Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oma proggis: graafista live-dataa TestO:lla. *Päivitys 26.06.2017*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • karitammi
    Bimmer Rookie
    • Jun 2012
    • 78
    • Espoo

    Oletko muuten tähän törmännyt? Lähestyminen taitaa olla eri, jossain kohtaa taidettiin mainitta, ettei käytetä BMW Standard toolsin komentoja. En ole kokeillut vielä.

    Taisit aiemmin mainita Gnuplotin. Eikö se ole ihan standardikauraa monta plottia samassa kuvassa? Onko on-line moodissa on joku vaikeus, ettei seuraava plotti pyyhi edellistä.

    Lisätään unohtunut linkki: http://bimmersoftware.com/products
    Last edited by karitammi; 07-02-2013, 12:59. Reason: Linkki puuttui

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1985
      • Tampere

      Originally posted by karitammi View Post
      Oletko muuten tähän törmännyt? Lähestyminen taitaa olla eri, jossain kohtaa taidettiin mainitta, ettei käytetä BMW Standard toolsin komentoja. En ole kokeillut vielä.

      Taisit aiemmin mainita Gnuplotin. Eikö se ole ihan standardikauraa monta plottia samassa kuvassa? Onko on-line moodissa on joku vaikeus, ettei seuraava plotti pyyhi edellistä.

      Lisätään unohtunut linkki: http://bimmersoftware.com/products
      Olen juu törmännyt. 50EUR per ECU on softan hinta. En kauheasti innostunut sen takia, vaikka on toki fiinimpi kuin omani. Ja tuolla voi loggailla / katsella vain moottorinohjausta.

      Mun tavoite olisi saattaa julkiseksi BMW:n ecu:jen kommunikointi. Nythän se on mahdollista käyttämällä trace- toimintoa. Ehkäpä joku muukin sitten innostuisi tekemään vastaavanlaisia (parempia) softia.

      Gnuplot oli vaan koekäytössä esimerkkimielessä logien lukuun ja visualisointiin. . Ei aina tarvitse sitä Exceliä tai Openofficea käyttää...

      Hmm.. Voi muuten olla, että plotti hetken odottelee refreshiä jos sattuu kovasti zoomailemaan. Ainakin tälläisen olen itse huomannut.

      Comment

      • Doni
        Moderator
        • Sep 2004
        • 2842
        • Kyrsälä

        Trace-arvoja muutettu mutta ei tuota logia. Kokeilin myös bootata. Find . -name *.trc ei tuota tulosta /usr hakemistosta ajettuna.
        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1985
          • Tampere

          Originally posted by Doni View Post
          Trace-arvoja muutettu mutta ei tuota logia. Kokeilin myös bootata. Find . -name *.trc ei tuota tulosta /usr hakemistosta ajettuna.
          Hmm.. onpas hankalaa, kyllä tuo viimeksi toimi kun koitin.

          Oliko sulla virtuaali-DIS siis VMVareen asennettu ? Sitten voisi koittaa muokata c:\ediabas\bin\ediabas.ini:ä vastaavailla arvoilla ?

          IfhTrace:een arvoksi tulee muuten 3 eikä 7

          Eikös tuo virtuaali-DIS käytä ifhserver:iä joka taasen käyttää PC:n omaa EDIABAS-serveriä.


          Ja näitä traceja taas kaipailtaisiin ihan kaikista moottorimalleista! Isot kiitokset kaikille niille, ketkä ovat tähän mennessä niitä lähettäneet.

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1985
            • Tampere

            D40M57A1:sta, pitäisi saada MW_SELECT_LESEN_NORM2:lla monta arvoa yhdessä vastauksessa! Vaikka useita kymmeniä.

            Sama homma näyttäisi olevan D50xx, D60xx ja ehkä jopa vanhemmassa DDE40xxx.prg:ssä



            Näin sitä voi koittaa. Laittaa ajoon job: MW_SELECT_LESEN_NORM2 ja lisää 'job parameters' (oikealla hiirellä) esim. tälläiset:

            anmUBT anmLDF anmLMM

            Nämä on otettu D40M57A1.prg:stä (ks. kuva) muissa vastaavissa on todennäköisesti erinimisiä ja täytyy katsoa erikseen tool32:lla. Eli nuo nimet peräkkäin välilyönnillä erotettuna. Tuossa on esimerkin vuoksi otettu akun jännite, ahtopaine ja ilmamassarin arvo. Näitä arvoja löytyy lisää .prg:stä 82 kpl!

