Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oma proggis: graafista live-dataa TestO:lla. *Päivitys 26.06.2017*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1985
    • Tampere

    #61
    pientä päivitystä tehty: graafien "synkkaus" onnistuu pääikkunan menusta. Eli se nollaa kaikki graafit samanaikaisesti. Lisäksi plottauksen ajanotto on tarkempi, eikä gui:n toiminta vaikuta siihen.


    Sattumalta huomasin myös, että M60:n DME:n adaptaatiot voi nollata 'BMS43 for M43 with ASC ' PRG:stä. Kyseinen 'job' pitää laittaa näkyviin muokkaamalla job_filter_include.txt:tä esim. tälläiseksi: STAT.* || ADAPT.*
    Last edited by pheno; 12-07-2012, 13:08.

    Comment

    • Perlenbacher
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2010
      • 1103
      • Suomi

      #62
      Mites kun tuolla oli tuo "M70 mit ews" tai jotain, niin toimiiko se prg normaalisesti jos mulla ei ole ews:ää?

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1985
        • Tampere

        #63
        Originally posted by Perlenbacher View Post
        Mites kun tuolla oli tuo "M70 mit ews" tai jotain, niin toimiiko se prg normaalisesti jos mulla ei ole ews:ää?
        Valitettavasti en osaa sanoa, kun en ole tuollaista testannut. Nuo .BIV tiedostothan ajettu uusimmasta INPA:n PRG-tiedostoista. saattaa hyvinkin toimia

        Pääsetkö oman INPA:n kautta tuohon käsiksi ?

        Se voi tosiaan olla, että ihan vanhimpia PRG- tiedostoja, joissa mukana olisi ehkä myös sopiva PRG M70:een ilman EWS:ää, ei enää tule uusimman INPAN mukana.

        Voisi kuvitella, että vanhemmassa INPA:ssa (v 3.x) voisi olla tarvittavat PRG- tiedostot. Jos löytyy sopiva PRG, jolla pääsee esim. tool32:n kautta dme:hen sisälle, niin se voidaan konvertoida myös tähän ohjelmaan.


        Jos jollain on latauslinkkiä INPA 3.x:ään tai vanhempaan niin saa kertoa. Sieltä voisi löytyä myös sopiva PRG M30/M70- koneelle, mitä olenkin tässä etsinyt.

        Käytännössähän siis tähän ohjelmaan voisi lisätä minkä tahansa .PRG:n, eli esim. automaattilaatikon, ilmastoinnin, ABS:n, M3 vanoksen, jne.. kunhan sen konvertoi ensin. c:\ediabas\bin\xtract.exe ohjelmalla .biv- tiedostoksi ja laittaa sen jobs- kansion alle. Ne .BIV tiedostot on ihan tavallisia tekstitiedostoja
        Last edited by pheno; 12-07-2012, 23:07.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #64
          Näyttääkö tuo lambdan jännitekäyrät oikealla aika-asteikolla vai pitäisikö niitä katsoa skoopilla jotta näkee todellisen tilanteen? Jos pitää, niin mitä tuo sitten näyttää kun se kuitenkin uskottavan näköistä käyrää piirtää? Vai onko minulla joku asetus vielä kokeilematta jolla saa nopeamman päivityksen?

          Noissa E34M60 kuvissa ei näy aika-asteikkoa, mutta näkyykö jostain miten usein käyrä käy ylhäällä/alhaalla? Entä miten nopeasti käyrä alkaa tekemään taas aaltoliikettä sen jälkeen kun imuvuodon (öljykorkki auki/kiinni) tukkii?
          E39 528iA

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1985
            • Tampere

            #65
            Originally posted by TJJ View Post
            Näyttääkö tuo lambdan jännitekäyrät oikealla aika-asteikolla vai pitäisikö niitä katsoa skoopilla jotta näkee todellisen tilanteen? Jos pitää, niin mitä tuo sitten näyttää kun se kuitenkin uskottavan näköistä käyrää piirtää? Vai onko minulla joku asetus vielä kokeilematta jolla saa nopeamman päivityksen?
            Toi uusin softa, tänään aamulla laitettu jakoon, osaa näyttää arvot oikealla aika-asteikolla. Ennen sitä olevat versiot päivittivät arvot sitä mukaa kun ne ecu:lta tulivat, eikä niitä sijoitettu graafiin ajan mukaan. Onneksi päivityssykli eculta koneelle on hyvin tasainen, joten graafi näyttää aika järkevältä,, omalla M60 koneella päivitystiheys vaihtelee hieman noin 180-200ms välillä. Kuinka nopeasti arviolta sulla ne päivittyy ?

            Ainakin itse uskoisin, että jännitteen arvot pitää paikkansa.

            Originally posted by TJJ View Post
            Noissa E34M60 kuvissa ei näy aika-asteikkoa, mutta näkyykö jostain miten usein käyrä käy ylhäällä/alhaalla? Entä miten nopeasti käyrä alkaa tekemään taas aaltoliikettä sen jälkeen kun imuvuodon (öljykorkki auki/kiinni) tukkii?
            Tuossa E34M60 kuvassa ei pysty tarkkaan todentamaan sitä kuinka usein käy ylhäällä/alhaalla.

