Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • rungo
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Vaihda "Idle valve direction" toisinpäin.

    Asiasta kattilaan. Sain just VVT angle tunnistuksen pelaamaan missing tooth dekooderilla, niin josko tuota kohta saatais closed loop VVT pelaamaan, että noita PWM vanoksia vois ajaa oikealla tavalla.
    Helvetin kova juttu, pitäis omaa vanosta tutkia kun ei toimi, veikkasin että solenoidi paskana, voisi samalla vaihtaa tuplavanoksen solenoidin tilalle.

    Nyt saatu leimakin speeduino projektiin tuskallisen tappelun jälkeen, motivaatiotakin taas löytyy. Onko tuolla valve directionilla perjaatteessa merkistystä kun homma kuitenkin rokkaa tuolla ?

    Puolat varmaan olis seraavana vaihto listalla turbotusta miettien. Tässä pähkäillyt että pitäisikö vaihtaa suoraan noihin VAG cop puoliin, tulisi halvemmaksi ja riittää pitkälle vai pysyäkkö noissa bemarin omissa, hinta tokia suolasempi ainakin noille m50 pulttijakoisille.

    Tästähän löyty Pasin ohjekkin miten nuo vag puolat saa toimimaan


    Tarkennuksena tohon, siis kaikki 3 jalkaa nostetaan ylös levyltä ? ja hyppyjohto tuosta 1. jalasta tuonne jäähdyts rimaan ?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by rungo View Post
    Luetun ymmärtämisessä itsellä vikaa, mullahan toi tk vena toimii niin että mitä isompi pwm arvo -> kierrokset laskee.
    Vaihda "Idle valve direction" toisinpäin.

    Asiasta kattilaan. Sain just VVT angle tunnistuksen pelaamaan missing tooth dekooderilla, niin josko tuota kohta saatais closed loop VVT pelaamaan, että noita PWM vanoksia vois ajaa oikealla tavalla.
    Last edited by Pazi88; 07-05-2020, 12:16.

    Leave a comment:


  • rungo
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Closed loop tyhjäkäynnin säädössä on vielä jotain vikaa koodin osalta, ja ei toimi välttämättä oikein. Se on käsittääkseni ihmettelyn kohteena tällä hetkellä ja muutenkin tyhjäkäynnin säädön saaminen tarkemmaksi. Kannattanee pysytellä open loopissa vielä nyt.

    Tuo 70% duty kyllä kuulostaa silti oudon isolta. Yleensä siinä 50-40% paikkeilla normaalisti näissä. 70% on käytännössä venttiili kokonaan auki eli joku 2000rpm pitäs olla sillon :think
    Luetun ymmärtämisessä itsellä vikaa, mullahan toi tk vena toimii niin että mitä isompi pwm arvo -> kierrokset laskee. Tällä hetkellä tyhjäkäynti 830rpm about 60pwm arvolla.

    Idle advancella sai tosiaan käymään nätisti, ilman tuota kierrokset seilaili +-100 rpm tavoitteesta, nyt pyörii -+20rpm

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    En yhtäkkiä kiinnittäny huomiota tuohon taulukkoon, mutta nyt kun tutkailin niin se canbus->enable second serial on oltava disable. Mitä varten se ylipäätään on enable, jos ja kun normikäyttäjät ei sitä tarvitse tai käytä:think


    Kun näppäilen aina asetukset käsin, enkä käytä valmiita "speedyloadereita" niin ei ole tullut kiinnitettyä huomiota eo. asiaan
    Joo ei tosiaan tarvi ollakkaan enabloituna, eikä kannata olla varsinkaan väärille pinneille, koska voi aiheuttaa ongelmia. Mulla oli jossain välissä base tuneihin lipsahtanu nuo päälle asentoon, niin sitä peruja nuo voi olla monella enabloituna ja aiheuttaa ongelmaa. Tällä hetkellä nuo on kaikki disabloituna ja off asennossa base-tuneissa.

    Käytännössä tuo että valitsee käytössä olevan outputin myös inputiksi aiheuttaa sen että High-tila outputissa ei olekkaan 5v vaan 3.jotain volttia ja vähän riippuen mitä se ohjaa ja komponenttien välisistä eroista riippuen se voi aiheuttaa että lähtö ei ohjaudukkaan oikealla tavalla.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Tiedoksi siis muillekin. Digital_localit offille lähtökohtaisesti.