            Tähän tarvitsisi lisää testaajia. Jos tuo toimii, voisin tuoda nuo arvot .prg:stä tähän ohjelmaan ja tehdä uuden näkykmän sitä varten, jotta sieltä ne olisi helpompi poimia. Aiemmin mainitsemani sarjaporttipohjainen kommunikointi on työn alla.

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1985
              • Tampere

              Sen verran on homma edennyt, että kohta on MS43, MS41 ja MS42 heksatavut selvitetty. MS43:sta saakin mukavasti 40 arvoa yhdessä vastauksessa. Vanos-datalle löytyy myös erikseen komennot. MS45, S52, S54 on myös valmiina. Sekä Siemensin ME 7.2 (M62).

              Jos haluat omalle autollesi "hieman" nopeampaa loggausta/livedatan katsomista, tee tällä ohjelmalla trace-tiedosto ja lähetä minulle. En muuten pysty sitä tekemään tähän ohjelmaan.

              Esim. M73 koneesta ei ole vielä lainkaan tietoja (DM5212). Ja M62 varianteista muutama puuttuu. Eikä ole myökään mm. MS410DS0, MS410DS2, MS411DS1, MS411DS2, DM524DS0, BMS46.

              MS42 oli työläin ja vielä kesken, vaikka MS43 taulukkoja katsomalla sai hieman apuja. Sarjaporttikoodista on otettu savut omalla autolla ja näyttäisi hyvin pelittävän. Aikaa menee vielä, että saa järkevästi nämä yhdistettyä itse ohjelmaan.
              Last edited by pheno; 21-03-2013, 12:59.

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Tuon M62TU (ME7.2) vanoksen osalta on todellakin hyötyä lisänopeudesta, en tajua mikä siinä inpalla tökkii kun kaikki muut tilatiedot päivittyy järkevää nopeutta.
                Vanos asiat päivittyy tyyliin reilu sekunti per arvo
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1985
                  • Tampere

                  Originally posted by Supa View Post
                  Tuon M62TU (ME7.2) vanoksen osalta on todellakin hyötyä lisänopeudesta, en tajua mikä siinä inpalla tökkii kun kaikki muut tilatiedot päivittyy järkevää nopeutta.
                  Vanos asiat päivittyy tyyliin reilu sekunti per arvo
                  Joo, kattelin tota aiemmin, niin se palauttaa oliko se viisi arvoa ja jokaista varten se "sisäisesti" tekee viisi _samaa_ pyyntöä sarjaporttiin. Yhdellä viestillä olisi saanut kuitenkin nuo samat viisi tiedot. Järkeä vai ei.. en tiedä.

                  Tarvitsisin muuten apua joltain, kellä on autossaan MS45 moottorinohjaus. Pitäisi yksi taulukko kopioida tool32:sta. Tuo .prg kun ei aukea omalla koneella.

                  Tämmöistä dataa olisi tarjolla mm. ME7.2:sta yhdessä vastauksessa.

                  Last edited by pheno; 27-03-2013, 21:08.

                  Comment

                  • Magirus
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 875
                    • Keski-Suomi und Sawo

                    Lupaavan näköinen ohjelma! Täytyypä hommata Delliin autolaturi niin pääsee urakalla tutkimaan anturien antamaa dataa.

                    Yksi kysymys tässä aamutuimaan heräsi mihin varmaan vastaus löytyisi aiemmista viesteistä. Millä siis määritellään raja-arvot tuolle diagrammille? Eli siis y-akselin arvoasteikko asettuu miten? Tuleeko ne sieltä INPA:n "sallituista" raja-arvoista. Toisin sanoen esim. jos alla olevassa kuvassa air use of the idle contorl valve ääriarvot on määritelty 0 - 10 kg/h välille ja auton syöttämä "tieto" on 14,25 kg/h, miten tämä näkyy ohjelmassa käppyränä? Vai pystyykö tämän y-akselin näyttämän määrittämään itse?



                    Toinen kysymys koskien lambdojen sijoitusta pakosarjoihin. Tuli siis hommattua Fulda steel -merkkiset pakosarjat loppukesästä ja "kolvailtua" paikoilleen. Siinä asennellessa kiinnitin huomiota siihen että kummassakin pakosarjassa oli kaksi kappaletta lambdan paikkoja, tämä ilmeisesti johtui siitä että sarja "käy" myös tuplavanos koneeseen?