            Kannattaa ottaa tuo uusin softa ja koittaa sillä. Ja jos viitsit verrata skoopin ja tämän arvoja keskenään niin kyllähän se kertoisi paljon...

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #66
              Originally posted by pheno View Post
              Toi uusin softa, tänään aamulla laitettu jakoon, osaa näyttää arvot oikealla aika-asteikolla. Ennen sitä olevat versiot päivittivät arvot sitä mukaa kun ne ecu:lta tulivat, eikä niitä sijoitettu graafiin ajan mukaan. Onneksi päivityssykli eculta koneelle on hyvin tasainen, joten graafi näyttää aika järkevältä,, omalla M60 koneella päivitystiheys vaihtelee hieman noin 180-200ms välillä. Kuinka nopeasti arviolta sulla ne päivittyy ?
              Uusin versio oli käytössä, tuossa alla kuva. Arvot päivittyy nopeasti mutta mitä tuo aika-asteikko tuossa tarkoittaa? Jos nuo ovat sekunteja (siltä ne katsottaessa vaikuttaa), niin eikö tuo lambda toimi liian hitaasti, siis mikäli tuo vastaa todellisuutta. Tuossa kohdassa kun käyrä putoaa, otan öljykorkin irti ja laitan takaisin hetken kuluttua. Ei tuon reagointi kovin nopealta vaikuta, tosin ei minulla ole kokemusta miten tuo pitäisi toimia. DME on MS42.0.
              .
              E39 528iA

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1985
                • Tampere

                #67
                Originally posted by TJJ View Post
                Uusin versio oli käytössä, tuossa alla kuva. Arvot päivittyy nopeasti mutta mitä tuo aika-asteikko tuossa tarkoittaa? Jos nuo ovat sekunteja (siltä ne katsottaessa vaikuttaa), niin eikö tuo lambda toimi liian hitaasti, siis mikäli tuo vastaa todellisuutta. Tuossa kohdassa kun käyrä putoaa, otan öljykorkin irti ja laitan takaisin hetken kuluttua. Ei tuon reagointi kovin nopealta vaikuta, tosin ei minulla ole kokemusta miten tuo pitäisi toimia. DME on MS42.0.
                .
                Esim 1:00 tarkoittaa 1 minuutti 0 sekuntia, 1:10 taas 1 minuutti ja 10 sekuntia. En myöskään tiedä mikä on sopiva päivitystiheys lambdan ja mistä se mitataan. Tiedät jo varmaan, että lambdaintegrator:n lukemat näyttää sen miten ecu siihen lambdan antamaan lukemaan suhtautuu. ELi jos miinuksella niin vähentää sen hetkistä ruiskutusaikaa ja positiivisella vähentää. Itse katson sitä usein myös, koska se kertoo ehkäpä paremmin miten ecu sitä hetkellistä ruiskutusaikaa säätää.

                Mulla näyttäis toimivan lambda hitaammin. Tuossa oli kolme samanaikaista arvoa graafissa, siksi tuo ei näytä kovin "pyöreältä". Sen verran oli kone lämmennyt että lambda juuri ja juuri alkanut näyttää lukemia.



                edit: niin, kaiketi kapeakaista-lambda toimii hyvin vain hyvin kapealla alueella eli lähellä sitä 14.7/1 seosta.
                Last edited by pheno; 13-07-2012, 14:13.

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1985
                  • Tampere

                  #68
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Tuossa kohdassa kun käyrä putoaa, otan öljykorkin irti ja laitan takaisin hetken kuluttua. Ei tuon reagointi kovin nopealta vaikuta, tosin ei minulla ole kokemusta miten tuo pitäisi toimia. DME on MS42.0.
                  Tutkailin äsken lambdan toimintaa ja kun laittoi hieman kierroksia lisää, niin toiminta nopeutui selvästi. ELi käyrä meni ylös/alas nopeammin.

                  tässä n. 0:15 kohdalla lisäsin kierroksia


                  Samalla tuli huomattua mitä MAF:n irroitus saa aikaan. Tyhjäkäynnillä arvo on n. 19kg/h, irti otettuna n. 21. Ilmeisesti lasketaan jonkun kaavan mukaan. Lisäksi käynti notkahti irroitettaessa ja sytytysennakko näytti tälläistä. Tuo voisi selittää sen miksi kone joskus sammuu, kun sen irroittaa.

