Mihin nuo boksit tallentavat datansa? Eli olisiko mahdollista tankata autoon 98:ia, jonka jälkeen akusta kengät irti riittäväksi ajaksi, ja auto käyntiin -> ennakko säätyy 98:lle?
Miten se itsestään säätyisi? Ei autossa mitään bensan oktaaniluvun tunnistinta ole. Nakutustunnistin lohkon kyljessä nakutusta havaitessaan antaa ohjausboksille signaalin, joka sitten säätää moottorin ohjausta mm. sytytystä, kunnes nakutus loppuu.
Täällä on esiintynyt termi "speksattu 98:lle". Mitähän sillä tarkoitetaan?
Miten se itsestään säätyisi? Ei autossa mitään bensan oktaaniluvun tunnistinta ole. Nakutustunnistin lohkon kyljessä antaa signaalin elektroniikalle, joka sitten säätää moottorin ohjausta mm. sytytystä, kunnes nakutus loppuu.
Täällä on esiintynyt termi "speksattu 98:lle". Mitähän sekin tarkoittaa?
-Jeff
No voi hyvä helvetti. Eikö tämä jo käsitelty? Ei kukaan ole väittänytkään, että autossa olisi joku maaginen sensori bensan oktaaniluvun tarkistamiseen! Kuten aiemmin pohdiskelin mahdollisuutta, että sytkän oletuskartta olisi tehty 98:lle, ja sitten ruisku myöhästäisi sytkää nakutuksen huomattuaan jos tankissa on 95:sta. Mutta keskustelun myötä on käynyt ilmi että näin ei ole. Edelleenkään en sitä täysin käsitä, että jos valmistaja ilmoittaa tukevansa oktaanit 92-98, miksi oletussäädöt eivät silloin ole 98:lle, jolla saataisiin maksimaalinen hyöty irti, vaan 95:lle. Mutta enhän minä näitä autoja valmista, onneksi... Ja toisaalta, eipä tuolle pienellä teoreettisella teholisällä/kulutussäästölläkään ole mitään merkitystä. Autokauppaan siitä jos lisää tehoa kaipaatte, hus!
"If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
Täällä on esiintynyt termi "speksattu 98:lle". Mitähän sekin tarkoittaa?
Edelleenkään en sitä täysin käsitä, että jos valmistaja ilmoittaa tukevansa oktaanit 92-98, miksi oletussäädöt eivät silloin ole 98:lle, jolla saataisiin maksimaalinen hyöty irti, vaan 95:lle. Mutta enhän minä näitä autoja valmista, onneksi... Ja toisaalta, eipä tuolle pienellä teoreettisella teholisällä/kulutussäästölläkään ole mitään merkitystä.
BMW ilmoittaa esitteissään, että esim M54 moottorit käyttävät 98 oktaanista polttoainetta. Matalampaa voi käyttää 92 asti mutta tällöin teho laskee ja kulutus nousee. Eiköhän tällöin ne oletussäädöt ole 98:lle.
Sitten muistelen hämärästi, että 523:sen ohjekirjassa luki että saavutus ja kulutusarvot on mitattu 95 käyttäen. Sitten muistelen kirjassa lukeneen, että 98:lla arvot paranevat ja kulutus laskee...?!?!? Joku vois tarkistaa, 96-98 auton kirjasta.
Tästähän voidaan kiistellä vaikka maailman loppuun asti, mutta yleisesti olen sitä mieltä että kannattaa tankata sitä tavaraa mitä sinne koneeseen suositeltu tankattavaksi.
Touringissa olen käyttänyt aina 95:sta. Esson baarissa mulle on sanottu x määrä kertoja, että tankkaa nyt hyvä mies 98:sia sinne - miksi? Auto toimii todella hyvin tuolla 95:sella, tehot on tallessa eikä kalkata. 98 - ei järkeä.
Talvikäytössä olleessa E28 518i:ssä sen sijaan käytin 98:sia. Autohan on suunniteltu toimimaan lyjyillisellä 99:sillä, joten tuntui loogiselta tankata 98:sia edes koneeseen. Kerran tankkasin 95:sta kun oli 98:n hana rikki, havainnot: selvästi puhdittomampi kulku ja suurempi kalkatus koneesta. Tässä tapauksessa 98 todella oli järkiratkaisu!
