Laatikko on GM 5L40E, toiselta nimeltään A5R390, en muista viimestä kirjainta just nyt. Mutta kuitenkin osapuilleen mitoitettu alkujaan 390nm väännölle
Tietoa tuntuu olevan monenlaista, itse löysin tällaisen:
The 5L40-E is available in either "M82" (rear-wheel drive) or "MX5" (all-wheel drive) versions. It is able to handle vehicles up to 4000 lb (1814 kg) GVWR. The final drive ratio is 3.42:1, 3.73:1, or 3.91:1. The 5L40-E is designed for 1.8–3.6 L engines with a maximum of 250 ft·lbf (340 N·m) of torque.
Mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa (linkin tiedot)?
Maximum engine torque: 340 Nm
Maximum gearbox torque: 670 Nm
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa (linkin tiedot)?
Maximum engine torque: 340 Nm
Maximum gearbox torque: 670 Nm
Niin, kait tuo tuossa seisoo "maximum engine torque" eli voima joka voidaan työntää lootaan joka sitten tekee omat temppunsa. Taitaa olla nämä automaattilootat keksitty loppujen lopuksi samassa sylttytehtaassa kuin etuvetokin. En ole eläessäni uskonut tosissani tomaatin hyvyyteen enkä usko vieläkään. Taitaa olla vaan niin että kaikissa oikeissa autoissa on takaveto ja manuaaliaski - ja ei huolia jos et rikkomalla riko.
Veikkaan että ei merkitystä,sillä on merkitystä että kaasua painaessa hymy nousee ikään kuin korviin asti
Monesti mainostavat että lastutus\boxi vähentää kulutusta itse olen sitä mieltä että lisääntynyt voima ei tule tyhjästä,toki matkakulutus menee samoihin ja kenties allekin riippuu mittaustavasta..
Veikkaan että ei merkitystä,sillä on merkitystä että kaasua painaessa hymy nousee ikään kuin korviin asti
Monesti mainostavat että lastutus\boxi vähentää kulutusta itse olen sitä mieltä että lisääntynyt voima ei tule tyhjästä,toki matkakulutus menee samoihin ja kenties allekin riippuu mittaustavasta..
Juu onhan se noinkin, toki epävarmuus ei ole niitä kaikkein parhaimpia tunnetiloja . Mitä tulee kulutukseen niin näinhän se viime kädessä on jos ei tehtaan jäljiltä oikeasti ole optimoitavaa kulutuksen suhteen. Mutta ei se voima ihan tyhjästä tosiaan tule, tosin kulutus tuskin nousee jos ei ajotapaa muuta.
Mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa (linkin tiedot)?
Maximum engine torque: 340 Nm
Maximum gearbox torque: 670 Nm
Arvaus: Laatikon välityssuhteet muuttavat vääntömomenttia ja tuo 670 Nm olisi maksimivääntömomentti joka vallitsee laatikon sisällä silloin kun jokin sopiva vaihde on silmässä ja moottorin vääntö tai teho korkealla.
Turbiini (momentinmuunnin) itsessään kasvattaa akselivääntönsä moninkertaiseksi tarttuessaan. Tämä johtuu nesteen liike-energiasta turbiinin sisällä. Iso nestemassa liikkuu turbiinin kehän sekä sisäosan (staattorin) pyöriessä ilman vastusta ja kohtaa vastuksen kun sisäosa pysäytetään (vaihde päällä tarpeeksi kierroksia). Kaikki nesteen liike-energia muuttuu hetkellisesti paineeksi siipiä vasten joka kasvattaa vääntöä. Tarkalla mittaustavalla 390 Nm vääntävästä dieselistä mitattaisiin vaihteiston sisäänmenoakselilta yli 2000 Nm vääntöpiikkejä.
Liitedokumentissa oli kuitenkin kyse vaihtieston sisäisten välityssuhteiden vaikutuksesta koska turbiini oli eritelty erikseen alempana.
edit: Minulla ei ainakaan kulutus laskenut 228 hv/525 Nm muutetulla 530d:lla pari vuotta sitten.
btw, millä tuotteella olet moottorin lastuttanut? Onko sulla heittää vertailuksi dynoa omastasi?