                  0:07 irti ja 0:13 takaisin kiinni:

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #69
                    Originally posted by pheno View Post
                    Tutkailin äsken lambdan toimintaa ja kun laittoi hieman kierroksia lisää, niin toiminta nopeutui selvästi. ELi käyrä meni ylös/alas nopeammin.
                    Täytyypä kokeilla mitä minulla tapahtuu. Onkohan tuo sitten moottorinohjauksen ominaisuus, se ei tutki noita arvoja tyhjäkäynnillä niin usein? Mutta silloin tuo käyrä ei vastaa lambdan oikeaa signaalia. Sillä ei kai se muutu noin, ainakaan ehjällä lambdalla? Pitäisi saada aikaiseksi se skoopin kytkeminen...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1985
                      • Tampere

                      #70
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Täytyypä kokeilla mitä minulla tapahtuu. Onkohan tuo sitten moottorinohjauksen ominaisuus, se ei tutki noita arvoja tyhjäkäynnillä niin usein? Mutta silloin tuo käyrä ei vastaa lambdan oikeaa signaalia. Sillä ei kai se muutu noin, ainakaan ehjällä lambdalla? Pitäisi saada aikaiseksi se skoopin kytkeminen...
                      Hmm.. eikös Lambda-anturi itsessään on jännitelähde ja sen perusteella moottorinohjaus lisää tai vähennä ruiskutusaikaa ? Ehkä tyhjäkäynnillä lambda ei vaan pysty näyttämään niin tarkasti seosta, siksi reagoi hitaammin seoksen muutokseen. Moottorinohjaushan hakee koko ajan optimaalista seosta vähentämällä ja lisäämällä hieman ruiskutusaikaa.. tietysti sen perusteella, mitä lambda näyttää. Lambdaintegraattorin arvo kertoo juuri sen hetkisen ruiskutusajan muutoksen. Voi olla, että olen hakoteillä , mutta näin ole antanut itselleni ymmärtää. KOrjatkaa jos olen väärässä

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #71
                        Originally posted by pheno View Post
                        Hmm.. eikös Lambda-anturi itsessään on jännitelähde ja sen perusteella moottorinohjaus lisää tai vähennä ruiskutusaikaa ?
                        Lambdoja on kahdenlaisia, jännitelähteitä ja "vastuksia" joille pitää syöttää erillinen jännite. Minun auton kytkentää kun katsoo, niin näyttää kuin tuossa olisi nuo vastukset. Eli sinne menee 5V jännite.

                        Tuossa tietoa:
                        E39 528iA

                        Comment

                        • E34M60
                          BTCF Member
                          • Mar 2012
                          • 110
                          • Tampere

                          #72
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Täytyypä kokeilla mitä minulla tapahtuu. Onkohan tuo sitten moottorinohjauksen ominaisuus, se ei tutki noita arvoja tyhjäkäynnillä niin usein? Mutta silloin tuo käyrä ei vastaa lambdan oikeaa signaalia. Sillä ei kai se muutu noin, ainakaan ehjällä lambdalla? Pitäisi saada aikaiseksi se skoopin kytkeminen...
                          Kyllä se voi "tutkiakin", mutta reagoi vähän hitaammin kuin joku muu ohjausyksikkö. Lambdaintegraattori menee samaan tahtiin kuin lambdan signaalikin. Itselläni meni sekä uudet että vanhat (molemmat Bosch) taajuudeltaan suht hitaasti, kuten myös tässä randomilla valitussa videossa: http://youtu.be/SLgdaWCuKVo

                          Eli on varmaan ihan OK ja todellista signaalia, ei ole siis signaalin laskostumisesta kyse.

                          Ero uuden ja vanhan välillä oli minulla se, että kuinka isolla poikkeamalla aaltoilee. Uusi meni 0,9Vp-p kun vanha meni 0,25Vp-p. Eli siinä mielessä vanha oli hidastunut.
                          E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #73
                            Näyttää muuten aika oikealta tuo minun lambdojen pulssinopeus kun vertaan tuon pdf:n skooppikuvaan. Mutta tuo reaktioaika muutokseen askarruttaa. Täytyy vertailla eroja kun uudet lambdat saapuu.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1985
                              • Tampere

                              #74
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Näyttää muuten aika oikealta tuo minun lambdojen pulssinopeus kun vertaan tuon pdf:n skooppikuvaan. Mutta tuo reaktioaika muutokseen askarruttaa. Täytyy vertailla eroja kun uudet lambdat saapuu.
                              Juu, tuon PDF:n mukaan omakin lambda on ihan iskussa. Oisko sulla kuitenkin zirkon-lambda, näin se olisi jännitteen perusteella?

                              Itse huomasin, että reaktioajan muutokseen näkee parhaiten siitä lambdaintegraatorista. Kyllä tuo melko nopsaan alkaa vetää plussan puolelle kun esim. öljykorkin avaa. Kun ei sitä tiedä ihan tarkkaan, miten moottorinohjaus tulkitsee lambdan arvoja. Ei niitä pysty suoraan lambdan käyristä sanomaan.

                              Comment

                              • Perlenbacher
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2010
                                • 1103
                                • Suomi

                                #75
                                Kyl tossa M52 eteenpäin on titaanilambda, resistanssi vaihtelee, sisäänmenojännite 5 volttia ja ulos tuleva muuttuu juurikin sen resistanssin mukaan. Ei siis ole jännitelähde kuten noi zirkonianturit. Kuten ylempänä näköjään olikin jo kerrottu.

                                Voisko olla mahdollista sellainen villi juttu että joku on laittanut zirkonilambdan vahingossa TJJ:n autoon?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