BMW ilmoittaa esitteissään, että esim M54 moottorit käyttävät 98 oktaanista polttoainetta. Matalampaa voi käyttää 92 asti mutta tällöin teho laskee ja kulutus nousee. Eiköhän tällöin ne oletussäädöt ole 98:lle.
Sitten muistelen hämärästi, että 523:sen ohjekirjassa luki että saavutus ja kulutusarvot on mitattu 95 käyttäen. Sitten muistelen kirjassa lukeneen, että 98:lla arvot paranevat ja kulutus laskee...?!?!? Joku vois tarkistaa, 96-98 auton kirjasta.
Kyllä, just näin lukee munkin E39:n (vm 97) manuaalissa. Tsekkasin tota juttuu vielä tarkemmin yhestä E39:n huoltomanuaalista ja siellä sanottiin, että kone on nimenomaan speksattu 98:lle ja sen sytytysjärjestelmän olevan adaptiivinen, joka nakutustunnistimien avulla "haistaa" käytetyn oktaanin ja sen perustella laittaa sytytyskartat kohilleen ..
Muistutetaan nyt heti siitä että nyt ei puhuttukaan m52/e39 koneesta koneesta johon speksit ovat siis 98:lle.
Kysymys on vain siitä mikä on se "speksioktaaniluku" jolla mm.tehdas ilmoittaa maksimihevosvoimat saadut. Jos speksilöpö on 98(Afrikaeja tai Arabeja silmälläpitäen), niin ok. Kartta on silloin 98:lle ja varanttia yksi tai kaksi karttaa alaspäin jos nakutuksen tunnistus puuttuu peliin. Pointti vain on tässäkin se että Suomessa nykyisin käytettävällä 95-oktaanisella tavaralla ei kunnossa oleva m52 motti kyllä naputa. Ei näissä lämpötiloissa eikä näissä ajo-olosuhteissa.
Talvikäytössä olleessa E28 518i:ssä sen sijaan käytin 98:sia. Autohan on suunniteltu toimimaan lyjyillisellä 99:sillä, joten tuntui loogiselta tankata 98:sia edes koneeseen. Kerran tankkasin 95:sta kun oli 98:n hana rikki, havainnot: selvästi puhdittomampi kulku ja suurempi kalkatus koneesta. Tässä tapauksessa 98 todella oli järkiratkaisu!
Kappas, löyty kohtalotoveri! Täysin sama kokemus vanhan 316 1.8 kaasari E30:n kanssa. Joskus mainitsin asiasta näissä samoissa keskusteluissa mutta eipä sitä kukaan silloinkaan oikein uskonut. Itse tein vielä sellasen havainnon että 95:llä koneessa esiintyi silloin tällöin ns. jälkikäyntiä, ja 98:lla ei.
530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Kappas, löyty kohtalotoveri! Täysin sama kokemus vanhan 316 1.8 kaasari E30:n kanssa. Joskus mainitsin asiasta näissä samoissa keskusteluissa mutta eipä sitä kukaan silloinkaan oikein uskonut. Itse tein vielä sellasen havainnon että 95:llä koneessa esiintyi silloin tällöin ns. jälkikäyntiä, ja 98:lla ei.
Kyllä kyllä! Unohtui äsken sanoa, että omaan vanhaan E30 316seen (siis sama 1.8 kaasari M10) tankkasin myös 98sia. Ja juuri 95sella oli tuo jälkikäyntiefekti mullakin! Tuohon aikaan juuri poistui venttiilisuoja lisäaineistus 98sista, jonkin aikaa vielä esim. Teboil kauppasi tosin tälläistä bensaa. Kun vidhoin lisäaineistus poistui, lisäsin silti noin joka 5 tankkaus lisäainetta bensan sekaan. Tiedä sitten miten se itsessään vaikutti, mutta ainakin tuo 98 oli ehdoton jotta venttiilikoneisto kuullosti edes jotenkin järkevältä.