    En yhtäkkiä kiinnittäny huomiota tuohon taulukkoon, mutta nyt kun tutkailin niin se canbus->enable second serial on oltava disable. Mitä varten se ylipäätään on enable, jos ja kun normikäyttäjät ei sitä tarvitse tai käytä:think


    Kun näppäilen aina asetukset käsin, enkä käytä valmiita "speedyloadereita" niin ei ole tullut kiinnitettyä huomiota eo. asiaan

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Sitä idle advancea kannattaa ehdottomasti käyttää, saa tosi tasaisen tyhjäkäynnin ja eikä tarvi sytkäkarttaan tehdä matalia ennakoita jollei muu koneen käytös sitä edellytä.

    Originally posted by rungo View Post

    Omaan silmään näyttäisi olevan oikein
    Tässä on juuri Pazi88 mainitsema miina, koska firmis ei tällä hetkellä tarkasta onko sama pinni käytössä useissa paikoissa ja tästä johtuen useampi eri ohjaus voi käyttää sitä. Tiedoksi siis muillekin. Digital_localit offille lähtökohtaisesti.
    Last edited by muuris; 04-05-2020, 21:59.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by rungo View Post

    Onko tuossa syytää muuttaa tuota tyhjäkäyntialueen ennakkoa ?

    Mikä koodiversio sulla on? Miksi et käytä tyhjäkäynnin omaa sytkäkarttaa (idle->idle advance settings)?

    Leave a comment:


  • rungo
    replied
    Lisää jatkoa

    Tk-vena oli 3-pinnin niinkuin kuuluu, tuli samalla puhdistettuakin, ei ollut jumissa mutta sanoisin että herkistyi aiemmasta.

    Local digitalit tuli kaikki disabloitua. Samalla tuli ihmeteltyä tuota kaasuläpän stoppari ruuvia, näytti kaasuläppä olevan hieman auki, säätelin netistä löytyneiden ohjeiden mukaan, ja ainakin tuo tunerstudion TPS 0-asento muuttui 27-> 22 arvoon.

    Parantelin evap letkun tulppausta kaasuläpässä.

    Näiden toimenpiteiden jälkeen,tyhjäkäynti pyörii 800-850rpm väliä about 62pwm arvolla.

    Seuraava varmaan vaihtelin uudet huohtukset letkut ja varmaan isken väliaikaisesti jokun catchcannin, saa ainakin tuon puolen poissuljettua noilla.

    Nähtävästi öljytikun o-rengas solmussa kun näyttäisi öljyä vuotavan tikun juuresta, tuskin kuitenkaan aiheuttaa massiivista ilmavuotoa tuota kautta.

    Sytkäkarttoina ollut käytössä speedyloaderin basekartta


    Onko tuossa syytää muuttaa tuota tyhjäkäyntialueen ennakkoa ? kyseessä siis m50b28 kombo(2,05mm kansipahvi, eli purkat hieman matalemmat), vaparina ja 98 tankissa. Tiedossa on että tuon voisi skaalata fiksummin paineiden ja rundien osalta, mutta tarkoitus iske ahdin kylkeen niin ajattelin että pitäähän sen tuollakin saada käymään nätisti.
    Last edited by rungo; 04-05-2020, 20:40.

    Leave a comment:


  • rungo
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    rungo tarkistappa että kaikki local digital inputit on pois käytöstä. Pari kertaa on käyny niin että siellä on allokoituna inputiksi toinen tk-venttiilin pinneistä, niin se voi vaikuttaa niin ettei TK-venttiilin ohjaus toimi oikealla tavalla. Olen nykyisistä base tuneista ne disabloinu kaikki, mutta joskus aiemmin ne saatto olla päällä.
    Tarkistelen ton. Samalla tarkistan että minkä koneen tk sieltä löytyy, alkujaan siis b20 kone ollut ja joku seppä rakentanut sekasikiö b25 vanos koneen tilalle josta sitten otin apulaitteet omaan m50b28 vanos rakennelmaan.

    Realoem mukaan b20 on 2piniin tk-venttiili ja b25 3-pinninen(vuosiluku voi toki vaikuttaa, en jaksanut enempää tutkia), tämäkin voisin selittää tuota korkeaa pwm arvoa sekä miksi closed loop ei edes yritä säätää

    Edit.


    Omaan silmään näyttäisi olevan oikein
    Last edited by rungo; 30-04-2020, 21:51. Reason: -

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    rungo tarkistappa että kaikki local digital inputit on pois käytöstä. Pari kertaa on käyny niin että siellä on allokoituna inputiksi toinen tk-venttiilin pinneistä, niin se voi vaikuttaa niin ettei TK-venttiilin ohjaus toimi oikealla tavalla. Olen nykyisistä base tuneista ne disabloinu kaikki, mutta joskus aiemmin ne saatto olla päällä.

