Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakkasen aiheuttamia oireita?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 528
    • Finland Rovaniemi

    Aina yli -30 pakkasella e39 540 heittää jossain vaiheessa lämpömittarin tappiin punaiselle alle sekunnissa. Kone on normilämmin tai lämpenemässä, joten ylikuumenemisesta ei ole kysymys. Tapahtuu van, jos pakkasta on yli 30, leudoimmilla keleillä ei. Säikäyttää aina niin perskuleesti.
    Sieltä se palaa normaaliin alle sekunnissa.
    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17526
      • Turku

      Kerrotaan vaikka tänne oma tarina viime viikolta.

      Akku ostettu 2015, ollut vuoden E61:sssä ja laitettu tammikuussa 2017 F11:een. Varta 105Ah AGM. Kerrottu autolle asianmukaisesti.

      Ei akkuherjoja tammikuussa 2021. Torstaina ajoin Espoosta Lahteen (lähtöpäässä +5, hehkutti ennen käynnistystä, ulkona -16 tjsp.). Lahdessa pari stoppia ja tunnin parin jäähtymistä, lämpötila -18. Sen jälkeen ajo Hkiin, jossa n. 2h stoppi. Webasto n. 30min päällä, siitä Espoon Selloon puolilämpimään hallin. 1,5-2h myöhemmin startti ja ajo Espooseen himaan n. 10km. Himassa ajo hallin ja auton sammutus. Tähän asti kaikki hyvin, ajoa päivän aikana vajaa 300km.

      Pe ei ajoja. La ajoin taas Selloon, tauko 2h ja takaisin hallille: Tauluun tulee charge battery ja auto täysin virransäästötilaan. Auton ovia avatessa edes sisävalo mene päälle, vain mittari syttyy ja charge battery ilmoitus. Auto kiinni Ctekiin yön yli.

      Seuraavana päivänä vikakoodinluku, ei mitään ihmeellistä, toki kaikenlaista viimeisen 500 km ajalta johtuen akun alhaisesta varauksesta. Koodit nollattu, lisää latausta ja luku n. 6h päästä uudelleen. Ei uusia koodeja. Jatkettu latausta seuraavan yön ylikin.

      Auto toiminut siis normaalisti viime päivät. Oma epäilys on, että akku alkaa olla tiensä päässä, jännä vain, ettei herjoja ole tullut. Alkuperäinen akku kesti 5 vuotta, tämä on nyt 6-vuotias ja ollut 5 vuotta käytössä. Akku ei siis ole voinut olla jäässä missään vaiheessa eli Webastoko tuon laittoi täysin polvilleen:think?
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        Originally posted by Laku View Post
        Kerrotaan vaikka tänne oma tarina viime viikolta.

        Akku ostettu 2015, ollut vuoden E61:sssä ja laitettu tammikuussa 2017 F11:een. Varta 105Ah AGM. Kerrottu autolle asianmukaisesti.

        Ei akkuherjoja tammikuussa 2021. Torstaina ajoin Espoosta Lahteen (lähtöpäässä +5, hehkutti ennen käynnistystä, ulkona -16 tjsp.). Lahdessa pari stoppia ja tunnin parin jäähtymistä, lämpötila -18. Sen jälkeen ajo Hkiin, jossa n. 2h stoppi. Webasto n. 30min päällä, siitä Espoon Selloon puolilämpimään hallin. 1,5-2h myöhemmin startti ja ajo Espooseen himaan n. 10km. Himassa ajo hallin ja auton sammutus. Tähän asti kaikki hyvin, ajoa päivän aikana vajaa 300km.

        Pe ei ajoja. La ajoin taas Selloon, tauko 2h ja takaisin hallille: Tauluun tulee charge battery ja auto täysin virransäästötilaan. Auton ovia avatessa edes sisävalo mene päälle, vain mittari syttyy ja charge battery ilmoitus. Auto kiinni Ctekiin yön yli.

        Seuraavana päivänä vikakoodinluku, ei mitään ihmeellistä, toki kaikenlaista viimeisen 500 km ajalta johtuen akun alhaisesta varauksesta. Koodit nollattu, lisää latausta ja luku n. 6h päästä uudelleen. Ei uusia koodeja. Jatkettu latausta seuraavan yön ylikin.

        Auto toiminut siis normaalisti viime päivät. Oma epäilys on, että akku alkaa olla tiensä päässä, jännä vain, ettei herjoja ole tullut. Alkuperäinen akku kesti 5 vuotta, tämä on nyt 6-vuotias ja ollut 5 vuotta käytössä. Akku ei siis ole voinut olla jäässä missään vaiheessa eli Webastoko tuon laittoi täysin polvilleen:think?
        Varmaan vaan ikä tullut täyteen. Webasto toki pakkasella rasittaa akkua reilusti ja tuollainen isompi virrankulutus pakkasella yleensä paljastaa sen ehtoopuolella olevan akun. Viikko sitten meni yllättäen 2015 F11 alkuperäinen akku. Kovemmilla pakkasilla alkoi vaan herjaamaan akusta ja tiputtelemaan mukavuustoimintoja pois. Auto ihan päivittäisessä ajossa ennen tuota. Uusi akku, rekisteröinti sille ja taas matka jatkuu normaalisti. Koodeja matalista jännitteistä oli reilusti.

