Announcement

Collapse
No announcement yet.

kannattaako tankata välillä 98:a?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    Originally posted by remotion
    "V-Power lisää ajomukavuutta ja tarjoaa ajamisen iloa." pakkohan sitä on vissiin välillä tankkailla.
    Päin vastoin, ei tartte. Nuo ominaisuudet ovat bemarissa vakiona, joten tuo V-Power on varmaan tarkoitettu muihin automerkkeihin.
    E61 525d LCI

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Mielestäni korkeaoktaanisempi bensiini ei mene samaan kategoriaan MotorUpin jms kanssa.
      Mutuna voisin heittää että vaikka moottorinohjaus pystyisi ottaamaan hyödyn irti isommasta oktaaniluvusta niin dynossa ei nähtäisi niin isoja lisiä huippuvääntöön tai huipputehoon kuin vastaaviin arvoihin alempana kierrosalueella.
      EDIT: Eipä noi evon dynottelut ja kommentit tukenu meikäläisen mutuilua
      Last edited by petrolhead; 08-06-2006, 10:47.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Voipi olla että Shell keksi markkinoinnillisesti paremman idean myydä euroopan ylijäämäalkoholia kuin miten Neste "hukkaviinan" polttoon lähti.
        Heti kun markkinoidaan "Powerilla", niin tuote uppoaa tietyyn kohdeyleisöön "pikkuisen paremmin" kuin jos sitä myydään Nesteen pumpusta "Bio" nimellä....

        Comment

        • Vanquish
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1961
          • Hki

          Varsinkin, kun tuo 99 maksaa 6c litralta 98:a enemmän!!

          Comment

          • aaronp
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2005
            • 908
            • Pirkanmaa

            Voisiko joku teistä 98:sia vastustavista kertoa että onko sillä muutaman hassun sentin hintaerolla yhtään mitään väliä näissä hinnoissa?

            Kaikkiin autoihini ( paitsi toki TDS:ään ) olen tankannut vaan sitä 98:ia ja olen sen paremmaksi huomannut. Ensinnäkin eräällä edellisellä autollani pääsi ysivitosella tasan 400km tankillisella kun taas ysikasilla pääsi AINA sen 450 km, ajoni oli jokapäivä samaa reipasta matka-ajoa, samaa reittiä pitkin. Toiseksi auton käynti on parempi, ja kolmanneksi ( vaikka joku tosi fiksu täällä toisin väittääkin ) niin auto antaa enemmän tehoa/vääntöä ja siten lisää sitä ajomukavuutta. Tehoero tuskin on mainitsemisen arvoinen paperilla, mutta kyllä sen ajossa huomaa.

            Ja sitten vielä se neljäs ja tärkein eli ainakin itse en halua "tarjota" autolleni kuin parasta mitä saa (pl. kisabensat). Sama hommahan se on vaikka niissä moottorinöljyissäkin, itse vaihdan 5 tkm välein ja käytän vain huippulaatuisia öljyjä. Mitä sitten jos se vaikka maksaa niin ja niin paljon vuodessa?? , ja sitten jää ne uudet tuulilasit ostamatta niinkuin joku fiksu täällä totesikin.

            MIELESTÄNI se on halpa säästö kun käyttää hyviä öljyjä ja ajaa 98:lla

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1961
              • Hki

              Originally posted by aaronp
              Voisiko joku teistä 98:sia vastustavista kertoa että onko sillä muutaman hassun sentin hintaerolla yhtään mitään väliä näissä hinnoissa?

              Kaikkiin autoihini ( paitsi toki TDS:ään ) olen tankannut vaan sitä 98:ia ja olen sen paremmaksi huomannut. Ensinnäkin eräällä edellisellä autollani pääsi ysivitosella tasan 400km tankillisella kun taas ysikasilla pääsi AINA sen 450 km, ajoni oli jokapäivä samaa reipasta matka-ajoa, samaa reittiä pitkin. Toiseksi auton käynti on parempi, ja kolmanneksi ( vaikka joku tosi fiksu täällä toisin väittääkin ) niin auto antaa enemmän tehoa/vääntöä ja siten lisää sitä ajomukavuutta. Tehoero tuskin on mainitsemisen arvoinen paperilla, mutta kyllä sen ajossa huomaa.

              Ja sitten vielä se neljäs ja tärkein eli ainakin itse en halua "tarjota" autolleni kuin parasta mitä saa (pl. kisabensat). Sama hommahan se on vaikka niissä moottorinöljyissäkin, itse vaihdan 5 tkm välein ja käytän vain huippulaatuisia öljyjä. Mitä sitten jos se vaikka maksaa niin ja niin paljon vuodessa?? , ja sitten jää ne uudet tuulilasit ostamatta niinkuin joku fiksu täällä totesikin.

              MIELESTÄNI se on halpa säästö kun käyttää hyviä öljyjä ja ajaa 98:lla
              98 paremmuus moottorin hyvinvoinnin kannalta lienee nolla. Sen sijaan tuo tehonlisäys kyllä myös minun mielestäni tuntuu (2000rpm paikkeilla). Vuositasolla 98 laittaminen maksaa noin 40e enemmän. Eihän se kok. kuluissa juuri mitään ole. Pointti onkin se, että 98:n ja 99 hintaero on 6c eli 95 ja 99 hintaero on noin 8c (vuositasolla 160e). Tällöin vois jo vaatia näkyviä hyötyjä. Jos taas kulutus laskee noin dramaattisesti kuten sulla, niin tottakai kannattaa käyttää 98:a.

