Originally posted by Gousti
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bemarin diagnostiikka kaapeli
Collapse
X
-
Ööööh osaisko joku valaista tyhmää???
Onkos tossa MS41.X:n sisällä Suomessa Eprom vai flash? Luin jostain, että osa jenkkilän/saksan thyyningmiehistä vaihtais 28F200:n tilalle 29F200:n ja kolvais kannan sille, jotta OBD-II flash-ECU:sta tulis sitten OBD-I -yhteensopiva ja lastuja vois vaihdella miten haluu. Nooo tota softaa ei sitten vois enää päivittää ECU:n kautta, koska noiden kahden ohjelmointialgoritmit ois erilaiset, mutta sillä nyt ei oo tässä väliä. Enemmänkin ihmetyttää se, että jenkeillähän toi OBD-II on ollu jo iät ja ajat, mutta että sakuillakin??? Kattelin ETK:sta, että omassa vm. 97 pitäis olla MS41.0/FLASH (9/98 asti kaikki) ja kun syötin vm. 2001:ssä tuli teksti, että MS42/FLASH (alk. 9/98) tai sitten MS41???
Jos siis Suomessa on noi alunperin fläshillä kuten OBD-II myös, niin voiko sitä nyt hommaa sellasen softan, joka osais tota OBD-II:ta? Joidenkin lähteiden mukaan Z3 oli ollu euroopassa jo 97 OBD-II ja siinä on sama MS41 kun vitosessa ja seiskassa, jotka kumpikin OBD-I PR**LE! Onkohan noissa ECU:issa sitten jotain muuta eroa OBD-I (DS2) ja OBD-II välillä kuin puhdas softa?
Tässä vielä ote jonkun tyypin tutkimuksista:
...but bmw just likes to keep their secrets to themselves, so every version of a specific DME that comes out has the maps in different memory locations. without that kind of info, deciphering DME code is pretty tough, because you have to first figure out where the maps are, then you have to figure out what each map does, and on what kind of scale the map is based on, etc, etc. and for the newer cars, bmw keeps mixing stuff up. ie. e46's MS42 system has at least 5 versions, maps are in different places in each version. ms41 only has 3. then you have the ms43 which is on the 03/03+ e46 as well as the z4, and that's a 32bit system. wonder how many versions there will be for that one.
Ois kiva jos vois diagnosoida omaa autoa jotekin vapaiden pelisääntöjen mukaan ja tässä väsymystilassa ainakin tuntuu siltä, että elämä ois helpompaa jos sais ton OBD-I/DS2:n jollain ilveellä pois autosta...
Laitan viestii viel yhteen nahkahousujen tuuningpajaan asian tiimoilta ja huomenna käyn viel beemeriliikkees kysyy asiaa vapaapäivän kunniaksi. ECU:n päivitys pitäs olla sakujen mukaan ilmasta, jos autossa ei oo uusin (lue bugiton) softaversio. Kai ne samalla avautuu enemmänkin jos laittaa kahvikassaan pari euroo.
AI NIIN JA TIS SANOI, ETTÄ JOS MODUULIEN LUKU EI ONNISTU, NIIN PITÄÄ TSEKKAA, ETTÄ AKUN JÄNNITE YLI 12.4V! Alle 12.4V ei onnaa...Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
Joo kävin sitten kysymässä Bemarilla päivityksestä ja ne sano, ettei päivityksiä tehdä, vaan pitäs ostaa uus DME!!!!!! No oishan ton voinut taas arvata, mutta kertoivat kuitenkin epäilevänsä, että ainoa ero OBD-I ja OBD-II:n ero MS41:ssä olevan juuri tuo softa. Pitäisi kuulemma kääntyä BMW:n pääkallopaikan Münchenin suuntaan ja kysyä sieltä haluaako ne tehdä päivityksen.
No aikasemmassta linkissä mainitusta tuningpajasta ei ole tullut mitään tietoa ja päätinkin lisäks laittaa kysymyksiä OBD-2.de -sivuja pitävälle tyypille, joka tuntuu olevan perillä asioista. Toivottavasti hän osaa auttaa asiassa eteenpäin ainakin teoreettisten mahdollisuuksien suhteen. Käytännön muutokset pitänee teettää sitten jossain muualla.
En tiedä kiinnostaako tää aihe enää ketään, mutta luulis, että muutamalla muullakin on autossaan MS41 jota ei voi diagnosoida kuin sillä kolumbialaisen softalla. Ja sekään nyt ei sit lue kuitenkaan kaikkia mokkuloita...Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
"En tiedä kiinnostaako tää aihe enää ketään, mutta luulis, että muutamalla muullakin on autossaan MS41 jota ei voi diagnosoida kuin sillä kolumbialaisen softalla. Ja sekään nyt ei sit lue kuitenkaan kaikkia mokkuloita..."
no minua ainakin kiinnostaa ,, 8)
tuo MS41 pisti silmiini ja näyttäisi sivulla http://www.bmwclub.fi/fi/engines/m50/ olevan tiedon mukaan että omastani löytyy MS42.. elikkä tarkoittaako tuo eri softaversiota vai mitä ja jos on tuo MS42 niin voiko sitä lukea esim. obd2 piuhalla+adapteri jaobd2 ohjelmalla[/url]
Comment
-
-
Tuli sitten vastaus siltä OBD-2.de-gurulta ja taisin ittekin huomaamatta jo aikasemmin vastata tähän arvoitukseen lambdojen osalta. Elikä tyyppi meilas takas:
nach offizieller BMW Auskunft hat BMW ab Juni 1999 auf OBD2/EOBD umgestellt. Die Umstellung eines Fahrzeuges ist nicht möglich, da nicht nur der Wechsel des Steuergerätes sondern auch das Nachrüsten fehlender Sensoren nötig wäre. Bei OBD2/EOBD befinden sich z.B. 2 Lambdasonden am Katalysator.
