua ainakin noi moottorin vikakoodit yhellä toisella softalla, se softa ei kylläkään toimi vanhoissa vehkeissä, vaan vm 96 ja uudemmissa DS2-protokollaisissa autoissa ja sitä on nyt kokeiltu vain parissa autossa, missä on MS.41 Ecu (mulla ja arnop:llä), muista ecuista ei oo hajuakaan toimiiko se niissä ..

Comment

• Keimo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2032
                              • Kekkoslovakia

Originally posted by jartsa02
                              Originally posted by Kreuzotter
                              Kyllä se carsofti lähettää, se vaan lähettää niin nopeasti, että sitä ei niistä ledeistä tahdo edes huomata ellei kato tarkkaan tai kato pimeässä .. sitä mitä se lähettää ei taas oikeen tiiä, oskilloskoopilla kun katoin niin mun mielestä se yrittää kyllä jollain väärällä koodilla herättää ainakin mun autoa, täytyy tutkia sitä kun taas on aikaa.

Jokatapauksessa sain omasta autosta luettua ja nollattua ainakin noi moottorin vikakoodit yhellä toisella softalla, se softa ei kylläkään toimi vanhoissa vehkeissä, vaan vm 96 ja uudemmissa DS2-protokollaisissa autoissa ja sitä on nyt kokeiltu vain parissa autossa, missä on MS.41 Ecu (mulla ja arnop:llä), muista ecuista ei oo hajuakaan toimiiko se niissä ..
                              No niin eli sait kuitenkin luettua ja nollattua vikakoodit, mutta sehän on jo paljon! Siis varsinkin uusimpien autojen suhteen.

Nyt vaan tehtailemaan piuhoja ja lisätestejä pystyyn. Löytyy kyllä ostajia

Comment

• arnop
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2004
                                • 55
                                • Pohjois Espoo

Onnistuin tosiaankin luomaan yhteyden autoni ECU:uun itse rakentamallani purkilla. Pystyn lukemaan ECU:sta :
                                id:n, Lukemaan vikakoodit ja nollaamaan vikakoodit.
                                Muitten moduleitten kuten: abs, vaihteisto, airbag ... koodit ovat vielä työn alla.

Olen ymmärtänyt, ettei Carsoftia voi saada toimimaan tällä yleisessä levityksessä olevalla kytkennällä. Se ilmoittakoon ketä on edes kuullut jonkun saaneen sen toimimaan!!!! Jartsa02 on tutkinut sitä hommaa jonkinverran ja jotakin ongelmia siinä on. Tämä toimiva kytkentä on siitä helpoimmasta päästä ja nyt tarvittaisiin hemmoa joka taitaa ohjelmointia visual basicilla. Ohjelma on jonkun Kolumbiakaisen tyypin tekemä ja on vielä raakile. Pääasia on, että nyt on joku softa ja adapteri millä yhteyden saa ainakin ms41.1 ECU:uun mikä itselläni on.

Pitää vain perehtyä lisää hommaan ja yrittää ehkä ottaa yhteyttä siihen Kolumbialaiseen kaveriin.
                                E36 328 touring -95

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