                    Sumplin siinä sitten aikani että kumpaanko, etummaiseen vai takimmaiseen paikkaan lambdat laittaisin. Lopulta tulin siihen tulokseen että jokaiselta sylinteriltä poistuvat pakokaasut olisivat parhaiten tasautuneet noille uloimmille lambdan paikoille tullessa. Putkileikkurilla pyörittelin näistä lambdan asennuspaikoista noin 3 cm pois jotta lambdat tulisivat näkyviin itse putken sisälle (tämän oletin olevan oikea kohdistus sillä vakiopakosarjoissa lambdat olivat näin). Jälkikäteen kuitenkin herännyt epäluuloja tähän sillä eikös parhaimmat tulokset lambdan toiminnalle tulisi kun ne sijoitettaisi mahd. lyhyen matka päähän itse moottorista? Vai onko moisella tässä tapauksessa niinkään merkitystä?

                    Sarjojen asennuksen jälkeen satunnaisesti auto antanut vikakoodia liian rikkaasta seoksesta (viitaten lambdaan.)
                    Alla oleva kuva hieman selventää tapaustal, pahoittelen offtopikkia.



                    EDIT: Voihan tuo ongelma johtua myös siitä ettei kantta ole portattu sopivaksi tuohon pakosarjaan.. Saattaa melkoisia pyörteitä tulla siitäkin. Nooh, jospa sitä kesällä nostaisi kannen pois ja käyttäisi diipadaapa huollon yhteydessä koneistajalla.
                    Last edited by Magirus; 16-04-2013, 10:22.

                    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                    O: E24 osasia

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by Magirus View Post
                      Lupaavan näköinen ohjelma! Täytyypä hommata Delliin autolaturi niin pääsee urakalla tutkimaan anturien antamaa dataa.

                      Yksi kysymys tässä aamutuimaan heräsi mihin varmaan vastaus löytyisi aiemmista viesteistä. Millä siis määritellään raja-arvot tuolle diagrammille? Eli siis y-akselin arvoasteikko asettuu miten? Tuleeko ne sieltä INPA:n "sallituista" raja-arvoista. Toisin sanoen esim. jos alla olevassa kuvassa air use of the idle contorl valve ääriarvot on määritelty 0 - 10 kg/h välille ja auton syöttämä "tieto" on 14,25 kg/h, miten tämä näkyy ohjelmassa käppyränä? Vai pystyykö tämän y-akselin näyttämän määrittämään itse?



                      Toinen kysymys koskien lambdojen sijoitusta pakosarjoihin. Tuli siis hommattua Fulda steel -merkkiset pakosarjat loppukesästä ja "kolvailtua" paikoilleen. Siinä asennellessa kiinnitin huomiota siihen että kummassakin pakosarjassa oli kaksi kappaletta lambdan paikkoja, tämä ilmeisesti johtui siitä että sarja "käy" myös tuplavanos koneeseen?

                      Sumplin siinä sitten aikani että kumpaanko, etummaiseen vai takimmaiseen paikkaan lambdat laittaisin. Lopulta tulin siihen tulokseen että jokaiselta sylinteriltä poistuvat pakokaasut olisivat parhaiten tasautuneet noille uloimmille lambdan paikoille tullessa. Putkileikkurilla pyörittelin näistä lambdan asennuspaikoista noin 3 cm pois jotta lambdat tulisivat näkyviin itse putken sisälle (tämän oletin olevan oikea kohdistus sillä vakiopakosarjoissa lambdat olivat näin). Jälkikäteen kuitenkin herännyt epäluuloja tähän sillä eikös parhaimmat tulokset lambdan toiminnalle tulisi kun ne sijoitettaisi mahd. lyhyen matka päähän itse moottorista? Vai onko moisella tässä tapauksessa niinkään merkitystä?

                      Sarjojen asennuksen jälkeen satunnaisesti auto antanut vikakoodia liian rikkaasta seoksesta (viitaten lambdaan.)
                      Alla oleva kuva hieman selventää tapaustal, pahoittelen offtopikkia.



                      EDIT: Voihan tuo ongelma johtua myös siitä ettei kantta ole portattu sopivaksi tuohon pakosarjaan.. Saattaa melkoisia pyörteitä tulla siitäkin. Nooh, jospa sitä kesällä nostaisi kannen pois ja käyttäisi diipadaapa huollon yhteydessä koneistajalla.
                      Käppäyrät skaalautuu ihan automaattisesti. Ja mitä inpan raja-arvoihin tulee niin niistä ei voi paljoa vetää mitään johtopäätöksiä. M52B28 koneessa imm pitäisi näyttää tyhjäkäynnillä noin 14kg/h eli pitää paikkansa.
                      Pyörteet tai muut ei vaikuta seokseen kunhan sulla ei ole vuotoa missään, se näkyy laihana seoksena koska mukaan pääsee palamatonta happea, ja sitähän anturit juuri mittaavatkin.

