Announcement

Collapse
No announcement yet.

kannattaako tankata välillä 98:a?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeff
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 202
    • Mämmilä

    #61
    Originally posted by Moonshine
    Mihin nuo boksit tallentavat datansa? Eli olisiko mahdollista tankata autoon 98:ia, jonka jälkeen akusta kengät irti riittäväksi ajaksi, ja auto käyntiin -> ennakko säätyy 98:lle?
    Miten se itsestään säätyisi? Ei autossa mitään bensan oktaaniluvun tunnistinta ole. Nakutustunnistin lohkon kyljessä nakutusta havaitessaan antaa ohjausboksille signaalin, joka sitten säätää moottorin ohjausta mm. sytytystä, kunnes nakutus loppuu.

    Täällä on esiintynyt termi "speksattu 98:lle". Mitähän sillä tarkoitetaan?

    -Jeff
    Last edited by Jeff; 27-05-2005, 09:47.

    Comment

    • -Tate-
      Moderator
      • Jan 2004
      • 3210
      • Nurmijärvi

      #62
      Kaverin corollassa joku -90. On sellanne katkasija kahelle eri oktaaniluvulle kabiinissa..
      I Believed I Would Die.

      Comment

      • Moonshine
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1018
        • Järvenpää

        #63
        Originally posted by Jeff
        Miten se itsestään säätyisi? Ei autossa mitään bensan oktaaniluvun tunnistinta ole. Nakutustunnistin lohkon kyljessä antaa signaalin elektroniikalle, joka sitten säätää moottorin ohjausta mm. sytytystä, kunnes nakutus loppuu.

        Täällä on esiintynyt termi "speksattu 98:lle". Mitähän sekin tarkoittaa?

        -Jeff
        No voi hyvä helvetti. Eikö tämä jo käsitelty? Ei kukaan ole väittänytkään, että autossa olisi joku maaginen sensori bensan oktaaniluvun tarkistamiseen! Kuten aiemmin pohdiskelin mahdollisuutta, että sytkän oletuskartta olisi tehty 98:lle, ja sitten ruisku myöhästäisi sytkää nakutuksen huomattuaan jos tankissa on 95:sta. Mutta keskustelun myötä on käynyt ilmi että näin ei ole. Edelleenkään en sitä täysin käsitä, että jos valmistaja ilmoittaa tukevansa oktaanit 92-98, miksi oletussäädöt eivät silloin ole 98:lle, jolla saataisiin maksimaalinen hyöty irti, vaan 95:lle. Mutta enhän minä näitä autoja valmista, onneksi... Ja toisaalta, eipä tuolle pienellä teoreettisella teholisällä/kulutussäästölläkään ole mitään merkitystä. Autokauppaan siitä jos lisää tehoa kaipaatte, hus!
        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

        Comment

        • S.P.R
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1009
          • Oulu area

          #64
          Täällä on esiintynyt termi "speksattu 98:lle". Mitähän sekin tarkoittaa?
          Edelleenkään en sitä täysin käsitä, että jos valmistaja ilmoittaa tukevansa oktaanit 92-98, miksi oletussäädöt eivät silloin ole 98:lle, jolla saataisiin maksimaalinen hyöty irti, vaan 95:lle. Mutta enhän minä näitä autoja valmista, onneksi... Ja toisaalta, eipä tuolle pienellä teoreettisella teholisällä/kulutussäästölläkään ole mitään merkitystä.
          BMW ilmoittaa esitteissään, että esim M54 moottorit käyttävät 98 oktaanista polttoainetta. Matalampaa voi käyttää 92 asti mutta tällöin teho laskee ja kulutus nousee. Eiköhän tällöin ne oletussäädöt ole 98:lle.

          Sitten muistelen hämärästi, että 523:sen ohjekirjassa luki että saavutus ja kulutusarvot on mitattu 95 käyttäen. Sitten muistelen kirjassa lukeneen, että 98:lla arvot paranevat ja kulutus laskee...?!?!? Joku vois tarkistaa, 96-98 auton kirjasta.

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17837
            • PKS

            #65
            Tästähän voidaan kiistellä vaikka maailman loppuun asti, mutta yleisesti olen sitä mieltä että kannattaa tankata sitä tavaraa mitä sinne koneeseen suositeltu tankattavaksi.

            Touringissa olen käyttänyt aina 95:sta. Esson baarissa mulle on sanottu x määrä kertoja, että tankkaa nyt hyvä mies 98:sia sinne - miksi? Auto toimii todella hyvin tuolla 95:sella, tehot on tallessa eikä kalkata. 98 - ei järkeä.