Juu eli edes DME:n tai ohjelman vaihto DS2 -> OBD-II:een ei auta, sillä tällöin pitäis lisätä puuttuvat anturit autoon esim. 1 lambda-anturi lisää. Kattelin tossa ETK:sta, että tossa Z3:ssa oli jo vuonna 1997 2 lambdaa ja sinne Z3:n MS41:een on sitten tökätty tollanen OBD-II-ohjelma varmaan sen takii, että Z3:a on viety jenkkilään suuria määriä, eikä eroja euroopan ja ameriikan välille haluttu tehä. Ainoo keino ois sitten lisätä omaan autoon jonkun uudemman antureita ja piuhoja, mutta kuulostaa kyllä aika pelottavalta operaatiolta!
Paras varmaan venaa kolumbialaisen updateja ja kaivaa sen aikaa nenää...
Takahiki:
tos ois lista eri valmistajien ABS-jutuista, jos et oo aikasemmin törmännyt:
ABS/ASR/ETS
TEVES E36
Bosch 3-Kanal E31/E32/34
Bosch 5-Kanal E38/E39/E46
Noi kun käyttää kaikki eri protokollaa -> niin tietää siis millä lukee oman auton.
Niin ja jos autossas on 2 lambdaa, niin se on OBD-II ja jos ei oo ku 1, niin DS2 ja sellasena siis pysyy...Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
mikähän ohjelma lienee näillä Bosch-huoltokorjaamoilla on käytössään, jouduin kerran käyttämään edellistä autoani e34 vikakoodi luvussa lamdan sanouduttua irti hommistaan ja katselin kun kaveri pisti irtojohdot töpseliin ja rupesi lukeen koodeja.
Vai olisiko ollut oikea ohjelma mutta ei adapteria,miten lie?
Comment
-
-
Olen katsellut noita ulkomaitten eri saitteja ja huomannut, että nyt kuuma aihe tuntuu olevan tuo BMW oma diagnostiikka ohjelma DIS. Ilmeisesti jotkut henkilöt ovat saaneet sen toimimaan. Ohjelmesta on montakin eri versiota liikkeellä. Haittapuolena on ainakin se että se vaatii UNIX pohjaisen käyttiksen (SCO Openserver). Onko kenelläkään meikäläisellä havaintoja kyseisestä asiasta. Ilmeisesti ainakin Jartsa2 on tietoinen kyseisestä ohjelmasta. Sen ohjelman jos saa toimimaan jos vielä meikäläisten kotikutoiset adapterit toimivat siinä niin olisi aika helmi.
Niin ja siitä Kolumbialaisesta ds2 softasta on joku muu ilmeisesti tehnyt parannetun version. Ymmärsin, että hemmo on nyt lomalla ja lataa D.A.B.E nimisen softan Yahoon Opendiag:iin tämän kuun lopussa.E36 328 touring -95
Comment
-
-
Originally posted by arnopOlen katsellut noita ulkomaitten eri saitteja ja huomannut, että nyt kuuma aihe tuntuu olevan tuo BMW oma diagnostiikka ohjelma DIS. Ilmeisesti jotkut henkilöt ovat saaneet sen toimimaan. Ohjelmesta on montakin eri versiota liikkeellä. Haittapuolena on ainakin se että se vaatii UNIX pohjaisen käyttiksen (SCO Openserver). Onko kenelläkään meikäläisellä havaintoja kyseisestä asiasta. Ilmeisesti ainakin Jartsa2 on tietoinen kyseisestä ohjelmasta. Sen ohjelman jos saa toimimaan jos vielä meikäläisten kotikutoiset adapterit toimivat siinä niin olisi aika helmi.
Niin ja siitä Kolumbialaisesta ds2 softasta on joku muu ilmeisesti tehnyt parannetun version. Ymmärsin, että hemmo on nyt lomalla ja lataa D.A.B.E nimisen softan Yahoon Opendiag:iin tämän kuun lopussa.
Tota uutta softaa tässä kans odotellaan, jos se vaikka olis parempi kun toi kolumbialaisen softa ..
Keimolle: Tohon ODB-II-juttuun mä varmaan hoitaisin ton www.omega.fi sivulta löytyvän interfacen ja siihen scantoolin softan ..BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14
Comment
-
-
Originally posted by KeimoNo tuollainen tuli hommattua. Katsotaan sitten miten toimii 525d -01:n kanssa
http://cgi.ebay.at/ws/eBayISAPI.dll?...sPageName=WD2V
Comment
-
-
Originally posted by sandOriginally posted by KeimoNo tuollainen tuli hommattua. Katsotaan sitten miten toimii 525d -01:n kanssa
http://cgi.ebay.at/ws/eBayISAPI.dll?...sPageName=WD2V
Comment
-
-
Originally posted by -Tk-Originally posted by GoustiNostetaanpas tää ylös.
Eli oonko mä nyt ymmärtäny oikein, että tää kaapeli http://luuk.xs4all.nl/bmwboeken/Diagnose.htm toimii Car Scanner 4.0.7 kanssa? Auto on e34 vm. 90
Oisko kellään kokoversiota tuosta Car Scanner 4.07 ?325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82
Comment
-
-
Tk : eli olet tehny sen "bmwboeken" adapterin ja se pelittää ?täsä olisi kymysys listaa :
mikä motronic 1.x tuossa 318is on ?.
näyttikö carscanner 4.07 yhtään mitään eli tunnistiko adapteria / saiko yhteyttä autoon ?.
mitä kaikkea näytti carscanner 1.x ?.
onko sulla piirilevyn layout kuvia pdf tms. muodossa ?.
Comment
-
Comment