Karala / K-S Autosäätö teki kuvan mukaisen keväällä 2005. Auto vaihtui äskettäin ja kyselin jo Mikalta hieman erilaista ohjelmaa seuraavaan, saa nähdä mikä on mahdollista ja mikä toiveunta.. tarkoitus ei ole kasvattaa huippuvääntöä enempää kuin edellisessäkään. Toiveena olisi jakaa sitä leveämmälle.
varmasti aika nannaa tommosilla väännöillä tormuuttaa.
luulis ettei kulutus niin hirveesti nousis ku ei sitä happeakaan tarvi antaa koneelle läheskään samaa määrää...
ASC valo voi vilkutella mukavasti ku hieman koettelee kaasupoljinta syys sateilla
Karala / K-S Autosäätö teki kuvan mukaisen keväällä 2005. Auto vaihtui äskettäin ja kyselin jo Mikalta hieman erilaista ohjelmaa seuraavaan, saa nähdä mikä on mahdollista ja mikä toiveunta.. tarkoitus ei ole kasvattaa huippuvääntöä enempää kuin edellisessäkään. Toiveena olisi jakaa sitä leveämmälle.
edit: Ja tarkoitus olisi ajella ilman savutusta.
Tuossa on vääntökäyrä jo huomattavasti parempi.
Verratkaapas alkuperäistä ja muutettua.
Tuollainen kestää manuaalinakin, eikä rasita siinä vaikeimmassa kohdassa kestävyyden kannalta, eli pienillä kierroksilla voimansiirtoa vakiota enempää.
Vääntökäyrän huippu taitaa automaatin toiminnankin kannalta olla melkolailla parhaalla kohdin.
Pyydettäessä, Mika tekee kyllä kauniin, ja juuri sellaisen vääntökäyrän, kun halutaan/tarvitaan.
Max kierrokset on mukavan ylhäällä ja syöttöä on varmaankin lisätty juuri "savurajalle".
Bonuksena tosiaan se kierrätyksen säätö.
.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia. Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Karala / K-S Autosäätö teki kuvan mukaisen keväällä 2005. Auto vaihtui äskettäin ja kyselin jo Mikalta hieman erilaista ohjelmaa seuraavaan, saa nähdä mikä on mahdollista ja mikä toiveunta.. tarkoitus ei ole kasvattaa huippuvääntöä enempää kuin edellisessäkään. Toiveena olisi jakaa sitä leveämmälle.
edit: Ja tarkoitus olisi ajella ilman savutusta.
Suhteellisen hyvän näköiset käppyrät ainakin paperilla eli max. väännöt 2600rpm kohdalla, luulisi toimivan ainakin tomaatin kanssa suht kivasti. Tosin ainahan tuo vääntökäppyrä voisi olla tasaisempi jos vaan se on mahdollista. Mutta ihan kiva tuo.
Tosin ainahan tuo vääntökäppyrä voisi olla tasaisempi jos vaan se on mahdollista.
Optimaalinen vääntökäyrän muoto jos mikä taitaa olla makuasia. Itse en nimenomaan haluaisi tasaista vääntökäyrää. Sähkömoottoreissa sellainen varmaan on, mutta nautin ajaessa paljon enemmän vääntökäyrän nousevasta kuin tasaisesta tai laskevasta osasta.
Kaverilla on vastavanlainen 530da -03, ja tehoja otettiin lastulla jotain ~245hv/580nm.
Kuulemma ei tarkoituksella halunnut mitään huippuväännön hakua, vaan että vääntökäyrä olisi mahdollisimman laaja. Muistaakseni 500rpm/min saivat käyrää alemmaksi, ja paikkana oli muistaakseni Harisen pulju.
Vuodenpäivät on lastu ollut, ja yksi aski on mennyt vaihtoon.
Ottaen huomioon, että topicin aloittajan autossa on 60-70nm enemmän, niin voipi olla myös askin vaihto edessä jossain vaiheessa.
Onnekshan noita rahalla saa uusia, eikä oo mahdoton homma itsekään sitä vaihtaa.
Comment