Nyt isken pari tyhmää kysymystä väliin:
* Itsellä on alla 325i vuodelta -89, tankkaan siihen 98:a, mutta Nesteen opas suosittaa 95:a. Rahaerohan ei ole järisyttävä, mutta voisinko kuitenkin tankata sitä 95:a ? Karvalakki-316 ei ainakaan taannoin innostunut 95:n syötöstä, oli hieman kankeahkon oloinen, joten palattiin 98:iin.
* Samainen Nesteen brosyyri kertoo, että käytettäessä 98:a, tehoeroa löytyy 95:een verrattaessa vain jos koneessa on nakutustunnistin. Onko M20B25-koneessa sellaista ?
Tällä hetkellä: E39 525d ´04
Kauniina muistona:E30 325i ///M-Technic II vm. -89 Muut sotaratsut:E34 525i '90, E30 '89 316i, '88 325i, '89 316
E34 '89 525i.
Elikkä siis jotta kaikki sen ymmärtäisivät: Jotta korkeammasta bensan oktaaniluvusta saisi hyötyä irti pitää ko. auton moottorin olla "speksattu" esim 98 bensalle ja tätä käytettäessä se käyttää sitä oletusarvoista sytytyskarttaa. Jos 95:a laittaa tankkiin kone huomaa nakutuksen ja myöhästää sytytystä esim. 1asteella kunnes ei enää nakuta. Jos moottori on speksattu esim "minimi 92" niin voi olla että sen sytytyskartat on ainoastaan 92 oktaaniselle sopivassa arvossa kokoajan, ja tällöin se 98:n tankkaaminen ei hyödynnä mitään.
Spekulointia: Saksassa tosiaan myydään bensaa jonka oktaaniluku on korkeampi kuin 98. s50 moottorissa (kaikissa uudemmissa moottoreissa joissa säätyvä ennakko?) luultavasti on yksi "peruskäyrä" jota sitten aikaistetaan kunnes nakuttaa ja sitten palataan siihen että ei nakuta enää. Tällöin voisi ainakin teoriassa ottaa hyödyn irti vaikka 100 oktaanisesta bensasta. Joku tämmöinen järjestelmä sieltä on pakko löytyä, sillä se on ihan selvästi huomattu monen taholta että 98:lla ko. moottorissa on pienempi kulutus kuin 95:lla varsinkin "kovassa" ajossa. Eli tässä tapauksessa ei ole niin että "suomi95" on niin hyvää että se ei nakuta, sillä senhän täytyy nakuttaa jos kerta eron huomaa "suomi98":iin
* Samainen Nesteen brosyyri kertoo, että käytettäessä 98:a, tehoeroa löytyy 95:een verrattaessa vain jos koneessa on nakutustunnistin. Onko M20B25-koneessa sellaista ?
Ei ole. Eikä taida olla missään muussakaan tuon ikäluokan vehkeessä.
Nyt isken pari tyhmää kysymystä väliin:
* Itsellä on alla 325i vuodelta -89, tankkaan siihen 98:a, mutta Nesteen opas suosittaa 95:a. Rahaerohan ei ole järisyttävä, mutta voisinko kuitenkin tankata sitä 95:a ? Karvalakki-316 ei ainakaan taannoin innostunut 95:n syötöstä, oli hieman kankeahkon oloinen, joten palattiin 98:iin.
Jos kerta luit Nesteen opasta, niin miksi kysyt? 316 -> 98, 325i vm. -89 -> 95.
Jos kerta luit Nesteen opasta, niin miksi kysyt? 316 -> 98, 325i vm. -89 -> 95.
Niinhän se suositti 98:a 316:sta, mutta 95:ta tankatessa juotin myös venttiilinsuoja-ainetta. Se oli sellainen kokeilu, johon ei palattu. (Heh, Bensiinioppaan yhdessä kuvassa nainen tankkaa ilmeisesti tielle jättänyttä 316:tta...)
Ei millään viitsisi lähteä pitkän ajan testejä tekemään, eli kuluttaako 325 enemmän 95:a kuin 98:a (jos mikään muu ei muutu, ajotapa tms.) ? Onko kokemuksia ?
Tällä hetkellä: E39 525d ´04
Kauniina muistona:E30 325i ///M-Technic II vm. -89 Muut sotaratsut:E34 525i '90, E30 '89 316i, '88 325i, '89 316
E34 '89 525i.
Comment