            Talvikäytössä olleessa E28 518i:ssä sen sijaan käytin 98:sia. Autohan on suunniteltu toimimaan lyjyillisellä 99:sillä, joten tuntui loogiselta tankata 98:sia edes koneeseen. Kerran tankkasin 95:sta kun oli 98:n hana rikki, havainnot: selvästi puhdittomampi kulku ja suurempi kalkatus koneesta. Tässä tapauksessa 98 todella oli järkiratkaisu!
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • jartsa02
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 1131
              • Helsinki

              #66
              Originally posted by Wackot
              BMW ilmoittaa esitteissään, että esim M54 moottorit käyttävät 98 oktaanista polttoainetta. Matalampaa voi käyttää 92 asti mutta tällöin teho laskee ja kulutus nousee. Eiköhän tällöin ne oletussäädöt ole 98:lle.

              Sitten muistelen hämärästi, että 523:sen ohjekirjassa luki että saavutus ja kulutusarvot on mitattu 95 käyttäen. Sitten muistelen kirjassa lukeneen, että 98:lla arvot paranevat ja kulutus laskee...?!?!? Joku vois tarkistaa, 96-98 auton kirjasta.
              Kyllä, just näin lukee munkin E39:n (vm 97) manuaalissa. Tsekkasin tota juttuu vielä tarkemmin yhestä E39:n huoltomanuaalista ja siellä sanottiin, että kone on nimenomaan speksattu 98:lle ja sen sytytysjärjestelmän olevan adaptiivinen, joka nakutustunnistimien avulla "haistaa" käytetyn oktaanin ja sen perustella laittaa sytytyskartat kohilleen ..
              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #67
                Muistutetaan nyt heti siitä että nyt ei puhuttukaan m52/e39 koneesta koneesta johon speksit ovat siis 98:lle.
                Kysymys on vain siitä mikä on se "speksioktaaniluku" jolla mm.tehdas ilmoittaa maksimihevosvoimat saadut. Jos speksilöpö on 98(Afrikaeja tai Arabeja silmälläpitäen), niin ok. Kartta on silloin 98:lle ja varanttia yksi tai kaksi karttaa alaspäin jos nakutuksen tunnistus puuttuu peliin. Pointti vain on tässäkin se että Suomessa nykyisin käytettävällä 95-oktaanisella tavaralla ei kunnossa oleva m52 motti kyllä naputa. Ei näissä lämpötiloissa eikä näissä ajo-olosuhteissa.

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  #68
                  Originally posted by Dualfun
                  Talvikäytössä olleessa E28 518i:ssä sen sijaan käytin 98:sia. Autohan on suunniteltu toimimaan lyjyillisellä 99:sillä, joten tuntui loogiselta tankata 98:sia edes koneeseen. Kerran tankkasin 95:sta kun oli 98:n hana rikki, havainnot: selvästi puhdittomampi kulku ja suurempi kalkatus koneesta. Tässä tapauksessa 98 todella oli järkiratkaisu!
                  Kappas, löyty kohtalotoveri! Täysin sama kokemus vanhan 316 1.8 kaasari E30:n kanssa. Joskus mainitsin asiasta näissä samoissa keskusteluissa mutta eipä sitä kukaan silloinkaan oikein uskonut. Itse tein vielä sellasen havainnon että 95:llä koneessa esiintyi silloin tällöin ns. jälkikäyntiä, ja 98:lla ei.
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17837
                    • PKS

                    #69
                    Originally posted by Gonzalez
                    Kappas, löyty kohtalotoveri! Täysin sama kokemus vanhan 316 1.8 kaasari E30:n kanssa. Joskus mainitsin asiasta näissä samoissa keskusteluissa mutta eipä sitä kukaan silloinkaan oikein uskonut. Itse tein vielä sellasen havainnon että 95:llä koneessa esiintyi silloin tällöin ns. jälkikäyntiä, ja 98:lla ei.
                    Kyllä kyllä! Unohtui äsken sanoa, että omaan vanhaan E30 316seen (siis sama 1.8 kaasari M10) tankkasin myös 98sia. Ja juuri 95sella oli tuo jälkikäyntiefekti mullakin! Tuohon aikaan juuri poistui venttiilisuoja lisäaineistus 98sista, jonkin aikaa vielä esim. Teboil kauppasi tosin tälläistä bensaa. Kun vidhoin lisäaineistus poistui, lisäsin silti noin joka 5 tankkaus lisäainetta bensan sekaan. Tiedä sitten miten se itsessään vaikutti, mutta ainakin tuo 98 oli ehdoton jotta venttiilikoneisto kuullosti edes jotenkin järkevältä.
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet:
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • Jinx
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 49
                      • Jyväskylä

                      #70
                      Nyt isken pari tyhmää kysymystä väliin:
                      * Itsellä on alla 325i vuodelta -89, tankkaan siihen 98:a, mutta Nesteen opas suosittaa 95:a. Rahaerohan ei ole järisyttävä, mutta voisinko kuitenkin tankata sitä 95:a ? Karvalakki-316 ei ainakaan taannoin innostunut 95:n syötöstä, oli hieman kankeahkon oloinen, joten palattiin 98:iin.