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Onko kuitenkin niin päin että laiha seos laskee kierroksia, entä millaiset ennakot?

    Tuo pwm kuulostaa kyllä korkealta, omassa M50 oli 41% ~950rpm kun taajuus 120Hz ja 180Hz:lla samat kierrokset 43%.

    Idle advancella saa aika tasaisen tyhjäkäynnin open loop IAC:stä huolimatta.

    Leave a comment:


  • rungo
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Closed loop tyhjäkäynnin säädössä on vielä jotain vikaa koodin osalta, ja ei toimi välttämättä oikein. Se on käsittääkseni ihmettelyn kohteena tällä hetkellä ja muutenkin tyhjäkäynnin säädön saaminen tarkemmaksi. Kannattanee pysytellä open loopissa vielä nyt.

    Tuo 70% duty kyllä kuulostaa silti oudon isolta. Yleensä siinä 50-40% paikkeilla normaalisti näissä. 70% on käytännössä venttiili kokonaan auki eli joku 2000rpm pitäs olla sillon :think
    Asia selvä, ongelma tosiaan ton open loopissa oli että kun kone kuuma niin tyhjäkäynti saattoi tippua jonnekkin 700 rpm arvoon samalla pwm:llä, vaikka tyhjäkäynnin lämpösäätö alueella ei tapahtunut muutosta, ja tätä kautta taas seos pielessä. Pitänee tutkia tota tyhjäkäynti venttiiliä onko se paskana ja kokeilla toisella. Tuleeko mitään muuta syytä mistä voisi johtua tuon korkean pwm arvon tarve kuin itse tyhjäkäynti venttiili ?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by aaape View Post
    Tuleekos nämä valmiiksi kasattuna? Tänne ainakin kelpaa yksi kappale testiin kun näitä rupeaa saamaan
    No varmaan pakko olla valmiiksi kasattuna, kun ei noita paljon normi tinakolvilla kasailla Vaatii ihan kunnon SMD vehkeet että kasaus onnistuu. Nyt kokeeksi pistin muutamia tuleen kiinasta lähes valmiiksi kasattuna, mutta nyt ekat ylimääräset menee henkilöille jotka on muutenkin mukana kehitystyössä. Isompaan levitykseen ei noita oo tulossa ennenkuin testausta on tehty kunnolla.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Closed loop tyhjäkäynnin säädössä on vielä jotain vikaa koodin osalta, ja ei toimi välttämättä oikein. Se on käsittääkseni ihmettelyn kohteena tällä hetkellä ja muutenkin tyhjäkäynnin säädön saaminen tarkemmaksi. Kannattanee pysytellä open loopissa vielä nyt.

    Tuo 70% duty kyllä kuulostaa silti oudon isolta. Yleensä siinä 50-40% paikkeilla normaalisti näissä. 70% on käytännössä venttiili kokonaan auki eli joku 2000rpm pitäs olla sillon :think
    Last edited by Pazi88; 29-04-2020, 21:06.

    Leave a comment:


  • rungo
    replied
    Jatketaan noviiskysymyksillä.

    Tyhjäkäynti hierottu ve kartoissa, ja nyt ongelmaksi muodustunut tuo idle control säätö. open loopissa tyhjäkäynti pyörii nätisti ~830rpm @ 70% pwm.
    Toki lämpimänä jengat tuosta laskee kun open loop käytössä.

    Yritin tuota closed looppia saada toimimaan, mutta tuntuu että se ei vaan tee mitään. Seuraavilla asetuksilla testailin, ei auttanut vaikka kaikki PID arvot heitti 0 ja lähti siitä yksitellen muuttelemaan.

    Kokeiltu myös normal sekä reverse moodilla.

    Myöskään mittariston IAC arvo ei muutu, eli tuntuu että se arpoo jonkun pitää jengat siinä, ei mitään eletty että yrittäisi muuttaa annettuu arvoon.
    Mikäli lasken tuota min duty valuea, käyttää se sitä ns. tyhjäkäynti arvona.
    Myöskään Frequency muuttaminen ei vaikuttanut mitenkään.
    --> Closed loopissa tyhjäkäynti ei yritä edes hakea annettua tyhjäkäynti kierrosta.

    Onko kellään tullut vastaavaa eteen ? Onko mulla nyt unohtunut joku asetutus jostain vai voiko kyseessä olla mekaaninen vika. Open loopissa tyhjäkäynti muuttuu hienosti kun PVM arvoa muuttaa. Kyseessä siis yhä pazin m50 vanos pnp levy.



    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