                      EDIT: Mutta nuo jälkimmäiset paikat ei todennäkösesti ainakaan toimi koska anturin pää jää holkin sisään eikä pääse haistelemaan kunnolla kaasuja.
                      Kuvan perusteella toista etummaistakin paikkaa pitäisi lyhentää huolella.
                      Last edited by Supa; 16-04-2013, 10:53.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Magirus
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 875
                        • Keski-Suomi und Sawo

                        Originally posted by Supa View Post
                        Käppäyrät skaalautuu ihan automaattisesti. Ja mitä inpan raja-arvoihin tulee niin niistä ei voi paljoa vetää mitään johtopäätöksiä. M52B28 koneessa imm pitäisi näyttää tyhjäkäynnillä noin 14kg/h eli pitää paikkansa.
                        Pyörteet tai muut ei vaikuta seokseen kunhan sulla ei ole vuotoa missään, se näkyy laihana....

                        EDIT: Mutta nuo jälkimmäiset paikat ei todennäkösesti ainakaan toimi koska anturin pää jää holkin sisään eikä pääse haistelemaan kunnolla kaasuja.
                        Kuvan perusteella toista etummaistakin paikkaa pitäisi lyhentää huolella.


                        Näinhän minä teinkin kuten aikaisemmassa postauksessa mainitsin :

                        Putkileikkurilla pyörittelin näistä lambdan asennuspaikoista noin 3 cm pois jotta lambdat tulisivat näkyviin itse putken sisälle (tämän oletin olevan oikea kohdistus sillä vakiopakosarjoissa lambdat olivat näin)
                        EDIT: Niin ja tuossa alemmassa kuvassahan juuri olin tuon Paintilla hahmotellut..

                        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                        O: E24 osasia

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Okei, en lukenut kunnolla
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1985
                            • Tampere

                            Osaako joku sanoa mitä tuo 'target idle rpm' tarkoittaa mm. M62 koneissa? Ja minkä mukaan se vaihtelee

                            Mitä ecu tekee silloin, kun se on alle tai yli todellisen kierrosluvun ?

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              Originally posted by pheno View Post
                              Osaako joku sanoa mitä tuo 'target idle rpm' tarkoittaa mm. M62 koneissa? Ja minkä mukaan se vaihtelee

                              Mitä ecu tekee silloin, kun se on alle tai yli todellisen kierrosluvun ?
                              Tyhjäkäynnin säätämisestä m60/M62 moottoreissa on lyhyt maininta tässä pdf:ssä sivulla 15.

                              "Idle speed control As on the M60, the idle speed is controlled on the M62 engine by means of a two-winding rotary actuator (ZWD 5). The air drawn in by the ZWD 5 at idling speed is routed to the mixing chamber of the throttle valve."

                              Target on se mihin ecu pyrkii. Target aihtelee mm. akun lataustilan, onko ilmastointi päällä jne. Näin ainakin siis M62tu koneissa. Tyhjäkäynnin säätämisestä M62tu moottorissa on selitys tästä documentissa sivulla 30.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • pheno
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1985
                                • Tampere

                                Viitsisikö millään joku ottaa traceja, jolla on M62B44 moottori vm 98 tai aiempi ? esim. 5 kpl moottori lämmenneenä ja 5kpl moottori sammutettuna. Voi lähettää meilinä phenotesto at gmail.com.

                                Olisi kovasti tarvetta niin saisi tuon ecun valmiiksi. Eli DM528DS0 ja DM528DS3 on ecujen nimet. Mulla on vain yksi trace ja siitä ei vielä saa selvitettyä kaikkea.


                                Tosiaan softakin on päivitetty tänään ja nopeampaa livedata pitäisi saada näille ecuille: MS41 (DS1), MS42, MS43, ME7.2 M62TU . Kiitokset mm. TJJ:lle ja turbopuusti:lle testausavusta!

                                Näiden perässä lukee ecun kohdalla "(serial)". Siellä ei nyt kaikkia tietoja ole saatavilla, mutta kertokaa jos joku oleellinen puuttuu.
                                Last edited by pheno; 19-04-2013, 16:10.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