        Voihan sen akun testata vielä halutessaan, varmistaa latausjännitteen ja mitata auton lepovirrankulutuksen, mutta akut on nykyisin kuluvia osia siinä missä muutkin. Se pikainen akkutesti ei kerro akun kuntoa luotettavasti. Itse teetin tuollaisen testin aikoinaan Bosch digitaalisella testerillä (akku oli sen mukaan hyvä) ja siitä meni pari kuukautta kun akku sitten irtisanoi sopimuksensa lopullisesti. Apuvirralla auto käyntiin ja uutta akkua ostamaan. Jos sen akun haluaisi kunnolla testata, niin sitä pitäisi kuormittaa pidempi aika ja lopuksi tietenkin ladata takaisin täyteen.

        Mikäli autolla ajetana pidempää matkaa, niin itse en hirveästi akun kanssa alkaisi säästelemään. Ei ole mukavaa jossain kauempana kotoa huomata, että nyt se sitten kuoli lopullisesti ja alkaa soittamaan apuvirtaa. On kuitenkin todella pieni kuluerä autoilussa, jos vaikka kerran 5 vuodessa vaihtaa akun.
        Last edited by HTK12; 21-01-2021, 00:36.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17526
          • Turku

          Originally posted by HTK12 View Post
          Varmaan vaan ikä tullut täyteen. Webasto toki pakkasella rasittaa akkua reilusti ja tuollainen isompi virrankulutus pakkasella yleensä paljastaa sen ehtoopuolella olevan akun. Viikko sitten meni yllättäen 2015 F11 alkuperäinen akku. Kovemmilla pakkasilla alkoi vaan herjaamaan akusta ja tiputtelemaan mukavuustoimintoja pois. Auto ihan päivittäisessä ajossa ennen tuota. Uusi akku, rekisteröinti sille ja taas matka jatkuu normaalisti. Koodeja matalista jännitteistä oli reilusti.

          Voihan sen akun testata vielä halutessaan, varmistaa latausjännitteen ja mitata auton lepovirrankulutuksen, mutta akut on nykyisin kuluvia osia siinä missä muutkin. Se pikainen akkutesti ei kerro akun kuntoa luotettavasti..
          Joo, samaa ajatellut. Toisaalta akkutesti maksaa ja koen sen turhaksi kuluksi, jos akku on ostettava joka tapauksessa. Lepovirrankulutus ja latausjännite katsottiin Istalle, ovat ok.


          Originally posted by HTK12 View Post
          Mikäli autolla ajetana pidempää matkaa, niin itse en hirveästi akun kanssa alkaisi säästelemään. Ei ole mukavaa jossain kauempana kotoa huomata, että nyt se sitten kuoli lopullisesti ja alkaa soittamaan apuvirtaa. On kuitenkin todella pieni kuluerä autoilussa, jos vaikka kerran 5 vuodessa vaihtaa akun.
          Aika paljon ajetaan ja olen riippuvainen tuosta autosta. Samaa mieltä kuluasiasta.
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by Laku View Post
            Joo, samaa ajatellut. Toisaalta akkutesti maksaa ja koen sen turhaksi kuluksi, jos akku on ostettava joka tapauksessa. Lepovirrankulutus ja latausjännite katsottiin Istalle, ovat ok.
            Akun voi testata itsekin vaikka käyttämällä autoa kuormana. Itse tämän näytin yksi talvi eräälle E61 omistajalle, joka epäili akun kuntoa siinä koodienluvun yhteydessä. No valot ym. päällä olla ehkä pari minuuttia, kun kävin pihtimittarin hakemassa. Eipä lähtenyt enää käyntiin Kaapeleilla käyntiin ja suositin kyllä ostamaan sen uuden akun ensi tilassa. Auton akku oli ladattu ylläpitolaturilla edellisenä yönä täyteen, joten selvä tapaus.



            Originally posted by Laku View Post
            Aika paljon ajetaan ja olen riippuvainen tuosta autosta. Samaa mieltä kuluasiasta.
            Kuluihin liittyen yllättävän eipä se apuvirran pyytäminen halpaa ole. Yksi sukulainen maksoi 60€ siitä, että kävivät kaapeleilla laittamassa käyntiin kotipihassa (usein kasko ei käsittääkseni korvaa kotipihassa hinausta tms. palvelua). Ei kuulemma olisi kehdannut vaivata. Noh eipä se mitään ratkaissut kun akku oli ihan valmis eikä ottanut enää kunnolla virtaa vastaan. Kun kyseessä oli pienempi japsi auto, niin uusi akku taisi maksaa ~80€, joten melkein tuolla apuvirran hinnalla olisi saanut akun. 100 Ah AGM toki maksaa enemmän, mutta on tuo silti n. kolmannes uuden akun hinnasta.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