                      * Samainen Nesteen brosyyri kertoo, että käytettäessä 98:a, tehoeroa löytyy 95:een verrattaessa vain jos koneessa on nakutustunnistin. Onko M20B25-koneessa sellaista ?
                      Tällä hetkellä: E39 525d ´04
                      Kauniina muistona:E30 325i
                      ///M-Technic II vm. -89
                      Muut sotaratsut:E34 525i '90, E30 '89 316i, '88 325i, '89 316
                      E34 '89
                      525i.

                      Comment

                      • hawkki
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 458
                        • Vuosaari

                        #71
                        Elikkä siis jotta kaikki sen ymmärtäisivät: Jotta korkeammasta bensan oktaaniluvusta saisi hyötyä irti pitää ko. auton moottorin olla "speksattu" esim 98 bensalle ja tätä käytettäessä se käyttää sitä oletusarvoista sytytyskarttaa. Jos 95:a laittaa tankkiin kone huomaa nakutuksen ja myöhästää sytytystä esim. 1asteella kunnes ei enää nakuta. Jos moottori on speksattu esim "minimi 92" niin voi olla että sen sytytyskartat on ainoastaan 92 oktaaniselle sopivassa arvossa kokoajan, ja tällöin se 98:n tankkaaminen ei hyödynnä mitään.

                        Spekulointia: Saksassa tosiaan myydään bensaa jonka oktaaniluku on korkeampi kuin 98. s50 moottorissa (kaikissa uudemmissa moottoreissa joissa säätyvä ennakko?) luultavasti on yksi "peruskäyrä" jota sitten aikaistetaan kunnes nakuttaa ja sitten palataan siihen että ei nakuta enää. Tällöin voisi ainakin teoriassa ottaa hyödyn irti vaikka 100 oktaanisesta bensasta. Joku tämmöinen järjestelmä sieltä on pakko löytyä, sillä se on ihan selvästi huomattu monen taholta että 98:lla ko. moottorissa on pienempi kulutus kuin 95:lla varsinkin "kovassa" ajossa. Eli tässä tapauksessa ei ole niin että "suomi95" on niin hyvää että se ei nakuta, sillä senhän täytyy nakuttaa jos kerta eron huomaa "suomi98":iin
                        Last edited by hawkki; 28-05-2005, 00:41.

                        Comment

                        • S.P.R
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1009
                          • Oulu area

                          #72
                          ei oo

                          * Samainen Nesteen brosyyri kertoo, että käytettäessä 98:a, tehoeroa löytyy 95:een verrattaessa vain jos koneessa on nakutustunnistin. Onko M20B25-koneessa sellaista ?
                          Ei ole. Eikä taida olla missään muussakaan tuon ikäluokan vehkeessä.

                          Comment

                          • Bemaristi
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2002
                            • 240
                            • Kaarina

                            #73
                            Originally posted by Smirre
                            Nyt isken pari tyhmää kysymystä väliin:
                            * Itsellä on alla 325i vuodelta -89, tankkaan siihen 98:a, mutta Nesteen opas suosittaa 95:a. Rahaerohan ei ole järisyttävä, mutta voisinko kuitenkin tankata sitä 95:a ? Karvalakki-316 ei ainakaan taannoin innostunut 95:n syötöstä, oli hieman kankeahkon oloinen, joten palattiin 98:iin.
                            Jos kerta luit Nesteen opasta, niin miksi kysyt? 316 -> 98, 325i vm. -89 -> 95.

                            Comment

                            • -Tate-
                              Moderator
                              • Jan 2004
                              • 3210
                              • Nurmijärvi

                              #74
                              Kreikassa kun oltiin niin siel myytiin jotain shuumacheri 110oktaanista kisabensaa ?

                              EDIT: ja kaikki paikalliset tuning autot tankkaili sitä.
                              I Believed I Would Die.

                              Comment

                              • Jinx
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2004
                                • 49
                                • Jyväskylä

                                #75
                                Originally posted by Bemaristi
                                Jos kerta luit Nesteen opasta, niin miksi kysyt? 316 -> 98, 325i vm. -89 -> 95.
                                Niinhän se suositti 98:a 316:sta, mutta 95:ta tankatessa juotin myös venttiilinsuoja-ainetta. Se oli sellainen kokeilu, johon ei palattu. (Heh, Bensiinioppaan yhdessä kuvassa nainen tankkaa ilmeisesti tielle jättänyttä 316:tta...)

                                Ei millään viitsisi lähteä pitkän ajan testejä tekemään, eli kuluttaako 325 enemmän 95:a kuin 98:a (jos mikään muu ei muutu, ajotapa tms.) ? Onko kokemuksia ?
                                Tällä hetkellä: E39 525d ´04
                                Kauniina muistona:E30 325i
                                ///M-Technic II vm. -89
                                Muut sotaratsut:E34 525i '90, E30 '89 316i, '88 325i, '89 316
                                E34 '89
                                525i.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