              Comment

              • 328 e36
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 488
                • pori

                Originally posted by aaronp
                eräällä edellisellä autollani pääsi ysivitosella tasan 400km tankillisella kun taas ysikasilla pääsi AINA sen 450 km, ajoni oli jokapäivä samaa reipasta matka-ajoa, samaa reittiä pitkin.
                tuo kuulostaa jo niin uskomattomalta erolta että en ainakaan henk.koht jaksaisi millään uskoa ihan heti..
                e36 320 cabrio.
                e36 328 coupe.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Taisi siinä tapauksessa olla auto/moottori johon oli speksattu 98-oktaaninen...missään muussa tapauksessa tuo ei ole mahdollista.

                  Comment

                  • M535iM
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 60
                    • Vantaa

                    shellin uusi bensa!

                    Onkos kellään täällä tietoa kandeeko tommoiseen vanhaan pommiin (m535i turbolla -86) tankata shellin uutta n. 10 centtiä kalliimpaa litkua? olen aina käyttänyt "parasta" (lue kalleinta) bensaa ja nyt ajattelin vielä täälltä kysäistä että onko hyötyä?
                    + onko huoltamoketjujen bensan sekaan laitettavien "venttiilien suojaaineissa" eroja?
                    316 -77 (1982->1986)
                    325 -86 (1986->1987)
                    m535i -86 (1987->2007)
                    528it -01 (2007->

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Miksi ihmeessä käytät venttiilinsuoja-ainetta?

                      Ei siitä hyötyä ole ellet muuta säätöjä samalla, olettaen ettei nyt nakuta.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • M535iM
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 60
                        • Vantaa

                        Originally posted by Cell
                        Miksi ihmeessä käytät venttiilinsuoja-ainetta?

                        Ei siitä hyötyä ole ellet muuta säätöjä samalla, olettaen ettei nyt nakuta.
                        Tämän takia juuri vähän kysäisin kun olen itse "yössä" ja enkä ole todellakaan varma että täytyykö minun laitaa vanhukseeni ollenkaan venttiilinsuoja-ainetta?

                        Niin, olen alkanut käyttää omasta päätöksestäni sitä lisäainetta kun lyijyllinen ja sen jällkeen shellin "korvikelyijyllinen" lopetettiin!

                        Olen kuvitellut juuri turbon takia että sitä lisälitkua on syytä laittaa! eli olenkohan ollut "yössä" pahasti?
                        316 -77 (1982->1986)
                        325 -86 (1986->1987)
                        m535i -86 (1987->2007)
                        528it -01 (2007->

                        Comment

                        • 535_M5
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 221
                          • Masku

                          Originally posted by Hemi
                          Taisi siinä tapauksessa olla auto/moottori johon oli speksattu 98-oktaaninen...missään muussa tapauksessa tuo ei ole mahdollista.
                          Aikoinaan ajellessani wanhalla 128 Fiiulla jossa ei takuulla ollut mitään nakutuksen estoja tms. kului 98 bensaa n. 0.8L/ 100 km. vähemmän kuin 95 bensaa. Hintaero kuittaantui kulutuksen vähenemisellä. Asia on faktaa.

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Originally posted by M535iM
                            tankata shellin uutta n. 10 centtiä kalliimpaa litkua? olen aina käyttänyt "parasta" (lue kalleinta) bensaa ja nyt ajattelin vielä täälltä kysäistä että onko hyötyä?
                            ---

                            Comment

                            • Masinol
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 988
                              • "Turku"

                              Tuossa näkyy hyvin kuinka paljon hyötyä on normaaliautossa oktaanin nostosta.
                              Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                              Comment

                              • tsbmw
                                BTCF Member
                                • Jun 2004
                                • 1494
                                • Ilvola

                                Originally posted by Cell
                                Miksi ihmeessä käytät venttiilinsuoja-ainetta?

                                Ei siitä hyötyä ole ellet muuta säätöjä samalla, olettaen ettei nyt nakuta.
                                Originally posted by M535iM
                                Tämän takia juuri vähän kysäisin kun olen itse "yössä" ja enkä ole todellakaan varma että täytyykö minun laitaa vanhukseeni ollenkaan venttiilinsuoja-ainetta?
                                Niin, olen alkanut käyttää omasta päätöksestäni sitä lisäainetta kun lyijyllinen ja sen jällkeen shellin "korvikelyijyllinen" lopetettiin!
                                Olen kuvitellut juuri turbon takia että sitä lisälitkua on syytä laittaa! eli olenkohan ollut "yössä" pahasti?
                                Samoin kysyn: Mistä vuosimallista / moottoreista alkaen venttiilien suoja-aine on tarpeeton eli siirryttiin lyijyttömän polttoaineen moottorirakenteiden aikaan?
                                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                                - E28 528i, 528i+, M5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